På allmän begäran skapas en allmän tråd för att diskutera trading!
Bland annat @DayTraderXL, @MoneyWalker och @anon90639893 har väckt den här idén, så nu kör vi, ge järnet! ![]()
Bra öppning, jag funderade också på det. Men jag skulle ha satt rubriken “Trading - live-övervakning”, så alla kunde lägga sina öppningar/stängningar här.
Lägg gärna också in önskemål om namn! Jag tog ett namn på måfå som var över 15 tecken långt (kravet för rubrikens längd)
De som har “Mästare”-status kan förstås ändra namnet på tråden själva ![]()
Jag röstar för “live-spårning” som namn ![]()
…och jag öppnar spelet djärvt ![]()
Jag tog en dax-kortposition idag vid cirka 9600 (ganska mycket dagens högsta nivåer) eftersom det verkade finnas motstånd där de senaste dagarna. Sedan tog jag lite mer av en åsikt och lämnade det djärvt över helgen, får se hur det går.
Eftersom detta fick två röster förvånansvärt snabbt, så är trådens namn enligt rösterna ![]()
{“content”:“Köpte av misstag Nokia-bull precis innan stängning när de var som lägst, märkte inte tiden..
Hoppas måndagen är positiv. De blev alltså kvar i portföljen över helgen.”,“target_locale”:“sv”}
Man måste ha stake om man håller shortpositioner över helgen i den här marknadsmiljön, lycka till! Jag har själv inte handlat på länge på grund av studentexamen, nu har jag följt marknaderna lite noggrannare, men jag har inte tagit några inträden ännu.
Jag lät också Sepe-shorten vara över helgen, tagen från 2600-nivåerna för ett par dagar sedan. Tyckte det gav bra risk/reward när det såg ut att slå en dubbeltopp. Tanken är att hålla den åtminstone till 2300-2200-nivåerna, alltså en längre tids trade.
SPX-shortar har rullat “för länge” och blev fast under helgen.
Den första från 26.3 på 2420-nivån, “när arbetslöshetssiffrorna orsakar ens en snabb dipp”, togs en 2700 Knock. När SPX klättrade upp till 2600-nivån tog jag en andra omgång när den var på 2550, med en 2900 knock.
Tanken var att 2700 kunde ha brutits tillfälligt, men förr eller senare kommer även 2200 att brytas. Antingen strävar man efter dubbel vinst eller så täcker den senare den förstnämndas förluster.
Båda är fortfarande öppna. Idag var vi, totalt sett, lite på plus, men man vill inte lämna spelet på noll.
Nu hoppas vi bara att oljeherrarna inte får till en deal ![]()
Det ser dåligt ut
som tur är är det bara läropengar än så länge
SPX bear-certifikaten som öppnades igår kväll och lades till idag från den sista toppen (2520) stängdes strax före marknadsstängning på nivån 2455. Avsikten var att sjunka till cirka 2400, men risken för en oljeaffär fick mig slutligen att ge upp redan på 2460-nivån.
Med en 15x-hävstång blev det en bra vinst på 60% för den senare uppsättningen, och de som köptes igår gav slutligen en vinst på cirka 25%.
Med en aktievikt på 0 (dvs. fake-short
) inför helgen, men redo att lägga till om uppgången fortsätter på måndag.
Hur mycket skulle det där ölet höja sepe? På fredag kväll rann det neråt vad jag följde.
Det vore lätt om man kunde förutse så noggrant, eller alls. Historiskt sett verkar dessa två (i detta fall olja / s&p 500) inte bry sig särskilt mycket om varandra.
Min egen känsla just nu är att vilken positiv nyhet som helst mitt i allt detta negativa nyhetsflöde skapar en feststämning på marknaderna, som strävar efter att höja kurserna rent allmänt. I detta fall OPEC-avtal → löfte om en stabilare framtid åtminstone vad gäller oljan, åtminstone för en stund → känslan av trygghet ökar → SPX reagerar.
Jag upprepar, min egen känsla som inte bygger på något.
Ja, det kan ha en sådan psykologisk betydelse och energisektorn är redan nedkörd.
Löst relaterat till mitt tidigare inlägg:
Idag väcktes tanken att prova certifikat / turbos även för olja, så snart marknaden öppnar imorgon.
Nordnets hävstångsprodukter verkar följa ICE Brent Crude OIL Futures Contract. När man söker på detta i TradingView föreslår den först CL1!-tickern. Prospektet för hävstångsprodukterna anger dock USD som valuta, så skulle den korrekta tickern ändå vara BRN1!?
Hmm… certifikat eller turbo.. ![]()
E: Oljeturbon följer BRN1. Rätta mig om jag har fel. Men vad i hela friden, för denna kan man (i TradingView) bara välja årsutsikten.. jag trodde att olja var ett lite mer aktivt handlat objekt ![]()
Jag funderar på samma sak, vilka Nordnet-turbos har ni använt för att dagshandla olja?
Oljefutures -10 % direkt vid öppningen.
S&P 500-futures +1,5 % vid öppningen.
Får se om det fortfarande är värt att satsa på oljebjörn när NN Markets öppnar.
Terminerna är redan +3,5%, så det ser ut att bli en förlust.
Edit: Oj, vilken tur jag hade. Jag hade satt en stop-win på 9500-nivån i början av traden och den hade tydligen nått dit precis innan stängning utan att jag märkte det, så vinsterna löstes ut
Är det därför man sätter stoppar ![]()
Idag kan man lägga ut ett nytt bete.
Edit 2: Tog omedelbart en DAX-short vid öppningen. Förra veckan när vi gick över 9950 kom vi vanligtvis snabbt ner och förra veckans motståndsnivå på ca 10070 fångade upp oss, och det finns nästan 500 punkters uppsida ner till förra veckans stödnivåer. Det ser också ut som en överköpt öppning, vilket kan indikera en nedgång under dagen. Vi får se hur det utvecklas, man måste vara vaksam på oljenyheterna om det kommer några överraskningar.
BCOUSD är en bra ticker för Brent.