Teknisk analys (inga frågor)

Vi skulle ju ha en sådan här spalt där enskilda trader skulle gås igenom mer detaljerat. Jag lade mitt eget tradingexempel i den här tråden, eftersom den här spalten inte har använts så mycket, men dit borde jag förstås ha lagt den. Men Johannes kan ju flytta dem dit.

Om den blå bollen var köp, den röda sälj och SL den svarta linjen, VWAP den gröna, så var det en helt lysande skalp enligt min åsikt. Jag själv söker köpläge vid trendbyte och är då inte så intresserad av formen på det enskilda ljuset (candle). I bästa fall uppstår hammaren dock på botten, men som med dessa vola-objekt försöker bottar ofta bränna stoppar och lite senare ljus kan gå även lite under den tidigare botten (om jag förstod rätt vad du menade med ljuset strax före köpet).
Jag litar på EMA12 i första hand, men det finns många personliga variationer av dessa. Jag följer alltså dess breakout i dessa entry-söksituationer. När man når TC på 2min/5min TF, ger jag inte gärna att den stängs under det (ofta säljsignal). Jag själv tittar på exit beroende på situationen även via EMA12 (säljer ofta hälften när 5min/15min EMA möts – men andra faktorer påverkar också det). VWAP är också helt okej, jag söker ofta fortsättningstrades med hjälp av den (återställning av position eller en helt ny trade). Korrelationer måste naturligtvis följas (SPY/QQQ typiskt).

• redigera: generellt sett måste man före entry ha klart för sig vad målet är, positionens planerade storlek (om man skalar) och SL samt syftet (kort skalp, lite längre intradagshandel, swing etc.). Och från dessa bör man sedan inte avvika, det leder oftast inte till ett bra resultat
18 gillningar