Jag har läst TA-tråden och ett stort tack till de som aktivt skriver där. Mitt intresse för teknisk analys och Tradingview-verktyget väcktes också. Baserat på inläggen i tråden verkar det finnas andra som först nu har provat programvaran. Jag skulle se det som nödvändigt med en separat tråd där vi kan diskutera användningen av programmet och bra tips. Då kan själva TA-tråden förbli mer saklig när amatörer skriver lite mer irrelevanta saker här.
Jag, som en stor amatör, övar fortfarande på “snabbare handel”, som jag ibland kallar det. Jag har bara gjort en handfull intradagshandlar eller affärer som sträcker sig över några dagar, men när det verkar ge lite vinst, börjar intresset för att lära sig Tradingview öka.
Jag börjar med den första frågan:
Tradingview annonserar att man kan göra “backtesting” för sin strategi. Jag har tittat på instruktionsvideor på Youtube och det verkar som att programmet kan spola tillbaka gammal kursdata, rita mönster och sedan trycka på play så att tiden går framåt och man ser om mönstren stämde. Detta var lite av en besvikelse eftersom jag förväntade mig en lite annorlunda testmöjlighet.
Kan man ställa in programvaran så att den gör fiktiva köp/försäljningar när önskade indikatorer är i vissa positioner? Enkelt uttryckt, till exempel när RSI <30, “köper” programvaran önskad aktie för ett specificerat belopp, och när den överstiger 70, gör den en försäljning? Detta skulle sedan köras genom det önskade tidsfönstret och som slutresultat skulle man se hur många miljoner i vinst det blev? ![]()
Edit 2.12.2019: Trådens namn har ändrats för att täcka mer av alla möjliga TA-studierelaterade ämnen, så att den faktiska tekniska analys-tråden kan förbli mer “saklig”. (Har inte varit ett problem enligt mig, men kanske bra att särskilja redan i detta skede.)