Jag började handla på allvar med hävstångsprodukter för en månad sedan. Innan dess har jag då och då testat olika hävstångsprodukter under några år, samt handlat S&P500-terminer i två år via Lynx (IB TWS). Huvudsakligen investerar jag i aktier med en 12-månaders horisont. De senaste månaderna har jag följt marknaden närmare än tidigare, och detta forum kanske lite för mycket. Jag ville dra nytta av det ständiga sittandet och kunskapen om teknisk analys på kort sikt.
Jag valde Nordnet Markets unlimited turbos med DAX-index som underliggande tillgång. Det finns ett par anledningar till detta val. För det första ville jag sluta med kvällshandel på den amerikanska marknaden för att kunna sova ordentligt. Nordnet Markets är öppet mellan kl. 9.15-21.00, vilket passar mig utmärkt. För det andra har jag följt DAX-indexet i åratal med 15-minutersgrafer och tror att jag kan identifiera tillräckligt många fundament som påverkar dess rörelser.
Jag strävar efter att utnyttja intradagsrörelser minst en gång om dagen.
Jag lämnar inte positioner öppna över natten.
Jag tar en position när riktningen på kursrörelsen enligt min mening är sannolik baserat på teknisk analys med 5/15/60-minutersgrafer.
Jag stänger positionen när riktningen enligt teknisk analys är på väg att vända.
Jag väljer en produkt där det finns minst 10 % marginal till knock out-nivån.
Jag accepterar en hög marginal om min uppfattning är tydlig.
Jag tar ingen position om det saknas en teknisk bedömning.
Förbättringsområden:
Två positioner slogs ut som värdelösa. Detta resulterade i en total förlust på 2350 euro, vilket är alldeles för mycket i förhållande till handelskapitalets storlek. Knock-outen var ett resultat av slarvig uppföljning under dagen. Jag följde inte strategin.
På en fallande marknad har det många gånger funnits en stor frestelse att lämna en kort position öppen över natten. Jag har effektivt motstått frestelsen, vilket visserligen kan ha minskat vinsterna. Jag anser dock att det är viktigare att hålla sig till strategin.
Har ni erfarenhet av säljoptioner? Jag märkte att Lynx har dem och funderar på att öppna ett konto där. Huvudsakligen för att till exempel ta en position på den amerikanska börsen
{“content”:“Jag har gjort några affärer med certifikat, delvis i experimentsyfte. Jag har gjort affärer de dagar då marknaden tydligt rört sig i en viss riktning. Jag har gått med vinst alla gånger utom en, då antingen Nordenets system eller min egen internetanslutning fastnade ett ögonblick precis när jag skulle lägga en säljorder. Jag hade gått med vinst om affären hade gått igenom, men kursen började rasa snabbt nedåt och i panik sålde jag med förlust. Om jag bara hade tålamod att vänta ett par timmar, hade jag gått med vinst igen. Det här är inte riktigt min grej.”,“target_locale”:“sv”}
Jag har då och då lyssnat på Nordnets Trader’s Club. Jag ägnar mig inte så mycket åt daytrading, eftersom det skulle kräva övning med något tradingprogram, utveckling av en vinnande strategi och fördjupning i tekniska analysverktyg som SMA, RSI, Bollinger osv. samt ljusstaksgrafer och mönster. För närvarande har jag en turbo-short i DAX som ligger och ruttnar. Programmet ger också en bra marknadsöversikt och Lepikkö verkar vara en kunnig kille. Om du inte är bekant med det, rekommenderar jag det varmt även för andra än traders. https://www.nordnet.fi/fi/kampanjat/traders-club
Tillägg: Från det näst sista avsnittet minns jag 90-regeln relaterad till trading: 90 % av traders förlorar 90 % av sitt kapital inom 90 dagar, eller något i den stilen.
Min tekniska analys är så pass grundläggande att jag har fått bäst resultat genom att ta en ställning och hålla unlimited turbos över natten. De bästa satsningarna har lagts på fredagar och lösts in direkt på måndagsmorgnar, baserat på helgens dåliga nyheter. I Nordnets hävstångsprodukter verkar det inte gå att använda stop/loss, det blir felmeddelande om man försöker. Jag föredrar alltid högsta möjliga hävstång, minst 15x. Om man inte vågar stå bakom sin egen uppfattning är det ingen idé att ta en ställning.
Dessa stop/lossar skulle verkligen vara användbara.. Vilka instrument kan man använda dem med?
Mina egna spel började den 13 mars och fram till idag är jag ca 7k plus. Du skulle bli förvånad över vilka resultat man kan uppnå med dessa, men riskerna är verkligen höga.
Verktyg Tradingview. 15m MA50 och EMA21 som trendindikatorer för kursen. Under dessa en nedåtgående trend, ovanför en uppåtgående trend. Som varningsindikator för trendvändning använder jag RSI14, Stochastic Divergence och MACD-Divergence[ALERT SETUP].
Stöd- och motståndsnivåer är kanske den viktigaste indikatorn. Dessa söker jag från D/4h/1h-ljus samt med Fib Retracement-diagram. I närheten av stöd- och motståndsnivåer försöker jag vara uppmärksam på att öppna och stänga positioner.
Jag förhåller mig med viss reservation till stoppar. Jag har dåliga erfarenheter av dem när jag handlade SP500-terminer. Här har jag mycket att lära mig. Nu har jag, med undantag för två misstag, stängt positionen om kursen börjar trenda i en annan riktning än vad jag bedömt. Jag tar alltså en stopp när jag märker att jag har haft fel. Från den amerikanska marknaden har jag lärt mig att man inte ska låta en förlustbringande position fortsätta om ens egen bedömning visade sig vara felaktig. “Hoppas-hoppas” leder till stora förluster.
Jag tycker det är viktigt att följa förhållandet mellan vinnande och förlorande affärer. För mig kom en förlust för varje två vinster. Med det förhållandetalet är strategin inte helt fel. Jag följer också den genomsnittliga storleken på vinster och förluster. Den genomsnittliga vinstprocenten bör vara större än den genomsnittliga förlustprocenten.
Marknaden har varit i ett undantagstillstånd under en månad, och en månad bevisar inte att denna strategi fungerar.
Målet är att hålla investeringskapitalet positivt som helhet även om portföljens aktiekärna smälter. Det har på något sätt också lyckats som bilden visar.
Här är ett exempel på de stöd- och motståndsnivåer jag använder.
Fib retracement är ritat från ATH den 20.3 till botten den 19.3. Nivån .236 höll i några timmar den 24.3. Då följde jag också hur den inversa H&S bröt ut. Den röda pilen uppåt är lika lång som H&S-huvudet. Detta pekade över Fib .382-nivån, som jag anser vara en starkare motståndsnivå. Annars är det jämna talet 10200 en bra motstånds-/stödnivå, liksom 9600.
Jag förväntar mig en nedgång på måndag. Fib .236 är en stödnivå.
Med lila horisontella linjer från 1d-ljusen är stöd- och motståndsnivåerna 9150, 9950 och 1055. Jag ritar nivåerna så att det blir så många träffar som möjligt i ljusens svansar. Dessa nivåer är inte exakta, snarare områden.
På torsdagen fanns det en typisk lockande plats att ta en short kl. 21, men jag tog den inte enligt min strategi (inte över natten). Jag tog en short först på morgonen kl. 10.30, när 15m EMA21 hade underskridits och testades. Jag stängde positionen, om jag minns rätt, på eftermiddagen från 9600-nivåerna, när stödnivån 9950 närmade sig. Jag gjorde inga andra affärer.
Jag är en nybörjare inom hävstångsprodukter och trading, men jag är ivrig Jag tog en lång portfölj med 1000€ kontanter för att testa i början av nedgången och lyckades med tur dubbla den med Nordnets certifikat, så nu spelar och studerar jag detta med vinsterna. Jag har studerat DAX- och S&P-indexen och tillämpat Nordnets tradingkursens lärdomar på dem.
Med hjälp av RSI och glidande medelvärden försöker jag hitta en eller två platser för positioner under dagen. Jag har också 5/15 och 60min TF under observation. Det underlättar för mig för närvarande om det inte skulle inträffa några stora nyheter eller NYSE:s öppning under tradingperioden. Jag skulle kunna agera enbart baserat på analys under tradingperioden. Jag lämnade dock en short på S&P över helgen, då jag generellt känner att undantagstillståndet börjar påverka människor och allt mer och mer.
Jag har också letat efter hävstångsprodukter för de största företagen på Helsingforsbörsen, men där är volymerna och multiplikatorerna vid första anblicken lägre än i indexen.
Edit: Alltså, bearish och bullish divergenser, glidande medelvärden samt motstånds- och stödnivåer är främst det jag kan leta efter med mina nuvarande färdigheter. I efterhand har jag hittat önskade positioner med dem, så nästa vecka kör vi igång ordentligt
Helt okej, du får bra strukturerade vyer över marknaden och dina egna positioner.
Det enda som irriterar mig är att om jag stänger laptopen eller är inaktiv för länge, loggas jag ut från NN:s tjänst och även från Infront, och då måste jag stänga alla webbläsare och öppna dem igen för att IWT ska öppnas igen.
Jag vet inte om den inaktiva timeouten kan justeras någonstans.
Skiljer sig en hävstångs-ETF på något sätt från andra hävstångsprodukter? Med certifikat (kanske även warranter och turbos?) så sjunker värdet mycket sannolikt om de har hävstång och marknaden svänger. Gäller samma sak för hävstångs-ETF:er? Jag skulle anta det. Om så är fallet, varför existerar de? (Med tanken att de då är ungefär samma produkt)
Lite off-topic, men hur fungerar certifikat utan hävstång? Finns det några liknande fallgropar som med hävstångsprodukter, eller är de i princip samma sak som vanliga ETF:er?
Idag hittade jag, med mina egna rudimentära kunskaper, en plats att plocka en position för DAX x15 short. Köp kl. 10:55 och försäljning kl. 13:25 med 46,9% vinst. Försäljning utan TA:s hjälp, när vinstförväntningen uppfylldes (och faktiskt drog iväg lite till övervinst, eftersom jag var tvungen att göra riktigt arbete).
Kan jag hitta en kalkylator på nätet som, med de nödvändiga ingångarna, skulle beräkna värdet (och hävstången) för en Unlimited Turbo när det underliggande tillgångens (i mitt fall alltid DAX / S&P-index) värde är X?
Det skulle vara snabbt att bedöma förhållandet mellan värde och hävstång med hypotetiska utvecklingskurvor, och att i förväg fatta beslut om när turbon ska avyttras