Prolog:
Jag har redan en tid undrat varför det inte finns ett diskussionsforum på Inderes forum som fokuserar på trading, eftersom ett sådant är ett av de mest populära forumen i en viss “grannmedia”. Jag har väntat länge på att någon skulle starta ett sådant, men när det inte har hänt, bestämde jag mig för att starta det själv - man måste ju förlora sin trådstartar-oskuld någon gång ![]()
Kärnan:
För en trader är marknaden full av möjligheter, man måste bara hitta dem. Till exempel har de senaste dagarnas händelser (Rysslands brutala attack mot Ukraina) varit svåra att följa, men ur ett investeringsperspektiv har tidpunkten erbjudit många möjligheter för daytrading och något längre swingtrading. Till exempel har olja eller vete stigit kraftigt de senaste dagarna. Å andra sidan har många Rysslandsberoende företag fallit kraftigt, vilket dock också är en möjlighet för en trader: om jag hade blankat Nokian Tyres i början av veckan, skulle jag ha gjort hundratals procent i vinst på ett par dagar. Detta är särskilt irriterande eftersom jag just hade en sådan plan när jag hörde om Rysslands agerande, som skulle orsaka stora problem för Nokian Tyres. Men sedan dök det upp några variabler… En typisk variabel är information, särskilt överflödet av information och utmaningen att hitta relevant information. Därför kan delning och kommentering av idéer hjälpa till att identifiera diamanter (och undvika att sätta händerna i skiten) och bidra till att göra bättre och mer vältajmade aktieplock.
Vad betyder då orden trade och swing i rubriken (daytrading och swingtrading)? Wikipedia definierar dem så här:
Day trading is a form of speculation in securities in which a trader buys and sells a financial instrument within the same trading day, so that all positions are closed before the market closes for the trading day to avoid unmanageable risks and negative price gaps between one day’s close and the next day’s price at the open. Day trading contrasts with the long-term trades underlying buy-and-hold and value investing strategies. It is made easier using day trading software. Day trading is similar to swing trading, in which positions are held for a few days.
Rubriken innehåller också orden idé, analys och tolkning, så det vore önskvärt att diskussionen inte, som på det tidigare nämnda grannforumet, urartar till meningslöst prat, utan att vi får konstruktiv diskussion, idéer, insikter – och motiveringar till dessa, inte bara åsikter.
Epilog
Som alla säkert vet får man inte dela investeringsrekommendationer (om man inte har tillräcklig behörighet för det), så låt oss hålla diskussionen till att dela idéer och kommentera, och inte sprida investeringsrekommendationer, så att Finansinspektionens vänner inte får för mycket arbete ![]()