Trejd och swing: idéer, analys och tolkning

Prolog:
Jag har redan en tid undrat varför det inte finns ett diskussionsforum på Inderes forum som fokuserar på trading, eftersom ett sådant är ett av de mest populära forumen i en viss “grannmedia”. Jag har väntat länge på att någon skulle starta ett sådant, men när det inte har hänt, bestämde jag mig för att starta det själv - man måste ju förlora sin trådstartar-oskuld någon gång :smile:

Kärnan:
För en trader är marknaden full av möjligheter, man måste bara hitta dem. Till exempel har de senaste dagarnas händelser (Rysslands brutala attack mot Ukraina) varit svåra att följa, men ur ett investeringsperspektiv har tidpunkten erbjudit många möjligheter för daytrading och något längre swingtrading. Till exempel har olja eller vete stigit kraftigt de senaste dagarna. Å andra sidan har många Rysslandsberoende företag fallit kraftigt, vilket dock också är en möjlighet för en trader: om jag hade blankat Nokian Tyres i början av veckan, skulle jag ha gjort hundratals procent i vinst på ett par dagar. Detta är särskilt irriterande eftersom jag just hade en sådan plan när jag hörde om Rysslands agerande, som skulle orsaka stora problem för Nokian Tyres. Men sedan dök det upp några variabler… En typisk variabel är information, särskilt överflödet av information och utmaningen att hitta relevant information. Därför kan delning och kommentering av idéer hjälpa till att identifiera diamanter (och undvika att sätta händerna i skiten) och bidra till att göra bättre och mer vältajmade aktieplock.

Vad betyder då orden trade och swing i rubriken (daytrading och swingtrading)? Wikipedia definierar dem så här:

Day trading is a form of speculation in securities in which a trader buys and sells a financial instrument within the same trading day, so that all positions are closed before the market closes for the trading day to avoid unmanageable risks and negative price gaps between one day’s close and the next day’s price at the open. Day trading contrasts with the long-term trades underlying buy-and-hold and value investing strategies. It is made easier using day trading software. Day trading is similar to swing trading, in which positions are held for a few days.

Rubriken innehåller också orden idé, analys och tolkning, så det vore önskvärt att diskussionen inte, som på det tidigare nämnda grannforumet, urartar till meningslöst prat, utan att vi får konstruktiv diskussion, idéer, insikter – och motiveringar till dessa, inte bara åsikter.

Epilog
Som alla säkert vet får man inte dela investeringsrekommendationer (om man inte har tillräcklig behörighet för det), så låt oss hålla diskussionen till att dela idéer och kommentera, och inte sprida investeringsrekommendationer, så att Finansinspektionens vänner inte får för mycket arbete :slight_smile:

11 gillningar

Jag börjar själv med Nokia, som jag följer mycket, eftersom det ofta erbjuder fart och farliga situationer, så även idag: på morgonen sjönk kursen drygt 6%, men steg sedan med resten av börsen och slutade på drygt -2%. På USA-börsen har dock Nokias aktier fallit kraftigt under kvällen, precis som förra veckan, vilket tydligen beror på att amerikanska investerare säljer finska aktier på grund av landrisken, vars risknivå anses ha stigit (Ryssland, Ryssland, Ryssland…). Följaktligen kommer Nokia att sjunka flera procent även i Finland i morgon bitti, men om kurserna från tidigare dagar följs, kommer kursen att återhämta sig under dagen, tills USA:s öppning igen visar riktningen efter kl. 16:30.

Kursen påverkas naturligtvis starkt av Rysslands agerande, så om det sker väsentliga förändringar under dagen (utvidgning av attacken, förstörelse av kärnkraftverk, fred etc.) kommer Nokia också att svänga med resten av marknaden.
Nokia har dock starka fundament (se t.ex. diskussionerna i Nokia-tråden, där mycket information om marknadsläget har delats), så någon gång kommer kursen att vända uppåt, eftersom den redan har sjunkit nästan 25% från sina toppar i januari och företaget börjar bli ganska billigt, och dess verksamhet är inte särskilt beroende av Finland (fabrik i Uleåborg, kunder och anställda till största delen utanför Finland). Kanske kräver dock avskaffandet av denna landrisk ett NATO-medlemskap, vilket kanske inte är så långt borta… så håll utkik, Nokia kan bli en av vårens största vinnare :slight_smile:

Ja, det finns redan en tradingtråd, men den är inte särskilt aktiv.

Jo, jag har följt det, men diskussionen där har varit ganska ytlig. Och väldigt lite diskussion överlag.
Eller är det så att handelsdiskussionen helt enkelt inte intresserar Inderes-gemenskapen..?

Ja, trading intresserar alltid :grinning:

Det verkar inte finnas någon analytisk diskussion om handel…

Retrospektivt, när jag granskar min egen Nokia-text, kan jag konstatera att tidpunkten var “på pricken”: Nokia har stigit med 14% sedan min kommentar. De derivat jag köpte har stigit med flera hundra procent. En del har redan sålts och nya har köpts istället, men mer måttligt, eftersom den största uppgångspotentialen förmodligen redan har utnyttjats, men Nokia är utan tvekan fortfarande en uppåtgående aktie på längre sikt.

Förra veckan köpte jag bland annat Plug Powers bull-derivat på grund av den energiomställning som drivits på av Rysslands attack, som sannolikt kommer att ta fart ytterligare när EU:s beslutsfattare konkret bestämmer var de extra miljarderna ska placeras. Förutom vätgas är åtminstone vindkraft (t.ex. danska Vestas, från Finland bl.a. Enersense drar nytta av vindkraftsprojekt) potentiella vinnare.

1 gillning

Hallå!

Idéer och tankar är mycket välkomna för en handlare som precis har börjat. Jag har övat på Forex-handel med demokonton ett tag nu och kan tänka mig att börja handla på riktigt. Jag använder MT5 och kommer att fortsätta med det eftersom det är tydligt och enkelt. Det känns naturligt att fortsätta med det på ett riktigt konto nu. Men, kan ni rekommendera en pålitlig mäklare som stöder MT5-plattformen?

Tack så mycket för tipsen :folded_hands:

Jag tänkte dra igång lite diskussion här igen: är det någon annan som utnyttjar / hur utnyttjar ni aktuella ekonomiska händelser?

Själv följer jag bland annat dagliga viktiga händelser på Investing.com, och utifrån det riggar jag bevakning i relevanta mediekanaler. Till exempel talar FED:s ordförande Powell idag, och talet visas vanligtvis på Youtube eller på någon ekonomisajts sidor. I Powells tal letar traders efter ledtrådar om när FED ska börja sänka räntan eller om FED fortfarande kommer att höja räntan – eller överhuvudtaget ledtrådar om hur FED ser på ekonomins riktning, eftersom det påverkar bland annat räntepressen.
Samtidigt som Powell talar följer jag några beprövade kommentatorer på Twitter, liksom några centrala ekonomimedier från USA och försöker hitta stöd för mina egna tolkningar. Och om ett läge dyker upp köper jag snabbt, vilket innebär att jag behöver ha lämpliga hävstångsprodukter öppna på skärmen i förväg, som jag sedan köper vid behov (oftast hävstångsprodukter för Nasdaq eller S&P 500), och oftast säljer jag dem också snabbt (10 min – några timmar), eftersom den första tolkningen inte nödvändigtvis är densamma som marknadens slutgiltiga tolkning.
Vanligtvis har dessa varit mycket lönsamma trades, förmodligen med hjälp av tur :grin:

Använder någon annan en liknande tradingtaktik?

3 gillningar

Jag lägger upp en kommentar här också som jag skrev i fikarummet (så vi får upp tråden lite, ifall någon skulle råka bli så intresserad att de deltar i diskussionen :slight_smile:

Idag kom det nya inflationssiffror från USA igen, och jag hade själv förberett mig genom att öppna upp hävstångsprodukter för Nasdaq och Russell 2000-indexen på skärmen, som jag sedan skulle välja att köpa baserat på vad inflationssiffrorna visade. Nu när vi hamnade under prognoserna kan man med rimlig säkerhet förvänta sig att indexen stiger under en längre tid (eftersom sannolikheten för en räntevändning från FED ökar tydligt), och även om det idag kl. 15:30 skedde ett uppställ på en till en och en halv procent på nanosekunder när inflationssiffrorna publicerades, kan man med gott samvete köpa hävstångsprodukter, eftersom historien har visat att uppgången i liknande situationer förmodligen fortsätter längre. Eller så kraschar åtminstone inte indexen totalt :smile:
Och så blev det också, uppgången har nu pågått i drygt två timmar, och jag är 4 000 euro rikare efter att ha sålt hälften av de hävstångsprodukter jag köpte kl. 15:30.

Sådana här dagar finns det gott om möjligheter, bland annat den mycket utskällda och blankade Plug Power hade varit ett utmärkt objekt för hävstångsprodukter, men tyvärr har dess hävstångsprodukter redan knockats och blivit värdelösa på grund av det massiva fallet, så jag fick nöja mig med att bara köpa aktien när den var upp 6 % vid USA-öppningen. Den steg alltså rejält direkt vid öppningen, men nu är den redan upp 15 %. Varför? Plug är hårt blankad, och i en sådan här inflationssituation (dvs. räntorna börjar sjunka) finns det en stor chans för en så kallad short squeeze, vilket verkar ha hänt med Plug nu.
EDIT: Plug lyfts antagligen också av företagets VD:s optimistiska kommentarer om Plugins framtid, det finns texter om detta bland annat i Plugins Facebook-diskussionsgrupp.

Summa summarum: en utmärkt tradingdag :grin:

3 gillningar

Det hade verkligen varit en fantastisk tradingdag. Man hade kunnat kasta pil på morgonen och köpt något papper i Russell 2000 med hela stacken, en enkel 10 % avkastning. Men i efterhand är det ju alltid lätt att säga vad man borde ha gjort. Istället körde jag med små bets och lyckades bara skrapa ihop $1100 under hela dagen. Nåväl, det har blivit nya anteckningar i tradingdagboken om hur man ska göra nästa gång marknaden bjuder på sådant här manna.

Som tur är dyker det upp nya lägen hela tiden, tradingmöjligheterna tar aldrig slut. Ändå surt.

6 gillningar

Sådana här uppgångsdagar sker sällan, och de går inte att utnyttja direkt med hjälp av TA. Man kan inte se styrkan i en SS (Short Squeeze) i förväg någonstans.
De som drar mest nytta av dessa är swingtraders och långsiktiga portföljägare. Om det fanns röda aktier i portföljen, skulle man baserat på gårdagen nästan kunna rensa bort dem.
TA kommer in i bilden efter detta för att söka efter så kallade backburn-trejder eller toppar för blankningar.
Någon på CNBC hade gissat att jultomterallyt till stor del var över nu – man får fundera på hur sannolikt det är. Det finns dock många så kallade laggards (eftersläntrare) bland bolagen, så det gäller att leta efter dessa.

7 gillningar

Zillow short 1000 st @39.40. En stor hög insiderförsäljningar och en rejäl meltdown på hourly. Lämnar positionen att ligga över helgen om det inte plötsligt rallyar sista halvtimmen.

image

E: Galen spik direkt efter det här inlägget och ut i stoppen. Nåja, $900 i fickan :).

3 gillningar

Kort i AMAT, men det rör sig inte riktigt. Funderar på att ligga kvar över helgen, eftersom nyheterna/rapporten inte talar för en uppgång.

2 gillningar

Här fanns det ju en sådan här tråd. Låt oss se om vi kan få lite mer diskussion här. Jag tänkte lägga upp lite egna observationer och en bevakningslista här då och då. Jag har alltså tradat på den amerikanska marknaden i några år nu och tänkte att jag genom detta kan få till stånd diskussioner och idéer som är till nytta för alla, samt få mer struktur i min egen trading. Jag har en tendens att så att säga “skjuta lite från höften”, så om detta slumpmässiga offentliggörande av egna idéer och trades kunde tvinga mig att vara lite mer selektiv :sweat_smile:

Vi börjar med nuvarande positioner, köpta fre 1.12:
ACLX, jag sa till frun att välja en aktie från min kurerade lista :smile:
CVNA, squeeze-kandidat, har bildat en fin “bas” i ett par veckor, tog fart i fredags.
FL, nya toppar efter ett “power earnings gap” (PEG) och köp på det. Retail och apparel har överlag varit starka efter en lång konsolidering.
IOT, PEG
VSCO, köpt 30.11, PEG

I fokus idag/den närmaste framtiden:

• Bitcoin/krypto-aktier (t.ex. COIN, MARA, MSTR, RIOT). Man borde dock ha köpt dessa tidigare, de börjar bli “extended”. Bevakas för att eventuellt hitta nästa köpläge. COIN finns redan i den långsiktiga portföljen.
  • AI, med temat “shitcos squeezing”.
  • ARM, hann inte med i fredags, men om vi går sidleds i ett par dagar till kanske vi får nästa steg uppåt.
  • BYND, samma som AI ovan, kanske lite sent att köpa idag.
  • CELH, kraftig tillväxt, börjar “big money” återvända hit? Svårt att hitta ett bra köpläge.
  • DKNG, breakout-potential.
  • JBL och UBER tas med i S&P 500, får se hur de reagerar (kanske till den långsiktiga portföljen).

Stop loss ligger vanligtvis på ca 0,1 % av portföljens totala värde per aktie.

Jag kan lägga upp lite grafer här också om det finns intresse. Ha en givande vecka, var försiktiga :wink: !

8 gillningar

Snyggt jobbat, Kerviel! Om jag får fråga, skulle du kunna berätta lite om bakgrunden till de där affärerna?

Och i samma veva dagens egna aktiviteter: i fredags började det cirkulera rykten om att Nokia har problem, särskilt att AT&T, som är en av de största operatörerna i USA, enligt rykten håller på att byta ut Nokia som 5G RAN-leverantör till förmån för Ericsson, så dragen blev turboshort i Nokia och en motsvarande long i Ericsson. Just nu ser det ut som ett utmärkt drag, då Nokias aktie rasar (och shortpositionen därmed stiger kraftigt), medan Ericsson är upp +3,5 % (longpositionen ännu mycket mer).

Liknande lägen öppnar sig hela tiden, man borde bara få information om dessa kollektivt, eftersom man inte hinner ta reda på allt själv när man har ett liv i övrigt också :slight_smile:

Jag kommer inte att gå igenom alla dessa här, men låt oss ta några exempel. Här är lite bakgrund kring köpet av Victoria’s Secret (VSCO) och PEG. Det finns många namn för dessa (t.ex. EP, episodic pivot, earnings gap up, gap and go, osv…). För det första är det viktigaste förstås det allmänna marknadsklimatet, det vill säga en god medvind som pågått under en tid på ett generellt plan. För det andra har jag under några månader följt dessa klädbutiker (t.ex. Abercrombie & Fitch, GAP) och konstaterat att de har bottnat så pass länge att sektorn börjar bli intressant. Härnäst, exekveringen av affären. Dagen efter rapporten (rapporten kom efter marknadens stängning) konstaterade jag att aktien “gappar” upp i öppningen → ett potentiellt köpläge. I dessa situationer strävar jag efter att köpa under de första 5–15 minuterna om det ser ut som att aktien inte genast börjar sjunka under öppningsnivån, och jag sätter en stop loss vid day low, såvida den inte är för långt borta. Bifogat VSCO på dagsnivå och 5 min. Köpen gjordes till priset 25.60. IOT enligt samma princip, dock vid det andra försöket.

VSCO_2023-12-04_18-29-32

VSCO_2023-12-04_17-37-25

Carvana (CVNA) hade jag följt ett tag med tanken att marknadens euforiska stämning en vacker dag skulle smitta av sig även på den och att aktien vid behov rör sig snabbt. 31 USD var tydligt en kortsiktig stödnivå och aktien hade rört sig i en ganska snäv kanal. Förra fredagen var sedan en sådan dag att man kunde ha köpt aktier genom att kasta pil, och jag konstaterade att jag kunde köpa lite spekulativt skräp. Det första jag tänkte på i verktygslådan var Carvana. Köp på nivåer över onsdagens öppning, ca 33 USD, och en stop loss som vid det laget låg drygt 1 % lägre. Grafer på dags- och 15 min-nivå. Som synes försökte jag köpa första gången den 29.11, men den började sjunka.

CVNA_2023-12-04_18-33-16
CVNA_2023-12-04_18-33-54

Allt som allt är den här verksamheten långt ifrån någon exakt vetenskap, utan snarare magkänsla, velande, att vara på tårna, att tåla besvikelser, att följa sina egna regler och att hålla ihop alltihop.

5 gillningar

Jag flyttar över min vittring efter köplägen från avdelningen för teknisk analys hit.

Acuvi.
Det här caset verkar fortsätta i den förväntade riktningen.
Botten av en bred och flack skålformation verkar vara bakom oss, och under de kommande veckorna kommer vi att se allt fler gröna ljus.
Om skålen blir symmetrisk kommer vi att ligga på 9 kronor runt Valborg.

IMG_2035

Bakgrund till varför det här inte är teknisk analys utan ”vittring efter köplägen”:

Själv har jag aldrig satt mig in i den tekniska analysens ”regler”.

Efter att ha studerat grafer i nästan 20 år har jag lärt mig att se Bull-mönster i den nakna kurvan nästintill intuitivt. Köplägen hoppar fram i grafen utan hjälpmedel eller ritande av linjer. Jag har lärt mig att se på grafens form vad som kan förväntas härnäst. Läroboksregler har jag ingen aning om.

Självklart är detta ingen pålitlig metod, men den har ofta hjälpt mig att upptäcka ett köpläge i ett företag som jag redan varit intresserad av. När jag väl gjort denna iakttagelse kollar jag förstås på ett par indikatorer för att se om de stödjer observationen.

Att identifiera säljlägen i rätt tid har alltid varit en betydligt större utmaning.

Edit: jag ägnar mig alltså inte alls åt trading/daytrading; mina inköp görs oftast för flera månader eller år, ända fram till pensionen. Om det blev en nit sker försäljningen förstås snabbt.

Vanligtvis närmar jag mig bedömningen av ett köpläge utifrån en graf som sträcker sig över flera år. Om den säger ”rör inte”, så tar intresset slut där.

6 gillningar

Det mest lönsamma resultatet uppnås när man väljer det företag man vill äga baserat på fundamenta och använder teknisk analys för att bestämma tidpunkten för köpet.

Beslutsordning:

1. Val av företag: Företagsanalys och marknadsanalys
  2. Köptillfälle: Teknisk analys.

Inom det förstnämnda har jag fortfarande mycket att lära.

4 gillningar

Kommer det inte en delårsrapport från Acuvi nästa vecka? Med tanke på det torde det på ett allmänt plan vara svårt att modellera riktningen före dess. Skulle det inte vara mer av ett rapportlotteri att köpa nu? :innocent:

1 gillning

Kvartalsrapporter kommer 4 gånger om året.
Jag tänker aldrig på dem om jag har bestämt mig för att ta en startposition i ett företag.
Jag strävar efter att köpa vid en optimal tidpunkt när ett sådant tillfälle dyker upp, och för Acuvi har det varit aktuellt för ungefär en vecka sedan efter mitt köpbeslut.

Rapporten ger ny data, men den är känd först efter rapporten. Jag kan inte använda den nu när köpsituationen var akut.

Det här kommer att köpas i flera omgångar i framtiden.
Min swing kan pågå i flera år.

Swingen i Nokian Tyres påbörjade jag den första december förra året, medveten om att den troligen kommer att vara i 8–16 månader. Givetvis har jag fyllt på mer under resans gång.

3 gillningar