Teknisk analys (inga frågor)

I den här tråden kan man presentera sin egen tekniska analys (TA), för vilken man söker bekräftelse eller ett annat perspektiv från andra. Detta kan avslöja en möjlig handelsmöjlighet, som kan gynna alla läsare. Skribenten själv drar också nytta av det om hen får konstruktiv motanalys eller ytterligare stöd från andra indikatorer från andra skribenter.

I den här tråden ställs inga frågor om företag X:s situation ur ett TA-perspektiv. En annan tråd kan öppnas för det.

För diskussion och frågor om studier av TA, termer och teori finns en tråd: https://keskustelut.inderes.fi/t/tekninen-analyysi-ja-tradingview-opiskelu-kysy-vastaa-ketju/

6 gillningar

Det vore intressant att höra mer från dig, @DayTraderXL, om du är intresserad av att dela. Jag har också följt det här på avstånd med stora ögon och undrat vad det egentligen är för något :hushed:

Jag har inte energi att börja förklara saken för dem som är helt okunniga om den. Jag uppmanar alla som är intresserade att söka information och fördjupa sig i den. Investopedia.com är en helt acceptabel grundläggande informationskälla. När grundkoncepten är klara kan man söka några grundläggande indikatorer och köpa ett verktyg som gör att man kan använda dem och samtidigt få tillgång till online-kursdata för de önskade börserna. Därifrån börjar det.

Jag kopierade en kort sammanfattning från den ovan nämnda webbplatsen, som ganska väl beskriver vad det handlar om.
@g3235286: du undersöker säkert också kurskurvor, deras uppgångar och nedgångar och letar efter prisnivåer där kurserna har varit tidigare. Med hjälp av TA kan data analyseras djupare och statistisk information kan användas för att avgöra när det är en bra tid att köpa eller sälja, eller för att försöka förutsäga framtiden. Priserna tenderar att följa vissa mönster. Å andra sidan innehåller kurskurvornas bilder all information som har bildats för aktien genom fundamental analys. Om marknaden har prissatt saken fel, kan man naturligtvis försöka korrigera det genom fundamental analys och bilda sig en egen uppfattning om det. Marknaden prissätter dock inte nödvändigtvis saken på samma sätt.

Jag strävar själv efter att, förutom TA, förstå huvudpunkterna gällande fundamental analys för köpobjektet, så jag är inte en puritan när det gäller TA. Jag tror att användning av båda är det bästa skyddet för att försöka göra saker så bra och professionellt som möjligt.

Jag har inte letat efter någon diskussionsgrupp för TA i Finland, men jag deltar aktivt i en internationell grupp.

Charles Dow publicerade en serie ledarartiklar som diskuterade teorin om teknisk analys. Hans skrifter innehöll två grundläggande antaganden som har fortsatt att bilda ramen för handel med teknisk analys.

1. Marknader är effektiva med värden som representerar faktorer som påverkar en säkerhets pris.
  2. Marknadspriser är inte rent slumpmässiga utan rör sig i identifierbara mönster och trender som tenderar att upprepa sig över tiden.

Antagandet om en effektiv marknad innebär i huvudsak att marknadspriset för en säkerhet vid en given tidpunkt korrekt återspeglar all tillgänglig information, och därför representerar det sanna marknadsvärdet för säkerheten. Detta antagande bygger på idén att marknadspriset återspeglar den sammanlagda kunskapen hos alla marknadsaktörer. Även om detta antagande generellt anses vara sant, kan det påverkas av nyheter eller tillkännagivanden om en säkerhet som kan ha varierande kort- eller långsiktig inverkan på en säkerhets pris.

Det andra grundläggande antagandet som ligger till grund för teknisk analys, idén att prisändringar inte är slumpmässiga, leder till tekniska analytikers övertygelse att marknadstrender, både kort- och långsiktiga, kan identifieras, vilket gör det möjligt för marknadshandlare att dra nytta av investeringar baserade på trendanalys.

Läs mer: Teknisk analys https://www.investopedia.com/terms/t/technicalanalysis.asp#ixzz5WAmP3lhS
Följ oss: Investopedia på Facebook

5 gillningar

I vissa situationer kan TA ge stöd till beslutsfattandet och hjälpa till att hitta över- och undervärderingar i förhållande till historien. Men jag anser fortfarande att marknaden inte magiskt skulle vända vid stöd- och motståndsnivåer utan att en stor grupp investerare antar att det kommer att ske baserat på TA. Investerare som agerar enligt TA får marknaden att agera därefter. Det är lite som med panik och rallyn. Paniker är oftast bra köptillfällen och kraftiga rallyn säljtillfällen, eftersom marknaden oftast överreagerar. I det lilla perspektivet tror jag dock inte att TA fungerar av någon annan anledning än tack vare investerare som använder TA och slumpen.

1 gillning

Numera sker mycket kurshandel med hjälp av bottar, så beteende baserat på statistisk information är viktigare än tidigare. Och naturligtvis, om människor fattar beslut och en stor del av människor använder statistisk information, så påverkar till exempel stöd- och motståndsnivåer beteendet. Men på sätt och vis är din frågeställning dålig, huruvida teknisk analys fungerar eller inte fungerar → människor eller programvara fungerar. Därför får man en fördel i investeringsbeslut – ju bättre man kan utnyttja det, desto mer. Handlar det inte om det i slutändan? Å andra sidan är det inte alltid så, som man skulle ha antagit baserat på teknisk analys, det är ingen pengamaskin.
– marknaden vänder inte magiskt någonstans, men den kan i efterhand tolkas ha vänt. Kurser reagerar förutsägbart i vissa situationer och teknisk analys hjälper till med det.

3 gillningar

Ja, det är så det går till. TA fungerar alltså för att många (botar eller människor) agerar enligt det. Ju fler som agerar så på marknaden, desto starkare följer man TA.

3 gillningar

Jag fastnade lite för termen “TA fungerar”. Men man kan ju se det så.
Själv anser jag att analys är att utnyttja statistisk information, dvs. man tittar tillbaka i tiden och utnyttjar insamlad data programmatiskt. Olika indikatorer visar sedan olika saker, som passar olika perspektiv.
Och det spelar ingen roll hur många människor som fattar beslut utifrån det. Allt simuleras i diagrammen. Över/undervärderingar ser man inte där, de måste man fundera utifrån fundamenta. Men köp/säljbeslut kan optimeras utifrån price action, vilket gör att man kan köpa och sälja effektivt. Där hjälper TA kort sagt. Det omfattar väldigt många olika saker utöver stöd- och motståndsnivåer. Och ingen använder allt. De flesta har sina egna metoder och indikatorer, som de har funnit enkla och fungerande. Jag rekommenderar att du bekantar dig med det.

3 gillningar

Ett exempel på TA från idag.
Jag har haft SPY utrustad med Fibonacci (en indikator), med vilken jag försöker uppskatta vilka rörelser ett visst objekt eventuellt kommer att göra i framtiden.

• jag hade uppskattat att SPY skulle studsa upp till fib 0.618-nivån (280.92)
  • och det var också vad som i slutändan hände ganska exakt
  • från den nivån hade jag sedan antagit att vi skulle gå nedåt till nivån 0.5, varifrån vi sedan får se om vi fortsätter uppåt eller nedåt. Det är också möjligt att korrigera ända ned till nivån 0.382, men eftersom sentimentet nu kanske är mer positivt än för en vecka sedan, bör nivån 0.5 räcka.
  • tiden får utvisa hur det går
3 gillningar

Toppen @DayTraderXL att du är här och förklarar lite om teknisk analys. Jag har själv gett mig in på marknaden med en lite kortvarig handelsteknik, även om jag inte kan så mycket teknisk analys ännu. Motstånds- och stödnivåer är dock trevliga att dra nytta av på kort sikt, tycker jag. Kan du på något sätt förklara de olika nyckeltalen, t.ex. Fibonacci och hur de kan användas och vad de bygger på? Jag har bara hört talas om Fibonaccis talföljd i gymnasiet, så det är därför en lite okänd term i investeringsvärlden (liksom alla andra nyckeltal förutom Fibonacci) :slight_smile: :smiley:

3 gillningar

@Johannes_Sippola

Aktiemarknaden rör sig i vågor. Rörelserna kan observeras under olika tidsramar. Ju längre tidsram din egen investering har, desto högre tidsupplösning bör den följas med. Tidsupplösningar: år, månad, vecka, dag, timme, halvtimme, 15 min, 5 min, 2 min, 1 min (till exempel i TradingView-verktyget kan upplösningen ändras i farten, vilket gör att man snabbt kan hoppa från t.ex. dag till timme när man undersöker ett enskilt objekt).

Vågornas vändningar kan sedan studeras mer detaljerat och man kan försöka förstå rörelsens betydelse med olika indikatorer, varav Fibonacci Retracements är en.

• dess högsta värde (1) kan ställas in antingen på en tidigare topp eller dal beroende på om den trend som studeras har varit stigande eller fallande

Av någon anledning har matematikerns beräkningsmodell visat sig fungera för fibo-talen när man bedömer vändningsstegen. Överraskande ofta.

Här kan du läsa mer om ämnet (t.ex. TradingView innehåller den nämnda indikatorn, så den kan enkelt ställas in för ett objekt, som i mitt exempel var i SPY-diagrammet)

https://www.investopedia.com/articles/trading/06/retracements.asp

6 gillningar

Stort tack för det snabba svaret @DayTraderXL! Investopedia är ett bra verktyg för att granska dessa handelsrelaterade frågor (och alla är naturligtvis relevanta även på lång sikt, åtminstone på något plan). Jag lärde mig åtminstone motstånds- och stödnivåer i stora drag därigenom :slight_smile:

SPY utvecklas ungefär i fibonacci-förutsagda steg – 0.382 bröts dock lite, men är tillräckligt exakt för att ge en korrekt bild av situationen.
Om det inte blir en uppstuds från denna nivå imorgon, kan ett fall till 0.236-nivån vara framför oss.
– det skulle vara en tydlig trendvändning, eftersom riktningen fortfarande är uppåt på daglig nivå (stöd 269.59)

@DayTraderXL

Får jag be om en kommentar angående Finnairs och Fiskars nuvarande TA-diagram?

Jag har själv lite översiktligt tittat på sådant, du fick mig att bli lite intresserad av ämnet!
Att investera är spännande – man lär sig hela tiden mer och nytt.
Lika beroendeframkallande som “djävulen” – ger man den lillfingret (investeringar) så tar den hela handen! P.S. Hoppas den inte tar mina pengar :joy:

1 gillning

Jag har laddat batterierna i värmen och å andra sidan tyckte jag att det var ganska meningslöst att lägga upp något från TA här på forumet, eftersom det är en monolog här. Jag följer bara sporadiskt nu.

Fiskars är en “fallande kniv”. På veckobasis är nästa support 15.00

• närmaste motstånd, högre botten, är 16.94, vilket absolut måste brytas med stor volym för att de första tecknen på en trendförändring ska kunna ses
  • situationen tyder på att företaget är i stora svårigheter med sin verksamhet och marknaden har ingen som helst tilltro till företagets förmåga att göra en snabb vändning
  • fundera noga på vad du letar efter i ett sådant företag som investeringsobjekt, om du inte söker en kort intradag-studs eller överväger blankning
6 gillningar

Man ska titta på diagrammen från den tidsram som man tittar på för långsiktiga investeringar. Det här är en veckonivå, som hjälper till med att bedöma en medellång/lång horisont.

• Botten (åtminstone tills vidare) har tydligt hittats på 5 585-nivån
  • Dubbeltopp 7 670, vilket bildar ett relativt starkt motstånd framöver. Ett genombrott av den är en stark bull-signal
  • Börjar bilda en tydlig EQ (Equilibrium), där låg 6 880, hög 7 670 - kommer förmodligen att konsolideras i denna kanal ett tag. Kursnivån är för närvarande ovanför det Mellersta Bollingerbandet (MA20) och om denna vecka stänger och håller sig över den, är det en bra signal inför nästa vecka. Förutspår ett möjligt genombrott av dubbeltoppen.
  • Nordeas rekommenderade pris är 7 500, vilket också är ett slags motstånd.
8 gillningar

På daglig basis kan vi tydligt se att veckans EQ (Equilibrium) håller på att bildas, dvs. vi har konsoliderats och en ganska vacker åtdragande EQ kan ses.

• på daglig basis är EQ:ns låga nivå 7 040/7 020, toppen är densamma som veckans
  • priset stiger över EMA26-nivån (grön), vilket är ett positivt tecken. Nästa steg är att bryta igenom EMA12 (röd) och MBB/MA20 (gul)
  • det tredje bull-ljuset håller på att bildas, så nu handlar det om hur högt vi stiger/stänger idag
  • för RSI ritade jag (nedre diagrammet) en motståndsnivå som du kan följa, att bryta igenom den skulle vara viktigt för att bekräfta att prisuppgången fortsätter
  • följ den dagliga nivån, hur EQ beter sig (vilken riktning det bryter igenom)
  • vid konsolidering är det typiskt att volymnivån minskar
6 gillningar

Snälla sluta inte, jag har åtminstone fått ett riktigt stort mervärde från de ljus du har lagt upp för varje situation. Fortsätt med det goda arbetet!

5 gillningar

@gravytrainer Man kan förresten också analysera info från candlesticks. För Finnairs del säger de två senaste bear-candlesticksen ganska mycket. Föregående vecka var body-delen (den tjocka delen av ljuset) fortfarande relativt bullish, med vikten fortfarande något mer på den övre delen (body i förhållande till trådarna som utgår från den (skuggor eller svansar/vekar)). Denna vecka bildade en spinning top, där dess slutvärde (close) är i den nedre delen av bodyn. Detta är ett något bearish fenomen i kombination med förra veckans candlestick.

Denna veckas candlestick stängde inte över EMA12 (röd) eller MBB/MA20, så trycket nedåt är fortfarande närvarande. EQ på veckonivå kan mycket väl brytas nedåt, men med tanke på kursutvecklingen kan nästa högre låga fortfarande visuellt lätt urskiljas någonstans på 6.6-6.7-nivån utan att det äventyrar den stigande trenden, så länge bear-volymen inte börjar öka. Det vill säga, konsolidering är fortfarande hälsosamt.

7 gillningar

@gravytrainer Hah, jag läste allt och förstod (förmodligen) väl vad du menade med varje punkt utan att fördjupa mig i alla termer. Detta gav mig motivation att börja studera ämnet från grunden, även om själva tradingen inte är det viktigaste för mig när det gäller investeringar. Tack för exemplen!

2 gillningar

Rent från ett tekniskt analys (TA)-perspektiv:

• När man tittar på 4h upplösning, köp/försäljningar från ett volymperspektiv
  • 28.12.2018 kl. 14-18 bull volym: ca 271000 enheter
  • 8.1.2019 kl. 10-14 bear volym: ca 243000 enheter (kl. 14-18 bear volym ca 90000 enheter)
  • Även om det har gjorts andra affärer mellan dessa tidpunkter och naturligtvis köpts/sålts till ett pris som är neutralt för förändringar, kan man också fundera på om priset pumpades upp lite? I vilket fall som helst såldes också mycket på kort tid.
5 gillningar