Jag har inte energi att börja förklara saken för dem som är helt okunniga om den. Jag uppmanar alla som är intresserade att söka information och fördjupa sig i den. Investopedia.com är en helt acceptabel grundläggande informationskälla. När grundkoncepten är klara kan man söka några grundläggande indikatorer och köpa ett verktyg som gör att man kan använda dem och samtidigt få tillgång till online-kursdata för de önskade börserna. Därifrån börjar det.
Jag kopierade en kort sammanfattning från den ovan nämnda webbplatsen, som ganska väl beskriver vad det handlar om.
@g3235286: du undersöker säkert också kurskurvor, deras uppgångar och nedgångar och letar efter prisnivåer där kurserna har varit tidigare. Med hjälp av TA kan data analyseras djupare och statistisk information kan användas för att avgöra när det är en bra tid att köpa eller sälja, eller för att försöka förutsäga framtiden. Priserna tenderar att följa vissa mönster. Å andra sidan innehåller kurskurvornas bilder all information som har bildats för aktien genom fundamental analys. Om marknaden har prissatt saken fel, kan man naturligtvis försöka korrigera det genom fundamental analys och bilda sig en egen uppfattning om det. Marknaden prissätter dock inte nödvändigtvis saken på samma sätt.
Jag strävar själv efter att, förutom TA, förstå huvudpunkterna gällande fundamental analys för köpobjektet, så jag är inte en puritan när det gäller TA. Jag tror att användning av båda är det bästa skyddet för att försöka göra saker så bra och professionellt som möjligt.
Jag har inte letat efter någon diskussionsgrupp för TA i Finland, men jag deltar aktivt i en internationell grupp.
Charles Dow publicerade en serie ledarartiklar som diskuterade teorin om teknisk analys. Hans skrifter innehöll två grundläggande antaganden som har fortsatt att bilda ramen för handel med teknisk analys.
- Marknader är effektiva med värden som representerar faktorer som påverkar en säkerhets pris.
- Marknadspriser är inte rent slumpmässiga utan rör sig i identifierbara mönster och trender som tenderar att upprepa sig över tiden.
Antagandet om en effektiv marknad innebär i huvudsak att marknadspriset för en säkerhet vid en given tidpunkt korrekt återspeglar all tillgänglig information, och därför representerar det sanna marknadsvärdet för säkerheten. Detta antagande bygger på idén att marknadspriset återspeglar den sammanlagda kunskapen hos alla marknadsaktörer. Även om detta antagande generellt anses vara sant, kan det påverkas av nyheter eller tillkännagivanden om en säkerhet som kan ha varierande kort- eller långsiktig inverkan på en säkerhets pris.
Det andra grundläggande antagandet som ligger till grund för teknisk analys, idén att prisändringar inte är slumpmässiga, leder till tekniska analytikers övertygelse att marknadstrender, både kort- och långsiktiga, kan identifieras, vilket gör det möjligt för marknadshandlare att dra nytta av investeringar baserade på trendanalys.
Läs mer: Teknisk analys https://www.investopedia.com/terms/t/technicalanalysis.asp#ixzz5WAmP3lhS
Följ oss: Investopedia på Facebook