Jeg tænkte, at jeg ville åbne en tråd om et ægte værdiselskab på Helsinki-børsen, nemlig Saga Furs, som der endnu ikke var en tråd om eller diskussion af generelt. Efter års dvale kan Saga Furs have mulighed for betydelig resultatskabelse efter lukningen af deres største konkurrent. Saga Furs udsendte i dag en positiv overskudsforventning (opjustering). Saga Furs Oyj: Positiivinen tulosvaroitus, sisäpiiritieto: Saga Furs -konsernin päättyneen tilikauden tulos selkeästi edellistilikautta parempi | Kauppalehti
Saga Furs opererer ikke nødvendigvis i en glamourøs branche, da virksomheden arrangerer auktioner for pelsværk. Selskabet befinder sig dog i en interessant situation, da markedslederen inden for pelsauktioner, Kopenhagen Fur, sandsynligvis lukker forretningen helt i år 2024. Kopenhagen Furs markedsandel var for nogle år siden 60 %. Dette ville potentielt give Saga Furs en betydelig markedsandel. Auktionernes omkostningsstruktur er ret fast, og gennem mersalg kunne lønsomheden trækkes opad (jf. 2021 omsætning på 51 mio. € og EBIT på 11 mio. €). Ifølge den netop udsendte positive overskudsforventning var omsætningen i 2023 46 mio. €. Saga Furs har mulighed for organisk at opnå en markedsposition, der minder om et monopol, da konkurrenterne er stoppet, og branchen ikke er den mest attraktive, så der kommer næppe meget ny konkurrence ![]()
Selskabet tjener sine penge på formidlingsgebyrer fra auktionerne samt ved at tilbyde finansiering til købere og sælgere. Selskabet havde i H1 rentebærende tilgodehavender fra auktioner for 37 mio. €. Der var 21 mio. € i kontanter og 9,6 mio. € i rentebærende gæld. Udover muligheden for at opnå en betydelig markedsandel er selskabet meget solidt, og der findes skjulte værdier i balancen, ligesom aktien prissættes til ca. P/B 0,4. Hvis der er frigivet en større mængde pengestrøm fra de rentebærende tilgodehavender i H2 end sidste år, kunne selskabets Enterprise Value (EV) blive NEGATIV. Det lyder som et kinesisk svindelnummer eller den forjættede aktie for værdiinvestorer.
Selskabets pengestrøm svinger meget i forbindelse med de rentebærende tilgodehavender, som selskabet tilbyder auktionskøbere og får betydelige finansielle indtægter fra årligt, hvilket har holdt selskabets årsresultater positive, selvom driftsresultatet har været negativt. Selskabets markedsværdi er 38 mio. € ved en aktiekurs på 10,5 €. Hvis selskabet leverede et driftsresultat på 2,6 mio. € i 2023 og finansielle indtægter på 2,5 mio. €, ville årets resultat efter skat være 4,1 mio. €, hvilket ville give en P/E-værdi på 9,2x. Der er mulighed for betydelig resultatskabelse i de kommende år, når Kopenhagen Furs sidste auktioner slutter.

Apropos skjulte værdier, så ser det ud til, at selskabet har ejendomme i balancen for ca. 55 mio. €. Jeg ved ikke, hvad disse ejendomme er, eller hvor de ligger, men efter årlige afskrivninger er der opstået en betydelig mængde potentiel skjult værdi i balancen, når det ses i forhold til selskabets markedsværdi (38 mio. €).

Jeg er ikke ekspert i pelsdyravl, men så vidt jeg forstår, ville det ikke nødvendigvis have en stor effekt på Saga Furs’ forretning, selvom pelsdyravl blev forbudt i Finland, da mindst 18 % af de indkøbte skind i auktionen i marts 2023 blev indsamlet fra Norden. Der er politiske risici i branchen, men jeg ser Saga Furs som et lavrisikoinvesteringsobjekt på grund af dets betydelige formue. Hvis ejendommene er kurante, kunne selskabets værdi “som død” (likvidationsværdi) være 3x den nuværende kurs.

Her er en artikel fra oktober 2023 relateret til Kopenhagen Fur:

The Changing Fur Auction Landscape (truthaboutfur.com)
Findes der eksperter inden for dette område her på forummet?