Årets top 3 flops

TOP3 i 2021 er en populær tråd. Men hvad med dem, der flopper, og hvorfor? Det er sværere at sige, ikke sandt? Eller er det? En liste, hvor alle ville ønske, de tog fejl. En opadgående trend og positiv stemning øger antallet af beskeder, men man kan ikke altid vinde. Tabere bliver glemt og tiet ihjel, selvom de senere kan blive vindere. Formålet er ikke at male fanden på væggen. Måske kan vurderingerne være til nytte for nogen?
Min egen liste som udgangspunkt:
Oma Säästöpankki – uroen i bankverdenen fortsætter, og de små bliver klemt.
Oriola – faldet fortsætter under pres fra konkurrence
Saga Furs – støtten fra corona aftager, og forbrugsvanerne fremskynder faldet
EDIT: Fra Helsinki Børsen :slight_smile: Så Tesla er ude.

4 Synes om

Sagafurs ville også være på min liste, hvis tidshorisonten var 5 år - en uddøende branche.

Optomed - følger med nysgerrighed, fordi jeg vil vide, hvad der går så galt i min tankegang..jeg ville ikke engang have forventet, at emissionen ville lykkes med de oplysninger, der var tilgængelige i selskabspræsentationen. De skal skabe deres eget marked (dyrt) og primært der, hvor der kun er få midler til sundhedspleje, og mere akutte sundhedsproblemer tager de midler, der er til rådighed. Områder med råd vil vælge bedre udstyr. Prissætningen er forfærdelig, en stor del af omsætningen kommer fra en grundlæggende IT-virksomhed, som aldrig ville blive prissat med disse multipler. Jeg ved dog ikke, om et år er nok, men jeg forventer et flop.

Måske en mere almindelig tredje - en, der drager fordel af corona, lider, når corona aftager, og med øget konkurrence, så lad os sige Tokmanni. Jeg vil ændre dette, når jeg har tid til at tænke lidt over det, jeg tror, jeg kan finde en bedre flopkandidat :grin: Edit: Fellow Finance, faktisk nummer et, jeg forventer mest flop herfra.

1 Synes om

Wärtsilä
Nokia
Nordea

3 Synes om

Kone
Kesko
Elisa

Begrundelsen for den usædvanlige liste er, at jeg forudser en form for børskrise næste år. Inflationen vil løbe løbsk, og renten vil stige betydeligt?

I en sådan situation vil den ekstra luft fra værdiansættelsesmultiplerne blive presset ud først. I vækstaktier holder væksten værdiansættelsen i skak, og i værdiaktier er der ikke den samme nedside. Kvalitetsaktier vil derfor få tæv.

4 Synes om

Stockmann
Afarak Group
Viking Line

2 Synes om

Oriola
Faron Pharmaceuticals
Herantis Pharma.

2 Synes om

Næste kampe
Nokian renkaat
Stockmann

2 Synes om

Stockmann - solgte deres ikoniske ejendom
Rovio - vild stigning uden beviser
Outokumpu - ingen udbytte

4 Synes om

Stockmann
SRV
Nokia

1 Synes om

Nokian Renkaat - Efterspørgslen var markant svagere end forventet på markedet.
Kamux - Personlig bias, jeg er ikke enig i en markedsværdi på en halv milliard: :no_mouth:
Taaleri - På trods af forventningerne vil skibet ikke vende allerede næste år.

Af disse har jeg været long i Taaleri og short i Rinkulat det forgangne år.

4 Synes om

QT - Forventningerne er efter min mening steget for højt i takt med kursstigningen.
Nokian Dæk - Vurderingsmultiplikatorerne er steget rigtig højt.
Finnair - Selvom der allerede er lys for enden af tunnelen, bliver næste år rigtig svært for Finnair. Der er meget tom kapacitet på markedet, så konkurrencen vil sandsynligvis være hård, når rejserestriktionerne lempes. Der er konstant enorme tab, og det vil sandsynligvis fortsætte i lang tid.

1 Synes om

Alma Media - dårlige udsigter med dårlige forretningsområder, især inden for økonomiske medier, kombineret med en høj værdiansættelse

Fortum - for meget politisk og enhver tænkelig risiko uden vækst

Leaddesk - fuldstændig absurd værdiansættelse

Raisio - et fuldstændigt investorfjendtligt firma med en enorm mængde politisk, valuta- og råvarerisiko

SSH - et absurd værdiansættelsesniveau med fuldstændigt latterlige resultater

Taaleri - en ugegammel “sildesalat”, hvor fokus er på alt andet end at skabe værdi for aktionærerne

YIT - CEO’ens exit indikerer, at det værste endnu ikke er set; valuta-, Rusland-, balance- og mange andre risici.

Oriola - væksten i e-handel er den største risiko for denne forhistoriske “snegler”, manglende evne inden for volumenforretning, mangel på tilstrækkelige volumener, konstante egne problemer, omdømme- og valutarisiko, uduelig ledelse og bestyrelse, for stor spredning osv.

Her er mine for næste år. :victory_hand:
Der er nok af dem. :sweat_smile:

5 Synes om

Nanoform
Next Games
SSH

Jeg har intet imod disse virksomheder, og jeg ønsker dem et succesfuldt 2021.

Vurderingen kræver noget i hver enkelt, som jeg ikke tror, de vil præstere i den nærmeste fremtid.

Kamux
Kæmpe hype, men sandheden om bilhandlens “multibagger-aktie” rammer én lige i ansigtet. Måske en fin lille fortjeneste, men den går ikke til månen.

Rovio
Beviserne er leveret? Stigning er kommet med svage beviser.

Kone
Selvfølgeligheder behøver man vel ikke kommentere?

Savosolar
Malker flere penge med emissioner. Dette firma kommer aldrig til at give overskud.

Rapala
Traditionelle forventninger, traditionelt resultat.

Fondia
Næppe skifter direktøren allerede næste år.

Telia
Se Rapala.

3 Synes om

Stockmann
Next Games
Fellow Finance

1 Synes om

Stockmann – det er, efter min mening, et fuldstændigt tabt spil. Ingen bruger Stockmann som netbutik, og de er måske ved at opgive flagskibsbutikken og de skøre dage. Den sidste slukker lyset.

Finnair – værdiansættelsen har allerede taget forskud på mere end 12 måneder. Næste år vil det nok vare frem til sommer, før tingene kommer i gang igen, og jeg ville ikke blive overrasket, hvis det varer indtil slutningen af året, før man globalt begynder at tale om flokimmunitet, og turismen begynder at vende tilbage til normalen uden obligatoriske coronatests ved ind- og udrejse. Potentielle coronavirusvarianter og lignende har også skabt et forventet uventet yderligere problem. Forventet årsafkast er negativt.

Next Games – der findes sikkert bedre tabere på listen, som jeg ikke har sat mig ind i, men NG har været en sørgelig sag de seneste år, og jeg har ingen forventninger til Stranger Things og lignende brandspil. Et stærkt brand er ikke en garanti for interesse for et mobilspil fra den pågældende verden. Få var endda interesserede i Lord of the Rings- eller Game of Thrones-spillene i sin tid, for ikke at tale om de seneste superspilsflops, hvor udgangspunkterne var af en helt anden kaliber.

4 Synes om

Valoe (samt Savosolar, Arafak): udvandingen fortsætter, og der jagtes flere decimaler uden et omvendt split.

Next Games: Her er der sandsynligvis ingen positive afkast at hente, medmindre de trækker en helt utrolig kanin op af hatten.

Elisa: 5G-investeringerne er dyre, og værdiansættelsesniveauerne kan ikke længere strækkes.

PS. Jeg overvejede at erstatte Elisa med Kone eller Revenio. Jeg ville faktisk ikke turde at satse penge på, at nogen af disse kvalitetsvirksomheder rent faktisk vil falde. Værdiansættelsen er bare løbet løbsk for dem alle.

2 Synes om

Savo Solar - af en eller anden grund stadig på børsen, så lad os sætte den øverst, mens vi stadig kan.
Viking Line - vaccinen betyder ikke, at man kan drikke og feste på skibene til efteråret
Outokumpu - Outsas kurs er begyndt at stige, efterhånden som inflationen flyder fra værdipapirer til råvarer, men nu hvor der er rekordstore mængder lån mod værdipapirer I VERDEN og et rekordstort antal optioner i omløb, så tror jeg, at også dette rally vil miste pusten ret hurtigt.

Tråden har dog nogle gode pointer. Jeg ville gerne følge Stokka og Fellow Finance. Begge virksomheder er ren idioti.

3 Synes om

Nokia – selskabets drift i 00’erne taler for sig selv.
Finnair – i 2021 er det ikke muligt at bruge hele flyflåden, piloternes licenser har bevidst fået lov til at udløbe.
YIT – udskiftningen af direktøren er ikke nok, når der ikke er nok kraner at se i byernes horisonter.

Her er vækstvirksomhederne i min portefølje, hvis multipler er for høje:

QT
Revenio
Remedy

2 Synes om