Værdinvestor - hvilken aktie kigger du på?

Jeg ville starte en ny tråd, fordi jeg ikke hurtigt kunne finde en passende tråd for værdiinvestorer.

Jeg ved ikke, hvor mange andre der er interesserede i værdiinvestering her, eller om man på forummet leder efter den næste potentielle kursraket. Selvom jeg selv stræber efter at investere i både stærke værdifirmaer og lovende vækstfirmaer, vil jeg i denne markedssituation spille lidt sikkert og søge investeringer især i velfungerende værdifirmaer. I den sidste måned er alle centrale indeks konsekvent faldet med 8-10% (OMXH, S&P500, Dow, FTSE100 osv.). Håbet ville naturligvis være, at gode virksomheder med rimelige værdiansættelsesmultipler langsomt ville begynde at dukke op i et faldende marked. Jeg har drømt om et sådant faldende marked i de sidste fire år – forhåbentlig kan det fortsætte. Min grundlæggende tanke er, at i et sådant faldende marked er det godt at investere gradvist i undervurderede kvalitetsvirksomheder, så man ikke behøver at miste søvn over et lille ekstra fald. Man behøver heller ikke at lykkes med den perfekte timing af markederne.

Jeg vil gerne høre, hvilke værdiaktier I i øjeblikket kigger på? Jeg leder efter aktier, hvor:

• Virksomheden driver en rentabel forretning, men investoren ser også fremtidige muligheder i forretningen
  • Traditionelle værdiansættelsesmultipler er attraktive, men investoren accepterer også højere værdiansættelsesmultipler, når man overvejer forventningen om virksomhedens vækst eller udbyttevækst. En høj udbytteprocent er ikke nok; den skal også kunne fastholdes bæredygtigt på mindst det nuværende niveau.

Jeg tager Nordea som et eksempel (som forresten er blevet diskuteret tilstrækkeligt her på forummet). Jeg købte den selv for en uge siden til over otte euro og med en udbytteprocent på 8,4%. Jeg har ikke mistet meget søvn, selvom den er faldet til omkring 7,5€. P/E under ti, P/B også under én. Selvom der ikke ville være stor vækst i forretningen for investoren, er udbyttet næppe i fare i hvert fald de næste fem år.

Som et andet eksempel ser jeg derimod på Nokian Tyres. Ud over en næsten 5% udbytteprocent tilbyder denne virksomhed også interessante fremtidsudsigter. På grund af fremtidige muligheder kan selv en værdiinvestor acceptere en lidt højere P/E på 17 og P/B på 3,14. Jeg ejer den ikke endnu, og jeg har ikke truffet en endelig beslutning om, hvor jeg selv ville købe aktien. I hvert fald er den nu faldet tilbage til tal fra tre år siden.

Jeg vil meget gerne høre flere sådanne forslag og tips. Især fra de finske, europæiske og nordamerikanske markeder, da jeg er i stand til at studere og analysere deres aktier. Man skal dog vide, hvad man køber.

En anden tråd om vækstinvestering kunne også være interessant, men den overlader jeg til andre eller lidt senere i dette bjørnemarked. :blush:

4 Synes om

Så kedeligt stabile finske aktier i stil med dem, du nævner, plus f.eks. Sampo, Kone, Neste, UPM, Kemira osv. osv.?

Lige nu tænker jeg på Harvia, når jeg leder efter en fascinerende værdiaktie. Cyklisk stabil forretning, markedsleder i sin branche, meget rentabel, stærk pengestrøm, moderate vækstudsigter og i øjeblikket efter min mening meget attraktivt prissat, P/E omkring 10 (næste år), udbytteafkast allerede over 6%. Kursen er faldet lidt de seneste dage primært på grund af udbyttefrasortering og faldet på det øvrige marked. Findes i øjeblikket i min og min søns portefølje. Lige præcis sådan en kedelig og sikker udbyttemaskine til porteføljen.

Jeg har ikke købt Nordea. Nokian Tyres fascinerer mig også, men jeg har ikke trykket på købsknappen, har indtil videre ventet.

6 Synes om

Jeg har i denne sammenhæng også tænkt på Harvia, som er blevet fremhævet med gode begrundelser. En fremragende køb-og-behold-aktie, hvis nuværende aktiekurs er billig i forhold til selskabets reelle værdi. En anden værdiselskab, som sjældent nævnes, er Valmet.

3 Synes om

Lidt finpudsning til ovenstående tekst: Sammenlignet med en sådan fremstilling af bestillingsprodukter er det en meget cyklisk stabil virksomhed. Under finanskrisen faldt omsætningen sandsynligvis 10 % i 2009, hvilket betyder, at der også sælges mange saunaovne i dårlige tider (på grund af erstatningsefterspørgsel). Med hensyn til rentabilitet: den er meget rentabel sammenlignet med konkurrenterne.

Virksomhedens mål er at holde udbyttet stigende, og jeg tror, at udbyttet vil stige på lang sigt. Dette skyldes det lave investeringsbehov, den gode pengestrøm og det moderat stigende resultat.

Hvis jeg ikke allerede var hoppet med på vognen, ville jeg i det mindste være hoppet med på dette tidspunkt. Men sådan er det.

1 Synes om

Harvias CEO udtalte i Inderes’ roast, at 80 procent af de solgte saunaovne er erstatningsbehov for ovne, hvilket betyder, at nedgangskonjunkturen og den dermed forbundne afmatning i byggeriet ikke har en så dramatisk indvirkning på virksomhedens resultat. Sandsynligvis på grund af netop denne defensivitet og status som værdiselskab blev Harvia for et par uger siden også løftet til Inderes’ top 3 aktier.

1 Synes om

Men udskiftningsefterspørgslen er også ret konjunkturfølsom i sådan en sag. Saunaovne købes næppe, når de er helt ubrugelige, men derimod når der investeres i boliger og som en del af en renovering. Udskiftningsefterspørgslen er også delvist cyklisk.

Man skal dog også huske på, at byggeriet nu har koncentreret sig om etageboliger, så salget af saunaovne har sandsynligvis været ret moderat i forhold til byggeriet, og en ændring i byggecyklussen vil derfor næppe ændre efterspørgslen efter saunaovne væsentligt.

De langsigtede tendenser, urbanisering, faldende sommerhusbrug og et fald i den saunabadende befolkning, lover ikke lykkelige tider på lang sigt, i hvert fald ikke for Finlands vedkommende.

På min overvågningsliste er Nordea, Olvi, Ilkka, Saga Furs, JM (Sverige). Olvi og JM er mere kvalitetsvirksomheder, som jeg ville overveje at købe, hvis priserne falder, mens de andre allerede er billige baseret på deres balanceværdi og P/E-forhold.

Ilkka er godt nok billig. Jeg forstår ikke, hvem der køber Alma Media direkte, når Ilkka også er tilgængelig.

Saga Furs har en betydelig politisk risiko, men den er jo billig, hvis der ikke kommer væsentlige ændringer i forretningsbetingelserne i fremtiden. Der er bare lidt de samme problemer som med HKScan. Ejerstrukturen er helt forkert.

Problemet her er blot, at marginerne kan falde en smule, efterhånden som virksomheden vokser. Lige nu er de astronomiske i forhold til sammenlignelige virksomheder. På den anden side tilgår Nokian Tyres markederne lidt anderledes end andre virksomheder, så de højere marginer er måske endda på et bæredygtigt grundlag. Jeg er bare lidt bekymret for holdbarheden af marginerne under vækst. Ellers en ganske interessant virksomhed, og jeg ville selvfølgelig købe den billigere :smiley:

“Man skal dog også huske, at byggeriet nu er koncentreret om etageboliger, så efterspørgslen efter saunaovne har sandsynligvis været ret moderat i forhold til byggeriet, så en ændring i byggecyklussen vil næppe ændre efterspørgslen efter saunaovne væsentligt.”
Det ville være rart at se statistikker over dette, men ja, alle de nye lejligheder, jeg har besøgt, har haft deres egen sauna, selv etværelses lejligheder. Ikke længere den ene fælles sauna i kælderen som før. Dette øger antallet af saunaovne i forhold til tidligere, i takt med urbanisering og fald i etagebyggeri.
Desuden vil saunabadning i Finland ikke falde eller stoppe, men snarere stige i takt med mere fritid og stigende værdsættelse af velvære.

1 Synes om

Jeg gættede bare ud fra min egen mavefornemmelse, og ud fra hvad jeg selv har set, er der ret sjældent en sauna i små lejligheder. Næsten alle parcelhuse har derimod en sauna. En hurtig konklusion var derfor, at efterspørgslen efter saunaovne er mindre i lejlighedsbo end i parcelhusbo.

Tak til Astrix for at fremhæve Harvia. Jeg har på en eller anden måde i princippet overset virksomheden, fordi jeg savner en forretningsidé, der kunne have en klar global efterspørgsel. Ok, ok, der er selvfølgelig også ovne i verden. Og nu hvor jeg tager det første rigtige kig på virksomheden, er der selvfølgelig en mere international efterspørgsel inden for spa-segmentet. En god ting ved de mindre virksomheder er desuden, at de endnu ikke følges af millioner af institutioner og analytikere, så man kan drage lidt mere fordel af markedets ineffektivitet i en positiv forretningscase.

1 Synes om

Det ville være rart at høre en mere detaljeret begrundelse.

1 Synes om

Se Harvia-roast på Inderes’ sider her, og læs begrundelsen for, hvorfor selskabet er kommet med i Inderes’ top 3.

1 Synes om

Jeg er glad =) Jeg må sige, at da Harvia skulle børsnoteres, var jeg i starten heller ikke så interesseret. Men så blev jeg begejstret, da jeg lærte virksomheden at kende gennem Inderes. Virksomheden har omsætning til bl.a. Tyskland, er der lige så mange saunaer der som i Finland? Så er for eksempel Rusland, Sverige og USA også store målmarkeder.

Det er svært at finde den største eller mest realistiske reelle risiko for virksomheden. Som nævnt er denne branche tydeligvis beskyttet mod forskellige omvæltninger. Måske er det netop den kraftige nedgang i efterspørgslen efter produkter eller markedets mindskelse, der kommer først i tankerne. At markedet vokser med godt 2% om året, er også kun et skøn. Virksomheden har åbenbart gennem årene finpudset produktionen, så den forløber gnidningsfrit, så jeg tror ikke, at interne problemer i virksomheden er sandsynlige. Jeg tror heller ikke, at en stor konkurrent vil komme ind på dette marked, da markedet for eksempel er ret lille for store virksomheder, og Harvia har opnået en ret god førende position i denne branche.

Men en meget interessant value-virksomhed. Ikke en multibagger.

2 Synes om

I denne uge ventede jeg på, om Harvia ville falde til 4,xx prisniveauet. Jeg køber, så snart den falder … eller måske alligevel til 5,0 € i næste uge.

Denne uge fik jeg tømt nogle positioner, da jeg er ret pessimistisk med hensyn til makroen de næste 6 måneder … skal jeg slå til igen … på den anden side kan julekælketuren være hårdere end nu, hvis markederne bliver nervøse …

1 Synes om

Jeg følger disse virksomheder, fordi de, bortset fra Saga Furs, er stabile resultatskabere. Udfordringen er at relatere virksomhedsspecifikke faktorer og markedspsykologi. Jeg har ikke lyst til at investere under en recession.

Nordea og Ilkka er lidt kedelige udbyttemaskiner, hvis værdistigning kan komme fra en reduktion af risici. På den anden side, især for Nordeas vedkommende, kan markedets paranoia føre til en god købsmulighed i fremtiden. Olvi er en voksende kvalitetsvirksomhed, hvis risiko jeg anser for lille. En sådan kronjuvel i porteføljen.

For JM er jeg bekymret for, at cyklussen vender, og balancens værdiansættelse. Virksomheden har ikke tabt penge i mindst 20 år. Ledelsen har i år truffet nogle lidt mærkelige beslutninger, f.eks. brugt pengestrømmen til at erhverve byggegrunde og byggerettigheder i denne konjunktur, samtidig med at de stoppede programmet for tilbagekøb af egne aktier. Indikerer opkøbene, at de eksisterende aktiver ikke er likvide?

Saga Furs er et wildcard. Dette er en virksomhed, der pludselig kan lave 2 euro i EPS på grund af det lille antal aktier og cyklikaliteten. Værdiansættelse af balancer, politiske risici og forretningsmodel er spørgsmålstegn. Den er stærkt knyttet til pelsavleres økonomiske succes via tilgodehavender. Q2 2018 “net nets” værdi pr. aktie 10,08 €.

Jeg forstår ikke hypen omkring Harvia. Selskabet er ret forgældet, og vækstmulighederne er meget begrænsede. Det er måske et selskab, der genererer en ret god udbytteindtjening, men det er på ingen måde billigt, selv ikke til disse priser. Hvorfor i alverden ville Capman have ønsket at børsnotere Harvia, hvis de forventede, at den gode udvikling ville fortsætte? Nu er alt trimmet til det yderste, og den generelle markedssituation har været fremragende, så det er ikke overraskende, at det tilsyneladende er billigt.

2 Synes om

@g3235286
Jeg synes ikke, Harvia er så hypet, når man ser på kursen. Det gør det heller ikke hypet, at jeg nævnte selskabet her, hvis det var det, du mente. Men altså, ingen kursraket.

Selskabet kunne passe godt ind i en køb og glem-portefølje.