Jeg ville starte en ny tråd, fordi jeg ikke hurtigt kunne finde en passende tråd for værdiinvestorer.
Jeg ved ikke, hvor mange andre der er interesserede i værdiinvestering her, eller om man på forummet leder efter den næste potentielle kursraket. Selvom jeg selv stræber efter at investere i både stærke værdifirmaer og lovende vækstfirmaer, vil jeg i denne markedssituation spille lidt sikkert og søge investeringer især i velfungerende værdifirmaer. I den sidste måned er alle centrale indeks konsekvent faldet med 8-10% (OMXH, S&P500, Dow, FTSE100 osv.). Håbet ville naturligvis være, at gode virksomheder med rimelige værdiansættelsesmultipler langsomt ville begynde at dukke op i et faldende marked. Jeg har drømt om et sådant faldende marked i de sidste fire år – forhåbentlig kan det fortsætte. Min grundlæggende tanke er, at i et sådant faldende marked er det godt at investere gradvist i undervurderede kvalitetsvirksomheder, så man ikke behøver at miste søvn over et lille ekstra fald. Man behøver heller ikke at lykkes med den perfekte timing af markederne.
Jeg vil gerne høre, hvilke værdiaktier I i øjeblikket kigger på? Jeg leder efter aktier, hvor:
- Virksomheden driver en rentabel forretning, men investoren ser også fremtidige muligheder i forretningen
- Traditionelle værdiansættelsesmultipler er attraktive, men investoren accepterer også højere værdiansættelsesmultipler, når man overvejer forventningen om virksomhedens vækst eller udbyttevækst. En høj udbytteprocent er ikke nok; den skal også kunne fastholdes bæredygtigt på mindst det nuværende niveau.
Jeg tager Nordea som et eksempel (som forresten er blevet diskuteret tilstrækkeligt her på forummet). Jeg købte den selv for en uge siden til over otte euro og med en udbytteprocent på 8,4%. Jeg har ikke mistet meget søvn, selvom den er faldet til omkring 7,5€. P/E under ti, P/B også under én. Selvom der ikke ville være stor vækst i forretningen for investoren, er udbyttet næppe i fare i hvert fald de næste fem år.
Som et andet eksempel ser jeg derimod på Nokian Tyres. Ud over en næsten 5% udbytteprocent tilbyder denne virksomhed også interessante fremtidsudsigter. På grund af fremtidige muligheder kan selv en værdiinvestor acceptere en lidt højere P/E på 17 og P/B på 3,14. Jeg ejer den ikke endnu, og jeg har ikke truffet en endelig beslutning om, hvor jeg selv ville købe aktien. I hvert fald er den nu faldet tilbage til tal fra tre år siden.
Jeg vil meget gerne høre flere sådanne forslag og tips. Især fra de finske, europæiske og nordamerikanske markeder, da jeg er i stand til at studere og analysere deres aktier. Man skal dog vide, hvad man køber.
En anden tråd om vækstinvestering kunne også være interessant, men den overlader jeg til andre eller lidt senere i dette bjørnemarked. ![]()