WithSecure som investeringsemne

Lad os starte en separat tråd til F-Secure Oyj… Dette selskab, som mange finner kender til, men som jeg mener i øjeblikket “flyver under investorernes radar”.

Selskabet befinder sig i en spændende fase i implementeringen af deres strategiske skift mod at blive et tjenestebaseret (SaaS) cybersikkerhedsselskab. Det første interessante aspekt er netop dette Q3/2018, hvor man bør begynde at se forsigtige tegn på en stigning i virksomhedssikkerhed (SaaS). F-Secures fordel ser ud til at være deres solide ekspertise og det gode cash flow fra eksisterende produkter i overgangen mod et SaaS-fokus (jf. mange nyere SaaS-selskaber som Efecte).

Et andet interessant aspekt er aktiens lave værdiansættelse lige nu (2,7e)… I Inderes’ omfattende rapport (03/2018) nævnes det allerede i starten, at dette er et selskab, som er svært for investorer at forstå. Jeg tror også, at det er grunden til, at mange ikke har fulgt med… Hvilket til dels afspejles i den nuværende kurs.

Til Inderes-kritikerne skal det her også bemærkes, at målsætningerne fra alle analytikere (3 stk.) er meget samstemmende:
kuva

Herunder er investeringscasen opsummeret (Inderes). Fordelene er efter min mening et moderat samlet risikoniveau, et højt teknisk kompetenceniveau og kendskab, en forretningsmodel, der bevæger sig i en mere skalerbar retning, samt en voksende megatrend:
kuva
kuva

Edit: Til sidst en nyhed (4.10.2018) om samarbejdsaftalen mellem F-Secure og Zyxel vedrørende routere.

5 Synes om

Findes der aktier?

Jeg er så kedelig en type, at jeg altid starter med at se på tallene.

Aktiekurs 2,74 € * 158.798.739 aktier = 435,11 mio. € markedsværdi.
Rullende 12 måneder:
171,9 mio. € omsætning
10 mio. € driftsresultat
5,7 mio. € nettoresultat

66,8 mio. € egenkapital. 8,3 % egenkapitalforrentning.
Mon virksomheden er faldet ned i et konjunkturdal. Historien viser bedre egenkapitalforrentning og marginer. Jeg husker, da folk betalte mange tiere om måneden for deres antivirusprogrammer. Der er sket en radikal ændring i kulturen, når man i dag uden videre accepterer at blive udspioneret af alle mulige parter. Jeg har hørt, at mange virksomheder ikke forstår at udnytte deres data, så beskyttelsen af dem (læs: beskyttelsen af dine oplysninger) er sandsynligvis ikke en prioritet. Dette kan ændre sig i fremtiden, og denne investeringscase bygger på det. Indtil da er aktien dyr.

3 Synes om

Det kan anbefales at læse den omfattende rapport, der forklarer, hvordan en rimelig værdiinterval fastsat af fagfolk dannes, når man ser på virksomheden som helhed (variationsområdet fra pessimistisk til optimistisk er ca. 3,4 - 4,4€).

I forhold til det betragter jeg prisen på 2,7€ som forholdsvis billig. Det er dog sandt, at det er dyrt, når man udelukkende ser på resultatsbaserede multiplikatorer… og konkurrencen er blodig.

Her er et par interessante videoer og podcasts fra virksomhedens hjemmeside fra i år:

F-Secure som investeringsmål 9.3.2018

CEO’s første interview (Q1/2018)

Diskussion om MWR-opkøbet (19.6.2018)

inderesPod afsnit 10: Cybersikkerhedsmarkedet 20.6.2018

Rediger: Nedenfor er en prognosetabel. Jeg synes, at EV/S 2018 og 2019 er på et interessant niveau.

1 Synes om

Jeg er med, men stadig med en lille vægt. I mine papirer er plusserne industriens vigtighed, europæiskhed og den (tilsyneladende) gode kompatibilitet i MWR-handlen. På den anden side taler forsigtighed for (efter min mening) den sene strategiske ændring til virksomhedens cybersikkerhed og potentielle overinvesteringer i branchen.

Forbrugerforretningen kunne på lang sigt være en billig mulighed i dette papir. Jeg kan ikke tro på salg af antivirusprogrammer til slutbrugere, men for eksempel kunne integreret sikkerhed fra producentens side i enheder eller hjemmeautomatisering være en interessant salgskanal. Behovet for sikkerhed (og ulemperne ved dens fravær) er dog klare, så man skulle tro, at nogen ville have interesse i at betale for beskyttelse.

Jeg har også Sense hjemme. I starten følte jeg mig lidt som en betatester, og produktet virkede meget ufærdigt, men nu er kvaliteten blevet bedre, og jeg fornyer nok abonnementet, bare for at støtte det.

2 Synes om

Ja, et overraskende stort fald, selvom det føles som om, at ændringen i vejledningen ikke var “så alvorlig”.

Heldigvis slap jeg selv uskadt fra dette… med held.

2 Synes om

Jeg købte for 2,7 € torsdag og solgte i går før den negative udvikling for 2,9 €.

1 Synes om

…og hvilken banks tjenester bruger du til disse handler?

Jeg brød helt sammen af grin, da jeg læste åbningen, hvor denne flyver under investorernes radar, og i dag er der -20 procent på tavlen. :joy:

2 Synes om

Ja, det gik ikke godt for mig eller Inderes (Inderes).

I dag er det nok ikke kun FSC1V, der falder.

2 Synes om

Kan nogen kaste lys over, om nettounderskuddet i inderessens virksomhedsspecifikke rapport har fratrukket nogen omkostninger, før det rapporteres (udover skatter)? For eksempel, ville marketing-, vækst- og andre omkostninger være fratrukket nettounderskuddet? F-secures nettounderskud i 2018-rapporten er 1,1 og i 2019 6,3. En ret stor forskel i resultatet. Så kunne der muligvis ligge nogle udgifter bag så stor en forskel, som er fratrukket resultatet?

F-Secure - osake - Inderes Herfra er tallene hentet.

Hvem fulgte nu med i det her. @Mikael_Rautanen?

Vores prognose for nettoresultatet for 2018 og 2019, hvorfra alle forretningsrelaterede udgifter og skatter er fratrukket, er de 1,1 mio. EUR og 6,3 mio. EUR, du nævner. I procent er ændringen i resultat stor, men i F-Secures skala er det absolutte resultatniveau lavt i de kommende år på grund af virksomhedens vækstinvesteringer i virksomhedssikkerhed. Nettoresultatprocenten for 2019 er ifølge vores prognose under 3 %. Hvis virksomhedens strategi lykkes, bør lønsomheden også gradvist stige i slutningen af strategiperioden 2018-2021 takket være virksomhedens skalerbare produktforretning. På lang sigt bør virksomheden ifølge vores vurdering nå et nettoresultat på et godt stykke over 10 % efter den nuværende investeringsfase. I de kommende år, når man ser på virksomhedens udvikling, er væksten i omsætningen fra virksomhedssikkerhed den vigtigste værdiskaber for aktien.

@Emmainen Mikael og jeg følger F-Secure :slight_smile:

4 Synes om

F-secure Capital Markets Day kommer live fra InderesTV. Sæt det i kalenderen! :slight_smile: F-secure pääomamarkkinapäivän webcast 28.11.2018 alkaen klo 8.45 - Inderes

3 Synes om

Jeg har denne i min portefølje i håb om vækst. Nu kan man få den billigt, så jeg følger nu med i, hvordan situationen udvikler sig.

2 Synes om

Ud fra kursreaktionen at dømme, er der ingen positiv delårsrapport at forvente i morgen.
Så jeg må nok finde købsbukserne frem, priserne er allerede attraktive.

1 Synes om

https://www.nytimes.com/2019/07/03/technology/broadcom-symantec.html

Ville denne F-Secure ikke være egnet for en lignende aktør? Jeg tror ikke, F-Secure vil blive noget større end et stort løfte, selvom produkterne er ganske gode (i brug).

F-Secure har været genstand for mange spekulationer om virksomhedskøb, og har da også selv opkøbt andre aktører. I Q&A-sektionen var F-Secures konkurrencemiljø og konkurrenter godt illustreret, Q&A F-Secure, så hvilke af disse aktører kunne være sådanne, der:

1. Kan købe F-Secure
  2. Er egnede som opkøbsmål for F-Secure
  3. Ville passe til en fusion med F-Secure?
1 Synes om

Er jeg helt forkert på den, hvis jeg husker at have læst et sted, at F-Secure ikke er et potentielt opkøbsmål, fordi én person, Siilasmaa, ejer næsten halvdelen af det?

1 Synes om

F har været et børsnoteret selskab i 20 år. Prisen er nu attraktiv. Ville Risto nu være ivrig efter at sælge (det er jo hans første virksomhed)?
Det tror jeg ikke.
Derudover har der på det seneste været meget gratis omtale (IT-angrebet i Lahti, YLE’s Digitalt snyd).