Vincit ut, jag har redan tagit in lite Novo, BMW och Hugo Boss i portföljen. I samtliga fall finns en positiv egen användarupplevelse, tvärtemot Vincit.
För en tid sedan hämtade jag ut en tremånadersdos av GLP-1 från apoteket från Novo. Produkten fungerar och priset skvallrar om att marginalerna nog är goda också. Vi behåller den så länge maskineriet maler på. När Reta kommer blir det exit.
BMW:s omsättning ökade jag redan tidigare genom att köpa en i4 M60. Bilen är utmärkt, även om marknaden prisar in hela den tyska bilindustrin i graven. Trump är inte ett hinder under någon längre tid.
Hugo Boss fick jag som present som liten pojk och sedan dess har jag regelbundet köpt fler produkter. Hem med mitt eget alltså. Ett uppköpserbjudande cirkulerar också i kulisserna.
Jag är en ny investerare och med mina knappa tillgångar strävar jag efter att investera långsiktigt för att kunna höja min levnadsstandard inför framtida skeden i livet.
Senast köpte jag Lindex Group, eftersom jag som ung kvinna tycker om kläder, för att inte tala om underkläder, som jag tycker håller minst god kvalitet i förhållande till priset hos Lindex. Utöver det tror jag att botten för den finländska konjunkturcykeln och aktiekursens botten redan är nådd, men fram till fredag får jag gå och vara nervös.
Jag har köpt mer Orthex till kursen 4,3 € – alltså till ett förmånligt pris. P/B-talet ligger på cirka 1,8 och ROE på knappt 20 %. Även ROIC ligger en bra bit över tio, så det rör sig om en lönsam verksamhet. De betalar en direktavkastning på drygt 5 % till nuvarande kurs. Jag räknar med att bolaget köps ut från börsen förr eller senare om värderingen inte återhämtar sig till rätt nivå av sig själv. P/E-talet baserat på realiserad vinst är 11.
Jag sålde alla mina Nokia-aktier utom ett par stycken via AOT (< 1000 EUR).
När jag läste forumet insåg jag att Nokia som företag inte genuint engagerar mig. Det är ett intressant företag, men det är en för stor koncern för min egen portfölj. Tidigare sålde jag inte eftersom jag låg rejält på minus. Nu fick jag en bra vinst på det.
Jag köper inget nytt just nu, jag flyttade tusen euro till ett USD-sparkonto hos Revolut för att samla daglig ränta. Nya arbetsmöjligheter väntar snart och jag sparar även genom ett BSP-konto (ASP-säästäminen), så jag kan komma att behöva den där tusenlappen inom ett år.
Jag gav upp med Tecnotree, vilket innebär att aktierna åkte ut ur portföljen efter att ha gått rejält plus. Jag har för lite förtroende för egentligen allt som har med det bolaget att göra – det kan hända att jag missar en euro eller två per aktie, men det känns skönare så här. Det var en rejäl pärs som oväntat fick ett lyckligt slut.
Grattis till alla Nokian Renkaat-ägare, jag har sålt alla mina ”däck”
Jag funderade länge på aktiens raketartade uppgång och började sedan reflektera över värderingen i aktietråden. Jag fick bland annat ett bra svar från @Ummon, läste Raulis analys och gjorde lite detektivarbete. Kanske beror aktiens uppgång på att The Nokia rusade, så av solidaritet steg även detta ”Däck-Nokia”.
Visst kan det alltid finnas stora saker i bakgrunden som många av oss inte har insett eller märkt, vilket förklarar aktiens ganska höga värdering. Kanske ser vissa längre framåt och förstår att det finns utrymme för mer uppgång, även om det för många av oss just nu kan kännas dyrt.
Hoppas att denna försäljning inte blir ett meme.
Jag fick riktigt bra avkastning, men jag kommer väl köpa något annat istället som faller 80 procent medan däcken blir en multibagger… sedan kommer jag att spela offer och skylla mina egna val på andra.
Jag minskade mitt innehav i Nokian Renkaat med hälften eftersom jag trodde att det kunde dyka i samband med delårsrapporten på fredag. Valmet är ny i portföljen.
Norrhydro har lämnat portföljen, vilket resulterade i en förlust på nästan 40 %. Inget konkret verkar hända gällande internationaliseringen och väntetiden känns lång. Mer detaljerade grunder för försäljningen kan man läsa om i Norrhydros bolagstråd om man så önskar.
Som jag lärt mig av Kamux är det bäst att kapa förlusterna i tid. Särskilt när man nu börjar hitta rimligt värderade köpobjekt även på Helsingforsbörsen, och Norrhydro är inte ett av dem.
Jag kom inte på något annat att köpa, så det blev 100 st Kempower till kursen 11,75 € + 1 € i courtage hos Nordea. Jag har bränt fingrarna på den här aktien flera gånger tidigare, men jag har aldrig lärt mig av mina misstag (eller i det här fallet, av flera misstag )
Nexstim tillagt också.. Det är väl bara en tidsfråga innan den stiger till en värdering på 200–500 miljoner euro. Vad blir då värdet på en aktie Det finns inga mörka moln på himlen, tvärtom..