Tähän ketjuun vain ja ainoastaan viestejä, joissa on osto- tai/ja myyntitoimeksianto.
Ketjuun mielellään myös mahdollisimman tuoreita toimeksiantoja, ei nyt välttämättä ihan samana päivänä tarvitse muistaa tai ehtiä. Mielellään mainintaa sitten unohduksesta ja muusta pätevästä syystä, jos laittaa viikkoja tai kuukausia vanhoja toimeksiantoja. Annetaan ihan uusille foorumilaisille armoa, jos nyt eivät ihan tuoretta toimeksiantoa laita, kun eivät tiedä tästä “säännöstä”.
Jos haluan kysyä, vaikka joltain, että “miksi ostit Keravan Kollien osakkeita?” niin lainaa sen viestiä keneltä kysyt ja sitten mene esim. Kahvihuoneelle kirjoittamaan viestiä.
Tässä on ohjeet siihen, että miten vastataan viestiin, joka on toisessa ketjussa:
Det känns lite jobbigt som pappa att fatta de här besluten, när man eventuellt gick miste om stora vinster, men man måste kunna göra det “rätt”.
Alltså har 64 % av Faron sålts av från dotterns portfölj. Det var en alldeles för stor andel för ett barns portfölj. Insatsen är nu säkrad och lite vinst är hemtagen, så nu lämnades bara vinsterna kvar att rulla.
Pengarna har placerats i Bioretec, Optomed och Aiforia (den sistnämnda i lite mindre mängd). Det finns alltså fortfarande risk i portföljen, men nu åtminstone diversifierad risk.
Ps. mina egna Faron-aktier har jag kvar och de behåller jag. Det är förstås för mycket i förhållande till min situation, men man tar sig inte upp ur det här träsket på något annat sätt.
För de 800 aktiernas del blev det ca 500 euro hem, kan avvakta ett tag med resten. VD:n var köpsugen så jag tänkte att det fanns ett läge. Med en hävstångsprodukt hade en riktig spelare förstås gjort ett bättre resultat.
Ålderdomen börjar väl slå till. Köpte lite boomer, ett par stycken Huhtamäki.
Försökte trixa lite med svenska Pila Pharma för att få snabba klipp. Men skit också. Det blev snabba förluster. Har väl lyckats med sådant där trixande en gång. Med tur, inte skicklighet. Sålde av, erkände min inkompetens och satte in det i ett Finland-index.
Portföljen var nere på minus för första gången. Jag är nog inte den enda Men så är det. Kempo är den värsta boven. För mycket känslor inblandade. Med de andra har jag så kallad stop-loss.
Nytt tillskott i portföljen igen. En startposition i Applovin till priset 73 USD. Jag vill, händelsevis, flytta lite av portföljens vikt från Norden till USA, så det här mobilprogramvaruutvecklingsbolaget fastnade i håven den här gången.
Hamnade först i fikarummet när tråden byttes, så jag blev väl förvirrad eller nåt
Dagens vinst på spelet blev 650–700 dollar. Det är dårskap, men jag hade en så stark känsla av att kassan kunde utökas. Som tur var fungerade det, hoppas att ingen annan tar efter detta tillfälliga vansinne; den här gången hade Keijo bara en så pass stark hand att han var tvungen att spela Texas Hold’em hela vägen ut.
Kalmar B såld för 26,54 €, förlusten blev drygt -4 %. En anledning till försäljningen är skatteplanering. Men jag följer nyfiket med från sidlinjen för att se om bolagets kurs kan hamna i en nedåtgående trend inför Q3-rapporten. Att återvända som ägare i Kalmar intresserar definitivt.
Dagen blev ju inte så dålig trots allt, när -2 % i portföljen vände till +2 % vid dagens slut
Hade en köporder ute på MPW vid @4.00, men den stack ju iväg ordentligt uppåt efter den inledande deppigheten. Jag tog bort ordern och plockade istället in en ökning på 1000 st PSEC @ 4,85 dollar.
Kamux ut. Sålde inte när hela bolagets strategi ändrades, sålde inte vid vinstvarningarna, men nu fick man äntligen ändan ur vagnen och sålde. Och inte ens på botten
QT: sålt på 90,60. Fyra lyckade swingar med QT inom loppet av ett par månader och på så sätt lyckats skapa en fin överavkastning.
Pengarna tillbaka till renoveringsfonden. Att köpa dippen lönade sig denna gång. Nästan allt annat som köptes i dippen har också återgått till kontanter.
Minskat i Faronia vid 2,18e så att övervikten sjönk 150%–>125%.
Efter detta är snittpriset 1,06 på de resterande.
Nästa post skulle säljas vid över 2,5e.
Då blir det 100% vikt och snittpriset exakt en euro.
Qt:s kurs står drygt fyra procent högre än förra veckan, då kursen låg på omkring 83 euro. Gårdagens kursuppgång såg kraftigare ut än vad den faktiskt var, eftersom kursen föll rejält till följd av den här marknadspaniken före delårsrapporten. Det var därför jag passade på att öka innehavet just då. Om den här vore noterad någon annanstans än i Helsingfors skulle kursen ligga på en helt annan nivå. Inte alls tokig sett till värderingen, enligt min mening. Vi lär nog snart nå över hundrastrecket även här.
BBS även ökat vid 0,346€, en liten post ovanpå bevakningspositionen. Konkreta försäljningsfrämjande åtgärder och rekryteringar till produktionen har inletts. Uppenbarligen börjar man även inom företaget tro på att CE-märkningen bekräftas inom kort.