Snabbt växande småbolag: 2020-talets tiofaldigare från Norden och annanst

Vilka är 2020-talets tillväxtstjärnor bland småbolag?

Jag lyssnade på ett avsnitt av YLE:s “Pörssipäivä” (8.6.2023) om småbolag. Gäster i programmet var förvaltarna Jan Brännback och Janne Lähdesmäki från kapitalförvaltaren Schroders.

De nämnde att 70 stycken av de nordiska börsnoterade bolagen har vuxit med 1000 % eller mer under de senaste 10 åren. Det är ungefär 10 % av de noterade bolagen (för 10 år sedan), vilket är en ganska bra andel.

Nu vore drömmen förstås att själv lyckas hitta några framtida tiofaldigare (tenbaggers). Som säkert för många andra.

Det vore trevligt att diskutera dessa. Här är några frågor att fundera på:

-Inom vilka branscher vore det klokast att leta efter företag nu? Och inom vilka inte?
-Med vilka kriterier kan man bäst söka efter framtida tiofaldigare?
-Vilka nyckeltal lönar det sig att särskilt granska?
-Vilken bra litteratur och annan information har du läst om detta ämne?
-Vad anser du är den mest väsentliga frågan kopplad till detta?

I radioprogrammet nämndes åtminstone företagets unikhet, skalbarhet, exportorientering eller exportmöjligheter; det sades vara bra att ha någon form av immateriell och patenterbar kompetens. Bland sektorerna nämndes åtminstone hälsoteknik, IT-branschen och till och med verkstadsbolag.

53 gillningar

Det här var en trevlig öppning, då jag självklart också funderat på dessa frågor i drygt tre decennier. Det finns knappast något så kallat slutgiltigt svar på frågan, men det finns säkert åsikter och saker att spekulera kring för resten av livet. Det krävs åtminstone bra innovationer, en bra ledning, ofta investerare som tror på saken, förmågan att föra ut produkten eller tjänsten till kunden och, ur kundens perspektiv, en lösning eller nytta som de upplever vara värd pengarna och till och med binder sig till under en längre tid. Naturligtvis är vallgravar (moats) och skalbarhet till fördel vid snabb tillväxt. Så kallad tur skadar inte heller, och man kan ge turen bättre förutsättningar genom att arbeta hårt. Det gamla ordspråket är också bra att komma ihåg ibland: om du har rätt men är för tidigt ute, så har du fel. Marknaden är inte alltid mogen för ens en bra idé eller produkt. Det här är ganska självklara saker jag listade här, så jag ska inte fortsätta svamla mer om detta.

Jag kan inte rekommendera någon litteratur, men om jag minns rätt gjorde Verneri en bra sammanfattning (ett videoklipp) om dessa multibaggers för ungefär ett år sedan? Kanske någon annan här på forumet minns bättre om det var han eller någon annan?

Själv har jag en brett diversifierad portfölj där jag också har köpt några företag som passar just i den här tråden. Jag skulle faktiskt kunna nämna några:

Bioretec: först i världen med FDA-tillstånd för ett biologiskt nedbrytbart benfixat (bone implant).
Aiforia: AI-baserad analys av vävnadsprover. Starka samarbetspartners.

Dessa är i den meningen tacksamma objekt att båda följs av Inderes (Inden) och det finns bra rapporter som man sedan kan dra sina egna slutsatser ifrån.

Inom energisektorn tror jag starkt på vätgasbranschen, där produktionen av grön vätgas kommer att växa mycket snabbt redan under de kommande åren. I min egen portfölj finns bland annat Plug Power och Bloom Energy. Likaså sprider sig system relaterade till solenergi snabbt i världen. Därifrån finns Enphase i portföljen. Till den gröna omställningen hör även finska Spinnova, som åtminstone på pappret har ett “killer concept”, så länge de lyckas skala upp produktionen tillräckligt snabbt och får tillräcklig efterfrågan på sin fiber till ett lämpligt pris.

Av de ovan nämnda är Enphase redan ett stabilt och högt värderat företag, men jag skulle inte hålla det för 100 % omöjligt att även det tiofaldigas, om/när de lägger till exempelvis en kompakt elektrolysor för hembruk i sitt utbud. På 10 år hinner det hända ganska mycket…

Man kan också konstatera att en “10-bagger” i verksamheten och en “10-bagger” i värde inte alltid går hand i hand, men prislappen stiger säkert fint om omsättningen tiofaldigas utan en enorm utspädning av antalet aktier. Ur ett investeringsperspektiv måste man förstås fortfarande bedöma vad som är ett rimligt inköpspris. P/S-talet kan ju vara nästan vad som helst, låt oss säga mellan 0,2 och 50, och det påverkas av otaliga saker, inte minst den rådande eventuella hypen kring ämnet.

Eftersom du frågade om det mest väsentliga, så skulle det kanske kunna vara långsiktighet. Att man överhuvudtaget möjliggör en “10-bagger” i sin portfölj. Det är nämligen så att när en aktie har mångdubblats kan det uppstå en oemotståndlig lust att hämta hem vinster eller “veva” (trejda) för att köpa tillbaka billigare (vilket sedan aldrig visade sig vara möjligt och man missar tåget). På det sättet har jag själv gått miste om enorma avkastningar.
En annan viktig sak för mig är att företaget har höga mål, avkastningsutsikter och en så trovärdig roadmap som möjligt, som man sedan också håller sig till konsekvent. (Nåja, den kan man ju också ändra om det finns goda skäl när världen förändras).

Det här är alltså inga köprekommendationer och jag tar hela ämnet med en nypa salt, eftersom det är ganska svårt att förutspå framtiden – när man inte ens alltid är överens om dåtiden : )

34 gillningar

Om jag minns rätt nämndes Bittium också där? Hittills har det förvisso varit ett evigt löfte, och stora order/vinster kommer alltid nästa år.

3 gillningar

Jag har investerat i svenska medtech-bolag, givetvis med förhoppningen att pricka in några “tenbaggers”. Det har blivit en del läropengar också, men för tillfället ser det ganska trevligt ut igen.

I Sverige finns det på smålistorna (Spotlight och First North) hur många bolag som helst inom medtech- och pharmabranschen som är uppbyggda kring någon ny innovation.

Några saker jag lärt mig längs vägen:

• man hinner med och det lönar sig att hoppa på tåget först i ett ganska sent skede, egentligen först när produkten har fått tillstånd (EU och/eller USA), försäljningen har startat och ett positivt kassaflöde är realistiskt inom sikte;

• en företrädesemission kraschar typiskt sett kursen, ibland med över 50 %, eftersom emissionen måste prissättas lockande och kursen brukar sjunka till väldigt nära emissionskursen, för att sedan återhämta sig något när emissionen väl är genomförd;

• det ideala tillfället för entry är i samband med den sista (lätt att säga…) företrädesemissionen; här understryks alltså att kassaflödet måste vara på väg att vända till positivt;

• gå alltså absolut inte in i bolag som befinner sig i forskningsfasen (om man inte till exempel vill stödja utvecklingen av behandlingar för någon sjukdom av osjälviska skäl);

• om man investerar i Sverige bör man följa svenska diskussionsforum, t.ex. Avanza och bolagsspecifika diskussioner på Discord / Facebook;

• givetvis måste man ha “haussningsfiltret” påslaget hela tiden när man läser forumen, men där finns mycket nyttig information, data mining och reflektioner, så länge man lär sig att skilja experterna från ”experterna”.

Själv är jag för tillfället med i bolagen Braincool AB och Prostalund AB (ingen investeringsrekommendation).

19 gillningar

De nämnde att 70 av de nordiska börsnoterade bolagen har vuxit med 1000 % eller mer under de senaste 10 åren.

Det betyder att om aktiekursen stiger med bara 2,2 % i månaden, så är den en 10-bagger efter tio år.

edit:
Det här dök upp på Twitter och jag tänkte att det skulle passa i den här diskussionen:

11 gillningar

Jag slänger ut ett par tips från USA-sidan.

Endra: FDA:s De Novo-godkännande är under behandling för att diagnostisera fettlever med ultraljud. Det fanns pengar i kassan senast jag kollade, och något slags samarbete – kan det ha varit med GE? – finns redo om godkännandet beviljas.

Profound Medical: genombrottet är precis runt hörnet, som det alltid är med dessa. TULSA-behandling för prostatacancer. En sådan apparat finns även i Finland, och en bekant till mig behandlade sin cancer med denna. Det har även gjorts en doktorsavhandling om detta i Finland. FDA-godkännande väntas under Q1/24 om jag minns rätt.

9 gillningar

Som en personlig erfarenhet kan jag säga att jag vid något tillfälle har plockat upp bland annat följande bolag i min portfölj:

Revenio
Incap
Yleiselektroniikka (nuvarande Boreo)

Vart och ett av dessa steg minst 10x efter mitt köp. Endast ett av dem, nämligen Revenio, lyckades jag dock behålla för att själv få den där >10x-resan. Om jag hade hållit kvar de andra en stund till så hade jag fått 10x även på dem.

Anyway… Jag landade i dessa bolag när jag letade efter företag med följande egenskaper:

1. Litet börsvärde (market cap), till följd av detta finns det vanligtvis lite bevakning på marknaden och man kan lättare hitta prissättningsfel
  2. Hög ROE
  3. Positivt resultat
  4. Låg värdering, d.v.s. till exempel P/E max 10

Som en magkänsla skulle jag säga att en multibagger består av till exempel:

Ett företag med P/E 10 lyckas öka resultatet rejält, t.ex. genom förvärv/marknadsförändringar eller bara annars med 100 %. Marknaden börjar värdera företaget med högre värderingsmultiplar, t.ex. P/E 25-30. Då borde aktien stiga 500-600 % för att svara mot marknadens krav. Resultatet behöver alltså inte bli 10x, utan som en produkt av värderingsmultiplar och resultattillväxt får man en brant uppgång i marknadspriset.

I värsta fall blir man sittande med ett mycket lönsamt, vinstgivande företag i portföljen. :man_shrugging:.

Kanske skulle jag kunna kasta in Lapwall i den här kategorin. Byggmarknaden är usel nu, men även den cykeln vänder förr eller senare. Det spelar väl ingen roll om man väntar ett par år om man får 10x för det :slight_smile:

29 gillningar

Egenskaper hos en multibagger är enligt min mening också:

• Kompetent ledning
  • En enorm marknad
  • Disruptiv affärsmodell

Dessa egenskaper återfinns om man vill ta en titt i tråden om Hims & Hers Health (NYSE:HIMS).

6 gillningar

Viktigt:
-Hög ROI/ROE
-Låga multiplar
-Möjligheter att växa på målmarknaden och växande marknader
-Låg kapitalbindning
-”Tråkig”, men stabil affärsverksamhet

T.ex. Viafin Service som en utmärkt kandidat i min portfölj

ROE/ROI ~20%
EV/EBIT ~7
Omsättning 80 M€ och målmarknadens storlek ~2000 M€, målmarknaden växer med ca 4 % per år
Binder lite kapital och investeringsmöjligheterna är utmärkta
Kassan utgör över en tredjedel av marknadsvärdet och soliditeten är på en rimlig nivå, vilket innebär att man kan fokusera på verksamheten istället för att fokusera på att betala av skulder.

12 gillningar

Intressant ämne. Det stora problemet är enligt min mening att hitta de bolagen och även att äga dem så länge att kursen x 10.

Bara att sålla igenom de svenska bolagen tar sin tid och man måste nästan gå igenom dem ett efter ett för att ens få en överblick.

Det är enligt min mening åtminstone logiskt att börja på Small Cap-listan och/eller First North-listan.

Sverige är verkligen en riktig guldgruva i jakten på dessa tenbaggers. Dessutom har värderingsnivåerna på sistone sjunkit till rimliga nivåer samtidigt som bolagen växer och utvecklas. Tyvärr har vi i Finland till stor del missat den här livliga marknaden. Själv har jag investerat i bland annat Bonesupport och Surgical Science. Tyvärr i ett ganska sent skede i båda fallen.

7 gillningar

Ja, Bittium nämndes. Dessutom nämndes till exempel Lumenradio och Össur, och kan det ha varit SmartOptics? Jag blev själv intresserad av Össur då de verkar vara riktigt vassa inom sitt område när det gäller olika typer av stöd för lemmar och hjälpmedel. Artros, idrottsskador och krigsskador får den marknaden att växa.

Nu när många branscher i Europa går trögt, så går allt som ens avlägset är kopplat till försvarsteknologi ganska bra. Bland de underleverantörer som används av olika vapen-, robot-, stridsflygs- och helikoptertillverkare skulle man kunna hitta små företag med stor tillväxtpotential. Det är förstås inte alltid helt lätt att komma de mest lovande av dessa på spåren, då all information inte är offentlig.

Kanske å andra sidan någon inte så uppenbar tillverkare av högteknologiska produkter kopplade till försvarsmaktens behov och krisberedskap. Tillverkare av utrustning relaterad till navigering, första hjälpen, planering, transport eller liknande.

1 gillning

Har haft denna i portföljen några gånger från First North Stockholm.

Börsvärde (market cap) väl under 100 miljoner (€), omsättningen har vuxit bra, även rörelseresultatet och marginalerna är i skick.

Senaste rapporten var dock en besvikelse – orderingången sjönk och kassaflödet blev återigen negativt.

4 gillningar

På den svenska sidan finns det utan tvekan flera intressanta bolag som skulle kunna ha potential att mångdubblas. Själv äger jag BHG Group, som efter coronaboomens slut har haft problem när efterfrågan svalnat kraftigt till följd av inflation och räntor, vilket lett till ökade lagernivåer. Nu har dock verksamheten börjat ta steg mot nivåerna före pandemin, och lagret har betats av med – om jag minns rätt – 900 miljoner SEK, vilket skapat ett starkt kassaflöde som i sin tur sänkt skuldsättningen avsevärt. Det är värt att kolla upp; det finns många andra faktorer som gör BHG till ett intressant bolag som rider på en megatrend.

Ett annat bolag i min portfölj är Careium. Det har visat god tillväxt under flera år/kvartal, men hade tidigare problem med lönsamheten. Även här har man nu tagit flera steg i rätt riktning, vilket också syns i aktiekursen. Det är ungefär 6 månader sedan mina egna köp och avkastningen är hittills cirka 70 %. Förhoppningsvis fortsätter det, och jag planerar inte att minska mitt innehav. Värderingen är fortfarande mycket rimlig i förhållande till tillväxten. De verkar inom vad jag anser vara den kanske viktigaste megatrenden, nämligen den åldrande befolkningen.

Som ett tillägg: vid skrivande stund är BHG:s börsvärde 2,27 miljarder kronor efter gårdagens uppgång på 20 % i samband med Q4-rapporten. Careiums börsvärde är 630 miljoner kronor. Vi rör oss alltså på riktigt måttliga nivåer.

8 gillningar

I min egen aktieportfölj finns totalt bara 3 bolag och jag tror att alla har potential att bli en ”ten-bagger”, det vill säga Optomed, Bioretec och Faron :crossed_fingers:t2::folded_hands:t2:
Alla dessa har också möjligheten att bli uppköpta från börsen innan dess, men även det duger till rätt pris :money_with_wings:

6 gillningar

De företag som hittills nämnts i den här tråden är dessa. För vissa har även längre motiveringar getts. Tack för dem!

Bittium
Bioretec
Aiforia
Plug Power
Bloom Energy
Enphase
Spinnova
Braincool AB
Prostalund AB
Endra
Profound Medical
Revenio
Incap
Boreo
Lapwall
Hims & Hers
Viafin Service
Bonesupport AB
Surgical Science
Lumenradio
Össur
Smartoptics
W5 Solutions AB
BHG Group
Careium
Optomed
Faron

Ganska många medicinska företag på den listan, även om det finns företag från andra sektorer också. Hur som helst, en intressant lista att gå igenom och fundera på om det finns tillväxtpotential, om tiden är gynnsam för just deras produkter och om aktien står i köpkurser just nu.

6 gillningar

Här är en snabbväxande och lönsam. :rocket:

Under de senaste månaderna har det dykt upp flera trådar om baggers/tillväxtbolag här på forumet. Skulle man kunna bunta ihop dessa på ett mer vettigt sätt, så att diskussionen inte splittras upp i flera olika trådar?
Ping @Verneri_Pulkkinen

3 gillningar

Här är Heikkilä & Viléns funderingar kring ämnet för ca 3,5 år sedan:

Vi fick alltså 10 kandidater, varav en förvånansvärt stor andel har lämnat eller håller på att lämna börsen. Tidsmålet för dessa var 5 år, vilket är ganska stramt. Det är alltså 1,5 år kvar och det ser sannerligen utmanande ut.

Nu vore det verkligen intressant att få en uppdatering om läget från samma herrar, då vi troligen precis har passerat Helsingforsbörsens botten och rör oss mot lägre räntor samt förhoppningsvis mot ljusare tider även i övrigt.

3 gillningar