Det här var en trevlig öppning, då jag självklart också funderat på dessa frågor i drygt tre decennier. Det finns knappast något så kallat slutgiltigt svar på frågan, men det finns säkert åsikter och saker att spekulera kring för resten av livet. Det krävs åtminstone bra innovationer, en bra ledning, ofta investerare som tror på saken, förmågan att föra ut produkten eller tjänsten till kunden och, ur kundens perspektiv, en lösning eller nytta som de upplever vara värd pengarna och till och med binder sig till under en längre tid. Naturligtvis är vallgravar (moats) och skalbarhet till fördel vid snabb tillväxt. Så kallad tur skadar inte heller, och man kan ge turen bättre förutsättningar genom att arbeta hårt. Det gamla ordspråket är också bra att komma ihåg ibland: om du har rätt men är för tidigt ute, så har du fel. Marknaden är inte alltid mogen för ens en bra idé eller produkt. Det här är ganska självklara saker jag listade här, så jag ska inte fortsätta svamla mer om detta.
Jag kan inte rekommendera någon litteratur, men om jag minns rätt gjorde Verneri en bra sammanfattning (ett videoklipp) om dessa multibaggers för ungefär ett år sedan? Kanske någon annan här på forumet minns bättre om det var han eller någon annan?
Själv har jag en brett diversifierad portfölj där jag också har köpt några företag som passar just i den här tråden. Jag skulle faktiskt kunna nämna några:
Bioretec: först i världen med FDA-tillstånd för ett biologiskt nedbrytbart benfixat (bone implant).
Aiforia: AI-baserad analys av vävnadsprover. Starka samarbetspartners.
Dessa är i den meningen tacksamma objekt att båda följs av Inderes (Inden) och det finns bra rapporter som man sedan kan dra sina egna slutsatser ifrån.
Inom energisektorn tror jag starkt på vätgasbranschen, där produktionen av grön vätgas kommer att växa mycket snabbt redan under de kommande åren. I min egen portfölj finns bland annat Plug Power och Bloom Energy. Likaså sprider sig system relaterade till solenergi snabbt i världen. Därifrån finns Enphase i portföljen. Till den gröna omställningen hör även finska Spinnova, som åtminstone på pappret har ett “killer concept”, så länge de lyckas skala upp produktionen tillräckligt snabbt och får tillräcklig efterfrågan på sin fiber till ett lämpligt pris.
Av de ovan nämnda är Enphase redan ett stabilt och högt värderat företag, men jag skulle inte hålla det för 100 % omöjligt att även det tiofaldigas, om/när de lägger till exempelvis en kompakt elektrolysor för hembruk i sitt utbud. På 10 år hinner det hända ganska mycket…
Man kan också konstatera att en “10-bagger” i verksamheten och en “10-bagger” i värde inte alltid går hand i hand, men prislappen stiger säkert fint om omsättningen tiofaldigas utan en enorm utspädning av antalet aktier. Ur ett investeringsperspektiv måste man förstås fortfarande bedöma vad som är ett rimligt inköpspris. P/S-talet kan ju vara nästan vad som helst, låt oss säga mellan 0,2 och 50, och det påverkas av otaliga saker, inte minst den rådande eventuella hypen kring ämnet.
Eftersom du frågade om det mest väsentliga, så skulle det kanske kunna vara långsiktighet. Att man överhuvudtaget möjliggör en “10-bagger” i sin portfölj. Det är nämligen så att när en aktie har mångdubblats kan det uppstå en oemotståndlig lust att hämta hem vinster eller “veva” (trejda) för att köpa tillbaka billigare (vilket sedan aldrig visade sig vara möjligt och man missar tåget). På det sättet har jag själv gått miste om enorma avkastningar.
En annan viktig sak för mig är att företaget har höga mål, avkastningsutsikter och en så trovärdig roadmap som möjligt, som man sedan också håller sig till konsekvent. (Nåja, den kan man ju också ändra om det finns goda skäl när världen förändras).
Det här är alltså inga köprekommendationer och jag tar hela ämnet med en nypa salt, eftersom det är ganska svårt att förutspå framtiden – när man inte ens alltid är överens om dåtiden : )