Bygga en portfölj av modeaktier?

Jag handlar med Mr. Market då och då.

Nu rekommenderar han mig följande samling av 13 bolag (edit: lade till Optomed den 10.8). Jag skulle gå all-in i dessa med lika stora andelar idag. Mr. Market skryter med att tack vare tillräcklig företags- och branschspridning kommer jag att få tillgång till fantastiska affärsmöjligheter med en mycket måttlig risk.

Jag kommer inte att ta upp syre i diskussionen genom att predika för mycket i detta inlägg.

Vad säger rådet?

portföljens:

• styrkor, svagheter, möjligheter, risker?
  • förväntad annualiserad och kumulativ totalavkastning 9.8.2021–9.8.2031 före kostnader och skatter?
  • förväntad volatilitet?
  • förväntad maximal nedgång?

Ordet är fritt! :slight_smile:

Jag kommer självklart att delta i diskussionen idag.

2021-prognoserna kommer från Inderes. Några har inte uppdaterats baserat på Q2-resultaten, och jag misstänker att intäktsprognoserna kommer att ha ett uppåtgående tryck i de delarna.

|||3 år.|||oms.|
|—|—|—|—|—|—|
|||kurs-|||tillväxt|
||ev/s 2021|förändring|2018-oms.|2021-oms.|18–21|
|||%|Me|Me|%|
|||||||
|Qt|30|2150|46|124|170|
|Revenio |20|271|31|80|158|
|Admicom|18|403|11|25|127|
|Remedy|10|508|20|46|130|
|Talenom|8,8|460|49|82|67|
|Harvia|6,5|918|62|177|185|
|Tecnotree|6,1|1975|42|62|48|
|Marimekko|4,3|354|112|143|28|
|Musti|3,8||216|340|57|
|Gofore|2,6|116|51|101|98|
|Orthex|2,5||62|87|40|
|Boreo |1,6|780|57|138|142|
|Rapala|1,5|164|262|295|13|
|||||||
|median|6,1|460|||98|\

EDIT: Nedan är kurserna som ligger till grund för dessa:

Admicom 92,00
Boreo 72,80
Gofore 18,75
Harvia 61,00
Marimekko 76,00
Musti 36,40
Orthex 10,85
Qt 149,40
Remedy 41
Talenom 15,50
Rapala 9,76
Revenio 61,20
Tecnotree 1,34

EDIT:

Den 10.8 tar vi även med Optomed i modeaktiebevakningen

• kurs vid 13,45
  • p/s-värdering vid 12x

Mer diversifiering i spelet <3

22 gillningar

En mångsidig jämförelse med Nasdaq i mars 2000 skulle kunna vara intressant?

3 gillningar

Om mediankursen för ett företag i den uppsättningen skulle falla med samma 82 % som Nasdaq mellan mars 2000 och september 2002…

…skulle dess EV/S (Enterprise Value to Sales) fortfarande vara över 1x.

Ganska pessimistiskt, men knappast ett worst case scenario?

EDIT:

1 gillning

Jag får vänta tills den här tråden tar fart :smiley: Så jag lägger in en beräkning här innan andra förhoppningsvis blir intresserade.

Medianaktien har EV/S:

• i täljaren 6
  • i nämnaren 1

I bästa fall skulle företagen i den portföljen kunna fördubbla sin omsättning under de kommande tio åren.

Så vi sätter 2 i nämnaren.

Men eftersom 3x redan vore en våldsam EV/S-värdering och ett tak för vad man kan sätta som multipel…

…så kompenserar en halvering av multipeln för en fördubbling av omsättningen.

Så vi sätter noll procent årlig kursökning för de närmaste tio åren i bästa scenario, och utdelningar ovanpå det. Man kan inte räkna med mycket från dem, utdelningsavkastningen för den portföljen är låg idag.

4 gillningar

En rolig lista som visar hur man under de senaste åren har kunnat njuta av fantastiska vinster i utvalda finska små och medelstora företag.

När marknaden köper berättelsen har man sett en enorm dubbel hävstångseffekt när både resultat/omsättning har varit på uppåtgående och multiplarna har skjutit i höjden och ibland blivit mångdubbelt högre.

Generell beskrivning: visst finns det en grupp företag där som, om marknaden blir nervös, som grupp skulle falla mer på grund av höga värderingsnivåer. Det finns också toppföretag på Helsingforsbörsen, mätt med mått som kapitalavkastning, lönsamhet, omsättningstillväxt etc. Många har potential för en mycket lång och lönsam tillväxt, så kallade “compounder-företag”. Dessa tenderar att växa även med något högre multiplar. Vissa av dessa kommer att överraska positivt, andra negativt.

Jag skulle hellre äga den här korgen än OMXH 25 vilken dag som helst. Jag skulle dock inte längre vara på köpsidan i många av dem, då säkerhetsmarginalen är smal och värderingen kräver endast topprestationer.

Många företag är så bra att när man har kunnat köpa dem billigt, så följer man gärna med som ägare ännu längre, tar lugnt emot allmänna upp- och nedgångar och håller blicken på affärsutvecklingen :wink:

Signerat: jag äger flera av företagen på listan och de är i den mentala kaffeburksgömman. Vid nya köp försöker jag använda en rejäl säkerhetsmarginal och nu är det redan lite svårt att hitta nya att köpa…

10 gillningar

Forumet har verkligen behövt några bra björnar! Bra att du orkar hålla låda :slight_smile: Kanske skulle jag göra den iakttagelsen att en del av företagen på listan verkar dyra med EV/S-multipel, men jag lyfter några exempel från den listan om vi tittar på till exempel P/E eller EV/EBITDA-tal. Hur jämförbara anser du att dessa företag, som verkar inom så olika branscher, är att jämföra med ett och samma mått?

Till exempel: Om du tillåter att vi tittar på prognoserna för nästa år under Q3 2021, så har Orthex med Inderes prognoser ett P/E på ~18, vilket är i nivå med medelvärdet på vår hemmabörs. Inte billigt, men jag skulle inte heller säga att det är dyrt.

Jag ser med intresse fram emot att följa diskussionen :bowing_woman:

6 gillningar

Sant :slight_smile: En enskild nyckeltal kan när som helst vara helt missvisande.

Om du investerade 10k på stängningskurserna på fredag i var och en av dessa, får du för den investeringen förvånansvärt lite omsättning i år, även om de alla har ett fantastiskt år nu.

Ingen vet egentligen så mycket om nästa år, än mindre den avlägsna framtiden, som man vill tro :wink:

2 gillningar

Omsättningen har fördubblats för medianföretaget under de senaste tre åren. Varför är nu bästa scenariot en fördubbling på tio år?

2 gillningar

Bra fråga :)\n\nJag spred risken över 13 företag.\n\nAtt uppnå en årlig intäktstillväxt på 25 % för en så diversifierad portfölj är endast möjligt i efterhand. I augusti 2018 kunde ingen sätta ihop en portfölj som ens var i närheten av det.\n\nFör vissa smalare portföljer har det säkert lyckats att hitta sådan tillväxt. Det är dock svårt att bedöma betydelsen av tur i dessa fall.\n\nMed andra ord, när man tittar på tidigare tillväxtsiffror blir vild datamining möjlig. Och från det extrapolerar och drömmer man.\n\nMed tanke på att det genomsnittliga OMX-företaget växer med 2–3 % per år, och att ingen kan uppnå 25 % per år för en diversifierad portfölj, är nästa fråga:\n\nVar i det intervallet placeras den genomsnittliga tillväxten för dessa 13 portföljbolag?\n\nRegression mot medelvärdet är en så otroligt stark kraft i dessa diversifierade portföljer att det bästa scenariot måste placeras betydligt närmare 2–3 % per år än 25 %.\n\nMen är det 7 % per år eller något annat? Fortfarande på samma spelplan?\n\nMed ett sådant tankesätt hade många tiotals tragedier i världen, relaterade till slutet av tillväxtaktie-festerna, kunnat undvikas.\n\n

\n\n\n\nMen kanske har vi bara något unikt på gång här i Finland :slight_smile:

6 gillningar

På våren ställdes förresten en fråga till Juha Kinnunen om ”modeinvestering”: Kun täytin salkkuni supertähdillä - Inderes Ett mycket aktuellt ämne när det kommer fler nya investerare än genomsnittet till marknaden, som naturligtvis är intresserade av mycket omtalade och beundrade företag. Ganska långa utlägg både i frågan och svaret, men Kinnunens huvudsakliga svar är enligt mig detta:

”Min inre kontrarare tvingar mig att även ta upp att du berättade att dina företagval var ’investeringsdiskussionsforumens superstjärnor’. Du har naturligtvis rätt i detta, och Inderes-forumet har varit mycket framgångsrikt i att hitta toppaktier. Ändå är detta enligt mig ett tvåeggat svärd: allmänt populära aktier tenderar att vara sådana som har hittat in i de flesta portföljer och vars värderingsnivåer har stigit till höga nivåer. Om populariteten någon gång vänder, är vägen nedåt längre. Jag själv känner mig dragen till företag där det allmänna intresset är svagt eller som till och med hatas. Naturligtvis är det i vilket fall som helst ett krav att fundamenten är i ordning och att potential finns. Om ett sådant förkastat företag någon gång skulle hitta sin väg till popularitet, skulle man kunna få en möjlig rejäl ökning av värderingsmultiplarna utöver vinsttillväxten. Men detta är nu bara typiskt för mig, och i allmänhet är superstjärnor populära. Kanske försöker jag bara säga att man inte ens ska lita på Inderes-forumet, och att tidigare framgångar inte är en garanti för framtiden.”

7 gillningar

Lite mer kontext till varför en fördubbling av portföljbolagens omsättning på tio år är en stor sak om portföljen är någorlunda diversifierad:

Nasdaq sales per share ökade med 120 % på tio år, dvs. 8,2 % per år från 2010 till 2020.

Detta inkluderar återköp av egna aktier. Utan dem skulle siffran vara något lägre.

Och framför allt är denna siffra resultatet av data mining. Jag valde startpunkten för ett år då tillväxtsiffrorna för fem eller tio år tillbaka var en stor besvikelse och då ett decennium av stark tillväxt för amerikanska teknikbolag precis skulle börja.

Från den listan skulle jag definitivt ge Revenio, Remedium, QT, Harvia, Boreo, Talenom och Admicom.
Qt kommer förmodligen att fördubblas inom ett par år.

Edit: Jag talar alltså om omsättningsutvecklingen.

3 gillningar

Vi följer med intresse hur det går när det å ena sidan råder en stark medvind och momentum, och å andra sidan en regression mot medelvärdet när det trots allt handlar om 13 företag (eller 14 med Optomed).

En modeaktieinvesterare kommer att vara vinnare, en annan misslyckas. Hur går det för dem kollektivt när de (till stor del småinvesterare) tillsammans äger modeaktie-scenen?

1 gillning

Förmodligen dubbelt. Jaha. Låter som ett så säkert fall att jag måste satsa riktiga pengar på det.

KalleH menade alltså att de sannolikt kommer att dubbla omsättningen. Han spekulerade inte om marknadsvärdets utveckling.

3 gillningar

Vad ska man göra om man plötsligt vill posta alla möjliga intressanta citat av John Kenneth Galbraith men sedan omedelbart inser att det är ett befängt spammande?

-Tja, man spammar såklart den enda tråden man själv har startat :wink:

John Kenneth Galbraith - Wikipedia

“Den konventionella synen skyddar oss från det smärtsamma arbetet att tänka.”

“Den enda funktionen med ekonomiska prognoser är att få astrologi att se respektabel ut.”

“Ställd inför valet mellan att ändra sig och att bevisa att det inte finns något behov av att göra det, blir nästan alla upptagna med beviset.”

“Det finns två sorters prognosmakare: de som inte vet, och de som inte vet att de inte vet.”

“I allt liv bör man trösta de drabbade, men sannerligen, man bör också drabba de bekväma, och särskilt när de bekvämt, nöjt, ja rentav glatt har fel.”

“Ett av mina största nöjen med att skriva har kommit från tanken att mitt arbete kanske skulle irritera någon i en bekvämt pretentiös position. Sedan kommer den sorgliga insikten att sådana människor sällan läser.”

“Ansvarskänslan inom finansvärlden för samhället som helhet är inte liten. Den är nästan obefintlig.”

“Rikedom, även i de mest osannolika fallen, lyckas förmedla intrycket av intelligens.”

“Det är en vida, vida bättre sak att ha en fast förankring i nonsens än att ge sig ut på tankens oroliga hav.”

“Amerikaner hade [1929] byggt upp en värld av spekulativa drömmar. Den världen befolkades inte av människor som behövde övertygas, utan av människor som sökte ursäkter för att tro.”

“Människan, åtminstone när hon är bildad, är en pessimist. Hon anser det säkrare att inte reflektera över sina prestationer; Jupiter är känd för att slå ner sådana människor.”

“Män kan arbeta för att förstå enskilda steg mot målet utan att någonsin stanna upp för att reflektera över att målet i sig är löjligt.”

“Låt dig inte skrämmas av förenkling, komplexitet är ofta ett medel för att hävda sofistikering, eller för att undvika enkla sanningar.”

“I den mindre galenskapens värld verkar beteendet hos både de helt rationella och de totalt galna lika märkligt.”

“Inom ekonomin är det ofta professionellt bättre att associeras med högst respektabla fel än osäkert fastställd sanning.”

“Förmågan till felaktig tro är mycket stor, särskilt när den sammanfaller med bekvämlighet.”

“Återkommande förfall till galenskap är ingen helt attraktiv egenskap hos kapitalismen.”

“Fåfänga människor, som det länge har sagts, skiljs verkligen, förr eller senare, från sina pengar. Så, tyvärr, gör även de som, i en allmän stämning av optimism, fångas av en känsla av sin egen finansiella skarpsinnighet. Så har det varit i århundraden; så kommer det också att vara i den långa framtiden.”

“Den spekulativa episoden slutar alltid inte med ett kvidande utan med en smäll.”

“Finansiell kapacitet och politisk klarsynthet är omvänt korrelerade. Långsiktig räddning av affärsmän har aldrig varit högt ansedd om det innebär störning av det ordnade livet och bekvämligheten i nuet. Så inaktivitet kommer att förespråkas i nuet även om det innebär djupa problem i framtiden. Här, åtminstone lika mycket som kommunismen, ligger hotet mot kapitalismen. Det är vad som får män som vet att saker går ganska fel att säga att saker är fundamentalt sunda.”

“Under ett decennium efter att skuldbubblan brast 1837 var affärsförhållandena deprimerade i USA. Antalet banker tillgängliga för att finansiera spekulativa äventyr minskade. Sedan, efter ytterligare 10 år, bleknade det allmänna minnet igen.”

“Återkommande spekulativ galenskap och den därmed sammanhängande finansiella bristen och större förödelsen är, är jag övertygad, inneboende i systemet. Kanske är det bättre att detta erkänns och accepteras.”

“Vem som helst tagen som individ är tämligen förnuftig och rimlig – som medlem av en folkmassa blir han genast en dumbom. – Friedrich Von Schiller, citerad av Bernard Baruch”

“[…] att eftersträva de guldfyndigheter som förmodades finnas i det stora nordamerikanska territoriet Louisiana. Det fanns inga bevis för guldet, men detta, som alltid i sådana episoder, var ingen tid för tvivlare eller tvivel.”

“Reglering och mer ortodox ekonomisk kunskap är inte det som skyddar individen och finansinstitutet när euforin återvänder, vilket leder till förundran över värde- och förmögenhetsökningen, till brådskan att delta som driver upp priserna, och till den eventuella kraschen och dess sura och smärtsamma efterspel. Det finns skydd endast i en klar uppfattning om de gemensamma egenskaperna hos dessa flykter in i vad som konservativt måste beskrivas som massgalenskap. Först då varnas och räddas investeraren.”

“Den euforiska episoden skyddas och upprätthålls av viljan hos dem som är involverade, för att rättfärdiga de omständigheter som gör dem rika. Och den skyddas i lika hög grad av viljan att ignorera, exorcera eller fördöma dem som uttrycker tvivel.”

“Denna karta av kartografen Herman Moll beställdes av South Sea Company. Hela det visade området, med undantag för Brasilien, hävdades som bolagets handelsområde. Man bortsåg från det faktum att Spanien gjorde anspråk på samma territorium.”

“Det kan finnas få områden av mänskligt strävan där historien spelar så liten roll som i finansvärlden.”

“… ur tidens ekonomiska och politiska påtryckningar och trender, odlar ekonomi och större ekonomiska och politiska system sin egen version av sanningen. Det sistnämnda har ingen relation till verkligheten. Ingen är särskilt att skylla på; vad som är bekvämt att tro föredras i hög grad.”

“Ingen klandrade folkets godtrogenhet och girighet – den förnedrande lusten efter vinst… eller den förälskelse som hade fått mängden att så frenetiskt springa med huvudet rakt in i det nät som listiga projektörer lagt ut för dem.”

”[…] för praktiska ändamål bör det finansiella minnet antas räcka, som mest, inte mer än 20 år. Det är normalt den tid det tar för minnet av en katastrof att utplånas och för någon variant av tidigare demens att träda fram och fånga det finansiella sinnet. Det är också den tid som generellt krävs för att en ny generation ska träda in på scenen, imponerad, liksom dess föregångare, av sin egen innovativa genialitet.”

“När en stämning av upphetsning genomsyrar en marknad eller omger ett investeringsprospekt, när det finns ett påstående om en unik möjlighet baserad på speciell förutseende, bör alla förnuftiga människor dra ihop vagnarna; det är dags för försiktighet.”

“I alla spekulativa episoder finns det alltid ett inslag av stolthet över att upptäcka något som verkar nytt och mycket givande i form av finansiella instrument eller investeringsmöjligheter. Individen eller institutionen som gör det anses vara underbart före mängden.”

“Det skulle också, kan vi vara säkra på, komma de traditionella lugnande orden från Washington. Alltid när marknaderna har problem är fraserna desamma: ‘Den ekonomiska situationen är fundamentalt sund’ eller helt enkelt ‘Grundläggande är goda.’ Alla som hör dessa ord bör veta att något är fel.”

“Andrew W. Mellon sade: ”Det finns ingen anledning till oro. Den höga konjunkturen kommer att fortsätta.” Herr Mellon visste inte. Inte heller någon av de andra offentliga personerna som då, liksom sedan, gjorde liknande uttalanden. Dessa är inte prognoser; det är inte meningen att de män som gör dem ska ha privilegiet att se längre in i framtiden än resten. Herr Mellon deltog i en ritual som, i vårt samhälle, anses vara av stort värde för att påverka konjunkturcykeln. Genom att högtidligt bekräfta att välståndet kommer att fortsätta, tror man att man kan bidra till att välståndet faktiskt fortsätter.”

“Ur den tron, så ingjuten, kommer sedan handling – uppbjudandet av värden, vare sig det gäller mark, värdepapper eller, som nyligen, konst. Den uppåtgående rörelsen bekräftar engagemanget för personlig och gruppvisdom. Och så vidare till ögonblicket av massbesvikelse och kraschen. Det sistnämnda, det kommer nu att vara tillräckligt tydligt, kommer aldrig mjukt. Det åtföljs alltid av en desperat och till stor del misslyckad ansträngning att komma ut.””Men nu, som genom hela historien, är finansiell kapacitet och politisk skarpsinnighet omvänt korrelerade. Långsiktig räddning av affärsmän har aldrig varit högt ansedd om det innebär störningar av ordnat liv och bekvämlighet i nuet. Så inaktivitet kommer att förespråkas i nuet även om det innebär stora problem i framtiden.”

”Den återkommande och tyvärr felaktiga tron att enkel berikning är en rättighet i samband med vad som anses vara exceptionell finansiell skarpsinnighet och visdom är inget som ger vika för lagstiftande åtgärder.”

”Följderna av framgångsrika åtgärder verkade nästan lika hemska som följderna av passivitet, och de kunde vara värre för dem som vidtog åtgärderna. En bubbla kan lätt punkteras. Men att skära i den med en nål så att den gradvis sjunker undan är en uppgift av inte så liten finess.”

”Det är möjligt att här återigen se konstanterna i dessa frågor. I samband med Banque Royales rikedom var Law ett geni – intelligens, som alltid, härledd från samhörighet med pengar. När rikedomen upplöstes och försvann, var han en flykting skoningslöst skymfad.”

”Inom ekonomi har majoriteten alltid fel.”

”I vilken stor organisation som helst är det mycket, mycket säkrare att ha fel med majoriteten än att ha rätt ensam.”

2 gillningar

Om jag skulle bygga en riktigt bullig portfölj här, hur många företag borde jag investera i och vilken avkastning borde jag få? Jag har valt ut några aktier för snabb hög avkastning :slight_smile: och nedan finns sådana jag kan tänka mig att köpa till en 10-årsportfölj. Alla är naturligtvis tillväxtbolag som inte är förstörda av storlek, även om QT:s värde redan är ganska högt.

1. Kaspi (+50% före Q1 2022)
  2. Voxtur (+100-400% före Q1 2022)
  3. Oroco (+50% eller mer före årets slut)
  4. Ses Imagotag (jag har mer än fördubblat sedan december 2020, men låt oss säga att det är betydligt högre än nu före slutet av 2022)
  5. Nexoptic (binärt, antingen 0 eller x10+ på 1-2 år)
  6. Serviceware +30-50% Q1 2022
    Lägger till IT-tjänster Innofactor + 30% före årets slut.

10-årsportfölj: Det är förresten jätte (ursäkta) svårt att göra :slight_smile: Jag tror att de kommer att vara mer värdefulla än nu och betydligt:
Talenom, Revenio?, Kamux, Harvia, Voxtur, Ses Imagotag, Inpost Sa (svart häst), Leaddesk (svart häst), skulle också vilja säga QT.

Jag försökte diversifiera lite :wink:

Mina barns portfölj: Talenom ca 65%, QT ca 25% och Revenio ca 10% med en horisont på 13-14 år till. Startades i början av 2018. Avkastning hittills (skälig :slight_smile: )

10 gillningar

Jag tittade igenom hur det går för grissportföljen.
Gjorde @musa_2 en kort portfölj? :slight_smile:

8 gillningar

Tjurar tjänar pengar, björnar tjänar pengar, svin blir slaktade :wink:

11 gillningar

Snart har forumets favoritportfölj halverats och då är inte ens Kamux med..
Imponerande jobb, musiken spelar fortfarande! (Men jag har också en liten önskan: skulle det här räcka snart? :slight_smile: )

17 gillningar