Vilka skulle ni anse vara de mest potentiella mångfaldigarna? Kom med idéer och ni får gärna motivera.
Det har varit trevligt att vara med i Talenom, när tillväxten är snabb och lönsamheten förbättras. Jag tänker vara med länge.
Vilka skulle ni anse vara de mest potentiella mångfaldigarna? Kom med idéer och ni får gärna motivera.
Det har varit trevligt att vara med i Talenom, när tillväxten är snabb och lönsamheten förbättras. Jag tänker vara med länge.
En tenbagger är verkligen redan en rejäl bagger…
QT skulle kunna lyckas och Talenom skulle mycket väl kunna vara det, även om kursen redan har tredubblats på drygt ett år. Takten kommer att sakta ner, men i en positiv riktning. Vid något tillfälle kommer fördelarna med mjukvaran inte längre att öka, som de har gjort nyligen, och då blir omsättningsökningen avgörande. Organisk tillväxt är av bästa kvalitet; genom företagsförvärv skulle den relativa lönsamheten förmodligen dippa.
Avidlys mål var antagligen att fem-sexfaldiga sin omsättning under de kommande åren, med ett bra team från Capman bakom sig. Det skulle kunna vara något.
Componenta. Skomakaren kan sin sak.
Componenta.
Stark tro på att Kamux är en tenbagger. Bra historik med lönsam tillväxt. Verksamheten i Sverige är redan klart lönsam och i Tyskland minskar förlusterna hela tiden, och i dessa länder växer omsättningen med tiotals procent per år. När volymerna i Sverige och Tyskland växer kommer resultatet att börja komma in ordentligt, och jag tror att värderingsmultiplarna då åtminstone kommer att stiga betydligt från den nuvarande P/E-nivån på cirka 12.
Remedy. Första spelsläppet på länge kommer i augusti. Implementeringen av den nya strategin börjar vara ganska långt gången, resultat börjar komma i år och takten kommer förhoppningsvis bara att öka under de kommande åren.
Jag skulle önska Remedy, men det skulle kräva många, många jackpot-släpp… inte realistiskt att drömma om än… givetvis, när man ser hur tävlingen mellan Microsoft och Sony utvecklas och om Remedy förblir ett självständigt och framgångsrikt spelföretag under lång tid, som publicerar sina egna spel, så är nog allt möjligt ![]()
Herantis Pharma.. när licensavtalet eller ett bud på hela företaget kommer..
Jag skulle säga att en tenbagger är ett tufft krav om det betyder 1000% avkastning. Målet verkar vara att bli störst i Europa. Om det lyckas är kursen förmodligen mer än 5,4 euro :).
Även om Q1 var ganska svagt, till exempel sjönk Keskos försäljning med över 15% (per butik var Kamux -4,4% om jag minns rätt, och tillväxten var 11% när nya butiker inkluderades).
Räknas den där bagger-nivån från kursen som den listades på / den lägsta kursen? I så fall skulle Talenom också vara i en bra start.
4,73 visade sig vara den lägsta kursen vid en snabb titt. Nu är kursen 33,80.
7,14 x på denna grund. 6,78 var den första kursen som fanns på den grafen. Förmodligen nära noteringspriset, det skulle vara 5x.
Nej, Kamux kommer inte att bli en tenbagger, absolut inte.
Next-Games skulle kunna bli det om spelen tar fart eller om de skapar en ny hit. Eller någon annan mjukvara eller plattformsverksamhet skulle kunna vara det, att lägga till en nolla är en så pass stor grej.
Jag skulle tro att företaget måste vara ett sådant som byter bransch när det är balansräkningsmässigt billigt idag. Det var så här Apple, Amazon och Nokia tiodubblades.
{“content”:“Fellow Finance är nästan den enda rena plattformen på Helsingforsbörsen (?). Inderes bull-scenario når hittills bara upp till 21 euro… om plattformen lyckas bra, till exempel om 5 år, skulle det finnas potential för något men jag vet inte om det skulle räcka till tiobörsen… förmodligen för tidigt att prata om det nu…\nNoterades hösten 2018 på cirka 7,8 euro om jag minns rätt… gick ner till 6 euro i slutet av förra året…”,“target_locale”:“sv”}
Neste och Revenio är de senaste. Båda har en ny produkt som har fått dem att skjuta i höjden.
Nokia kommer aldrig att bli en tenbagger igen. Åtminstone inte via nätverk. I slutändan är det omöjligt att förutsäga tenbaggers, men enligt min åsikt i Finland:
Utomlands finns det säkert många sådana företag, jag skulle själv föreslå:
Nej, inte från Nokia.
Nokia kan på sin bästa dag fortfarande bryta igenom tio, men under de senaste fem åren har tron på det försvunnit.
På Nokia drar ledarna in miljoner i tävlingar och företaget gör en rörelseförlust.
Helt obegripligt, en kostnadskur borde inrättas och Suri kunde börja med det.
Nokia, Nordea eller Kamux kommer inte att bli tiofaldiga (detta betyder förstås inte att de inte kan vara bra investeringar)
Om man absolut måste hitta tiofaldiga, skulle jag börja titta på kandidater från två typer av företag:
Aktier i denna kategori innebär dock en enorm risk. För varje Metsä Board finns det Tikkurila, Tecnotree och Talvivaara, där småsparare har blivit utan. Jag kan inte rekommendera utan en enorm informationsfördel.
Denna potential syns naturligtvis också i företagens värdering. Värderingen av QT eller Revenio tål inte misslyckanden.
Genom att kombinera dessa två kategorier skulle man kunna hitta mycket potentiella och riskfyllda objekt som, om de lyckas, ger en rejäl vinst. Finns det företag på börsen som hittills har misslyckats, men som genom att vända sin kurs har en riktigt stor potential? Heeros? Efecte?
Du analyserar väl.
Som en lättnad kan jag tillägga Outokumpu, som kan fördubbla sin kurs i en vändning, lite som att priserna på rostfritt stål kommer att stiga och folket i Amerika får svettas.
Men det blir förstås ingen tenbagger, kanske en tripler någon dag.
Edit: Med telefonen blir det halvt påtvingat fel med korvfingrar
{“content”:“Vem tror du kommer att ge en bättre avkastning inom 5 år?\n\n[poll type=regular results=always public=true]\n* Qt Group (kurs 11,5€)\n* Remedy Entertainment Oyj (kurs 8,5€)\n[/poll]”,“target_locale”:“sv”}
{“content”:“Jag har inte följt det, men hur mycket pengar tjänar Outokumpu nu när cykeln har varit het? Förmodligen ganska saftigt, men vad händer om cykeln ändras? Hur mycket skuld har de nuförtiden?\n\n:)\n\nKursen är historiskt låg”}