Heikkilä&Vilén Show Del 59 släpptes den 20.11.2020, exakt fyra år sedan. I den behandlades lekfullt Helsingforsbörsens möjliga tiofaldigare under en 5-årsperiod. Denna investerarlotto inträffade vid en mycket dålig tidpunkt för att försöka hitta en tenbagger, eftersom OMX Helsinki PI den 20.11.2020 var 10 500 poäng och är nu 9 500. Nu har 4 år gått sedan det avsnittet och det är intressant att granska företagens situation just nu.
Båda är säkra i videon på att det kommer att finnas tenbaggers under den aktuella perioden på Helsingforsbörsen. Men, men marknaden har varit så dålig under den aktuella perioden att tiofaldigare nog inte kommer att dyka upp. Visst finns det fortfarande ett år kvar…
Det här var ett bra avsnitt, men jag är rädd att det knappast blir något “reprisavsnitt”. När den här videon publicerades steg aktierna som nämndes i det här avsnittet på sina ställen med 50-100%. Här är till exempel Heeroksens kursgraf, där man enkelt kan se vilken effekt det här avsnittet hade.
Detta publicerades visserligen under en vild nollränteperiod, som man bara kan minnas med en tår på kinden i dagens Hesuli-elände..
Utvecklingen har varit svag på Helsingforsbörsen. I Kauppalehtis lista över de största vinnarna på Helsingforsbörsen kan man inte få en 4-årsperiod, men 3 och 5 år fungerar.
På tre år finns det inga aktier som stigit över 100%.
Under en femårsperiod har 13 aktier stigit över 100%.
Baserat på min undersökning är den största uppgången på Helsingforsbörsen under en 5-årsperiod Wärtsilä med ca +260%. Bittium var ett bra val, delad andraplats med Nextim (ca +230%). Inga tenbaggers kom på Helsingforsbörsen om jag inte har missat något sålt bolag.
Bra upplägg tills det konstaterades att ingen ny lista skulle göras.
Nu hade man hoppats på spelförståelse, hela folket väntade just på detta. Kanske Heikkilä inte får spekulera i sådant, så man får hoppas att avsnittet genomförs t.ex. med Verneri.
Jag tror att jag borde tippa snarare köpmål än tenbaggers
Btw, för länge sedan gjorde vi en podd med @Mikael_Rautanen om köpmål och satsade våra egna pengar då. Vi skulle också kunna göra en recap på detta någon gång
Podcasten om förvärvsmål är förmodligen denna från 2019, där det spekuleras om bolagen Qt, eQ, Revenio Group, Avidly, Digia, Citycon, Heeros, Nixu, Remedy. Jag går inte in på det mer utan väntar på en ny genomgång.