Det stämmer åtminstone när det gäller de Handelsbanken-fonder som låg på säljsidan i månader. Vid förra månadsskiftet var de säljande fondernas positioner på noll.
”Rapportens Finland-analys identifierar tre globala tillväxtområden som fortfarande befinner sig i ett tidigt skede av sin utvecklingskurva och där Finland har en lovande positionering:
- Icke-medicinsk bioteknik. Stark forskningsbas vid VTT och universiteten. Solar Foods, Onego Bio och Nanoform visar att kommersialiseringen redan är igång.”
Gårdagens pressmeddelande om Q1-rapporten 19.5.2026: Invitation to Nanoform's Q1 2026 Report Presentation
Här är även en länk till webcasten som börjar kl. 11:00 EET: Nanoform Q1 Report 2026
I samband med Q1-rapporten bör det nu även komma en uppdatering om vilken strategi som ska användas för att tackla EMA:s bioekvivalensfråga gällande nanoenzalutamid.
Jaha, har Handelsbanken låtit aktiekursen ta en paus igen. Kursen har varit som en spänd fjäder i dessa studsar. I och för sig inte så konstigt när vi rör oss nära substansvärdet.
Det har varit likadant i många år: så fort Nanoforms pris i förhållande till riktkursen skymtar förbi i någon artikel i Kauppalehti, rusar kursen med 15–20 %. Idag publicerades återigen en artikel om öresaktier (senttiosakkeet), där Nanoforms potential för uppgång prydde förstaplatsen, precis som det gjort i flera år nu. Ingen fara, kursen kommer säkert att sjunka igen under de närmaste dagarna om du vill köpa. Vi väntar på riktiga nyheter gällande bolaget, framför allt hur och med vilken tidtabell och kostnad försäljningstillståndet för nanoenzalutamid kan tänkas framskrida…
Det förklarar saken. Min egen position är redan tillräckligt stor, tack ändå. Själv väntar jag också på nyheter om något konkret eller en nyemission innan jag köper mer.
Jag sålde en del aktier idag. Min position här är också ganska stor för att vara ett micro-cap-bolag. Så jag utnyttjade uppgången för att minska risken (de-riska). Om aktien faller tillbaka till 48 cent eller lägre kan jag komma att köpa tillbaka dem igen.
Igår eftermiddag funderade jag på om insiderinformation hade läckt ut, men det kom inget pressmeddelande idag – så uppgången kan mycket väl bero på en artikel i Kauppalehti igen.
Ägarlistan har uppdaterats på hemsidan för april månad. Handelsbanken har slutat sälja och den största säljaren i topp 25 ser ut att ha varit Danske Invest, som har fallit från listan. Danske måste därmed ha sålt minst -700k aktier.
“Enligt avtalet betalar partnern en icke-återbetalningsbar initial avgift på 1 000 000 US-dollar till Nanoform för att säkra exklusiviteten att licensiera Nanoforms biologiska teknologi för en kliniskt och kommersiellt validerad målreceptor under ett år. Betalningen kan förlängas en gång med ett år mot en ytterligare icke-återbetalningsbar avgift på 1 000 000 US-dollar.”
Ultra-högkoncentrerad subkutan receptorblockerare
Med tanke på att pressmeddelandet inte nämnde Trastuzumab vid namn, och att det redan har informerats om tidigare, skulle jag gissa att detta är en annan monoklonal antikropp. Det kommersiella partnerfönstret för Nanotrastuzumab är också markerat till mellan 2026-27, tabellen över Product kernel overview hittas i detta tidigare inlägg.
“This is our first exclusivity agreement for the biologics technology for a therapeutic target”
→ Det rör sig alltså om ett biologiskt läkemedel, högst sannolikt en antikropp (mAb). Av denna anledning är jag entusiastisk över nyheten; detta är en preliminär extern validering av generaliserbarheten hos Nanos teknologi inom biologiska läkemedel, vilket naturligtvis är den (kommersiellt) mest betydelsefulla gruppen av läkemedelssubstanser!
“We are excited by the advanced pre-clinical data our partner has generated with our biologics technology.”
→ Om man ändå kunde få lite mer kött på benen kring detta, vad det är för typ av resultat. Men, det rör sig väl om partnerns affärshemligheter…
Låt oss fortsätta lite till; jag var aldrig särskilt entusiastisk över fördelarna med nanoenzalutamid (var det inte så att antalet tabletter sänktes från fyra till en eller dylikt?).
Här antyds dock att det handlar om att omvandla en intravenös administrering till en subkutan form (ihon alle pistettävä muoto), vilket naturligtvis är en enorm fördel. Det sparar tid, proffsens arbetstid och sjukhusresurser – mervärdet (added value) av en sådan nanoformulering är i en helt annan skala i min bok.
Det återstår att se hur marknaden smälter (digestoi) denna information. First North-listningen fördröjer sökandet efter en “rätt” prissättning och omsättningen är fortfarande ganska låg. YTD ligger fortfarande på minus.
S.c. biologics har tydligt varit den mest intressanta delen av företaget, vilket jerej också har förklarat för oss vid flera tillfällen. Som en investering just nu gör Nanoform mig dock fundersam. Eventuella betydande intäkter ligger, även när det gäller detta avtal, fortfarande långt fram i tiden; detta ger en miljon USD per det första och andra året. Botten i kassan börjar bli synlig för bolaget, och det enda projektet som kommit långt och som potentiellt skulle kunna ge betydande intäkter på kort sikt, nanoenzalutamid, stötte på rejäl motvind. Inga ytterligare klargöranden har getts gällande förutsättningarna för ansökan om försäljningstillstånd i Europa, och man har länge undvikit att ens nämna USA i bolagets kommunikation. Situationen är alltså på sätt och vis fortfarande den att finansiering behöver börja ordnas, och den eventuella värderingen baseras fortfarande på teknologins möjliga löften längre in i framtiden. Plus just det att kursbildningen sker här på First North, som inte verkar ha intresserat allmänheten på länge (jag menar alltså kursnivån som bas för prissättningen av den förestående emissionen). Stor volatilitet är nog att vänta även under de kommande månaderna, själv kan jag inte sia om kursnivån…
Halozyme köpte ju nyligen två företag som producerar dessa andra hyperkoncentrerade biologiska föreningar, Elektrofi 900M$ och Surf Bio 400M$. Båda dessa har dock kommit lite längre inom biologiska läkemedel än Nanoform och förväntas påbörja fas 1-studier inom de närmaste åren.
“For now, Elektrofi’s tech is more advanced, as Halozyme expects two Hypercon-backed client products to begin phase 1 trials this year, with potential approvals in the 2030-to-2031 timeframe. The Surf technology is expected to enter the clinic by the end of 2027 or early 2028.”
Enligt ledningens kommentarer skulle konverteringen av Nanos biolinje till GMP-nivå ta uppskattningsvis cirka 2 år. I och med den här nyheten verkar det dock som att man har hittat den part som betalar för konverteringen av den linjen.
Q1-rapporten är ute. Angående nanoenzalutamid-projektet sägs följande:
” On the small molecules side, our nanoenzalutamide program reached an important inflection point during the quarter. Feedback from a European scientific advice meeting confirmed the strong scientific rationale for the product, its high quality and the robustness of the supporting data package. At the same time, this regulator held the opinion that under the current legal framework, a hybrid generic application cannot proceed in its present form, as full compliance with all standard bioequivalence criteria remains mandatory. While this means the dossier submission originally targeted for this month will be delayed, the process has provided guidance on the pathways available to move forward. Together with our consortium partners, we have therefore after careful consideration decided to pursue a parallel multitrack strategy. We are evaluating selected national submissions in European markets that may accept the current data package, with the aim of using such approvals as a basis for broader access over time. We are also advancing further formulation work to also meet the remaining Cmax requirement. And we are assessing a non-generic pathway for the current product profile, which we believe remains scientifically and commercially compelling given its benefits and convenience for patients. These alternatives will require some additional spending on formulation work, but should not have a substantial cash flow impact on Nanoform, as we will continue to be paid for the work we perform. More important than the direct costs, however, is the impact on timing. Over the coming months and quarters, we expect to gain greater visibility through discussions with national authorities in Europe, feedback from the FDA, progress from formulation and preclinical/clinical work. Overall, all parties continue to see a meaningful global opportunity for nanoenzalutamide and its unique non-infringing formulation and believe the product can still reach the market potentially as early as 2028 and clearly before 2030, still many years before the end of the originator product’s secondary formulation patents run out.”
Med facit i hand måste man undra lite. Detta var ju skönjbart redan för ett år sedan när resultaten för faste-dosering kom, där Cmax hamnade utanför det krävda intervallet. Nu sägs det i korthet att ett EMA-godkännande (eller säkert inte heller ett FDA-godkännande) inte är aktuellt i nuvarande form, och man överväger om man kan ansöka om godkännande i enskilda länder, genomföra en non-inferiority-studie siktad mot EMA-försäljningstillstånd (dyrt, tar tid) eller utveckla om produkten så att en ansökan via den generiska vägen skulle vara möjlig (inom ramarna för Cmax- och AUC-gränserna). Denna ytterligare information som kommer under “kommande månader och kvartal” och den potentiella förseningen på flera år jämfört med planerat låter illa, eftersom detta läkemedel var tänkt att möjliggöra ett positivt kassaflöde. I slutet av Q1 2027 beräknas det finnas 10 miljoner kvar i kassan om takten för kassaförbrukning (cash burn) fortsätter enligt prognos (men förbrukningen accelererar om nanoenzalutamid går vidare till en non-inferiority-studie).
Jag tyckte att detta var en uppmuntrande rapport. Det var bra att höra att partnerna står för kostnaderna gällande tilläggs- och ändringsarbeten för nanoenzalutamid. En bruttomarginal på 94 % är minst sagt brutal, om den här verksamheten verkligen skalar kommersiellt
.
Det finns en del uppmuntrande element i det, men problemet är att kassan är helt slut med nuvarande burn rate i slutet av Q1 2028. Man skulle snabbt behöva få in intäktsökningar på flera miljoner, uppemot tio miljoner per år, för att kassan ska räcka till. Verkar tyvärr inte som att något sådant är i sikte under de närmaste knappa två åren? Eller inom vilken tidsram skulle dessa andra produktkärnor (product kernels) kunna generera milstolpsbetalningar på flera miljoner?
Det ska verkligen bli intressant att följa om bolaget lyckas ta sig över dödens dal på egen hand. Två år är en kort tid inom bioteknik och läkemedelsutveckling, men samtidigt en så pass lång tid att mycket hinner hända på den kommersiella sidan. Det pågår tiotals projekt, men insynen i dem är tyvärr, om än förståeligt, svag. Själv följer jag detta med ett längre tidsperspektiv än bara kassanivån, och där väcker den växande teknologiska valideringen hopp. Jag anser det vara troligt att bolaget blir föremål för uppköpsförsök, och om den teknologiska valideringen stärks ytterligare är det inte omöjligt att detta sker redan innan bolaget når lönsamhet.
Enzalutamid är ett tråkigt bakslag, men besparingarna i personalkostnader kommer att börja synas redan under nästa kvartal (5–6 milj. per år) och förhoppningsvis är fler avtal på gång. 42 projekt visar att det verkligen finns en efterfrågan på teknologin och att man är beredd att betala för den.
Jag lyssnade precis på Q1-webbsändningen och här är några punkter gällande nanoformulering av biologiska föreningar som jag uppmärksammade i ledningens kommentarer.
- Produktionskapaciteten för biolingjen är redan nu cirka 10 kg per vecka. Ledningen kommenterade att en sak som intresserar samarbetspartners i Nanoforms teknologi är just den höga produktionskapaciteten.
- Nanoforms bioformuleringar har enligt feedback från samarbetspartners haft en exceptionellt god suspensionsstabilitet, bättre än hos många konkurrenter.
- Man strävar efter att sätta upp en Bio GMP-linje så snabbt som möjligt och bolaget siktar på att få denna färdig på under två år.
- Bioproduktionskapaciteten kommer att sättas upp med finansiering från samarbetspartners.
- Platsen för Bio GMP-linjen är inte ännu fastställd. Den kan hamna i Vik (Viikki), men man utreder även möjligheten att placera den på andra ställen.