Nanoform Finland - Litet är vackert

Läkemedelsutvecklingsbolaget Nanoform Finland överväger en dubbelnotering på First North Premier-marknaden i både Finland och Sverige. Företaget, som grundades 2015, strävar efter att krympa läkemedelspartiklar och därmed ge dem mer effekt.

Omsättning 2019: 0,05 miljoner euro
Rörelseresultat 2019: -7,3 miljoner euro
Antal anställda: 50

Nanoforms viktigaste styrkor
Bolaget anser att Nanoforms viktigaste styrkor är:

• verkar på en global läkemedelsmarknad värd flera miljarder dollar
  • innehar en patentskyddad teknologi med potential att underlätta ett paradigmskifte inom den globala läkemedelsindustrin, genom att adressera nyckelfrågan med låg biotillgänglighet
  • innehar en kostnadseffektiv teknologi som möjliggör hållbar och skalbar leverans till kunder
  • har en affärsmodell som förväntas vara mycket kassaflödesgenererande med stor potential för återkommande intäkter
  • har ett erfaret ledningsteam med en utmärkt kombination av kompetenser, som stöds av en högt kvalificerad styrelse
  • har en stark drivkraft med betydande möjligheter framåt

Nanoforms förväntade affärsmål på kort sikt

• start av första GMP-projekt (Good Manufacturing Practice) före utgången av 2020
  • vinna fler nya kunder under 2020 än under 2019
  • första kliniska prövningen och dosering på människor under 2021

Nanoforms affärsmål för 2025 inkluderar bland annat

• bearbeta minst 50 nya API:er (Active Pharmaceutical Ingredients) per år
  • ha 25 produktionslinjer varav 5–10 är GMP-kompatibla
  • vara kassaflödespositiv

https://nanoform.com/press-releases/nanoform-announces-intention-to-float-in-finland-and-sweden/

21 gillningar

Jag måste följa den här tråden, jag är redan med i tre andra läkemedelsföretag, så det här intresserar mig också.
Vänligen informera mig när ni får reda på något.

Nästa revenio blir den här, och den här gången kanske till och med till ett ganska rimligt medelpris :smiley:!

Bolaget är så intressant att jag måste gå med i det. De verkar listas redan i juni.

1 gillning

I Google Scholar hittade jag en artikel från 2016 om CESS-teknologi med sökordet “Controlled Expansion of Supercritical Solutions”. Det finns också mycket information när man söker med namnen Häeggström och Yliruusi. Svårare att säga hur mycket av resultaten som är relevanta för Nanoform.

PS. Artiklarna bakom betalväggen kan man komma åt genom att använda sci-hub (https://scihub.wikicn.top/)

5 gillningar
7 gillningar

Nanoform arrangerar en webbpresentation tisdagen den 26 maj 2020 kl. 17:00. Man kan tänka sig att detta syftar till att skapa lämplig förhandsbuzz när börsintroduktionen närmar sig.

2 gillningar

Jaha. Teckningsperioden börjar redan idag. 1,3 miljoner aktier i det offentliga erbjudandet, 3,45 euro per aktie.

2 gillningar

"20 289 856 nya aktier i Bolaget ska tecknas.

• Det fasta teckningspriset i aktieemissionen är 3,45 euro per aktie, vilket preliminärt motsvarar cirka 36,42 svenska kronor per aktie.[1]
  • Bolagets marknadsvärde är cirka 230 miljoner euro förutsatt att det maximala antalet nya aktier erbjuds och tecknas i Noteringsemissionen."

Det värdet känns högt, jag är mest orolig om de medicinska testerna inte har påbörjats på människor ännu? Har någon annan information om detta?

Nanoforms förväntade affärsmål på kort sikt

• start av första GMP-projektet före utgången av år 2020
  • få fler nya kunder under 2020 än under 2019
  • första kliniska prövningen och dosering på människor under 2021

Edit: Från en intervju i Talouselämä:

“Målet är att öka antalet produktionslinjer från nuvarande sju till 25 före 2025 och få Fimea-tillstånd för klinisk läkemedelsutveckling för 5–10 av dem. Då kan vi varje år hantera cirka 50 nya läkemedelsämnen. När linjerna är på plats och många projekt pågår är vårt mål att nå positivt kassaflöde 2025. Därför vill vi samla in tillräckligt med kapital på en gång för att nå dit”, säger Nanoforms finansdirektör Albert Hæggström.

Ja, man får vänta några år på positivt kassaflöde även här. I och för sig smart att skaffa ordentligt med kapital på en gång, så att det inte blir emissioner varje år, det gör bara prissättningen av företaget utmanande. Det vore lättare att söka pengar i senare omgångar med bättre värderingsnivåer om saker har utvecklats som förväntat.

8 gillningar

Verkligen en intressant kiosk, men värderingen är verkligen utmanande. Och jag undrar varför just börsen, om det tar flera år att få igång det.

2 gillningar

{“content”:“Omsättning 50 000 euro och teckningskurs 3,45 euro per aktie. Låter inte lockande för mig, särskilt när vi tänker på Revenios marknadsvärde på 198 miljoner euro 2016 (Nanoform siktar också på ett marknadsvärde på 230 miljoner euro i emissionen). Själva tekniken verkar ganska solid, men jag tror inte att 25 produktionslinjer på något sätt kan generera ett kassaflöde som matchar nuvarande värderingsnivå.\n\nOm Nanoform lyckas med det de lovar, får man ändå betala ganska mycket för företaget jämfört med utsikterna 2025. OBS, OM det lyckas. Deras teknik har hittills endast bevisats med Piroxicam, som löses upp mycket bra i flytande koldioxid (som är ganska hydrofobt) och därför fungerar som en utmärkt fallstudie ur Nanoforms perspektiv.\n\n"Baserat på dessa resultat drogs slutsatsen att piroxicam är hydrofobt till sin natur, och på grund av detta hade läkemedlet en tydlig tendens att bilda stora partikelaggregat i lösningsmediet, vilket minskade den effektiva ytan."\nKälla: https://www.researchgate.net/publication/12296594_Dissolution_Properties_of_Piroxicam_Powders_and_Capsules_as_a_Function_of_Particle_Size_and_the_Agglomeration_of_Powders#page=112\n\nLångt ifrån alla organiska läkemedelsmolekyler gör detta. Precis som hydrofobt Piroxicam klumpas i ett polärt lösningsmedel som vatten, klumpas polära eller hydrofila läkemedel (som t.ex. paracetamol Paracetamol in Older People: Towards Evidence-Based Dosing? | Drugs & Aging | Springer Nature Link) i ett hydrofobt lösningsmedel som flytande CO2. Detta begränsar i sig teknikens skalbarhet för många olika läkemedel betydligt.\n\nÅ andra sidan, eftersom emissioner alltid har blivit fulltecknade de senaste åren och kursen oftast har raketat vid öppningen, kan deltagande i Nanoforms emission vara ett ganska smart drag. Investering är nämligen inte alltid ett rationellt spel som tar hela bilden i beaktande. Särskilt inte under IPO:er.”}

16 gillningar

Punkten ovan från listningsprospektet berättar varför jag med denna information inte deltar i emissionen. Den teknik som företaget använder kanske inte fungerar, och även om den skulle fungera, kommer det inte att komma in pengar på flera år. Jag får överväga igen när de första två tilläggsemissionerna har genomförts, företagets produkt har bevisats fungera och det finns lite pengar i sikte :sleeping:

3 gillningar

Jag skulle gärna köpa Revenio till ett marknadsvärde på 198 miljoner euro, men tyvärr är marknadsvärdet på börsen 700 miljoner euro.

10 gillningar

{“content”:“Läkemedelssektorn har varit ganska hypad på sistone, skulle det också påverka erbjudandet?”,“target_locale”:“sv”}

Du har rätt, jag råkade titta på marknadsvärdet från 2016. Jag ska korrigera det i mitt tidigare inlägg :slight_smile:

Om vi till exempel tittar på resultatet från just 2016, då var Revenios omsättning 23,4 M€ och rörelseresultatet 7,1 M€. Så samma idé gäller ändå vid jämförelsen med Nanoform.

1 gillning

Från noteringsprospektet (s. 32):

Bolaget och Säljarna förväntar sig att betala totalt cirka 13,8 miljoner euro i arvoden och kostnader till följd av Noteringsemissionen. Av det totala beloppet skulle cirka 8,8 miljoner euro betalas till Arrangerarna, och cirka 3,7 miljoner euro till Bolagets två Nyckelanställda.

Syftet med Noteringsemissionen är att få in cirka 70 miljoner euro i nytt eget kapital till bolaget. Av detta skärs dock genast bort cirka 20 % som “arvoden och kostnader”.

Det egna kapitalet kan inte förväntas ge en särskilt bländande avkastning omedelbart. Avkastningskravet blir ganska högt.

2 gillningar

https://twitter.com/SauliVilen/status/1264872603682037760?s=20

https://twitter.com/JuhaVaris/status/1264857345445769220?s=20

en helt ofattbar summa…

Jag har inte fördjupat mig, men till exempel Fellow Finance:s börsintroduktion kostade en miljon och generellt sett är det ett mer realistiskt intervall än nästan 14 miljoner :smiley:

16 gillningar

Kan det vara anledningen till den dubbla noteringen + en tredjedel i bonus till ledningen?

2 gillningar

Kostade listningen 13,7 miljoner eller 12,5 miljoner? Båda siffrorna finns på sidan 32. Företaget samlar in 70 miljoner och uppskattar att få 57,5 miljoner i nettotillgångar. På samma sida uppskattas avgifter och kostnader till 13,7 miljoner. Sedan på sidan 33 i kapitalstrukturen ökar företagets likvida medel med 57,6 miljoner. Vad hände med de 1,2 miljonerna?

2 gillningar

14 gillningar