Det här är verkligen ett intressant lyft. Jag håller helt med om att utbudssidan för koppar blir alltmer utmanande på olika sätt, vilket jag anser stöder efterfrågan på Metsos produkter och tjänster på lång sikt.
Jag har förstått att kopparbrytningen försvåras i takt med att kvaliteten på kopparfyndigheterna försämras, vilket en aktör som Metso naturligtvis drar strukturell nytta av. I praktiken innebär detta att man måste hantera mer sten för att producera samma mängd koppar och hantera mer komplexa processer än tidigare, vilket kräver allt effektivare lösningar för krossning, malning och anrikning, och naturligtvis optimering av hela processen. Det är ju precis detta Metso erbjuder med alla sina tjänster.
En annan sak som personligen intresserar mig mer är kopparns cirkulärekonomiska perspektiv. Ju värdefullare kopparn blir, desto lönsammare blir även dess återvinning, och detta påskyndas också av den kontinuerliga utvecklingen av cirkulär ekonomi-infrastruktur och den stödjande reglering som inte har backat. Intressant för Metsos del är att dess teknologier även lämpar sig för kopparåtervinning, inte bara för traditionell gruvdrift. Där finns till exempel lösningar under namnet e-scrap för hantering av el- och elektronikavfall samt hydrometallurgiska processer för kopparåtervinning.
En annan intressant vinkel är att Metsos teknologier gör det möjligt att integrera återvunnen koppar som en del av primärkopparprocessen. Med andra ord kan denna källa till återvunnen koppar (t.ex. någon form av skrotfraktion el.dyl.) enligt min förståelse köras i samma process som den brutna kopparn, vilket stöder övergången mot en metallproduktion som genuint vilar på cirkulär ekonomi.
Själv är jag med på Metsos tåg, eftersom Metso positionerar sig väl i en värld där koppar behövs alltmer, men där produktionen kräver allt smartare teknologi, oavsett om kopparn kommer från marken eller om man utnyttjar råvaror som redan har tagits i bruk en gång.
Jag är ingen djupexpert inom detta område, men om man får önska, så skulle man kunna fråga Metso mer ingående om detta och kartlägga vilka konkurrensfördelar eller utnyttjbara patent som finns kring detta? Det vill säga, för att förstå lite bättre vad Metsos roll och försprång är i en värld som ställer om till cirkulär ekonomi. Jag har uppfattningen att sådana skulle finnas särskilt i den tidigare Outotecs teknologiportfölj.