Valmet - Mästare på förvandlingar

Låt oss starta en egen tråd för Valmet.

5 gillningar

{“content”:“Ingen som vet vad som tynger Valmet nedåt? Jag hittade inga speciella nyheter själv.”,“target_locale”:“sv”}

1 gillning

Valmet har stora beställningar från Mexiko i år och det är lite problem med kundernas målmarknad. Kan det bero på det, utöver den allmänna förvirringen?

1 gillning

Jag följer med intresse. Kan man inte anse Valmet som ett kvalitetsbolag? Nedgången på senare tid har varit ganska kraftig trots att en relativt färsk analytikerbedömning gav en målkurs på 22 euro.

När borde man hoppa på tåget? När Inderes vänder sig mer till den positiva sidan?

{“content”:“Jag tycker att man kan jämföra nyckeltalen, men det är onekligen ett cykliskt företag. Jag funderade också på om jag skulle lägga till, men det skulle höja inköpspriset så jag väntar på Inderes djupgående analys.”,“target_locale”:“sv”}

1 gillning

Hur mycket är Valmet kopplat till Kina? Åtminstone massarelaterad verksamhet – Valmet faller, så det slog mig att det kanske beror på Kina. @Antti_Viljakainen

2 gillningar

10–15 % av Valmets omsättning de senaste åren har kommit från Kina (varierar med projekten), så den direkta känsligheten är inte betydande. Indirekt känslighet finns naturligtvis mer via t.ex. cellulosamarknaden. En svagare Q2-rapport än väntat (inkl. sänkta riktkurser och rekommendationer), svag makrodata, upptrappningen av handelskriget och det generellt tröga nyhetsflödet från skogssektorn är förmodligen de främsta orsakerna till Valmets kursfall de senaste veckorna.

Jag ser själv Valmets största kortsiktiga risker någon annanstans än inom cellulosa, eftersom strategiska investeringar, som är relativt oberoende av cykler och kortsiktiga priser, håller på att återhämta sig från de senaste årens låga nivåer. Valmet kommer att ta hem en ganska god mängd stora order (om än inte med optimal marginalstruktur) tack vare sin marknadsposition de närmaste åren. Försäljningen av reservdelar och tjänster för cellulosamaskiner kommer inte heller att kollapsa helt utan en betydligt kraftigare makroekonomisk nedgång än vad som för närvarande förväntas.

5 gillningar

Tack @Antti_Viljakainen
Jag har redan tagit hänsyn till Q2-resultatet, men jag har följt prisutvecklingen för olika maskinteknikföretag jämfört med t.ex. deras orderböcker, och jag tycker att Valmet ligger i topp i detta utmanande sentiment.
Jag har sneglat på en position (har inte gjort några drag ännu) och blev överraskad när Valmet gick ner så mycket de senaste dagarna.

1 gillning

Har det hänt något under månaden som jag har missat, eftersom Valmets kurs har sjunkit till cirka 16 euro. Trots det är till exempel Inderes målkurs betydligt högre och företaget verkar annars helt kompetent. Dags att hoppa på Valmet-tåget…?

1 gillning

{“content”:“Det är något jag också har funderat på, vad kursraset beror på. Jag själv hoppade på i början av veckan. Kanske ökar jag mitt ägande när Inderes vänder sig mer till vår sida.”,“target_locale”:“sv”}

Vad i hela friden är det för fel på Valmets aktiekurs? Det handlar inte bara om idag. Det branta fallet började redan vid månadsskiftet. Efter delårsrapporten.

Jag kan inte TA, jag bara följer vad proffsen gör, men min magkänsla säger att vi kan gå ganska långt ner (handelskrig/recessionsoro är en stark drivkraft), även om RSI skriker OS. Något motstånd kan finnas runt 15,50 €. @DayTraderXL @Johannes_Sippola kan berätta om proffsens åsikter :smiley:

3 gillningar

I slutet av månaden måste vi titta här vilka stora ägare som har sålt. Jag tycker inte att det bara kan handla om allmänt panikande på grund av världens ekonomiska bekymmer. Eller visst kan det vara det, men förändringen är bara så drastisk.

1 gillning

Deja vu :smile:

Min gissning är att marknaden helt enkelt inte accepterade Valmets värderingsmultiplar i det här skedet av cykeln, även om orderboken är bra. Förtroendet för framtiden verkar saknas, Valmet är inte Kone :slight_smile:

Ja, det beror på att större valar har minskat sitt ägande. Jag har åtminstone inte hittat några negativa nyheter. Jag hade förberett mig på att köpa ett parti när den bröt 16, men flyttade ner det eftersom försäljningen fortsätter.

Hej @Nyyb.K, här är en snabb lägesbedömning för Valmet:

Valmet har på månadsbasis en nedgångstrend från den uppåtgående trenden som slutade i april. Stöd i en sådan nedgång måste sökas från vecko- eller månadsbasis (trendförändringar är en separat sak, de kan sökas från vilken tidsram som helst, enligt egen preferens och risktolerans).
På veckobasis, inom prisnivån 15,10€-15,50€, finns det tre veckovisa HL-pivotpunkter, så nivån 15€ är verkligen viktig på veckobasis. Om den bryts, hittas nästa HL-pivotpunkt på månadsbasis vid 12,47€ (på bilden).
RSI är på månadsbasis neutral, cirka 44. Endast på 1D-nivå är den tydligt översåld. På 1W- och 4H-nivåerna är RSI nästan exakt 30, så inte översåld ännu, teoretiskt sett tillåter de fortfarande en viss nedgång. Det är alltså ingen direkt “screaming oversold”-situation. RSI bör för övrigt granskas på flera tidsramar, vanligtvis räcker inte en tidsrams OS-situation för en rekyl.
MACD är bearish på större tidsramar (1D, 1W, 1M). Jag kontrollerade inte lägre tidsramar. Ingen divergens hittas i MACD eller RSI DIV Trend, så jag har åtminstone inte själv hittat någon bullish divergens-situation.
Sammanfattning: Med Valmet närmar vi oss viktiga nivåer, och köptillfällen kan vara på gång, men för närvarande skulle jag inte kalla detta en “screaming buy”-situation (detta är ingen investeringsrekommendation) :slight_smile:
Hoppas svaret var tillräckligt omfattande. @DayTraderXL får gärna lägga till något om han vill/korrigera eventuella fel! :blush:
Med vänliga hälsningar, Johannes S.

1 gillning

Alla verkstadsföretag (och cykliska företag) har fallit kraftigt den senaste tiden. Valmet dras förmodligen med i samma sväng även om inget verkar ha ändrats för bolaget specifikt… Kanske det snart börjar ändras? :wink:

3 gillningar

Nu har jag lösgjort mig. Detta var en sällsynt kortsiktig investering för mig och nu blev jag redan feg. Jag höll den i en månad och kursen hann stiga med ca 10%.

Jag lösgjorde mig eftersom kursen översteg Inderes (inderes) målkurs och eftersom jag anser att de kommande 12 månaderna är en mycket osäker period då cykliska aktier kommer att hoppa upp och ner. Framtiden får visa hur fel jag har.

Valmet rapporterade ett starkt tredje kvartal, med god omsättningstillväxt och lönsamhet som steg snabbare än förväntat, drivet av tillväxt och en ökad bruttomarginal. Bolaget bokade nya order för över en miljard euro under det tredje kvartalet, vilket klart överträffade konsensus och våra orderprognoser på cirka 800 miljoner euro, samt översteg jämförelsetalet på cirka 940 miljoner euro. Orderstocken nådde återigen en rekordnivå. Den betydande överträffelsen av order förklarades främst av en större massabeställning från Sydamerika, som bolaget inte hade informerat om. Inga förändringar i vägledningen eller marknadsutsikterna. Aktien steg välförtjänt efter den goda rapporten.

5 gillningar