Jag startar en tråd för Raute, jag har köpt en liten post. Rapporten kom idag och ser ganska dålig ut gällande orderingången, även om den tydligen är historiskt rimlig.
Här kan vi diskutera Rautes förehavanden.
-tydligen kungen inom sin bransch. aktien har sjunkit från topparna, men det kan finnas ytterligare nedsida.
Okej, Raute meddelar att de har fått ett designkontrakt för en björkfanerfabrik i Ryssland.
Enligt Raute förväntas det att en beställning på utrustningen skulle kunna komma inom ett par månader.
@Antti_Viljakainen du kanske kan slänga ur dig om detta eventuellt är en större beställning.
Rautes resultat försämrades kraftigt under Q3, som förväntat, men lönsamheten var ändå något svagare än våra prognoser (en del av orsaken till den missade prognosen är sannolikt de normaliserade högre FoU-investeringarna). Positivt var dock att bolaget kommenterade att de förväntar sig årets bästa period under resten av året, så det kan finnas ett visst uppåtgående tryck i Q4-prognoserna. Den stora ryska affären bokfördes redan under Q3, men i övrigt var grundordrarna svaga. Särskilt tjänsteförsäljningen gick dåligt, men detta berodde i praktiken på den låga efterfrågan på moderniseringar, liknande investeringar. Osäkerheten på marknaderna ökar, vilket i sig inte alls överraskar. Orderstocken som har ökat till 109 MEUR ger ett måttligt stöd för nästa år, men nästa år är långt ifrån fullt sålt. Order måste i allt större utsträckning samlas in även utanför den starkaste konkurrensfördelen, vilket ökar riskerna.
Rautells omfattande analys kom ut på onsdagen. Inga större förändringar i den övergripande bilden. Konkurrensfördelen är stark och hållbar, men med en mer utmanande marknad de närmaste åren ser vinsttillväxten stram ut. Multiplarna har också sträckt sig över sina medelfristiga nivåer.
På kort sikt har inga affärer som överskrider informationsgränsen (Rautell har troligen en gräns runt 10 MEUR) träffat Q4. Därför kommer Q4-rapporten knappast att vara ett fyrverkeri när det gäller orderingång. Omsättningen och resultatet under slutet av året har varit bra. Jag återkommer till detta i en förkommentar i februari för en mer detaljerad genomgång.
Rautes Q4-resultat låg klart under våra prognoser för Q4. Det har förmodligen fortsatt att finnas utmaningar i projekten och man har varit tvungen att rensa bordet ordentligt för att startpunkten för innevarande år ska vara någorlunda ren. Även orderingången på 17 MEUR är svag. Utdelningsförslaget var i linje med våra förväntningar, 1,45 euro.
Raute prognostiserade en stabil omsättning och ett försämrat resultat för innevarande år. Lönsamheten påverkas negativt av investeringar i produktutveckling, försäljning och marknadsföring på tillväxtmarknader, vilket i sig inte var förvånande, men resultatpåverkan är större än våra förväntningar. Det finns också tydliga nedåtriktade tryck i innevarande års prognoser.
Koncernens omsättning uppgick till 48,2 miljoner euro (78,3 miljoner euro), en minskning med 38,5 % jämfört med föregående period. Orderingången uppgick till 38 miljoner euro (58 miljoner euro).
Rörelseresultatet uppgick till -4,0 miljoner euro (4,9 miljoner euro), en minskning med 182 % jämfört med föregående period. Resultat före skatt uppgick till -3,6 miljoner euro (5,1 miljoner euro).
Resultatet per aktie uppgick till -0,73 euro (0,94 euro) och -0,73 euro (0,94 euro) justerat för utspädningseffekt.
Andra kvartalets omsättning uppgick till 24,4 miljoner euro och rörelseresultatet till -1,0 miljoner euro. Orderingången under andra kvartalet uppgick till 13 miljoner euro. Orderstocken vid slutet av rapportperioden uppgick till 80 miljoner euro (72 miljoner euro).
Rautes omsättning för 2020 förväntas minska från 2019 och rörelseresultatet förväntas försämras avsevärt från 2019.
I ROAST frågade jag om man skulle kunna belåna balansräkningen mer och som jag minns det svarade Tapani att “tekniskt sett skulle det gå, men jag var anställd i företaget redan under 2008”. Nu kan man konstatera att denna försiktighet var på sin plats.
Med en omsättningsnivå på grovt 25 MEUR/Q har bolaget naturligtvis problem, då kostnadsstrukturen är högre efter goda år och med tanke på de sunda långsiktiga utsikterna. Den betydande prognosunderskridningen kom också via omsättningen. Ljuspunkten i siffrorna är att beställningarna underskred prognoserna mindre än omsättningen, vilket innebär att orderstocken för H2 är större än vi förväntat oss. Handel bör dock fortfarande erhållas mot slutet av året, så att omsättningen skulle stiga till en något acceptabel nivå.
Idag intervjuar vi Tapani för en video. Om någon har några specifika frågor till företaget kan jag lägga till dem på listan!
Har märkt samma sak, en anledning till varför jag inte överväger Raute som en investering, trots att priserna börjar bli intressanta. Inte heller poserande med en skjuten älg och att dela bilden på Twitter väckte förtroende, det är inte längre modernt.
Det nämndes i delårsrapporten en “betydande systeminvestering” som har påbörjats
Vi påbörjade också under Q2 en betydande systeminvestering för att förbättra både vår egen verksamhet och våra tekniska möjligheter att betjäna våra kunder.
Man skulle kunna fråga VD:n om hen vill förklara närmare vad det handlar om?
Jag skulle vara intresserad av att höra om situationen i Kina, om det kommer att ske någon utveckling där under de kommande 6 månaderna. Jag anser att det är en ganska avgörande marknad för Raute, särskilt med tanke på att det är ett sådant nischsegment. Om vi inte kan komma in i Kina, ser jag framtiden som svag.
Förvärvet av Hiotun nämndes separat i delårsrapporten. Det kan naturligtvis ha ett samband med det, men formuleringen skulle mer antyda en uppdatering av ett affärssystem eller liknande.
Starkt politiska har också varit prisbelönta företagsledare som Björn Wahlroos och Pekka Lundmark. Om VD:n har nätverkat med landets ledning anser jag det vara en positiv sak ur investerarens synvinkel.
Siffrorna för första halvåret är visserligen ganska dystra, men kanske trenden är uppåtgående? En liten (ca 4%) position har jag tagit i min egen portfölj. Raute var länge ett papper runt 7,5 €, så riktningen kan fortfarande vara nedåt. Rautes uppgång från 7,5 € till 30 € var ju ganska snabb. Företaget är dock skuldfri och vanligtvis i dessa ekonomiska chocker kan man genomföra någon form av kostnadsbesparingar och med en växande orderstock finns det sedan återigen möjlighet att göra ett hyfsat resultat… i väntan på det.
Låt oss dock lägga till en tabell här över verkstadsföretagens orderackumuleringar också, så att bilden inte blir för rosenröd… det är ju alltid bättre att utgå från botten