OROCO - Koppar från Mexiko

Jag startar en tråd för det här bolaget också, då det inte verkar finnas någon än.

Det gäller alltså Oroco Resources, en junior miner som äger 81 % av kopparfyndigheten Santo Tomas.

Handlas på TSXV (min favorit nuförtiden) till ett pris på 1,91 CAD.

Idag fick vi de första 3DIP-resultaten som var riktigt starka; områdets kopparmalmsreserver är sannolikt dubbelt eller till och med tre gånger så stora som hittills uppskattat. 3DIP är en sorts kartläggningsmetod baserad på “elektriska strömmar” för att kontrollera hur strömmen flyter i marken, och genom att tolka dessa kan man bedöma vilken typ av malm som finns var, vilket resulterar i en 3D-bild av området.

https://orocoresourcecorp.com/oroco-announces-significant-3d-ip-survey-results/

Nuvarande NPV (net present value) är 3 miljarder CAD. Om man delar det med cirka 210 miljoner aktier får man knappt 15 CAD. Det som gör saken intressant är att det nuvarande NPV:et inte inkluderar dagens information, vilket innebär att NPV kan fördubblas = värdet per aktie likaså.

Eftersom det är en junior miner startar de inte produktionen själva utan säljer gruvan till en major så fort reserverna har bekräftats med ett traditionellt borrprogram; en minor får förstås inte hela NPV-värdet (majorn vill ha sin del) utan till exempel 50 %.

Efterfrågan på koppar ökar hela tiden och produktionen hinner inte med. Faktum är att nuvarande gruvor börjar sina successivt, så det behövs mer och de tvingas betala mer till juniorerna.

Kopparpriset har stigit stadigt:

Det finns mycket bra information om det här bolaget på till exempel YouTube från Mariusz Skoniecky, bland annat denna:

Han har säkert 20 videor om Oroco där han går igenom caset väldigt noggrant.

Efter idag är detta ett av mina största innehav och marknaden svänger inte så mycket i denna.

Detta är ingen investeringsrekommendation och är till sin natur en mycket riskfylld investering. Satsa därefter.

44 gillningar

Santo Tomas är verkligen en bra plats för en gruva. Lokalbefolkningen stöder den, regeringen är välvillig, inga miljöproblem, infrastrukturen är redo (djuphamn, järnvägar, el, vatten osv.).

Om du är intresserad bör du boka 3-5 timmar och gå igenom alla videor av ovan nämnda typ om ämnet, det inkluderar en rundtur på plats där han intervjuar alla nyckelpersoner. Han äger själv en stor andel aktier.

15 gillningar

Jag håller på att göra min egen research om detta. Här är en mycket, mycket omfattande analys av Orococo- och Santo Tomas-projektet från ett par år tillbaka. Rapporten konstaterar att gruvan är lönsam vid en prisnivå på 2,75 dollar, men över 3 dollar är affärscaset ganska solidt. Nu förbättrar den senaste 3DIP-kartläggningen situationen avsevärt.

Följande frågor dyker upp för mig:
– Vilka politiska risker är förknippade med gruvdrift i Mexiko? Vill ”folket” ha sin del?
– Finns de nödvändiga miljötillstånden för gruvan? De där vackra bergssluttningarna ser ganska annorlunda ut när gruvan har varit i drift i 25 år…
– Vid vilken punkt säljs gruvan vanligtvis till en major? Vad gör Oroco efter det?

6 gillningar

Lokalt stöd finns och de politiska riskerna är små, det borde inte vara ett problem.

Så snart 3DIP är klart är det dags för borrningstillstånd. Det har borrats i området tidigare så det borde inte vara ett problem att få tillstånd.

En försäljning till en större aktör sker vanligtvis när borrningarna är klara och den egentliga DFS (slutgiltig genomförbarhetsstudie) är färdig, det vill säga när man vet hur mycket malm som finns, vilka koncentrationer det är och hur stort malmområdet är. I Orocons fall talar vi om en försäljning under 2022, såvitt jag förstår.

3 gillningar

Hur “intäktsförs” denna affär till aktieägarna? Kommer man att locka med ett större bete i form av ett nytt affärsområde eller på något annat sätt?

4 gillningar

Mycket bra fråga, och det ärliga svaret är att jag inte vet!

Jag har grävt lite i hur vinstdelningen fungerar, jag återkommer när jag hittar något konkret.

4 gillningar

Nojuu, jag lät Google sjunga och det verkar som att det antingen handlar om att försöka växa genom nya territoriella erövringar, det vill säga att låta pengarna “föröka sig” självständigt, eller att sälja hela företaget till ett större bolag.

3 gillningar

Ja, det visste jag också, att alternativen generellt är utdelning, försäljning av hela företaget eller försäljning av verksamheten och starta något nytt. Vad Oroco har planerat är fortfarande öppet. Oroco har inte haft några andra projekt, så försäljning av hela företaget verkar vara ett ganska realistiskt slutresultat, men vem vet, företaget har funnits sedan 2006.

2 gillningar

Javisst, eftersom området är okänt var jag tvungen att kolla det på en allmän nivå, även om de alternativen också är ganska logiska att överväga :grin: Det finns bra saker här nu: kopparpriset stiger, och fyndighetens potential är större än vad som ursprungligen uppskattades, vilket är bra drivkrafter just nu, särskilt om hela företaget säljs till ett större bolag. Självklart kan mycket hända under ett år, men varför inte lägga en liten insats här.

Redigering: Och låt mig tillägga att det kommer att finnas en stark efterfrågan på koppar under de närmaste åren, så priset borde hålla sig på en ganska bra nivå även i framtiden.

3 gillningar

Jag känner inte till Oroco så väl, men jag har sett Mariuszes videor när jag har undersökt tankersidan. Det verkar vara en stor lågkvalitativ fyndighet som kräver höga metallpriser för att fungera. Vi är visserligen i en bra cykel just nu, då koppar borde klara sig bra de kommande tio åren. Man bör alltid förhålla sig lite försiktig till promotion, och Mariusz samarbetar till exempel med Oroco.

“575 000 finder’s fee warrants utfärdade till Mariusz Skonieczny i samband med finansieringen. Varje finder’s fee warrant ger innehavaren rätt att köpa en stamaktie i Bolaget under en period av 24 månader från stängning till ett pris av 0,60 dollar per aktie.”

Det är i sig inget fel med detta, utan det är bara ett sätt i branschen att attrahera investerare och likviditet.

4 gillningar

Ja, MS var med i den privata placeringen i Oroco i höstas, det vill säga, de hittade finansiärer för det och fick teckningsoptioner som belöning. De köpte också mer med egna pengar i den privata placeringen, detta har diskuterats helt öppet i videor.

Jag har följt diskussionen på Twitter och ganska många bedömer OCO:s “inlösenpris” till 6-8 CAD, vilket jag tycker är ganska försiktigt.

3 gillningar

Verkar vara ett intressant fall! Jag tittar just nu på Mariuszen videor och innehållet är verkligen relevant. Att han inte bär kostym är nog mer en fråga om varumärke :smiley: .

Korrelationen med kopparpriset är ganska uppenbar, men uppgången har skett med en enorm hävstång jämfört med t.ex. SCCO (koppargruva).

Vänster skala koppar futures, höger OCO och SCCO

2 gillningar

Detta hävstångsdrar just för att det fortfarande finns risk, även om den minskar hela tiden.

Återstående risker nu:

*Faktiska borresultat – jag anser att detta är en ganska liten risk eftersom området redan har borrats tidigare och 3DIP stämmer väl överens med dessa resultat.

*Miljötillstånd – även detta är en liten risk eftersom projektet har framskridit i snabb takt hittills och lokalbefolkningen gillar att det skapas jobb och det finns inga flygekorrar eller liknande i området. Mexikos regering är också pro-gruvdrift, särskilt nu när oljeintäkterna har minskat.

*Kopparpris – efterfrågan ökar hela tiden och produktionen torkar ut, jag anser att denna risk är ganska liten.

För mig är detta ett verkligen fantastiskt risk/avkastningsförhållande och därför ökar jag stadigt min pott.

10 gillningar

@PureProfits länkade analys är enligt mig ganska solid med alla dess antaganden.

Om man vill ha en riktigt pessimistisk beräkning så tar man det scenariot där NPV med 8% diskontokostnad när kopparpriset är 2,75 $ är 1,25 miljarder. Oroco äger praktiskt taget 80% av detta. Om en exit skulle vara NPV * 50% så skulle värdet av företagets ägande genom detta uppgå till 500 miljoner USD, dvs. 639 miljoner CAD. Företagets marknadsvärde är nu 260 miljoner CAD. Det finns gott om buffert för “affärsrisker” även i ett björnscenario.

Med tanke på nuvarande information anser jag att realiseringen av ett så pessimistiskt scenario är ganska osannolik.

3 gillningar

Det bästa är att analysen faktiskt inte inkluderar gårdagens 3DIP-resultat, men det är ett sådant värsta scenario (om vi glömmer krig etc.) och ändå fördubblas aktien.

Jag kan lätt komma på ett scenario där aktien tiofaldigas, och det kräver inte ens en särskilt livlig fantasi.

5 gillningar

Japp. Bas- och bullscenarierna spränger banken!

6 gillningar

Kopparpriset är naturligtvis en risk, men jag tycker att det är mycket osannolikt att det kommer att falla.
Några fakta:

• Koppargruvbolagen är riktiga jättar, Oroco är en munsbit om man vill köpa det.

• Det finns inte tillräckligt med koppar för närvarande, därför stiger priset.

• Brytbara fyndigheter ligger väldigt djupt (alla minns de chilenare som fastnade 2 km under jord).

• Nuvarande fyndigheter håller på att ta slut, nya behövs.

• När industriländerna på allvar går över till elektrifiering (vindkraft, elbilar, solpaneler etc.) kommer kopparförbrukningen bara att öka.

• När utvecklingsländerna får tillgång till åtminstone de första elektriska apparaterna kommer efterfrågan på koppar att öka.

• Det finns inget vettigt alternativ till koppar (aluminium oxiderar och man behöver så mycket mer av det i kabelkvadrater).

• Koppar spekuleras inte i, jämfört med silver och guld.

• Genom att investera i ett gruvbolag får man bara gruvans avkastning, vilket snabbt beräknas och därför omedelbart återspeglas i kursen.

• Genom att investera i ett förnuftigt junior mining-bolag finns det möjlighet till stora uppgångar – värderingen av ett bra bolags fynd växer snabbt om fyndigheten visar sig vara stor och lätt att bryta.

• Brytningens enkelhet är nyckelordet – det finns många fyndigheter som ligger så långt bort från allfartsvägarna att brytning inte är lönsam (infrastruktur saknas, eller området är politiskt instabilt).

14 gillningar

Öppna dina PM, @lee2sos, jag har en sak att diskutera. Det handlar om Oroco, så det är inte helt off-topic.

3 gillningar

Jag är med i den här med en liten startposition på 1500 aktier och funderar starkt på att öka. Jag läste inlägg om det här företaget från ett kanadensiskt forum och de ligger helt i linje med innehållet i den här tråden. Jag undrar dock lite att om fyndigheten är så värdefull som det hyllas här och på andra forum, varför sjunker aktiekursen? Är det ett så litet företag och en sådan liten del av börsen att större pengar/algoritmer inte följer det? Kopparpriserna har sjunkit till samma nivå som för en månad sedan, men det borde väl knappast synas i aktiekursen? De ligger trots allt över 3,5 dollar och trenden är stigande.

2 gillningar

Jag vet inte om jag har tittat på rätt företags kurs, men hur har du fått för dig att kursen sjunker? Tydligen är marknaden så galen att när det inte går upp 10-200% varje dag tolkas det som en nedgång.

Det kan hända att jag tittar på fel företags kurvor

6 gillningar