Jag startar en tråd för det här bolaget också, då det inte verkar finnas någon än.
Det gäller alltså Oroco Resources, en junior miner som äger 81 % av kopparfyndigheten Santo Tomas.
Handlas på TSXV (min favorit nuförtiden) till ett pris på 1,91 CAD.
Idag fick vi de första 3DIP-resultaten som var riktigt starka; områdets kopparmalmsreserver är sannolikt dubbelt eller till och med tre gånger så stora som hittills uppskattat. 3DIP är en sorts kartläggningsmetod baserad på “elektriska strömmar” för att kontrollera hur strömmen flyter i marken, och genom att tolka dessa kan man bedöma vilken typ av malm som finns var, vilket resulterar i en 3D-bild av området.
https://orocoresourcecorp.com/oroco-announces-significant-3d-ip-survey-results/
Nuvarande NPV (net present value) är 3 miljarder CAD. Om man delar det med cirka 210 miljoner aktier får man knappt 15 CAD. Det som gör saken intressant är att det nuvarande NPV:et inte inkluderar dagens information, vilket innebär att NPV kan fördubblas = värdet per aktie likaså.
Eftersom det är en junior miner startar de inte produktionen själva utan säljer gruvan till en major så fort reserverna har bekräftats med ett traditionellt borrprogram; en minor får förstås inte hela NPV-värdet (majorn vill ha sin del) utan till exempel 50 %.
Efterfrågan på koppar ökar hela tiden och produktionen hinner inte med. Faktum är att nuvarande gruvor börjar sina successivt, så det behövs mer och de tvingas betala mer till juniorerna.
Kopparpriset har stigit stadigt:
Det finns mycket bra information om det här bolaget på till exempel YouTube från Mariusz Skoniecky, bland annat denna:
Han har säkert 20 videor om Oroco där han går igenom caset väldigt noggrant.
Efter idag är detta ett av mina största innehav och marknaden svänger inte så mycket i denna.
Detta är ingen investeringsrekommendation och är till sin natur en mycket riskfylld investering. Satsa därefter.