Neles Oyj - defensiv ventilaffär

Låt oss öppna ett eget diskussionsforum för ventiler, med all rätt. Denna ventilbransch är onekligen utmanande för småsparare, eftersom få av oss dagligen arbetar med industriella ventillösningar och flödesteknik.

Redan före noteringen meddelade Valmet att de hade köpt en andel i Neles:

Neles är ett bra globalt företag av hög kvalitet, där en stor del av affärsverksamheten är återkommande och som har en stark position inom massa- och pappersindustrin. Företaget har visat sig kunna uppnå god tillväxt och har förutsättningar att fortsätta växa. Vi har idag kommit överens om att förvärva en minoritetsandel i Neles, och vårt mål är att öka ägandet när Neles aktiekurs stöder köp av ytterligare aktier. Valmets mål är att vara aktivt och långsiktigt engagerat i Neles utveckling. De strategiska grunderna för aktieförvärvet stöds också av att Valmet och Neles har en gemensam historia, att företagen betjänar samma globala industrier och att de drar nytta av samma megatrender.

Pasi Laine, Valmets VD, 17.6.2020

Information om det framtida Neles Oyj

Det framtida Neles Oyj är en välkänd leverantör av flödeskontrolllösningar och -tjänster. Företaget betjänar olje- och gasraffinaderier, massa-, pappers- och bioindustrin, kemiindustrin samt andra processindustrier. Neles har 2 900 anställda och är verksamt i över 40 länder. Neles granskade carve-out-omsättning för 2019 var 660 miljoner euro och carve-out-rörelseresultatet var 93 miljoner euro.

Källa:
https://www.metso.com/fi/uutiset/2020/5/tulevan-neles-oyn-virtuaalinen-paaomamarkkinapaiva-2020/

Neles är ett globalt ledande ventil-, ventilautomations- och serviceföretag med en stark position inom massa- och pappersindustrin. Cirka 70 % av Neles omsättning kommer från återkommande affärsverksamhet. Neles affärsverksamhet omfattar flera processindustrier och geografiska områden, och 26 % av företagets omsättning kommer från massa- och pappersindustrin. Sedan 2011 har Neles orderingång vuxit med cirka 5 % årligen, och lönsamheten har förbättrats.

Källa för siffror: Neles CMD 2020

Källa:
https://www.valmet.com/fi/sijoittajat/valmet-sijoituskohteena/yritysostot-ja--myynnit/vahemmistoosuus-tulevasta-neleksesta/

Kort historik om det framtida Neles Oyj

Den första i branschen

Från början stod det klart att endast en metalltätad ventil skulle fungera under dessa förhållanden. En sådan hade dock aldrig tidigare konstruerats. Efter två års hårt arbete presenterade Neles produktutvecklingsteam en produkt som idag är känd som Neldisc-ventilen. Den U-formade metalltätningen och den elliptiska klaffen bildade en unik trippel-excentrisk ventilkonstruktion som vi är vana att se i många av dagens vridspjällventiler. Neles version var den första i branschen.

De första leveranserna i slutet av 1975 överträffade alla förväntningar, och ventilerna visade sig vara bubbeltäta även vid höga temperaturer. Produkten hade många innovationer relaterade till struktur och tillverkningsteknik. När produktutvecklingsprojektet avslutades hade immateriella rättigheter för den revolutionerande kombinationen av elliptisk klaff och metalltätningsring erhållits i 13 länder.

Mer information:
https://www.metso.com/fi/showroom/oljy-kaasu/yli-40-vuotta-luotettavia-lappaventtiileja/

Sammanfattning

Sammantaget har det framtida Neles Oyj i många sammanhang beskrivits som en stark aktör i sin bransch och en global ledare, där majoriteten av omsättningen kommer från återkommande affärsverksamhet. På grund av sin marknadsledande position, defensiva karaktär och framtida tillväxtutsikter ser jag Neles som ett attraktivt investeringscase.
Eller vad tycker ni?

Länk till företagets nya webbplats:

45 gillningar

Härligt att du startade Neles-tråden, @Don_Jari. På grund av sin defensiva karaktär kan Neles passa in i investerarens portfölj som en av de långsiktiga stöttepelarna. Inderes Erkki Vesola gick redan snabbt igenom bolaget den 28 maj i denna video:

Vesola konstaterade i videon att Neles nyhetsflöde oftast inte är starkt, eftersom större beställningar är 2% av omsättningen. Det innebär att stora, spektakulära rubriker sannolikt inte kommer att locka investerare, utan verksamheten är defensiv. I början av denna tråd kan man lägga till några fakta om Neles som en fortsättning på det omfattande startinlägget.

Företagets historia

• 1956 Antti Nelimarkka och Eino Santasalo grundar Neles Oy. Företaget börjar utveckla manuella avstängningsventiler, reglerventiler och fjärrstyrda avstängningsventiler.
  • 1970 Neles egen forskningsverksamhet inleds med grundandet av ett metallaboratorium
  • 1982 Rauma-Repola Oy köper Neles Oy
  • 1983 Neles grundar ett eget flödeslaboratorium
  • 1988 Rauma-Repola köper ventilföretaget Jamesbury Corp., som fusioneras med Neles-Jamesbury
  • 1997 Neles-Jamesbury blir Neles Controls
  • 1999 Neles Controls fusioneras med Valmet Automation Oy
  • 2001 Valmet Automation blir en del av Metso-koncernen, Neles fortsatte som varumärke för ventiler
  • 2020 Neles knoppas av från Metso som ett eget börsbolag
    Mer om företagets historia:
  • http://www.verkkouutiset.fi/antti-nelimarkan-neles-oli-oman-aikansa-nokia/#ca46465d
  • 8.27. Neles-säätöventtiilit | Puunjalostusinsinöörit

Produktutveckling

• metalltätade kul- och vridspjällventiler och deras tillverkningsteknik
  • utveckling av ställverk (pneumatiska => elektropneumatiska => digitala ställverk)
  • Subsea-ventiler (Neles Marine) utvecklade för gasproduktion i Nordsjön, avsedda att installeras på havsbottnen

Ventilföretagsförvärv under Metso-tiden:

• 2000 StoneL Corp. (USA), (bl.a. ställverk)
  • 2001 Valvcon Corp. (USA)
  • 2008 MAPAG Valves GmbH (Tyskland), (vridspjällventiler)
  • 2012 Valstone Control Inc (Sydkorea), (sätesreglerventiler)
  • 2018 Rotex (RMEPL), ventilenhet (Indien) (gränslägesbrytare, processventiler, automationsprodukter)

Några jämförelser

• Cameron (A Schlumberger Company)
  • AVK Group (Danmark)
  • Emerson Electric Co. (Fisher Valves) (NYSE:EMR)
  • BEL Valves (UK)
  • Flowserve Corp. (NYSE:FLS)
  • XHVAL (Kina)
  • Pentair Valves (NYSE:PNR)
  • JC Valves
  • PetrolValves
  • Valvitalia
  • Walworth
  • IMI Plc (LSE:IMI)

Neles marknadsposition

• mycket fragmenterad marknad (TOP10 är 22% av marknaden)
  • Neles är marknadsledare inom ventiler för massa- och pappersindustrin
  • även inom industriventiler är Neles tyska enhet en stark aktör
  • Neles fokuserar på kul- och vridspjällventiler, vars namn syftar på formen av den stängande delen.
  • kvantitativt tillverkas flest små ventiler
  • majoriteten av försäljningen kommer från stora ventiler

Tillväxt

• under de senaste 10 åren har orderingången vuxit med ca 4-5% årligen
  • automationen som styr ventiler har nu vuxit snabbare än själva ventilproduktionen

Defensiv karaktär

• starka varumärken spelar roll, kundernas tekniska kompetens om processer, serviceförmåga är avgörande
  • kunder är inte särskilt priskritiska, eftersom ett ventilfel snabbt leder till stora ekonomiska förluster för kunden
  • 30% av omsättningen är beroende av kundernas investeringar, 70% av omsättningen är regelbundet återkommande

Framtiden

29 gillningar

Den här Neles skulle jag vara intresserad av att ha i min egen portfölj, jag ser lite samma potential i den nu åtminstone i början av börsresan som en gång i Caverion/YIT-fallet.

Främst funderar jag nu om jag fortfarande borde köpa Metso i början av veckan och sedan sälja MO:s efter uppdelningen eller om jag ska köpa Neles direkt den 1.7. Vilken strategi skulle vara billigare och hur kommer kurserna att bete sig den första dagen.

4 gillningar

{“content”:“Har samma tankar. Kom fram till att Metso nu, MO ut och med summan fyra till. Jag misstänker att MO-kursen kommer att överreagera lite. Helt magkänsla.”,“target_locale”:“sv”}

1 gillning

Jag tycker att Metso åtminstone börjar vara ganska högt prissatt. Vid något tillfälle på ett annat forum antog man att i början av sammanslagningen skulle de som inte vill äga Neles dumpa aktierna oavsett pris. Då skulle priset på den översålda aktien kunna falla till en attraktiv nivå. Om inte alla gamar är på samma byte…

2 gillningar

Jag har inget att tillägga just nu, men jag måste säga att du gjorde en riktigt bra öppning @Don_Jari och sedan en utmärkt fortsättning @Contrafun. :slight_smile: Jag kommer att följa tråden, det ska bli intressant att se hur fusionen genomförs och hur Neles kommer att prissättas under de första dagarna.

14 gillningar

Om vi bara kunde få Inderes och kanske :crown:-Eki eller Antti V. att följa företaget, då skulle det vara hur bra som helst…

Tillägg: Jag såg i Metso Outotec-tråden att @Ruonis också är mycket insatt i ventiler genom sitt arbete. Låt oss hoppas att vi får höra hans expertkommentarer även på detta forum.

6 gillningar

Tack @Don_Jari för en utmärkt inledning och @Contrafun för en bra fortsättning. Jag minns att några andra personer med kunskap om ventilindustrin också har skrivit nyttig text i Metso Outotec-tråden, så jag vågar hoppas att denna tråd kommer att bli en bra informationskälla för investerare intresserade av Neles.

Neles har produktionsanläggningar förutom i Finland också i Brasilien, Sydkorea, Indien, Kina, Tyskland och USA. Det viktigaste teknikcentret ligger i Vanda. En ny fabrik är på väg att öppna i Kina inom kort. De industriella ventiler som Neles tillverkar är av en något större storleksklass än de “flärpar” som allmänheten känner till: diametern på de största ventilerna är 2,5 meter, och prislappen för sådana ventiler har ett sexsiffrigt eurobelopp.

I Tyskland ligger ett av Neles servicecenter nära Leipzig i Leuna, som verkar vara Tysklands viktigaste centrum för forskning och produktion inom förnybar energi. Neles har en bekant finsk kund i Leuna, då UPM för närvarande bygger ett bioraffinaderi där. Om jag minns rätt har också Fortum (Uniper), Neste och Wärtsilä verksamhet i Leuna. Förutom Leuna har Neles ytterligare två stora servicecenter i Tyskland.

Corona har försenat färdigställandet av ett servicecenter som byggs i nordöstra Frankrike. När det öppnats kommer detta nya servicecenter tack vare sin fördelaktiga position att kunna betjäna kunder även i södra Tyskland och Schweiz. I Frankrike har Neles, med den senaste enheten, fyra stora servicecenter. För ungefär ett halvår sedan öppnade Neles ett nytt servicecenter i Portugal. Sammanlagt har Neles ett fyrtiotal servicecenter, som typiskt sett ligger i koncentrationer av olje-, gas- och kemisk skogsindustri i bland annat Förenade Arabemiraten, Brasilien, Kanada, Mexiko, Norge, Sverige, Saudiarabien, Singapore, Finland och USA – men av någon anledning inte i Ryssland eller Venezuela.

Neles har över hundra kunder under ventiltjänstavtal, vilket skapar en god grund för stabil omsättning. Förutsägbarheten ökas också av att kundkretsen i huvudsak är mycket ovillig att byta leverantör om inga fel har uppstått i tidigare levererade ventiler – och i Neles ventiler har färre fel uppstått än genomsnittet. Neles får därför nya kundavtal främst genom att kunden är missnöjd med tidigare leverantörs produkter.

Som styrelseordförande för Neles börjar Jukka Moisio, som gjorde ett gott jobb som VD för Huhtamäki åren 2008–2019 och som för en månad sedan plockades från sin välförtjänta sabbatsledighet med kort varsel för att bli VD för Nokian Tyres. Moisio är också med i Metsä Boards styrelse, så han är även på det sättet insatt i Neles kundkrets behov.

Neles utdelningspolicy är måttlig jämfört med Metso: målet är att betala ut cirka 40 % av nettoresultatet i utdelning.

Gissningar om Neles öppningskurs den 1 juli? Min egen gissning i ljuset av nuvarande kurs- och annan information: 9.03.

12 gillningar

Samma spekulationer fördes i samband med Valmets utträde, och det visade sig att Valmets kurs höll sig stabil i ett par månader innan den påbörjade en fortfarande pågående uppgång. Jag tror absolut inte på ett stort fall för Neles, men den kommer förmodligen inte att stiga särskilt mycket i juli heller. Med ganska tryggt sinne skulle jag köpa Metso redan i juni.

4 gillningar

Min (rena) gissning: 8,90 €. Under 8 € går vi åtminstone inte, tack Valmet.

1 gillning

Jag läste den 480-sidiga historik som publicerades 2003 av Jouko Koskinen, Neleksens långvarige tekniska chef och VD. Från minnet några anteckningar som ger perspektiv på möjliga företagsarrangemang:
-Neles konstaterade för 50 år sedan att deras ventiler var för dyra för värme- och vattenanläggningar (förmodligen åtminstone fasta ämnesfria vatten)
-någon gång runt 1970-talet konstaterade Neles att ventiler av svartjärn inte var deras grej
-redan på 60-talet accepterade flera svenska massafabriker bara Neleksens ventiler. Detta gillade naturligtvis inte svenska NAF.

Min egen observation var att ventilproducenter som hade fallit från den teknologiska fronten blev uppköpta. När 30 % av Neleksens omsättning kommer från ventiler till nya anläggningar, dämpar detta enligt mig den teknologiska risken.

9 gillningar

Tack för de fantastiskt grundliga inläggen! Jag funderade på utdelningspolicyn; finns det förresten någon information eller gissningar om hur den kommer att utvecklas och vad målet med den är.

Min gissning: öppningskurs 8,68 €.

• Neles stod för 23 procent av Metsos resultat 2019. Neleksens värde beräknat på detta sätt är 0,9-1,3 miljarder.

• Referensgruppen som ska sammanställas för Neles är intressant, eftersom alla företag inom flödeskontroll inte lämpar sig som jämförelseobjekt (skillnader i affärsverksamhet och erbjudande). Citat från Metsos gamla material: “We are one of a few flow control companies that can deliver an entire valve solution including the valve, actuator and smart controller.” (metso.com/industries/valves-for-process-industries/go-with-the-flow/valves-in-minerals-processing)

• DNB hade sammanställt följande referensgrupp för Neles: Emerson Co. (NYSE: EMR), Flowserve (NYSE: FLS), IMI Plc (LON: IMI), SPX Flow (NYSE: FLOW), Rotork Plc (LON: ROR), Mueller (NYSE: MWA)
    => Referensgruppens EV/EBIT 2020e 17,5x och 2021e 14,7x

• Gamla uppskattningar har även använt Metso Flow Control-jämförelser: SpiraxSarco (LON: SPX), Circor (NYSE: CIR), Alfa Laval (STO: ALFA), Sulzer (SWX: SUN), Velan Inc. (TSE: VLN)

• Danskens referensgrupps 5-åriga EV/EBIT var 14,1x och OP:s använda EV/EBIT-multiplikator var 15x.

=> Baserat på detta skulle marknaden kunna acceptera en EV/EBIT-multiplikator på 14-15x för Neles.

• Neles justerad EBIT 93 M€, Metsos (Neleksens) aktier: 150 348 256 st
    => EV/EBIT 13,5 = 8,35 €
    => EV/EBIT 14,5 = 8,97 €
    => EV/EBIT 15,5 = 9,58 €
17 gillningar

Metsos kurs är i en så stor nedgång idag (ca -5%) att jag nog köper det idag och öppnar min Neles-position den vägen. Om Metso-Outotecs kurs återhämtar sig imorgon skulle jag kunna sälja dem och tanka på med mer Neles. Vi får se om denna lilla snurr ger vinst eller förlust :smiley:

8 gillningar

{“content”:“När jag tittade på kursinformationen började jag fundera på exakt samma lösning :grin: Neles öppningskurs kan dock eventuellt hoppa under de första dagarna, så man skulle kanske kunna ta hem lite vinster även där :man_shrugging:t2:”,“target_locale”:“sv”}

1 gillning

8,05 verkar ha blivit “slutkursen” för Neles innan övergången till att bli ett självständigt företag imorgon. Detta är alltså kallt beräknat enligt dagens slutkurser för Outotec och Metso, denna beräkning har kanske inte så mycket värde, imorgon är en ny dag​:slightly_smiling_face:

7 gillningar

Öppnar vi Neles egen sida och länkar etc. senast imorgon, @Yu_Gong? :thinking: Vet vi redan om företaget kommer att följas av Inderes?

Tillägg: Första börsmeddelandet ute :star_struck:.
https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/neles-oyj-metso-oyjn-osittaisjakautuminen-rekisteroity

1 gillning

Japp, det finns nog inte många säljare kring åtta…

Förutom i algobotarnas inbördes tävlingar…

2 gillningar

Företagssidan ja, öppnas imorgon när kursdata börjar komma in (kurs/största ägare/meddelanden och videor visas, om de finns), men jag kan/får inte kommentera direkt om uppföljningen. :frowning: Man kan förstås framföra en önskan om Inderes analys till företaget via företagets IR :wink:

6 gillningar

Framfört. En innerlig önskan var också att få företagets investerarrelationer eller en representant till detta forum, på samma sätt som Mirko eller Kati deltar i diskussionerna om sina egna företag. :folded_hands:

3 gillningar