Interessant, mine egne erfaringer er helt modsatte. Et lægebesøg har derimod normalt ikke været til nytte. Faktisk tværtimod, sidst en ekstra medicinordination, der næsten gav mig permanent hypothyroidisme.
Har flere gange gennem årene været hos fyssen via arbejdsmedicinen af forskellige årsager.
Fodproblemer og gangart blev korrigeret for flere år siden, så nu kan jeg løbe ture. Tidligere blev mine fødder og knæ så ømme, at jeg ikke kunne gå efter et par løbeture.
Øvre ryg- og skulderproblemer er blevet korrigeret et par gange for at opnå bedre holdning. Senest for nylig hjalp et enkelt besøg og et par øvelser på grund af stivhed i brystryggen inden for få dage.
Og problemet er ikke for mig mangel på motion eller kropskontrol. Tidligere konkurrenceatlet i flere discipliner, jeg dyrker stadig varieret og regelmæssig motion.
Det er godt at bemærke, at der findes forskellige typer fysioterapeuter. En manipulerende, der kan bruge massage eller andre bevægelser til at lokalisere eller korrigere problemet. Et andet perspektiv er at korrigere årsagerne til problemet gennem egen krop og øvelser / bevægelser. Her ser en dygtig fysioterapeut noget, som man selv bare ikke kan opfatte. Senest netop den åbning af stivheden i brystryggen.
Dette gælder også, når man besøger en fysioterapeut. Man skal have motivationen til selv at ville rette op på situationen, forstå kroppens funktion og udføre de gennemgåede øvelser regelmæssigt. Problemet forsvinder normalt ikke med det samme, men kræver lidt tid og anstrengelse.
Hvis modparten ikke lytter eller forstår, så findes der helt sikkert en anden faktor.
Faktisk endte jeg af disse årsager med at blive bruger af Physiotools-appen, da øvelserne kom derfra. Jeg fandt dette meget effektivt og kom derigennem senere også på ejerlisten for Physitrack, som i sin tid købte den finske virksomhed ![]()