Derfra startede tanken så. Hvorfor skulle der ikke kunne være en helt separat feel-good-tråd på forummet, som man altid trygt kan åbne og være sikker på, at Hesulis’s eller verdens elendighed ikke igen sniger sig ind i sindets dybder og trykker humøret ned. Medierne er fulde af ubehagelige, angstprovokerende og skræmmende nyheder, så lad denne tråd være en modvægt til al negativitet.
Det er derfor passende – ja endda ønskeligt – at dele alle slags glade nyheder fra børsen eller verden, hvad enten det drejer sig om en positiv resultatadvarsel, glædelige livsændringer i ens eget liv eller opmuntrende nyheder fra verden. Den eneste begrænsning er, at politik ikke hører hjemme i denne tråd, og der findes allerede en separat tråd for at hype kurser.
Jeg overvejede også selv, om man ikke burde oprette sådan en tråd, selvom det oprindeligt mest var ment halvt i spøg, men det er godt, at jeg ikke engang behøvede at ulejlige mig
Det hører i min bog under gode nyheder, og den er stadig ret frisk:
I Kina har man udviklet en ny type atomreaktor, der køler passivt. De demonstrerede det endda ved at slukke for systemerne, mens reaktionen var i gang, og den kølede ned præcis som den skulle. Altså, hvor en større ulykke er mulig i de mere traditionelle reaktorer, fordi de kræver aktiv køling, hvilket betyder at temperaturen stiger ukontrolleret, hvis kølesystemet svigter. Ganske vist er risikoen for en storulykke også i disse dæmmet op for i dag ved, at reaktorens bund er lavet af et materiale, der smelter ved en relativt lav temperatur, og nedenunder er der en beholder, hvor det smeltede brændstof ender i en sådan situation og spreder sig så meget, at det begynder at køle ned. Men i denne kinesiske reaktortype når tingene slet ikke så vidt.
Jeg blev ikke våd på min cykeltur til arbejde i morges, selvom regnradaren ellers skræmte med sådan en faretruende bygefront. Jeg spiste også lige lækker pølsesovs til frokost, aaaah..!
Selv små hverdagsting kan gøre en i godt humør. Fremragende tråd, fedt at du åbnede den @Tomi_Valkeajarvi.
Her løber fantasien også helt af med mig i forhold til, hvad man kunne bygge af spændende ting, når man engang går på pension. Måske ikke ligefrem en træhytte, men alverdens gør-det-selv-projekter er virkelig det bedste. Senest byggede jeg i juleferien et plankebord til seks personer til stuen i vores nye lejlighed og et par meter bredt tv-møbel. Det blev da også til en pæn besparelse, når man ikke behøvede at bære pengene ned i møbelforretningerne.
Under alle omstændigheder må man beundre, hvordan vedkommende har realiseret sin drøm og gjort træhytten til et praktisk arbejdsrum, hvor man kan få luftet tankerne.
Jeg hørte i dag fra min bedre halvdel herhjemme, at fast fashion-trenden på TikTok endelig er begyndt at aftage, og at der i stedet er ved at opstå en trend under betegnelsen ”underconsumption”, hvor man, som navnet antyder, lader være med at købe noget unødvendigt, er tilfreds med det, man har, og om nødvendigt foretrækker genbrug.
Jeg blev nødt til at google, om der allerede var skrevet artikler om emnet, og der var tilsyneladende kommet flere her i løbet af ugen. Denne artikel fra NY Times er fem dage gammel, og her er et par citater, som i hvert fald fik undertegnede i bedre humør og genskabte en smule af troen på menneskeheden.
”Jeg har været virkelig begejstret for at se dette trende på det seneste, fordi det er en god tilgang til at vise, at overforbrug ikke er normen for de fleste mennesker,” sagde Ms. Wiebe i et interview. Underforbrug, sagde hun, ”afviser influencer-kulturen og også virksomhederne bag influencerne, som altid forsøger at få os til at købe mere og forbruge mere.”
”Jeg tror, at folk bare nyder et liv i et langsommere tempo, og de leder på en måde ikke efter ting, der skal udfylde dem. De er mere kreative.”
Det er rart at skrive i denne tråd på en regnfuld og blodrød mandag og bevare et mere positivt perspektiv. Som en påmindelse er tab ikke tab, før de realiseres, og når kurserne falder, får man mulighed for at købe gode papirer på billigere niveauer. Det er jo det lange spil, vi spiller her. Selv medlemmerne af udbyttepartiet har sikkert ikke noget imod dette! #staypositive
Og som et positivt lyspunkt kan man følge med i spændende olympisk sport hele tiden :
I Nvidia-tråden blev denne podcast om AI og dens fremtid anbefalet, og i afsnittet blev der ved 33:08 også berørt et tema, som jeg tænkte ville passe ind her også.
Gavin Baker mener, at vi allerede i vores levetid vil være i stand til at producere al den nødvendige energi med solpaneler, da deres effektivitet forbedres helt betydeligt.
Baker konstaterer: ”Det er lidt trist, at alle disse unge er virkelig bekymrede for global opvarmning, og de tænker: ‘Jeg ønsker ikke at sætte børn i denne varme verden.’ Global opvarmning er ikke et stort problem – det er et løst problem. Og det er løst, fordi effektiviteten af fotovoltaiske celler stiger med knap 10 % om året, og batterieffektiviteten stiger med lidt mindre end det. Og hvis man fremskriver det over lang tid – man behøver ikke engang lang tid – så vil verden køre direkte på sollys. Fossile brændstoffer vil bare forsvinde. Det skyldes økonomi. Det skyldes, at lagring af sollys vil blive billigere end enhver anden måde at levere strøm på. Det bliver bare ikke et problem for den næste generation nu. Emissionerne vil kollapse i min levetid. Bogstaveligt talt kollapse. Og det er en fantastisk og opmuntrende tanke, og jeg ville ønske, at nogen råbte det fra tagtoppene.”
@Pappa_Tunturi fortjener med sine Fortum-opdateringer mindst prisen som årets fax-mester. Jeg sætter pris på, at du orker at fylde blæk og papir på Fortum-faxen og poster resultaterne, så alle kan se dem.
@Sijoittaja-alokas har allerede delt denne video i Inderes-tråden, men jeg tænkte, at den også passede godt ind her. Jeg blev i hvert fald selv i godt humør af at filme denne video, og jeg er glad på @Kaisa_Vanha-Perttula vegne over, at hun har fået sit drømmejob som analytiker.
Mit arbejdssted flyttede tættere på mig. Fra nu af lunter jeg på arbejde til fods ca. 20 minutter hver vej, og de euro, der spares på bilen, kan man jo ødsle væk på Helsinki-torsk og storm, så der bliver egentlig slet ikke sparet noget som helst…
Nå, måske kommer formen i det mindste i vejret.
Vækker lige tråden fra dvalen. Gode nyheder om bierne, og i samme tråd også lidt refleksion over, hvordan bidøden i sin tid fyldte meget i nyhederne, og der blev advaret om udryddelse af nærmest hele arten og den efterfølgende katastrofe, men at forbedringen af situationen ikke har nået nyhedstærsklen på samme måde. Understreger igen nødvendigheden af denne tråd: https://x.com/GaryWinslett/status/1852509585602384060?t=4aDOFByPU5fESxPQw7qRYw&s=19
I sidste uge blev logoet for den Nivala-baserede virksomhed Natural Indigo Finland vist på måske verdens mest kendte lystavle på Times Square i New York.