Physitrack, grundlagt i 2012, er en global udbyder af digital sundhedspleje, der primært fokuserer på B2B-markedet for fysioterapi og muskuloskeletal behandling.
Hjemmeside
Physitrack er en britisk virksomhed, men har en svensk grundlægger, Henrik Molin, samt Nathan Skwortsow som medstifter. Virksomheden har en betydelig tilstedeværelse i Norden, især efter opkøb. Noteringen fandt sted på Sveriges First North Premier Growth-liste den 18. juni 2021 med tickeren PTRK, IPO-pris 40 SEK.
Virksomheden har to forretningsområder samt et aktivt opkøbsprogram
1. Software-as-a-Service (SaaS)-baseret softwareplatform
Physitrack-teknologiplatformen digitaliserer hele patientrejsen fra den første kontakt til patientinteraktion og resultatovervågning, hvilket giver læger mulighed for at tilbyde bedre pleje.
SaaS-platformen tilbydes via en skybaseret softwarepakke, som kunder kan tilpasse til patienternes specifikke behov, og den tilbydes også som en white-label-løsning.
Det virtuelle plejetilbud betjener betalere, såsom forsikringsselskaber og hospitalsoperatører, gennem interne fysioterapeuter, der bruger Physitrack-teknologi sideløbende med praktisk pleje efter behov for specifikke patienttyper.
Kunder betaler os månedlige eller årlige tilbagevendende abonnementsgebyrer for adgang til vores teknologi.
Virtuel pleje drevet af teknologiplatformen
Efter opkøbet af Rehabplus i 2021 har Physitrack udvidet sit tilbud fra et rent teknologitilbud til også at omfatte virtuel pleje.
Vi mener, at der er et paradigmeskift i gang inden for levering og opfattelse af pleje. Gennem strategiske initiativer og opkøb mener Physitrack at være klar til at udnytte denne mulighed.
Opkøbsprogram – accelererer vækst og teknologi
Physitracks organiske vækst suppleres af opkøb, der har til formål at øge brugerbasen eller trænge ind på nye markeder. Derudover har vi identificeret opkøbsmål, der kan tilføre værdi til Physitracks produktportefølje, åbne specifikke markedssegmenter og sikre vækst for Physitracks virksomhedskunder.
Materiale
Q2/2021 rapport
Og Q2 præsentationsmateriale
IPO Prospekt
Q2 nye betydelige kunder
Væksten har oversteget forventningerne, også når man tager højde for omsætningsvæksten fra opkøb
Meget rentabel drift, men opkøb trækker pengestrømmen i minus for H1
Marked
Physitrack opererer globalt via platformen
Physitrack er en del af det bredere Telehealth-marked, som er ved at tidobles
Derfra en nicheandel af Telerehabilitation-markedet, som er Physitracks speciale.
Også denne sektors vækstprognose er betydelig, og der er færre konkurrenter til at dele kagen
Konkurrenter
Historie
- | 2012 | Virksomheden grundlægges af Henrik Molin og Nathan Skwortsow.
Idéen til Physitrack opstod i slutningen af 2011, da en slægtning til Henrik fik et papirbaseret hjemmetræningsprogram efter en knæoperation og foreslog, at der burde være en app til det. - | 2013 | Første version på engelsk og hollandsk med 180 øvelser lanceret ved årets udgang.
- | 2014 | Første SMB-kunder i Holland efter godkendelsesaftale med et stort forsikringsselskab, første Enterprise-kunde underskrevet. Lancering i Australien og Storbritannien.
- | 2015 | Lancering i USA og Canada. Accepteret i Apple Mobility Partner-programmet, hvor Apples designere redefinerede UIUX. Lancering af Apples redesignede løsning.
- | 2016 | Lancering af Physitrack Telehealth og PhysiData.
- | 2017 | Lancering af Physitrack AI.
- | 2018 | Britisk regerings innovationsstøtte vundet til Physitrack Telehealth.
- | 2019 | Første store salg til et amerikansk hospitalssystem.
- | 2020 | 173 procent årlig vækst. Lancering af M&A-program, opkøb af stor konkurrent Physiotools OY.
- | 2021 | Fortsat M&A-aktivitet, opkøb af Rehabplus og udvidelse til virtuel pleje.
Som en del af min egen investeringsstrategi
Som en del af implementeringen af min investeringsstrategi stræber jeg efter at finde vækstvirksomheder, hvor rentabilitet og skalerbarhed er en forudsætning. Derudover skal driften være forståelig, i det mindste i hovedtræk, så markedets indvirkning på forretningen kan overskues. Physitrack passer i disse henseender til min strategi.
Jeg tegnede en andel i IPO’en og købte også mere ved åbningen. Af hensyn til risikostyring og porteføljebalancering solgte jeg positionen fra i september, da markedet syntes at trække nedad. Jeg vendte dog tilbage efter positive opkøbsnyheder og DNB’s opstart af dækning, da jeg stadig kunne komme ind til en lavere pris end min salgspris.