Physitrack PLC (PTRK) - Sundhedspleje og Virtuel velvære

Physitrack, grundlagt i 2012, er en global udbyder af digital sundhedspleje, der primært fokuserer på B2B-markedet for fysioterapi og muskuloskeletal behandling.

Hjemmeside

Physitrack er en britisk virksomhed, men har en svensk grundlægger, Henrik Molin, samt Nathan Skwortsow som medstifter. Virksomheden har en betydelig tilstedeværelse i Norden, især efter opkøb. Noteringen fandt sted på Sveriges First North Premier Growth-liste den 18. juni 2021 med tickeren PTRK, IPO-pris 40 SEK.

Virksomheden har to forretningsområder samt et aktivt opkøbsprogram

1. Software-as-a-Service (SaaS)-baseret softwareplatform

Physitrack-teknologiplatformen digitaliserer hele patientrejsen fra den første kontakt til patientinteraktion og resultatovervågning, hvilket giver læger mulighed for at tilbyde bedre pleje.

SaaS-platformen tilbydes via en skybaseret softwarepakke, som kunder kan tilpasse til patienternes specifikke behov, og den tilbydes også som en white-label-løsning.

Det virtuelle plejetilbud betjener betalere, såsom forsikringsselskaber og hospitalsoperatører, gennem interne fysioterapeuter, der bruger Physitrack-teknologi sideløbende med praktisk pleje efter behov for specifikke patienttyper.

Kunder betaler os månedlige eller årlige tilbagevendende abonnementsgebyrer for adgang til vores teknologi.

Virtuel pleje drevet af teknologiplatformen

Efter opkøbet af Rehabplus i 2021 har Physitrack udvidet sit tilbud fra et rent teknologitilbud til også at omfatte virtuel pleje.

Vi mener, at der er et paradigmeskift i gang inden for levering og opfattelse af pleje. Gennem strategiske initiativer og opkøb mener Physitrack at være klar til at udnytte denne mulighed.

Opkøbsprogram – accelererer vækst og teknologi

Physitracks organiske vækst suppleres af opkøb, der har til formål at øge brugerbasen eller trænge ind på nye markeder. Derudover har vi identificeret opkøbsmål, der kan tilføre værdi til Physitracks produktportefølje, åbne specifikke markedssegmenter og sikre vækst for Physitracks virksomhedskunder.

Materiale

Q2/2021 rapport

Og Q2 præsentationsmateriale

IPO Prospekt

Q2 nye betydelige kunder

Væksten har oversteget forventningerne, også når man tager højde for omsætningsvæksten fra opkøb

Meget rentabel drift, men opkøb trækker pengestrømmen i minus for H1

Marked

Physitrack opererer globalt via platformen

Physitrack er en del af det bredere Telehealth-marked, som er ved at tidobles

Derfra en nicheandel af Telerehabilitation-markedet, som er Physitracks speciale.
Også denne sektors vækstprognose er betydelig, og der er færre konkurrenter til at dele kagen

Konkurrenter

Historie

• | 2012 | Virksomheden grundlægges af Henrik Molin og Nathan Skwortsow.
    Idéen til Physitrack opstod i slutningen af 2011, da en slægtning til Henrik fik et papirbaseret hjemmetræningsprogram efter en knæoperation og foreslog, at der burde være en app til det.
  • | 2013 | Første version på engelsk og hollandsk med 180 øvelser lanceret ved årets udgang.
  • | 2014 | Første SMB-kunder i Holland efter godkendelsesaftale med et stort forsikringsselskab, første Enterprise-kunde underskrevet. Lancering i Australien og Storbritannien.
  • | 2015 | Lancering i USA og Canada. Accepteret i Apple Mobility Partner-programmet, hvor Apples designere redefinerede UIUX. Lancering af Apples redesignede løsning.
  • | 2016 | Lancering af Physitrack Telehealth og PhysiData.
  • | 2017 | Lancering af Physitrack AI.
  • | 2018 | Britisk regerings innovationsstøtte vundet til Physitrack Telehealth.
  • | 2019 | Første store salg til et amerikansk hospitalssystem.
  • | 2020 | 173 procent årlig vækst. Lancering af M&A-program, opkøb af stor konkurrent Physiotools OY.
  • | 2021 | Fortsat M&A-aktivitet, opkøb af Rehabplus og udvidelse til virtuel pleje.

Som en del af min egen investeringsstrategi

Som en del af implementeringen af min investeringsstrategi stræber jeg efter at finde vækstvirksomheder, hvor rentabilitet og skalerbarhed er en forudsætning. Derudover skal driften være forståelig, i det mindste i hovedtræk, så markedets indvirkning på forretningen kan overskues. Physitrack passer i disse henseender til min strategi.

Jeg tegnede en andel i IPO’en og købte også mere ved åbningen. Af hensyn til risikostyring og porteføljebalancering solgte jeg positionen fra i september, da markedet syntes at trække nedad. Jeg vendte dog tilbage efter positive opkøbsnyheder og DNB’s opstart af dækning, da jeg stadig kunne komme ind til en lavere pris end min salgspris.

25 Synes om

Virksomhedsopkøb fortsatte også i Q3
https://www.physitrackgroup.com/investors/press-release?slug=physitrack-plc-publ-physitrack-acquires-fysiotest-enhances-product-offering-and-expands-addressable-market

Under DNB’s dækning, TP 85SEK og anbefaling Køb

Lad os tilføje lidt mere grafik her

Tal for første halvår af 2021 i en lidt anderledes form

Ping @Yu_Gong: Kan vi få virksomhedssiderne åbnet, tak :pray:

7 Synes om

Terveystalo bliver kunde hos Physiotools i januar

Om platformens fleksibilitet:

I kaffestuen opstod der også en ny innovativ opfindelse: hvorfor skulle mundhygiejneassistenter ikke også kunne drage fordel af Physiotools-platformen? Efter et stykke tid med planlægning og integration er dette nu også muligt.

Og en platform, der også fungerer i praksis, over 50 % af prøveperioderne bliver til betalende kunder

6 Synes om

Tak for den fremragende baggrundsinformation.

Som fysioterapeut vil jeg gerne kommentere på Physiotools, uden at have sat mig mere ind i det eller forstået, hvad resten af Physiotrack indeholder:

-Physiotools er et brugervenligt og tydeligt supplerende værktøj til arbejdet. Jeg synes heller ikke, det er dyrt (årlig licensprissætning) i forhold til den opnåede fordel.

-Jeg har ikke selv, i løbet af mine ca. 10 år i branchen, stødt på et lignende program/værktøj med et så bredt udvalg af øvelser og testbatterier. Der er helt sikkert nogle, f.eks. blandt Physitracks konkurrenter?

-Fysioterapi bevæger sig i takt med den stigende forskningsbaserede viden i stadig højere grad mod praksis baseret på klientens/rehabiliteringspatientens/patientens egen træning og rehabilitering, væk fra manuelle, dvs. såkaldte “nu lægger jeg mig her, og du behandler mig rask” (massage, “knæk”, varmebehandlinger osv.)-behandlinger. Enhver fysioterapeut, der tilbyder videnskabeligt baseret fysioterapi, vil derfor fremover have brug for et værktøj til at give klienten rehabiliteringsinstruktioner til hverdagen.

-Mennesker lærer og husker naturligvis bedre, når de har rehabiliteringsinstruktioner tilgængelige som billeder og/eller videoer til at tage med hjem allerede ved første besøg. Physiotools gør det nemt og bekvemt.

Dette er en slags hyldestale. Physitrack er ikke det samme som Physiotools og omvendt, men lad os håbe, at dette var til nytte for nogen.

10 Synes om

Fantastisk at der igen er eksperter fra branchen på forummet, som kan bidrage med deres dybere indsigt.

Jeg har selv to gange tidligere haft erfaring med et lignende system fra et bruger- eller snarere patientsynspunkt. Første gang for mange år siden i forbindelse med gang og behandling af skinnebensbetændelse. Dengang var systemet ret hjælpsomt, og fysioterapeutens anvisninger havde større vægt. Men anden gang for et par år siden fik jeg betydeligt bedre kontrol over mine ryg- og skuldersmerter. Videotræning var en stor hjælp til selvtræning. Jeg kan ikke huske systemet længere, men konceptet var det samme.

Disse erfaringer støttede altså min investeringsbeslutning. Men også IPO-prissætningen var virkelig fordelagtig, hvilket var grunden til min interesse. Der er stadig et stort vækstpotentiale, og væksthistorien ser allerede ud til at fortsætte som planlagt, selv med den korte børshistorie.

Og dine åbent delte gode erfaringer med Physiotools-systemet vil i fremtiden støtte kundernes oplevelser. Systemer, der kommer via virksomhedskøb, integreres på den samme platform, og dermed udvides serviceudbuddet i fremtiden.

Kapitalen fra IPO’en er blevet brugt som planlagt. Nye virksomhedskøb var allerede identificeret, og Fysiotest har sandsynligvis været blandt disse.

image

Der er tilsyneladende også flere på vej. Opkøbsstrategien er aggressiv, integration af nye virksomheder har altid sine egne risici, og indtil videre er de nye opkøb endnu ikke på niveau med Physitracks rentabilitet.

3 Synes om

Interessant selskab. Ved første tanke kan en konkurrencefordel i forhold til andre aktører være svær at fastholde. Mængden af allerede beskrevet materiale/bevægelser kan naturligvis være en sådan. Er der andre?

På den anden side er en konkurrent ud over andre lignende programmer, i hvert fald delvist, også YouTube, som fysioterapeuter også bruger til at vise og beskrive øvelser.

3 Synes om

En fungerende og brugervenlig platform, virksomhedens størrelse og vækst gennem opkøb af konkurrenter samt den lave pris, som @Ziibra beskrev, er i hvert fald nogle af de ting, der vinder kunder.
Kan disse så gentages? Ja, helt sikkert, men jo længere tid der går, og jo mere Physitrack vokser, jo sværere bliver det at komme ind på markedet. Fordelene ved at være først og kraften i størrelsen har en hurtig effekt, især hvis produktet er i orden. Selvom der er masser af plads på markedet i takt med væksten, så ender det med, at “winner takes it all”. Om det så er Physitrack, eller om der kommer en stærkere aktør et andet sted fra i verden :man_shrugging:

YouTube er en generisk kanal, som alle selvfølgelig har adgang til. At filme bevægelser er efter min mening besværligt og tidskrævende. Ønsker man at dele disse frit? Hvis der findes færdige beskrivelser, hjælper det selvfølgelig. Jeg har ikke undersøgt dette nærmere.

Men hvis jeg var iværksætter, ville jeg også gerne binde kunden til min egen virksomhed og kundeforhold efter besøgene. Kommunikation og opfølgning på fremskridt via serviceplatformen vil sandsynligvis fungere gnidningsfrit og give en bedre forbindelse til kunden. En konvertering på over 50 % fra prøveperioder til betalende kunder indikerer, at noget er gjort rigtigt. Dette tal er virkelig betydeligt og reducerer bl.a. markedsføringsomkostningerne ved nykundehvervelse markant.

Jeg kender ikke branchen nok til at kunne svare på næsten alt. På grund af tallene og den klare forretningsmodel startede jeg oprindeligt med dette. Men det var derfor, jeg åbnede tråden, så der kunne findes god kritik som @Tommi9 og eksperter som @Ziibra, der kunne hjælpe med at komme videre og finde mere information til støtte for investeringsbeslutninger - selvfølgelig også for andre forummedlemmer :sweat_smile:

5 Synes om

Som fysioterapiklient har jeg i hvert fald nogle gange fået disse YouTube-vejledninger ud over billedinstruktioner. Der er altså et utal af øvelser filmet på platformen og tilgængelige “gratis”. Feedbacken fra klienten er altså den klareste fordel i forhold til at bruge gratis YouTube-klip. Og det giver også et mere professionelt billede af terapeuten, når der bruges en rigtig applikation, der er beregnet til formålet.

3 Synes om

Hvad angår konkurrenterne, er det virkelig svært at sige noget, for det virker ikke til, at der er nogen seriøse, i hvert fald ikke i Finland.

Om prisen: på vores arbejdsplads har fire fysioterapeuter en “premium-licens” (alt indhold tilgængeligt, fri log-in), prisen er ca. 500 €/år. Derudover har ca. 15 fysioterapeuter en fælles licens med lidt mere begrænset indhold, og kun én kan være logget ind ad gangen (alle har dog egne bruger-id’er, adgangskoder og lagerplads til træningsprogrammer), prisen er ca. 500 €/år for deres pakke.

Hvis jeg nu sendte en e-mail til hundrede fysioterapeuter rundt om i Finland, ville 98-100 af dem ifølge mit skøn kende Physiotools. MÅSKE 5-10 ville kende et andet lignende program (hvis man ikke tæller YouTube med her), men jeg kender i hvert fald ikke noget. Når man taler om hjemmeøvelser, taler man stort set altid om Physiotools… Ligesom man i Finland altid taler om en bestemt bilmodel som en Jeep :slight_smile:. Jeg minder om, at det drejer sig om kendskab i branchen, hvilket ikke siger noget om antal brugere eller forskellige brugertypers licenser. Helt ud af den blå luft vil jeg vurdere, at omkring halvdelen af fysioterapeuterne bruger Physiotools, men dette er altså kun et skøn fra hoften.

11 Synes om

Physiotools var åbenbart oprindeligt en finsk virksomhed. Dette kom som en total overraskelse for mig, da jeg undersøgte sagen. Og der er kun gået mindre end et år siden deres virksomhedskøb

https://www.finder.fi/Sovellukset+ja+ohjelmistot/PhysioTools+Oy/Tampere/yhteystiedot/114956

2 Synes om

@kettunen Undskyld, det tog lang tid!! En af selskabernes IPO har taget lidt af min arbejdstid på det seneste :sweat_smile:

Her er virksomhedssiden og integrationen af meddelelser: Physitrack - osake - Inderes

8 Synes om

Jeg spurgte et par fysioterapeuter, jeg kender, om PhysioTools-programmet (Physiotools-ohjelmasta), og de roste virkelig deres oplevelser. Der er så meget potentiale her, selvom jeg forsøger at fremhæve modsatte synspunkter. Så lad os hoppe med på vognen!

Det ser ud til, at den næste regnskabsmeddelelse allerede er den 20. i denne måned.

5 Synes om

Det ser ud til, at kvartalerne her ikke følger normale kvartaler, men er forskudt med en måned? Altså dec-feb, mar-maj osv. Så får man lidt tidsmæssig forskel til andre resultatrapportering​:laughing:

2 Synes om

God pointe, som manglede i åbningen :+1:

Regnskabsåret er usædvanligt, fra begyndelsen af december til slutningen af november.

Tak, dette er meget nyttig information. Forskellige prisindstillinger afhængigt af brugen og en meget rimelig pris, som ikke burde være en stor hindring selv for mindre aktører.

Dette gælder selvfølgelig kun for Physiotools, men det samlede billede er dog betydeligt større, og der findes helt sikkert flere moduler og muligheder for forskellige produkt- og servicepakker derfra.

Ligeledes er den seneste erhvervelse, Fysiotest, finsk. Generelt har Norden været meget repræsenteret i erhvervelser og aktiviteter, selvom virksomheden er globalt repræsenteret.

5 Synes om

Tak til Kettu for en interessant åbning! Der var så mange positive ting, at den røg direkte ind i porteføljen. Jeg har selv haft Teladoc og Americal Wellness i porteføljen, men da begge kun har givet store tab, har jeg opgivet dem. Jeg har altså været på udkig efter en passende telemediciner eller i det mindste et sundhedsteknologifirma, der udnytter ny teknologi. PT ser ud til at være en sjælden virksomhed i branchen, idet den allerede genererer overskud og synes at betragte rentabilitet som et vigtigt kriterium for sin forretning.

Gennem min kones arbejde er Fysiotools blevet kendt for mig for længe siden, og jeg troede hidtil, at det stadig var i finske hænder. Det er på en måde ærgerligt, at de besluttede at sælge det til andre lande, men nu kan man så investere i det, hvilket til gengæld slet ikke er en dårlig ting. Jeg kan ikke rigtig fortælle noget nyt om Fysiotools (udover de rosende ord ovenfor), og jeg kan heller ikke udtale mig om PT’s andre produkter, men hvis omsætningen vokser med 30% om året med overskud, er dette et meget interessant firma.

Det var også en overraskelse, at PT er under DNB’s overvågning. Så vidt jeg har set i DNB’s morgenrapport, forventer de en P/E på lige under 40 for dette år, hvilket er ret rimeligt for et sådant vækstfirma. Hvis de andre opkøb er bare en smule på højde med Fysiotools’ funktioner og attraktivitet, så skal det nok blive godt.

4 Synes om

Udfordringen, i hvert fald tidligere, når man gennemgik tallene, var netop rentabiliteten af de øvrige aktiviteter i forhold til Physitrack. Det vil forhåbentlig forbedres over tid, når synergierne og kryds- og mersalg kommer til at fungere.

Fysiotools er operationelt stadig på finske hænder, men ejerandelen er naturligvis nu ændret.

Hvis du ser mere til DNB’s rapport, ville en henvisning hertil være velkommen :pray:

4 Synes om

Jeg kan ikke se andet i DNB’s morgenrapport, men for eksempel er estimaterne i euro fra marketscreener:

Salg 2021: 7,5 2022: 10,5 2023: 13

EPS 2021: 0,13 2022: 0,16 2023: 0,24

Så groft regnet med en pris på 6 euro ville P/E 2023 være 25.

Ingen information om, hvorvidt de seneste opkøb er inkluderet i disse estimater, sandsynligvis ikke. Q3 kommer ud den 20. oktober, så vi er klogere i næste uge.

2 Synes om

Det ser i hvert fald ud til, at prognosen for omsætningen for resten af året inkluderer både Rehab og Fysiotest, udover Physitrack.

Groft sagt:
Physitrack H1/21 omsætning 3,3 mio. €
Den anden på samme niveau, dvs. * 2 → 6,6 mio. €

Dette kræver også betydelig yderligere vækst for at nå en omsætning på 7,5 mio. €

Physiotest 12 mio. SEK/år i omsætning, ca. 1,2 mio. €, hvoraf 2 måneder/0,2 mio. € ville nå at blive registreret i regnskabsåret indtil udgangen af november, hvis man regner fra begyndelsen af oktober. Det er altså ikke en signifikant stigning og påvirker ikke helheden, undtagen hvad angår omkostningerne.

Igen skal man se på Adjusted EBITDA i forhold til omkostningerne, og EPS vil lide under dette.

ARR er tæt på DnB’s 2021E omsætningsprognose, men det er altså ikke årets faktiske resultat, medmindre H2 er rigtig stærk. Der er dog kommet gode, store kunder, men når der at blive faktureret for dem:thinking:

Det er svært at se, at en EPS på 0,13 kan opnås, når H1 kun var 0,01.
Der er dog betydelige M&A-omkostninger inkluderet, men alligevel. Og de kommer også i H2.

Når M&A-omkostningerne reduceres, vil rentabiliteten naturligvis stige. Ligeledes forbedres potentialet for vækst og skalerbarhed gennem synergier. I den henseende ser jeg i hvert fald ikke en risiko for overvurdering på længere sigt. Men et 2023E P/E på 25 ser jo ikke billigt ud.

1 Synes om

Q3 resultater ude

Som nævnt kaster EPS’erne salt i såret på grund af M&A- og IPO-omkostninger. Jeg håber, at markedet ser bedre på dette end DnB i deres prognoser.

Tredje kvartal 2020/21 (juni 2021 – august 2021)

• Omsætning på 2,0 mio. EUR (1,0 mio. EUR) for kvartalet, der sluttede 31. august 2021. En stigning på 1,0 mio. EUR eller 104 procent sammenlignet med samme periode sidste år.
  • Proforma[1] omsætningsvækst på 22 procent for kvartalet, der sluttede 31. august 2021, sammenlignet med samme periode sidste år;
  • Denne vækst blev opnået i alle forretningsområder:
    • 22 procent omsætningsvækst i den eksisterende Physitrack-forretning sammenlignet med samme periode sidste år mod en stærk sammenligning fra året før
    • 10 procent omsætningsvækst i de erhvervede Physiotools og Mobilus (“Physiotools”) forretninger på proformabasis
    • 96 procent omsætningsvækst i den erhvervede Rehabplus-forretning på proformabasis;
  • 3 måneders justeret EBITDA[2] på 0,7 mio. EUR (0,6 mio. EUR) steg med 23 procent sammenlignet med samme periode sidste år;
  • Justerede EBITDA-marginer[3] på 34 procent, et fald fra 57 procent sammenlignet med året før på grund af lavere marginer fra nyligt erhvervede virksomheder;
  • Tab efter skat på 0,9 mio. EUR (0,4 mio. EUR overskud) for kvartalet, på grund af engangs-IPO og M&A-omkostninger.
  • Indtjening og udvandet indtjening pr. aktie på -0,07 EUR (0,04 EUR).

Regnskabsåret opdateres til kalenderåret :pray:

Ændring af regnskabsår
For bedre at tilpasse vores regnskabsår til vores kunders indkøbscyklusser har bestyrelsen besluttet at ændre koncernens regnskabsår fra 30. november til 31. december.

2 Synes om

https://www.physitrackgroup.com/investors/press-release?slug=physitrack-plc-interim-report-december-2020-august-2021

Sådan er det. Igen en Kahoot-lignende virksomhed, hvor jeg ikke kan sige, om de 100% er gode eller bare okay fra dette kvartal, men trecifrede væksttal er altid rart. IPO-udgifterne påvirker stadig resultatet, selvom IPO’en vel var for længe siden? :thinking:

Der er åbenbart ingen ændringer i udsigterne, men regnskabsåret ændres til “normalt”, hvilket betyder tidlige resultatmeddelelser for dette selskab under regnskabsperioden, lige da jeg købte de første aktier :sob::rofl: