I kaffestuen, i tråden om kurser og i meme-tråden bliver vores elskede Hesuli regelmæssigt bagtalt. Her kan du frit udspy alt, hvad der er galt med Hesuli. Du må selvfølgelig også gerne dyrke det positive. Nogle gange føles det som om, at bagtalelsen går over gevind i andre tråde eller blokerer tråden, men bare rolig, det sker ikke her.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Kunne denne tråd være et tegn på, at vi er på bunden? Selvom vi skulle være det, så snart USA hoster, vil der selvfølgelig blive skabt mere plads til fald på vores børs.
Der er også en fejl i min egen research, må jeg indrømme. Hvis dette bliver rigtig populært, går jeg all in på Hesuli og sælger bilerne, lejlighederne og hunden.
Jeg nåede allerede at glæde mig over, at denne tråd hurtigt samler svar, men det er jo ikke ‘slutningen er kommet’-beskeder. Det er nok bedst at vente lidt endnu, før man tager håndtaget i brug?
Allerede for to år siden husker jeg at have hørt lignende kommentarer om, at det ikke kunne betale sig at købe dyre amerikanske aktier, og coins under ingen omstændigheder. Dette mantra hører man måned efter måned. Måske rammer det en dag.
Det er jo en vanvittig børs. Da indekset var 18600 point i 2001, er det cirka halveret siden da. Uden at tage højde for inflation og tab af penges værdi. I USA er Nasdaq nok firedoblet i samme periode, og der udbetales også udbytte der.
Til næste år håber jeg at få med i Nordnets månedsopsparingsprogram
XTrackers Inverse Hesuli Daily Swap UCITS ETF 1C
XTrackers Inverse HESULI Daily Swap UCITS ETF 1C er en invers børsnoteret fond (ETF), der tilbyder et dagligt invers afkast på Helsinki-børsens OMX Helsinki 25-indeks (HESULI). Denne fond anvender derivatinstrumenter, såsom swapaftaler, for at opnå en daglig invers udvikling af indekset.
Produktet er ikke egnet for risikovillige. Produktet indebærer en risiko for, at Hesuli stiger, hvilket vil medføre, at ETF’ens værdi falder.
Det, der undrer mig, er, at hvis Helsinki slet ikke har været med i disse stigningsfester, og samtidig taler man om, at der er en værdiansættelsesboble i USA, hvad mon der så sker, når USA tager en puster og falder? Det er i hvert fald meget svært for mig at tro, at Helsinki så ville stige mod strømmen..
*"Du håber stadig på en chance,
*længes efter afkast, mod månen,
*det er som om de profitable tider allerede er forbi,
*men de vil stadig komme,
*de fantastiske opgangsdage, som,
*du ventede på i mange år i træk,
*Hesuli er stadig i live,
*der vil stadig komme profitable dage,
*du vil stadig opleve en solid stigning,
*du vil stadig få en chance,
*Hesuli vil give dig meget,
*den hviler stadig et stykke tid,
*man skulle ikke tro, at det ville vare evigt,
*Hesuli er som en drøm,
*selvom den føles dødsdømt,
*det er værd at vente et øjeblik mere,
*du vil stadig opleve en solid stigning,
*du vil stadig få en chance,
*du vil stadig opleve en solid stigning, du vil stadig få en chance…"
Netop. Når den amerikanske børs begynder at falde til ro og mere moderate tider indtræffer, vil den pengemasse, der nu flyder derovre, naturligvis begynde at søge et bedre hjem. Men det er virkelig svært at tro, at det ville bringe os nogen betydelig glæde her til Norden. Måske er det så guld, bitcoins eller lignende. Især da den økonomiske situation i Europa og Finland er, som den er.
Benjamin Graham formulerede vist allerede dengang:
amerikansk børs stiger => Helsinki-børsen falder
amerikansk børs falder => Helsinki-børsen falder
Han havde også andre visdomsord, men det er nok det, der er blevet mest husket og talt om blandt folk.