Yaytrade ska noteras på Nasdaq First North Growth Market Sweden.
Detta är ett företag som erbjuder en handelsplats för förstklassiga begagnade kläder och accessoarer via sin digitala marknadsföringsplattform. Plattformen kopplar samman utbudet från privatpersoner och influencers samt överskottslager från partnerföretag.
Spontant verkar det vara ett ganska intressant företag, med tanke på att världen blir grönare. Det finns säkert en efterfrågan på återvunna kläder och överskottskläder, och jag tror att efterfrågan kommer att växa aggressivt.
Jag hittade inget prospekt om detta på annat än svenska, stor tumme upp till den som kan förklara det lite.
Varför skulle just Yaytrade lyckas bättre än till exempel den finska konkurrenten Emmy, som verkar vara den nordiska marknadsledaren inom denna bransch?
IPO-materialet finns på https://investors.yaytrade.com/. Mina svenskkunskaper är så pass dåliga att jag inte ens försöker. Som en egenhet kan jag nämna att här säljs enheter (aktier + warranter).
På något sätt får det mig att tänka att man har sett ett bra tillfälle att skrapa ihop alla lösa pengar som finns att få i denna börsmani.
Stora klädmärken har också gett sig in i detta med egna butiker. Man kan tänka sig att det är ganska lönsamt när man kan sälja samma plagg två, tre gånger med tillverkningskostnaden för ett plagg.
“Om någon lämnar in slitna Levi’s® som kan säljas vidare, erbjuder vi dem mellan 15 och 25 dollar i butikskredit. Om det är vintage, ger vi dem mellan 30 och 35 dollar. Vi lägger sedan upp plaggen på SecondHand-marknadsplatsen på levi.com och säljer dem för ungefär 30 till 100 dollar.”
Kreaten-anti är bakom oss, så det är dags att blicka mot nästa IPO. Jag försökte googla efter analys/information om Yaytrade, men det var ganska lite hype kring detta. Har andra gjort samma observationer? Jag gissar i vilket fall som helst att även denna kommer att övertecknas.
Detta verkar vara en så kallad lottsedel (arpa osake)? Har det gått med förlust? Men det finns potential att stiga mycket om tre år? Visserligen har alla börsintroduktioner gått som smör i solsken nu – men dessa förlustbolag söker bara pengar?
Ytrade Group AB (publ) (“Yaytrade” eller “Bolaget”) är ett entreprenörsdrivet Fashion Tech-bolag som genom sin digitala marknadsplatsplattform erbjuder en handelsplats för premium second hand-mode och accessoarer. Plattformen sammanför utbud från privatpersoner och influencers, samt överskottslager från partnerbolag. Yaytrade har sedan lanseringen byggt upp en lojal användarbas, framtagen i samarbete med ett av Sveriges största marknadsplatskopplade influencernätverk. I dagsläget har Yaytrade cirka 150 influencers knutna till sig, däribland Jon Olsson, Janni Olsson Delér, Frida Hansdotter, Michel Tornéus och Alicia Agneson. Den egenutvecklade Yaytrade-plattformen kännetecknas av “slow fashion”, där premiummode och cirkulär ekonomi förenas, med målet att skapa förutsättningar för en hållbar modekonsumtion.
På marknadsplatsen verkar tre olika typer av aktörer: privatpersoner, influencers och premiumvarumärken. Genom Yaytrades hämtningstjänst skickas både privatpersoners och influencers begagnade mode och accessoarer till Bolaget, varefter Yaytrade sköter marknadsföring och försäljning av produkterna via sajten. Utöver detta agerar marknadsplatsen som en kanal för skräddarsydd försäljning av partnerbolags överskottslager och provkollektioner (utförsäljningar), syftandes till att hjälpa premiumvarumärken att öka sin säljgrad. B2C-sektorn växer kraftigt och Yaytrade har, efter ett mycket lyckat samarbete med Filippa K, under hösten 2020 lyckats knyta avtal med J.Lindeberg, Sandqvist, Hope, Rodebjer, Flattered och Whyred om försäljning av deras överskottslager. Bolagets målsättning är att bli den ledande digitala marknadsplatsplattformen för både premium second hand-mode och premiumvarumärkens överskottslager.
Då inga plattformsrelaterade restriktioner föreligger gällande internationell expansion är Yaytrades digitala affärsmodell mycket skalbar. Expansionen till Finland under första halvåret 2021 är ett exempel på affärsmodellens potential och utgör det första steget i Bolagets långsiktiga expansionsstrategi. Yaytrade avser att kapitalisera på de erfarenheter som erhålls i samband med lanseringen innan kommande expansion till andra europeiska marknader. Därtill erbjuder den befintliga logistikmodellen, med tredjepartslager (3PL), stor flexibilitet då Bolaget kan skala upp verksamheten med tillhörande integrationer på kort tid.
Byggmax, Ratos och Webbhallens tidigare VD Magnus Agervald har i förberedande syfte inför noteringen valts till Yaytrades nya styrelseordförande. Befintliga aktieägare har även ingått ett lock up-avtal, vilket innebär att totalt cirka 81 procent av aktierna innan erbjudandet är föremål för försäljningsförbud under den tid som avtalats i avtalet. Erbjudandet innehåller teckningsförbindelser om cirka 26 MSEK, vilket motsvarar 74,6 procent av emissionsvolymen. Av dessa förbindelser uppgår de befintliga ägarnas åtaganden till cirka 18 MSEK.
Portföljen fick 268 st Ytrade x 27 SEK = ca 713 euro från emissionen idag. Nu fick jag betydligt fler aktier än jag förväntade mig, var det några andra på forumet som deltog i emissionen?
Tomhänt igen. Det blev ingen lapp från Nimbus heller. Synd när man så sällan kan delta i svenska emissioner, och när chansen väl kommer får man inga aktier i tilldelningen. Man har ju fått stora procentuella vinster från dessa svenska emissioner på sistone.