Stor IPO / handelstråd: tekniska frågor

När jag har följt diskussionen om Kreate-trådens IPO har jag mär

35 gillningar

Man skulle i princip kunna städa upp de meddelanden som hör hit från Kreate-tråden, eller hur @Verneri_Pulkkinen ?

4 gillningar

Jag flyttar detta meddelande:

1 gillning

På Nordnet ser jag nu Kreate i grått med 150 aktier. Jag vet inte om det betyder att aktierna är på väg, eller om det fortfarande kommer att göras en dragning. :slight_smile:

1 gillning

Du ser en teckningsförbindelse i Nordnet. Bokstavligen har du förbundit dig att teckna så många aktier.

Enligt emissionens villkor kan man läsa att resultatet av börsintroduktionen förväntas den 18 februari. Idag är det den 16 februari, så det är bara att vänta ett par dagar till. Hur som helst kommer de slutliga aktierna att finnas på depån senast den 19 februari innan börsen öppnar. Om aktierna inte kommer in på depån har du sannolikt inte fått dem av någon anledning. Detta kommer också att klargöras i slutändan, med vilken allokering aktierna fördelades.

I emissionsvillkoren stod det att man strävar efter att tilldela 100 aktier till varje tecknare. Ofta i emissioner får alla ett visst antal aktier plus en procentuell andel av sin egen teckning. Denna emissions publika andel är mycket liten, så jag tvivlar starkt på att 100 aktier kommer att tilldelas. På senare tid har svenska IPO:er (Thunderful, Nimbus) delat ut 50 aktier, antingen fick du bara dem eller så fick du inga alls.

6 gillningar

Vore det en bra idé att omvandla denna tråd till en plats där man även kan diskutera frågor relaterade till exempelvis godkännande av köpanbud eller liknande?

1 gillning

Tack @Verneri_Pulkkinen för att du startade den här tråden. Jag är i alla fall tydligt en absolut nybörjare när det gäller dessa IPO:er och även som Nordnet-användare, trots att jag har varit en aktieinvesterare länge. Därför finns det ett behov av att dela tekniska problem.

Jag hittade endast @Hurde:s omnämnda teckningsåtagande i Nordnet under “kontoöversikt”, så jag var tvungen att surfa lite innan jag hittade det :sweat_smile:

2 gillningar

“Kreate förväntas börja handlas med sina aktier den 19 februari, först på Nasdaq Helsingfors pre-lista. På den officiella börslistan bör aktien handlas den 23 februari.”

Vad betyder detta i praktiken? Är det möjligt för oss vanliga småinvesterare att handla på pre-listan, eller kan vi handla först den 23 februari?

1 gillning
1 gillning

Tack för svaret, men detta svarade inte på min fråga. Jag läste redan det bifogade svaret. Inte heller Google hjälpte mig i ärendet.

Den centrala frågan är alltså: kan man handla på pre-listan eller inte?

2 gillningar

Jag har ingen erfarenhet av att handla på förhandslistan, men jag har inte hittat någon anledning till varför du inte skulle kunna handla där. Det är en tillfällig notering som möjliggör handel före huvudnoteringen.

2 gillningar

Tack, nu är det tydligt!

PS. Den där handboken för börslistning verkar vara en intressant bok. Som nybörjare får man en bättre förståelse för vad man vill uppnå med en notering. https://www.porssisaatio.fi/wp-content/uploads/2016/05/porssilistautujan_kasikirja_2016_final_web.pdf

3 gillningar

Jag har förlorat summan jag markerade från mitt Nordnet-konto. Har någon annan varit med om samma sak?

1 gillning

Helt grundläggande IPO-praxis i hemlandet, det vill säga att hela det tecknade beloppet reserveras som en teckningsförbindelse nästa bankdag. Det är verkligen värt att sätta sig in i IPO:ns regler innan man tecknar, så undviker man överraskningar.

5 gillningar

Jag orkar inte alltid läsa allt. Tack ändå för att du berättade.

5 gillningar

Vi strävar efter att hålla företagens trådar till diskussioner relaterade till företagen :slight_smile:. Detta skulle också klarna om man läste IPO-informationen noggrant. Enligt uppskattningar borde tilldelningen komma idag.

3 gillningar

Här är en relaterad fråga: när handeln börjar på pre-listan, kan Kreates aktier köpas och säljas normalt? Eller är detta bara möjligt nästa vecka när de flyttar till huvudlistan?

2 gillningar

{“content”:“Vad är det här för grej, att när jag överförde pengar till ett aktiesparkonto (OST) för Kreates börsintroduktion (IPO), och pengarna tekniskt sett var någonstans, och nu när jag skulle ta ut dem från aktiesparkontot (OST), så meddelar Nordnet att en preliminär skatt skulle dras från dem?\n\nEDIT: Anledningen klarnade: https://www.nordnet.fi/faq/3876-miksi-nostostani-perittiin-veroa-vaikka-en-ollut-edes-sijoittanut-rahaa",“target_locale”:"sv”}

2 gillningar

Härligt att betala skatt på vinster som inte ens existerar! Någon har verkligen fått en briljant idé igen :smiley:

1 gillning

Ur ett aktiesparkonto (ASK) lönar det sig aldrig att ta ut pengarna om helheten visar vinst och om du inte verkligen behöver pengarna. Den bästa fördelen med ett ASK är just att inga skatter tas ut (förutom källskatter utomlands), förrän du tar ut medel från kontot som går med vinst. Ränta på ränta.

3 gillningar