Oatly Group AB - Det ursprungliga havredrycksbolaget

Det skulle vara kul att höra forummedlemmarnas synpunkter på Oatly Group AB.

Jag är särskilt intresserad av synpunkter och diskussioner om företaget, den kommande IPO:n och den framtida utvecklingen av aktien (inte åsikter om produktsmak, produktens synlighet i Finland, etc.).

10 gillningar

Hej och välkommen till forumet. Numera är det vanligt att den som startar en ny tråd samlar ett omfattande informationspaket i det första inlägget. Eller åtminstone någon form av introduktion, även om till exempel Oatly åtminstone för mig är bekant genom vissa produkter.

15 gillningar

Här är lite information

4 gillningar

Länk till Oatlys IPO-prospekt nedan

2 gillningar

Senaste HS Vision-artikel om Oatly:

Några utdrag:

Oatlys bruttomarginal, det vill säga marginalen efter råvaror och andra rörliga kostnader, var förra året 31 procent. Det är en ganska bra siffra för ett livsmedelsföretag och betydligt högre än till exempel det danska mejeriföretaget Arla.

Oatly fördubblade sin omsättning förra året till över 400 miljoner dollar. Takten visar inga tecken på att mattas av, då företaget förväntar sig att omsättningen kommer att överstiga 800 miljoner dollar i år. Samtidigt finns det ingen nämnvärd tillväxt på den traditionella mejerimarknaden.

Mycket intressant företag. Jag är intresserad just på grund av den höga bruttomarginalen och den enorma marknadspotentialen. Om jag skulle behöka nämna nackdelar så kommer jag inte att kunna köpa detta billigt till min portfölj, vilket i sin tur minskar avkastningspotentialen.

4 gillningar

Världen har förändrats sedan de gyllene, enkla Coca-Cola-dagarna, nu är det en enorm marknadsföring på gång för nya colasorter och marknadssituationen har redan förändrats enormt i utvecklade länder.

Samma sak kommer att gälla havrebaserade drycker, det kommer att gå snabbare än med cola, eftersom receptet för havredryck är enkelt, vilket innebär att Lidls havredrycker kommer, jag vet inte om de redan finns.

Men om någon har en unik “Benecol”, vore det mycket intressant.

1 gillning

Finns det någon tidsplan för noteringen? Jag använder produkterna själv och de är helt fantastiska. Det skulle vara trevligt att investera i detta.

Det skulle vara intressant att investera i Oatly, min personliga erfarenhet från grossistförsäljning är att Oatly säljs direkt från pallplats medan konkurrenterna står på hyllorna. Även inhemska konkurrenter dök upp i snabb takt för några år sedan, men Oatly hann etablera sig som en pionjär med en stark ställning. Om jag måste nämna något negativt, så skulle produkterna i Europa verkligen kunna göras genuint glutenfria, som de tydligen är i USA. Hos oss blir de åtminstone kvar på hyllan på grund av min frus celiaki. Det är nog osannolikt att man får tag på detta billigt, men vi följer situationen.

1 gillning

Idag var jag i mataffären och köpte veckans havremjölk. Jag hittade Rainbows havrebaserade dryck, som var 0,30 euro billigare och smakade precis likadant för mig. Med tanke på Oatlys orimligt höga värdering och obefintliga konkurrensfördelar, ser jag ingen anledning till att denna IPO skulle vara särskilt intressant.

Situationen kanske inte är densamma i resten av världen, men om ett livsmedel som kan massproduceras lyckas, kommer konkurrenter och butikernas egna varumärken garanterat att börja producera nästan identiska produkter överallt.

Oatly växer visserligen vackert, men återigen, priset på IPO:n…

4 gillningar

När det gäller vanlig havre ser jag ingen konkurrensfördel smakmässigt. Varumärket är förstås starkt. Däremot är ikaffe, som används med kaffe, en helt överlägsen produkt. Jag undrar om jag redan har köpt tusen förpackningar av den produkten, antagligen åtminstone nära det antalet. En annan sak är att havrebaserade drycker, särskilt i USA, precis är på väg att etableras. Ett företag som Oatly kan enkelt ta en stor marknadsandel av en enorm marknad.

9 gillningar

Enligt Bloomberg om schemat: “Oatly Group kommer snart att börsnoteras. Förmodligen i maj, men det exakta IPO-datumet är fortfarande okänt.”

2 gillningar

Som jag konstaterade säljs en pall med iKaffe under den tid det tar att sälja cirka tio försäljningsenheter av liknande produkter från hyllan. På kafémarknaden ser jag den största potentialen för Oatly. Jag kommer förstås inte att köpa in mig till något ockerpris.

För åtminstone ett par månader sedan sattes prislappen vid 10 miljarder. Även om omsättningen för 2021 skulle stiga till ~800 miljoner dollar, skulle prislappen fortfarande vara EV/S 2021 med en prognos på x12,5. Och detta är det pris institutioner kan komma in på betydande. Jag vågar inte ens gissa vad den öppnar för detaljhandeln :woman_shrugging:

https://www.ft.com/content/b214af48-5f6c-42de-b092-090354eae8fe

3 gillningar

Ja, jag håller helt med. Starbucks har till exempel erbjudit Oatmilk Latte med Oatly iKaffee i mars 2021.
https://stories.starbucks.com/press/2021/oatly-oatmilk-coming-to-starbucks-nationwide-in-the-us/

2 gillningar

Jag tittade också på den preliminära prislappen och började undra om hela Oatley kan vara ett företag som är nästan lika mycket värt som Kesko :smiley: De gör visserligen gott kaffe med mjölk.

17 gillningar

Som nybörjare undrar jag, hur kan jag få in detta i min portfölj? Produkterna är bekanta och enligt mig av mycket hög kvalitet :+1:t2:

2 gillningar

Oatly är ett bekant varumärke som jag gillar, och jag skulle mycket väl kunna överväga det även för min portfölj. Här är några tankar baserade på mina egna gissningar, som jag skulle kunna använda för att motivera caset för mig själv:

• Megatrenden ekologi som Oatly otvetydigt kopplar till.
  • Produkten är utmärkt. Produktutvecklingen har i första hand gjorts för baristor, för att produkten ska få de egenskaper som gör att den skummar rätt, och därmed med säkerhet blir en standardvara på kaféer. Att komma in på kaféer i kombination med konsumentmarknadsföring verkar vara en effektiv go-to-market-strategi, där varan försvinner snabbt från butikshyllan (eller pallen) och folk kan fråga efter den även på kaféer (där den också finns).
  • Tack vare sitt starka varumärke skulle Oatly mycket väl kunna ta kommandot även i andra kategorier än kaffemjölk. Till exempel saknar alla kategorier för veganska ostar, glassar, pålägg och yoghurtar ännu en vinnande produkt liknande iKaffe, som konkurrenterna benchmarkas mot. Den egna produktutvecklingen verkar fungera, men Oatly skulle säkert kunna expandera även genom företagsförvärv (?). Mjölk konsumeras bara upp till en viss gräns per hushåll, men i matkorgen finns det många andra produkter där Oatlys logotyp skulle kunna pryda.
  • Ett starkt varumärke och en bra produkt motiverar ett något högre försäljningspris. Varumärket späs inte ut av detta, svenskarna kan sin sak.

Summa summarum, jag ser Oatly lite som RedBull. De säljer inte en produkt, utan en berättelse, ett uttalande, ett medlemskap i den coola rebellstammen av Oatly-troende, som kämpar för klimatet.

Som ytterligare resurs rekommenderar jag att lyssna på det första avsnittet av Soaked by Slush -podden, där Oatlys Creative Director John Schoolcraft var gäst. Han berättar om företagets historia och vision.

6 gillningar

Otaly erbjuder också yoghurt, såser och fraiche-produkter baserade på havre, etc., så att expansion till andra produktkategorier också kan ses som strategiskt lönsamt. Varumärket och den visuella identiteten passar utmärkt för att vara en banbrytare för den “mjölkfria revolutionen”.

I “sanna vegan”-kretsar har Oatly dock till och med blivit föremål för bojkotter, på grund av ett kinesiskt investeringsbolags ägarandel, men jag tror inte att det kommer att sprida sig bortom en viss bubbla. Jag skulle förmodligen investera mina pengar i detta när det blir möjligt.

1 gillning

Jepp. Ja, jag använder Oatlys produkter, men tidigare använde jag ännu fler. Konkurrenternas produkter har förbättrats avsevärt, och inte ens i mina egna woke-city-vegan-kretsar ser man någon annan skillnad på Oatly jämfört med konkurrenterna än det högre priset.

Så, aktien är intressant och företaget är säkert bra. Men med aktien är det samma sak som med produkterna – jag är inte redo att betala det önskade priset för den.

1 gillning

I Kauppalehtis podcast om Kina finns intressanta observationer/datapunkter om Kinas marknad för havreprodukter, etc., som också påverkar Oatly Groups marknadsmiljö. Företaget har nämnt Kina som en av sina prioriterade marknader i framtiden.

3 gillningar