Wärtsilä - Hållbarare sjöfart

Jag märkte när jag bläddrade på forumet att ett av mina egna samt familjen Wallenbergs favoritbolag saknas här.

Wärtsilä har enligt min mening rört sig längs en strategiskt mycket intressant väg, där det senaste är kostnadsbesparingar, utan att förglömma betoningen på strategin för förnybar energi. Jag följer med intresse hur bolaget tänker genomföra strategierna och när frukterna börjar trilla ner i investerarnas fickor.

Vad anser ni andra börshajar om detta bolag grundat 1834? Ser andra strategin för energi och sjöfart som en fungerande lösning?

8 gillningar

@erkki.vesola
Credit Suisse uppdaterade sin rekommendation, undervikta 12.50. Ni ökar 15.50.
Var och en bedömer naturligtvis på sitt sätt, men priset skiljer sig med cirka 18%, om jag såg rätt.
Ganska motsatta åsikter har ni?

2 gillningar

Hallå, det är verkligen en skillnad. Vi är själva av den åsikten att megatrenderna är på Wärtsiläs sida. Vi tror att agerandet som integratör mellan olika elproduktionsformer (t.ex. solenergi och gasdriven reservkraft) och i anslutning till detta, intelligenta lagrings- och styrsystem (som Wärtsiläsägda Greensmith erbjuder) är en stark konkurrensfördel på en marknad i omvandling. På Marine-sidan har Wärtsiläs verksamhet som en “ekosystemleverantör” inom sjöfarten (förutom motorer och framdrivningssystem, även smarta navigationslösningar, optimerad energianvändning för fartyg, digitala kommunikationssystem med hamnen, etc.) redan befriat Wärtte från att vara enbart en motorleverantör. Motorerna utgör idag cirka 30 % av Marine Solutions affärsverksamhet. Dessutom kommer fartygsrökgasrenare att generera betydande lönsam affärsverksamhet under de närmaste åren. Sammantaget anser vi att Wärtsiläs riskprofil är låg: orderstocken och balansräkningen är starka och verksamhetens förutsägbarhet är god. Även värderingsmultipeljämförelsen i förhållande till jämförbara bolag indikerar fortfarande uppsida.

13 gillningar

Wärtsiläs kvartalsresultat har publicerats
https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/wartsila-corporation-wartsilan-osavuosikatsaus-tammi-maaliskuu-2019

Omsättningen, rörelseresultatet och vinsten per aktie blev något lägre än Inderes och konsensusprognoser. Även rörelsemarginalen var sannolikt något lägre än förväntat, och orderingången var nog en liten besvikelse. VD talade om en svagare utveckling på energimarknaden. Besparingarna kommer att synas först i slutet av året.

Jag avvaktar tills vidare, jag tror fortfarande att detta år kommer att vara ganska anspråkslöst vad gäller avkastningsförväntningarna. För en långsiktig portfölj skulle detta dock säkert inte vara så dåligt, särskilt om man hade kapital som behövde en säker hamn, när besparingarna och skrubbrarna syns på sista raden och kraftverksbeställningarna börjar rulla in…

4 gillningar

{“content”:“Ingen aning om varför aktien faller?\n- Handelsjournalen hittade redan den skyldige: JP Morgan sänkte på tisdagen Wärtsiläs rekommendation från ”öka” till ”minska”.”,“target_locale”:“sv”}

Ja, definitivt.

Vanligtvis ser vi mangustfenomenet med rekommendationer här, så det finns förmodligen ingen brådska med att köpa. Hur ser den tekniska analysen ut, @DayTraderXL :thinking: RSI-nivåerna lockar åtminstone till köp. (Du kan kommentera i den tekniska analys-tråden om du vill, så förblir den här fundamentalbaserad.)

1 gillning

Jag kan lägga in ett diagram någon gång, men när kursen är på 3 år gamla nivåer och ett företag av JP Morgans kaliber sänker till minus–minska, TP 12.50, då kan nedgången fortsätta mycket mer. En sådan förändring görs inte på lätta grunder, så orderboken är säkert tom. Jag övervägde inte ens ett bottenfiske nu, inte ens som intradagsspel. Om den tar ett ben till nedåt, då blir den intressant som intradagsmål.

6 gillningar

Vad är det som är intressant med Wärtsilä? Jag har de senaste tio åren väntat på en vändning där förnybara energikällor räddar och man kan trycka på köpknappen, men det blir inga resultat. Som tur är finns det andra företag på börsen så man behöver inte köpa. Jag skulle tro att företaget skulle klara sig bättre om deras teknik verkligen var så bra

Avkastningen har i princip bara varit beroende av utdelningen om man inte skickligt har kunnat sälja och köpa i rätt ögonblick. Svagt.

3 gillningar

Om du köpte för tio år sedan (10/2009 prisnivå 2.585) och sålde i slutet av förra året (10/2018 prisnivå 20.765), så gick det väl inte så illa?
Själv är jag intresserad av alla objekt om man kan köpa vid vändpunkten. Botten kan vara mycket lägre också, men jag följer det här i alla fall.

4 gillningar

En blind apa skulle ha lyckats med nästan vilken aktie som helst i början av 2009

Köpte du själv till lägsta pris…

Den stod inte på inköpslistan. I efterhand var jag lite irriterad över att jag inte tryckte på köpknappen. Men vid det laget fanns det verkligen gott om alternativ.

1 gillning

@DayTraderXL Ja, kasta bara in en TA-graf och berätta för oss vad den säger, som en “TA-viskare” :slight_smile:

Och Gadus, om du hade köpt Wärtsilä 2009 till det högsta slutpriset, alltså 3,72 €, skulle det fortfarande ha gett avkastning även med kursuppgången till dagens pris på 12 €+, eller även om du hade köpt på topparna 2007. Som en smart investerare sprider du självklart ut dina köp över tid också? :slight_smile:

http://www.seatrade-maritime.com/news/europe/egcsa-predicts-4-000-scrubber-equipped-ships-by-january-2020.html?utm_content=EGCSA%20predicts%204%2C000%20scrubber%20equipped%20ships%20by%20January%202020&utm_source=Email&utm_medium=Seatrade%20Maritime%20News&utm_contact=17355648&utm_term=Newsletter_Seatrade%20Maritime%20Daily%20News&utm_campaign=97448

Wärtsilä har tidigare tillhandahållit nyckelfärdig installation för världens största bioLNG-anläggning i Skogn, Norge, och kommer i slutet av året att leverera ytterligare två bio-LNG-anläggningar till kunder i Skandinavien. Intresset från både europeiska och nordamerikanska marknader är stort, och Wärtsilä förutser fortsatt stark tillväxt inom denna sektor.

8 gillningar

Lånat från KL:

Testa. Wärtsiläs aktiekurs sjönk i onsdags när bankjätten JPMorgan sänkte sin riktkurs och rekommendation för aktien. Riktkursen sänktes med 3,90 euro till 12,50 euro, och rekommendationen ändrades från att öka aktien till att sälja. Även HSBC, Carnegie och DNB har sänkt sina Wärtsilä-rekommendationer efter den senaste kvartalsrapporten. Rapporten visade en svag orderingång under början av året. Dessutom är förväntningarna på orderingången låga jämfört med andra verkstadsföretag.

Företaget är dock inte särskilt dyrt i förhållande till sina konkurrenter. Hälften av analytikerna rekommenderar fortfarande att man köper aktien.

Serviceverksamheten jämnar ut den cykliska utvecklingen. Den står för cirka hälften av försäljningen.

5 gillningar

Wärtsilä är en trevlig aktie. Den har aldrig riktigt haussats ordentligt. Men här är en investeringshistoria.

Jag köpte 90 Wärtsilä-aktier till min sons portfölj 2002. Investeringen var då lite över 2000€. Efter splittarna 2004, 2011 och 2018 har antalet aktier ökat till 810 och ägandet har femdubblats. Dessutom har Wärtsilä betalat utdelningar som har investerats i andra aktier. Så ränta på ränta syns inte direkt här.

Någon klok :bear: har sagt att de bästa aktierna är lite tråkiga. För Wärtsiläs del stämmer detta, eftersom den alltid har känts lite dyr, lite tråkig och jag har inte tidigare hittat ett bra tillfälle att köpa den till min egen portfölj. Nu skulle Wärtsilä ha möjlighet till en mer intressant historia. Den skulle bara behöva berättas för den stora (investerar)publiken, så att budskapet inte drunknar under traditionella bilder av fartyg och energianläggningar.

9 gillningar

Håller med, Wärre har sakta vuxit till ett betydande internationellt företag, men energisidan väntar på sitt genombrott och en stor fråga.

Jag håller fortfarande koll på den, eftersom JPM sänkte sin uppskattning. Jag har väntat på att den ska bryta under 12. Trippeltoppen på 12,275 var inte positiv ur ett tekniskt analysperspektiv.

6 gillningar

https://viisasraha.fi/Markkinat/MÅNADENS-AKTIE-Wärtsilä

5 gillningar

Vad i hela friden? Wärre drog iväg uppåt. Bara några dagar har gått och 170 aktier har redan gett tiotals euro i vinst! Bästa i år.

1 gillning

@DayTraderXL Vad säger TA nu när trippeltoppen är bruten, speciellt om vi stänger ovanför den? :thinking:

Jag har varit ute på vägarna hela dagen, låter som en stark bull-signal.

3 gillningar