Neste - I frontlinjen i kampen mot klimatförändringarna

Det finns inte än någon tråd om Neste här, så vi öppnar en :slight_smile:

Finns det aktieägare här eller investerare som överväger att köpa?

Neste tog för några år sedan en modig ståndpunkt för förnybar energi, och nu syns de massiva investeringarna i aktiekursen och i investerarnas fickor: aktien har tiodubblats från bottennoteringen 2011 och avkastningen de senaste fem åren är över +400 %, vilket gör den till en av börsens mest lönsamma aktier de senaste åren.
På Neste arbetar man fortfarande långsiktigt med ett viktigt uppdrag: att bekämpa klimatförändringarna. Bolagets medel för detta är lägre utsläpp med förnybara bränslen, alltså inte en helt ”ren” lösning, men en praktisk sådan. Stora problem, stora affärsmöjligheter?

Nestes oljeraffineringssida stampar på i jämn takt, men de förnybara produkterna har varit en total succé. Och när man skulle kunna tro att konkurrenter inom ”basindustrin” snart skulle knappa in på de övernormala vinsterna, syns inga tecken på det. Investerarna verkar inte bekymra sig över Nestes P/B-värdering på över 3x, och den höga avkastningen på eget kapital ser ut att vara huggen i sten för de kommande åren. Neste har också levererat en ROE på ~20 % de senaste åren och i prognoserna gör man det även i framtiden, vilket placerar bolaget bland de bättre på börsen. Även analytikern lyfter på hatten för bolaget:

Under de kommande åren förväntas bolagets resultat växa mer måttligt och direktavkastningen vara +3 %. Så länge de förnybara produkterna maler på med den typen av avkastning och konkurrenterna inte kommer i kapp, är detta säkert inte ett sämre case. Vad anser medlemmarna här?

10 gillningar

Jag känner inte till konkurrenternas verksamhet inom förnybara produkter särskilt väl, men jag förstår att Nestes produkt är utmärkt och att utvidgningen av råvarubasen har lyckats fantastiskt. I detta avseende är det enligt min mening inte självklart att konkurrenterna bara skulle kunna upprepa Nestes framgångsrecept på kort tid (utvecklingen av egen teknik, investeringar i den och uppbyggnaden av en avfallsbaserad försörjningskedja tar tid), och å andra sidan bär investeringar som görs först nu både en regleringsrisk (stödets/skyldigheternas beständighet) och en teknologisk risk (el/gas som konkurrent) långt in i framtiden. Visst skulle konkurrenternas inträde på marknaden kunna slå mot Neste på två sätt, om konkurrensen både pressade priserna på slutprodukterna och höjde priserna på avfallsråvarorna, men å andra sidan måste konkurrenterna också ta hänsyn till dessa faktorer när de överväger investeringar. På längre sikt är även andra biobaserade produkter ett intressant affärsområde.

Jag var själv involverad i fallet 2011-2017, men jag tog hem vinsterna när det fanns flera risker vid horisonten (USA:s gränsskatteplaner, regleringsrisk på båda sidor av Atlanten, försvagad dollar). Till slut realiserades inte riskerna och företagets eget utförande har varit diamantlikt, så varmt grattis till hela Neste-teamet, inklusive ägarna! Värderingen ligger dock för närvarande på en nivå där jag önskar Neste all lycka, men jag följer situationen från läktaren.

6 gillningar

Har du ett pris i åtanke för aktien då du skulle hoppa tillbaka på Nestes tåg?

1 gillning

Inget entydigt pris. Att förutsäga marginalerna för förnybara produkter har visat sig vara ganska knepigt, så jag kan knappast göra det bättre än de analytiker som följer företaget i sitt arbete. Visst skulle en kursnedgång utan grund kunna väcka intresse, men det skulle intressera mig i flera andra bolag också :slight_smile:

Framsteg inom andra förnybara produkter (flygbränsle, material, kemikalier) skulle sannolikt öka entusiasmen att återigen bli ägare. Trafikens biodiesel är ensam känslig för regleringsrisk och på längre sikt för utvecklingen av andra kolfria trafiklösningar, även om avfallsbaserade produkter och växande försäljning av produkten under eget varumärke enligt min mening minskar dessa risker. Flera slutanvändningsområden skulle (åtminstone i min vision) ge bättre möjligheter till produktionsoptimering och skydd mot marknadsstörningar som drabbar en enskild sektor.

5 gillningar

Det är roligt hur statliga ägare får mycket kritik, men ALDRIG har jag hört staten berömmas för intelligent, konsekvent och långsiktigt ägande, trots att det finns sådana exempel: Sampo, Neste, Fortum, Kemira, vad mer?

Om någon kommentator skulle ta reda på vilka målen var när statens investeringsbeslut fattades då, hur många “värdelösa statliga företag” skulle då visa sig vara en förnuftig strategisk investering ur försörjningstrygghetens eller det finländska samhällets utvecklingsperspektiv.

2 gillningar

Har Neste helt befriat sig från påverkan av råoljepriset? Nu kollapsar oljan, och detsamma gäller för raffinerade produkter, så prissättningsförmågan för bioraffinerade produkter kommer att testas. Diesel kanske inte klarar sig bra i framtiden, och efterfrågan är inte tillräcklig. Alla subventioner verkar också försvinna. Palmolja används fortfarande, och fläskfett räcker bara till en del av produktionen.

1 gillning

Investeringen i Singapore ökar andelen förnybart ytterligare, vilket är en bra utveckling.

Som investerare är jag dock orolig för att insiderhandeln under drygt ett år enbart har varit på säljsidan – håller tron på framtiden på att försvinna?

GMT CAPITAL CORP har öppnat en blankning i början av december, som förmodligen är över 20% på minus.
Jag undrar varför den inte har stängts för länge sedan. Eller så har den bearbetats flitigt för att höja snittpriset, men att korrigera en så stor kursuppgång med en så stor position känns inte möjligt.

1 gillning

{“content”:“Erfarenheter från Nestes bolagsstämma? Mässcentret är för övrigt en bekant plats. Jag är för övrigt föräldraledig under mötet och funderar på att delta med en under ett år gammal. Man kan väl också utse en minderårig till assistent, eller är barn välkomna annars? Jag tar naturligtvis bort det från rummet om det är oroligt… :slightly_smiling_face: :sunny:”}

1 gillning

@Petri_Gostowski Målprisuppdatering saknas / split

Nej, den är där :wink:

2 gillningar

ZNiin, bilskatten måste naturligtvis tas bort för att få moderna bilar på finska vägar.
I samma veva kan den skattefria kilometerersättningen sänkas till 35 cent/km, alltså motsvara kostnaderna för en modern bil!

På så sätt skulle man minska de giriga onödiga körkilometerna i deras arbete, det skulle inte löna sig att köra ärenden och orsaka arbetsgivaren stora kostnader för körning och förlorad arbetstid.

DESSA åtgärder skulle vara ett steg mot både kostnadseffektivitet och miljövänlighet!

Neste skulle behöva nöja sig med mindre när det gäller biodiesel, prisskillnaden är fortfarande för stor för att betala för att rädda världen ensam.

Varför hypas inte förnybar diesel mer? Vi köper välutrustade och prisvärda nyare dieslar från Centraleuropa via Kamux och tankar Nestes förnybara diesel. Nya elbilar behövs inte. Enligt länken nedan är utsläppen under bränslets livscykel lägre än med dagens el. Hur är det med tillverkningen av elbilar och batterier? Även lokala klimatproblem är mindre än med traditionell diesel. Vad är det jag inte förstår?

Dessutom är det ett finskt företag.

3 gillningar

ST-1 Anttonen förmedlade i seminariet om framtiden för bilism och rörlighet (finns på YouTube) att det faktiskt finns gränser för tillväxten av Neste My Diesel.

Men det borde ändå inte begränsa företagets tillväxt, eftersom Neste tydligt har potential att vara The King of Renewables, Kungen. Dessutom är Finland ett så pass litet land att Neste till och med skulle kunna ändra landets riktning.

Norges Equinor / Statoil, inte helt jämförbart förstås, men norrmännen borrar efter olja ända borta i Brasilien. Equinors omsättningstillväxt under 2018 var över 25% i dollar. Neste växte tydligt under det, trots att det är tydligt mindre i omsättning. Equinor betalade 11 miljarder dollar i inkomstskatt. Dessutom kvitterar den norska staten med sin 2/3-andel ännu en utdelningspott.

I någon av Donald Trumps böcker stod det, Think Big, Talk Bigger. Dessa böcker borde någon bära till Nestes huvudkontor.

Neste har hållit sig på en förvånansvärt hög nivå, trots att råoljepriset har fallit kraftigt de senaste dagarna.
Den orangea kurvan är XOM:s.

4 gillningar

Jag tänkte få panik redan idag och sälja min position (32,5% av portföljen).

Den har redan gungat så dåligt nedåt de senaste veckorna och är fortfarande på plus. Men det verkar som att den håller sig väl och det är fortfarande långt till toppen, så jag får väl bara spela ut det här kortet i lugn och ro.

Jag kan mycket väl föreställa mig att den kommer att stanna i portföljen under en längre tid, precis som jag ursprungligen tänkte. Jag funderade bara på om jag skulle promenera ut den nu…

1 gillning

Jag säljer tidigast den 27 januari 2024, då har det gått 10 år sedan köpet, jag köpte den den 27 januari 2014 för 4,44. Jag tänkte dra nytta av anskaffningskostnadsantagandet och Neste betalar ju en trevlig utdelning om jag jämför det med inköpspriset:slightly_smiling_face: Trevlig fortsatt varm dag!

5 gillningar

Bra sagt. Från min egen produktion saknas förstås vårens utdelningar och snart kommer även höstens. Så det gäller bara att vara tålmodig och njuta av jämna och växande utdelningar. Det vore bara bättre att inte stirra för mycket på kurserna… :sunny:

Allt beror ju på din investeringsplan (stoploss och prismål). En viktig stödnivå på kort sikt finns vid 29.37, vilket är botten av dagens EQ. Därefter siktar vi mot 27.95.
Men om din tidshorisont är flera år, så ligger stoplossen förmodligen längre ner.

1 gillning

Så Neste har förstklassiga produkter från förr i tiden…
När klimatkampanjen fortsätter kommer Neste att få problem.
Men alla tror inte att när man tankar diesel, så blir det utsläppsfritt att köra lastbil, nonsens.