2022 års FLOP TOP3

Nu är det dags att på skoj tippa Helsingforsbörsens 3 sämsta aktier 2022. Tid att tippa är drygt 2 veckor, alltså fram till 31.12.2021. Någon har redan antytt att kontanter kommer att vara den mest lönsamma tillgången 2022, så jag bestämde mig för att starta en tråd med tanke på vilka som då blir de största förlorarna.
Man får gärna utmana och motivera sina tips. :slight_smile:

Här är mina 3 mest provocerande floppaktier:

1. Savo-Solar
    Nya emissioner verkar vara på gång igen nästa år och företaget verkar inte komma i form än.

2. Harvia
    Vi har fått njuta av stigande multiplar och resultat i fulla mått under ett par år nu. Orderboken är fortfarande full, men när beställningarna inte längre kommer in och sentimentet samtidigt eroderar kan vår kära bastuaggregatstillverkares p/e-tal sjunka tillbaka till runt 15-20, vilket enligt mina beräkningar skulle innebära ett fall på minst 70-80% i aktiekursen när e-komponenten också sjunker.

3. Qt
    Tiden med nollräntor är över och framtida kassaflöden diskonteras inte längre med en avkastningskrav på 6%. :slight_smile: Dessutom visar det sig att Qt inte är den vinnande teknologin på lång sikt, utan utmanare kommer. Lever vi just nu i IT-bubbla nummer 2 och avslöjas Qt som en repris av Nokias år 2000?

31 gillningar

PunaMusta Media
Saga Furs
Fifax

5 gillningar

Kone, Nordea, Outokumpu

3 gillningar
  1. Fifax
    Jag tror inte att nästa år heller blir problemfritt. Även om indikationerna på fiskpriset nu ser bra ut.
  2. Lehto
    Vändningen tar längre tid än man kan tro.
  3. Kamux
    Jakten på tillväxt äter upp marginalerna och flaskhalsen för nybilsförsäljningen fortsätter fram till slutet av året, vilket också påverkar tillgången på begagnade bilar.
3 gillningar

Remedy, Fondia, Finnair

1 gillning

Vi går på samma linje som topptråden, det vill säga Nightingale, Spinnova och Kempower, till botten eller till månen, knappast däremellan. Och dessutom ett hedersomnämnande till Modulight.

6 gillningar

Qt
Spinnova
Modulight

2 gillningar

Eftersom jag som aktieinvesterare gillar diversifiering, är min lista densamma som för Top 3:

1. Savosolar
  2. F-Secure
  3. Tulikivi
2 gillningar

Fifax
Savosolar
Modulight

1 gillning

herantis pharma - Denna har redan haft några besvikelser med läkemedelskandidater och det fortsätter på samma sätt.
fifax - Jag har ingen tro på den här alls, även om kursen redan har fallit rejält.
tuli-kivi - Denna har stigit så mycket och man inser att den inte är någon Harvia.

E: bytte ut savo så vi får en lite annorlunda rad.

3 gillningar

Om vi också funderar från ett affärsmässigt perspektiv, så:

Savosolar - en säker satsning
Lehto - en annan ganska säker satsning
Betolar - någon av årets noteringar kommer antagligen att misslyckas och jag valde denna.

Utgångspunkten är att de dåliga förmodligen kommer att fortsätta vara dåliga även i framtiden.

Om man däremot enbart ser till kursen, så kan Qt sjunka rejält, även om omsättnings- och resultatökningen skulle fortsätta att till och med accelerera. Jag har dock fortfarande en hel del Qt i portföljen, eftersom jag inte tror att det kommer några större sprickor i affärsverksamheten.

4 gillningar

Ah vilken start, om Harvia skulle gå ner med -80% skulle jag pantsätta mitt hus, sälja min bil och även askan ur ugnen. När bastumarknaden växer med 5-10% årligen, måste mycket hända för att orderböckerna ska tömmas. Men man kan ju drömma. Kasta in dina beräkningar här hur du kom fram till det @Laatumies :smiley:

Min flopplista:

1. Betolar
  2. Nightingale Health
  3. Savosolar
24 gillningar
  1. Finnair
  2. Outokumpu
  3. Nightingale Health
3 gillningar

Fifax
BBS
Savosolar

Borde man satsa på samma i top 3-gissningen också :slight_smile:

5 gillningar
  1. Digital Workforce Services Oyj - Värderingen av företaget är så uppblåst att till och med ledningen sålde sina egna aktier direkt på IPO:ns öppningsdag. Den hänsynslösa expansionen av försäljningsorganisationen överallt genererar bara förluster, och de lyckas inte sälja kontinuerliga tjänster. De vet inte ens själva vad de egentligen håller på med, och till slut kommer företaget att försvinna tyst från börsen som en fis i Sahara.

2. Efecte - På tal om luft, här är en annan bra kandidat vars värdering kommer att smälta när VD:ns rapporteringsknep och andra dumheter inte längre går hem och investerarna förstår att produktutvecklingen har glömts bort, den finska marknaden är erövrad och den europeiska expansionen bara är ett luftslott.

3. Kamux - Eftersom det är ett gissningsspel, så gissar jag att Kesko kommer att sno alla de bästa medarbetarna från Kamux, tillväxtdrömmarna begravs och företaget hamnar i problem.

5 gillningar

Om vi räknar endast bolag som har varit mycket omtalade åtminstone i min forum-bubbla, så blir 2022-årets floppar naturligtvis med full säkerhet:

1. Qt - Konkurrenterna höjer sina huvuden och antalet nya kunder växer inte tillräckligt
  2. Kamux - Ett nästan lyckat digitalt språng utan verklig digitalisering räcker helt enkelt inte
  3. Tokmanni - De Rexona som Mr. Tokmanni förhandlade fram räcker helt enkelt inte för att avlägsna varuhusens unkenhet
6 gillningar
  1. Savo-Solar, kommer att gå i konkurs.
  2. Fifax, lax-torsken stinker
  3. Modulight, kommer inte att slå igenom

Dessa är alltså bara mina egna worst-case-gissningar. Jag kan ha fel, särskilt med Modulight, men en röst i mitt huvud hindrar mig från att investera.

2 gillningar

Ah, du antar alltså att Harvia’s omsättning och därmed resultatet kommer att sjunka till 2019 års nivåer med den där -80% uppskattningen. OK :smiley: Visst har företaget dragit nytta av pandemin och hemmafixande, men samtidigt har företaget också vuxit oorganiskt genom förvärv som EOS, Kirami, Saunaeurox. Kapaciteten har utökats rekordmånga gånger för att möta marknadens efterfrågan. Varje gång Harvia björnas har värderingarna ätits upp igen året efter. Björnarna har tuggat på samma sak i snart tre år. Jag hoppas också att vi får en sådan dipp med sentimentet, så att jag kan gnugga svettiga fingrar på bastulaven under mina pensionsdagar.

Hur är det med Kone, där ligger P/E på +30 och den kinesiska fastighetsmarknaden ser inte särskilt euforisk ut för närvarande.

14 gillningar
  1. Kontanter
  2. Kontanter
  3. Kontanter

Kollapsen kommer inte nästa år. Inflationen kommer att avta av sig själv på grund av bullwhip-effekten, och FED ser ut som en professionell investerarvän. Det finns inget alternativ. Samtidigt håller sig ekonomin het.

Med vänliga hälsningar, 20-40% kontanter sedan sommaren.

Edit: Låt mig också tillägga att börsen/världsekonomin har förväntats kollapsa varje år sedan ~2016, när jag började följa ekonomin. Och säkert var det samma sak före det. Utan att lyssna på pessimister skulle min portfölj också vara större och mitt sinne piggare.

38 gillningar

I Rapalas tråd diskuterades den här veckan med Inderes analytiker Olli att defensiva och beprövade konsumentföretag historiskt sett har prissatts med en premie på p/e cirka 20 på börsen. Harvia kan räknas som ett sådant. Prognosen för 2022e med nuvarande kurs är p/e 23. Det skulle behövas ganska mycket för att p/e skulle sjunka till cirka 10. Om svaghet börjar synas under Q4 2021 - Q1 2022 finns det säkert utrymme för nedgång. Med nuvarande värdering finns det inte mycket utrymme för misstag, och jag skulle inte ens ha startat den här diskussionen om du inte hade dragit fram ett så pass drastiskt -80% uttalande ur rockärmen :smiley:

8 gillningar