2022 års TOP3

Jag har redan väntat på att någon skulle öppna denna tråd igen, som redan har blivit en tradition, så jag öppnar den nu själv. Låt oss “skämtsamt” tippa de tre bästa kursraketerna på Helsingforsbörsen för nästa år. Tiden att tippa är fram till den 31 december 2021. Det vore trevligt att också höra korta motiveringar från alla, vad ni baserar den möjliga kursuppgången på.

Nedan är min egen gissning med så kallade hypotetiska scenarier, om allt skulle gå ungefär som planerat för dessa företag. Observera också naturligtvis att dessa inte är investeringsrekommendationer åt något håll.

Stockmann (finns i min portfölj)

• Lindex skulle fortsätta sin fina utveckling och även detaljhandelsdelen, som redan var lönsam under tredje kvartalet i år, skulle göra ett vinstgivande/nollresultat. En viktig faktor är också att fastigheterna skulle säljas till åtminstone acceptabla villkor. Jag ser en betydande uppsida i företagets värdering, vilket kan realiseras snabbt om/när fastigheterna säljs och mer information ges om i vilken form detaljhandeln fortsätter.

Orthex (finns i min portfölj)

• Internationaliseringen skulle accelerera ytterligare och även hemmatrenden skulle förbli relativt stark trots coronasituationen. Vi skulle äntligen också se ett eller två bra företagsförvärv som framgångsrikt integreras i företaget. Företaget skulle åtminstone i liten skala göra en så kallad “Harvia”.

Rush Factory (finns inte i min portfölj)

• I min tipprad ser jag betydligt mest risk i detta fall, men i gengäld också möjlighet till hög avkastning. Om allt går bra skulle det olyckliga 2020-projektet äntligen lanseras och omedelbart visa sig vara en framgång. Samtidigt skulle det gamla COR-projektet fortfarande generera stabilt. Coronan skulle inte heller allvarligt hindra arrangemang av evenemang.
52 gillningar

Solteq, Tecnotree, Rapala.

8 gillningar

Här är min top-3:

1. Orthex, samma motivering som ovan. Risken är växande inflation, om den inte kan pressas in i priserna.

2. Harvia. Detta tåg stannar inte än.

3. Qt. Jag äger inte detta (ännu), men jag hoppas verkligen att detta kommer att växa till ett sådant megabolag som det nu prissätts till.

8 gillningar
  1. Nokia
  2. Kamux
  3. Harvia
8 gillningar

Nexstim, Skarta, HK Scan

5 gillningar

Sampo
Nordea
TietoEVRY

2 gillningar

Optomed Kamux Orthex

1 gillning

Stonkmann, värdet släpps loss stort när varuhusets väggar säljs och bolaget är därefter en nettoskuldfri Lindex-driven kassamaskin.
Kamux fick så hårt med stryk i år att jag inte skulle bli förvånad om den dippen skulle återhämtas nästa år, även om Kamux för närvarande inte finns i min portfölj.
Som en vild chansning kastar jag in SRV, kursen är så djupt nere i dyn att om det skulle komma en eller till och med två positiva överraskningar därifrån, så finns det uppsida att hämta både i resultat och multiplar. :smiley:

6 gillningar
  1. Kontanter
  2. Kontanter
  3. Kontanter

Festen är över på aktiemarknaden, om marknaden sjunker med -50% inom ett par år kan man börja titta på köp, om ens då.

47 gillningar

QT eftersom vi bara har hört förspelet om detta företag. Många förstår inte vilken otrolig potential detta företag har.

Tokmanni är ett växande företag som säkert kommer att expandera utanför Finland i framtiden. Det är också möjligt att en större aktör köper Tokmanni.

OmaSP är en av de finska börsens pärlor, som inte får tillräckligt med uppmärksamhet med tanke på hur bra och billigt företaget är.

7 gillningar
  1. Qt
  2. Kempower
  3. Harvia
5 gillningar
  1. Finnair – flygresorna är tillbaka!!!
  2. Stockmann – fastigheten säljs för en miljard och Lindex dominerar
  3. Innofactor – oddsen fördubblas. Ja, detta kommer att växa även om det inte prissätts – tvärtom
11 gillningar

Kamux

Faron

LeadDesk

Utan större motivering: två som jag anser är undervärderade och ett lotteri inom biobranschen.

3 gillningar

Kamux, Tokmanni, TietoEvry: den gemensamma nämnaren för alla är enligt mig en högkvalitativ och gropbeständig grund (funda) kombinerad med den senaste tidens kursfall. I osäkra tider är de också defensiva, vilket kan locka “flyktingar” från “bumtsibum”-aktier. Eller så kan dessa ge de mest festliga förlusterna, Shiller P/E är runt 30 för alla, så hälften kan hyvlas bort om tillväxten inte sker. Jävig åsikt, jag äger alla.

3 gillningar
  1. Nokia (5 & 6G-tekniken utvecklas ytterligare och börjar dominera samhället och dess tjänster mer.

2. Neste (Förnybara energikällor börjar sakta men säkert dominera vårt samhälle mer och mer.

3. F-Secure (Betydelsen av cybersäkerhet växer för varje månad. Ingen kan förbereda sig perfekt för nästa attack. Det finns dock aktörer som vet tillräckligt mycket för att hålla sig på topp när det gäller kunskap och expertis.

*Jag äger (än så länge) inte ett enda företag.

4 gillningar
  1. Nordea
  2. Outokumpu
  3. SSAB

”Följ vild spekulation, ta inte detta som ett investeringstips”

Nordea gynnas av den fortsatta inflationen och de räntehöjningar som följer, vilket går direkt till sista raden.

Outokumpu och SSAB
Priset på rostfritt stål sjunker inte, utan supercykeln fortsätter, vilket beaktas i prissättningen.

6 gillningar
  1. Stockmann
  2. Kamux
  3. Fondia

Jag förbehåller mig rätten att göra ändringar fram till den 31 december 2021.

13 gillningar
  1. Harvia
  2. Tecnotree
  3. Nokia
6 gillningar
  1. Kamux: Visar att tillväxtresan fortsätter som planerat. Kursen har sjunkit oproportionerligt mycket enligt mig. Värderingsnivån vid årets början är låg och kommer att korrigeras under nästa år.
  2. Kempower: Mycket hype och tillväxten är sannolikt snabb under ett par år till.
  3. QT: tillväxten fortsätter
2 gillningar

Låt oss gå efter den egna portföljen, eftersom jag är bäst insatt i dessa och det finns avkastningsförväntningar.

1. Orthex
  2. Kamux
  3. Harvia

Harvia kommer att göra några “Harvia-grejer”, det vill säga överraska med positiva resultatvarningar/företagsförvärv. Kamux tillväxtresa fortsätter och investerare börjar igen prissätta positiva scenarier. Så vi går inte in i nästa år med “boom-boom” (marknaden verkar ha rört sig från “boom-boom” till företag som gör vinst, vilket även skulle kunna gynna ovanstående namn).

2 gillningar