Låt oss öppna en traditionell tippningstråd, då jag redan har funderat lite själv.
Vi gissar alltså “lekfullt” på de tre största kursvinnarna på Helsingforsbörsen år 2023.
Jag hör gärna korta motiveringar till valen. Sista dagen att tippa är 1.1.2023.
Här är mina egna val:
Qt Group, i portföljen
Jag tror att tillväxten fortsätter vara god och att det börjar synas i kursen mot slutet av året. Verksamheten har varit bra hela tiden och jag ser ingen anledning till varför det inte skulle fortsätta så.
Savosolar, i portföljen
Meriauras intåg skärper verksamheten och nya kunder för solfångare börjar hittas i takt med att energikrisen fortsätter.
Merus Power, i portföljen
Det långsiktiga arbetet ger resultat nästa år och energilager börjar sälja, dessutom fortsätter filtren på en stark bana i takt med att referenser samlas. Produkterna bör vara i ordning och jag litar på bolagets ledning.
I tävlingar av den här typen måste man lita på de bolag där man även har sina egna pengar investerade. Så här är mina val:
Fondia
Ett turn-around-bolag vars vändning stärks under 2023. Personalomsättningen sjunker och som den nya VD:n har sagt, börjar fokus på grunderna ge resultat. Den starka framfarten i Sverige fortsätter och Finland kommer tillbaka på tillväxtspåret.
Sievi Capital
Med hjälp av den nya strategin börjar bolagets dolda värde frigöras. KH-kones starka prestation fortsätter. Det nya rapporteringssättet för H1 och Sievi Capitals första kapitalmarknadsdag i historien ger ökad synlighet kring bolagets värde.
Kamux
Åtminstone H1 2023 orsakar fortfarande gråa hår för företaget, men en hel del negativt är redan inprisat i kursen. Kanske slår inte allt det dåliga in och företaget överraskar positivt ännu under 2023. Överraskningsmoment kan vara framstegen i den tyska verksamheten och tagandet av marknadsandelar.
Sievi: Värdeinvesteringens återkomst slår till och ett pris under bokfört värde smakar gott för investerare, liksom den nya strategin.
Wärtsilä: I och med Europas Green Deal fraktas vindkraftverksblad och rotorer runt om i Europa med motorerna på högvarv, och alla trånar efter energilagring.
Oma Säästöpankki: Det blir ingen recession trots allt och glesbygdens bostadshävstångare lyckas faktiskt betala sina lån, Lieto-fusionen lyckas och OSP börjar värderas som ett tillväxtbolag.
Fodelia, matinflationen börjar lugna ner sig och marginalerna förbättras. Samtidigt ökad volym när kommunerna outsourcar verksamhet.
Norrhydro, den nya fabriken börjar rulla på ordentligt och samma sak som ovan, råvarupriserna börjar normaliseras och därtill om man kunde få goda nyheter från Norrdig.
Valmet, stabil affärsverksamhet från serviceverksamheten med god marginal. Cyklisiteten minskar och aktiens värdering förbättras.
Puuilo
Inflationen härjar, pengarna sinar och allt fler styr stegen mot lågprisbutikerna. Tjenare på er vid det utarmade folkets bord!
Robit
Materialen sinar, man måste nå djupare och borrkronorna slits. Teräsvasara sporrar vändningsbolaget till nästa nivå i plattformshoppandet.
Wärtsilä
När man pratar om energieffektiva och hållbara lösningar i denna grönmålande värld, då är det → Wärtsilä i mina tankar, Wärtsilä i mina tankar… Wärtsilä i mina tankar… har jag Wärtsilä i mina tankar.
Låt oss kasta in en sådan här skamlös hälsoteknik-gissning.
Faron
Start av nästa fas för Bexcombo och Matins med hjälp av biomarkörer och expansion av Bexmab till fas II. Dessutom förväntas nyheter om partneringavtal.
Herantis
Kursen har sjunkit efter att Lymfactin och rhCDNF avbröts, vilket har höjt bolagets risk. Alla marker ligger nu på HER-096, där fas I-studier genomförs under år 23. Preliminära prekliniska data verkar lovande.
Optomed
FDA-godkännande, så att försäljningen till USA kan påbörjas.
Oma Säästöpankki - En djup recession undviks, sektorns värdering förbättras till nära historiska genomsnitt och ränteuppgången kommer slutligen att gynna Oma SP Kamux - Flaskhalsarna i produktionen av nya bilar försvinner och begagnade bilar börjar sälja igen
Lamor - Tillväxten fortsätter vara stark
Valmet - var tvungen att välja något i stället för Kamux
Först kommer jag att tänka på Kamux. Den har pressats ner så totalt under det senaste dryga året att den säkert vänder uppåt vid minsta lilla framgång. Dessutom börjar den nya VD:n också och vi får se hur man börjar styra bolaget i rätt riktning.
Som nummer två kastar jag lite överraskande in Metso Outotec. Beställningarna trillar in nästan dagligen för tillfället. Kopparbrytningen accelererar och stenkrossningsverksamheten bör fortsätta på en bra nivå. I övrigt känns det som att bolaget har klarat marknadsturbulensen väl.
Som tredje Oma Sparbank (Oma Säästöpankki). Tillväxten fortsätter på en bra nivå.