Årets TOP3 är en populär tråd. Men vilka floppar och varför? Det är svårare att säga? Eller är det? En lista där alla skulle önska att de hade fel. En uppgång och positiv stämning ökar antalet inlägg, men man kan inte alltid vinna. Förlorare glöms bort och tystas ner, även om de senare kan bli vinnare. Syftet är inte att måla fan på väggen. Kanske kan bedömningarna vara till nytta för någon?
Min egen lista som utgångspunkt, förstås:
Oma Säästöpankki (Min Sparbank) - turbulensen i bankvärlden fortsätter och de små hamnar i kläm.
Oriola - nedgången fortsätter under konkurrenstrycket.
Saga Furs - coronastödet avtar och konsumtionsvanorna driver på nedgången.
EDIT: Alltså från Helsingforsbörsen
Så Tesla är ute.
Sagafurs skulle vara med på min lista om tidshorisonten vore 5 år – en försvinnande näring.
Optomed – följer av nyfikenhet, för jag vill veta vad det är i mitt tänkande som går så fel.. jag hade inte ens förväntat mig att emissionen skulle gå igenom med den information som fanns tillgänglig i företagspresentationen. De måste skapa sin egen marknad (dyrt) och främst där det finns lite pengar för sjukvård och mer akuta hälsoproblem tar de som finns tillgängliga. Områden med råd att välja bättre utrustning. Prissättningen är fruktansvärd, en stor del av omsättningen består av ett grundläggande IT-företag, som aldrig skulle prissättas med dessa multiplar. Jag vet inte om ett år räcker, men jag förväntar mig en flopp.
Skulle en tredje kunna vara något mer konventionellt – en som drar nytta av corona, lider när corona lättar och har konkurrens på gång, så låt oss säga Tokmanni. Jag ändrar detta när jag hinner tänka lite först, jag tror jag hittar en bättre floppkandidat
Edit: Fellow finance, faktiskt nummer ett, jag förväntar mig mest en flopp från detta.
Wärtsilä
Nokia
Nordea
Kone
Kesko
Elisa
Motiveringen till den ovanliga listan är att jag förutspår en slags börskris nästa år. Inflationen skenar och räntorna stiger ordentligt?
I en sådan situation pressas den extra luften ur värderingsmultiplarna först. I tillväxtaktier håller tillväxten värderingen på plats och i värdeaktier finns inte samma nedgångspotential. Kvalitetsaktierna får alltså sig en känga.
Stockmann
Afarak Group
Viking Line
Oriola
Faron Pharmaceuticals
Herantis Pharma.
Nästa spel
Nokian renkaat
Stockmann
Stockmann - sålde sin ikoniska fastighet
Rovio - hämningslös uppgång utan bevis
Outokumpu - ingen utdelning
Stockmann
SRV
Nokia
Nokian Tyres – Efterfrågan betydligt svagare än marknadsförväntningarna.
Kamux – Personlig bias, jag håller inte med om ett marknadsvärde på en halv miljard:no_mouth:
Taaleri – Trots förväntningarna vänder inte skeppet nästa år än.
Av dessa har jag under det gångna året varit lång i Taaleri och kort i Rinkulat.
QT - Förväntningarna har stigit för högt med kursuppgången, enligt mig.
Nokian Tyres - Värderingsmultiplarna har blivit väldigt höga.
Finnair - Även om det redan finns ljus i slutet av tunneln, kommer nästa år att bli riktigt svårt för Finnair. Det finns mycket tom kapacitet på marknaden, så konkurrensen kommer säkert att vara tuff när reserestriktionerna lättar. Förluster uppstår hela tiden i en enorm takt, och detta kommer att fortsätta under en lång tid framöver.
Alma Media - usla framtidsutsikter, med usla verksamheter, särskilt de ekonomiska medier de har - i kombination med en hög värdering
Fortum - för mycket politisk och all möjlig risk utan tillväxt
Leaddesk - helt absurd värdering
Raisio - ett helt investerarofördelaktigt företag, med verkligen mycket politisk, valuta- och råvarurisk
SSH - orimlig värderingsnivå med helt löjliga resultat
Taaleri - en veckor gammal röra som fokuserar på allt annat än att skapa värde och nytta för aktieägarna
YIT - VD:ns avgång tyder på att det värsta ännu inte har setts; valuta-, Ryssland-, balansräkningsrisk och mycket mer.
Oriola - e-handelstillväxt är den största risken för denna föråldrade tröga jätte, brist på kompetens inom volymverksamhet, brist på volymer till önskad nivå, ständiga egna problem, ryktes- & valutarisker, inkompetent ledning och styrelse, för mycket spridning osv…
Här är mina för nästa år. ![]()
Det finns gott om dem. ![]()
Nanoform
Next Games
SSH
Jag har absolut inget emot dessa företag och önskar dem ett framgångsrikt år 2021.
Värderingen kräver att de presterar något som jag inte tror de kommer att klara av inom en snar framtid.
Kamux
Enorm hype, men sanningen om bilhandlarens “multibagger-aktie” slår dig i ansiktet. Kanske en fin liten avkastning, men det kommer inte att ta dig till månen.
Rovio
Har resultaten visats? Ökning har skett med svaga resultat.
Kone
Behöver förmodligen inte kommentera det självklara?
Savosolar
Mjölkar mer pengar med emissioner. Detta företag kommer aldrig att göra vinst.
Rapala
Traditionella förväntningar, traditionellt resultat.
Fondia
Verkar osannolikt att VD:n kommer att bytas ut nästa år.
Telia
Se Rapala.
Stockmann
Next Games
Fellow Finance
Stockmann – enligt mig är det här ett helt förlorat spel. Ingen använder Stockmann som nätbutik, och de kanske nu avstår från flaggskeppsbutiken och galna dagar. Den sista som lämnar släcker ljuset.
Finnair – i värderingen har man redan tagit ut mer än 12 månaders förskott. Nästa år lär det dröja till sommaren innan verksamheten kommer igång igen, och jag skulle inte bli förvånad om det tar fram till slutet av året innan man globalt börjar tala om flockimmunitet, och resandet börjar återgå till det normala utan obligatoriska coronatester vid in- och utresa. Potentiella coronamutationer etc. har också skapat ett oväntat tilläggsproblem. Årlig avkastningsförväntan negativ.
Next Games – på listan finns det säkert bättre “bomber” som jag inte har satt mig in i, men NG har verkligen varit ett sorgligt fall de senaste åren, och undertecknad har inga förväntningar på spel baserade på varumärken som Stranger Things etc. Ett starkt varumärke är ingen garanti för intresse för ett mobilspel i den världen. Få var ens intresserade av Sagan om ringen- eller Game of Thrones-spelen på sin tid, för att inte tala om de senaste tidens superhjältespelsfloppar, där utgångspunkterna var av en helt annan klass.
Valoe (liksom Savosolar, Arafak): utspädningen fortsätter och fler decimaler söks utan omvänd split.
Next Games: här finns nog inga positiva vinster att hämta om de inte trollar fram en riktigt häftig kanin ur hatten.
Elisa: 5G-investeringarna kostar och värderingsnivåerna sträcker sig inte längre.
PS. Jag tänkte byta ut Elisa mot Kone eller Revenio. Jag skulle ärligt talat inte våga satsa pengar på att något av dessa kvalitetsbolag faktiskt skulle vända nedåt. Värderingen har bara skenat i alla.
Savo Solar – av någon anledning fortfarande på börsen, så jag lägger den som nummer ett medan det ännu finns tid.
Viking Line – vaccinet betyder inte att man kan supa och festa på båtarna till hösten.
Outokumpu – Outokumpus kurs har börjat stiga när inflationen övergått från värdepapper till råvaror, men nu när världen har rekordmycket lån mot värdepapper OCH rekordmånga optioner i omlopp så kommer nog luften att gå ur även detta rally relativt snabbt.
Det finns många bra val i tråden. Jag skulle vilja följa Stokka och Fellow Finance. Båda har en affärsverksamhet som är ren idioti.
Nokia – Bolagets agerande på 2000-talet säger tillräckligt.
Finnair – Kommer inte att kunna använda hela sin flygplansflotta 2021; piloternas certifikat fick medvetet förfalla.
YIT – Byte av VD räcker inte när det inte syns tillräckligt med kranar vid stadens horisonter.
Låt oss lägga in tillväxtbolagen i min egen portfölj här, vars multiplar är på väg att sjunka:
QT
Revenio
Remedy