Volkswagen Group

Volkswagen blev Finlands mest köpta elbil 2020. Den har också varit köpt som aktie.
Volkswagen bytte ut produktionslinjen i Zwickau för att tillverka elbilar istället för Golfar. ID Neo var ett koncept som låg till grund för ID.3 och strax därefter ID.4, som bär och drar mer. Sedan finns också e-up och e-Crafter. Som mellanmodeller finns mild- och laddhybrider. Företaget strävar efter att vara CO2-neutralt till 2050.

Är bilmärket, i pressen från Tesla, Toyota och andra, en faktor värd att investera i? Det finns traditioner inom biltillverkning och naturligtvis känner tyskarna också till bilismens andra delområden och miljökraven, men räcker förmågan att svara på mjukvara och andra nya saker? Eller är det för stelt och konservativt?

Aktien har fått ett uppsving. Enligt min åsikt skulle VW som produkt och företag vara värt att diskutera, så att det inte händer att marknadsledaren ignoreras när man talar om Tesla och vätgas-/eldrift. Eller är VW som ämne för praktiskt och osexigt? Jag vore nyfiken på att höra åsikter, då detta är nummer ett på bevakningslistan, och när aktien också är lite på nedgång.

19 gillningar

Obs! Om en ”Volkkari” känns som en folkbil och en Skoda, som en produkt från företaget, som en östbil, och om känslan för företaget baseras på detta, är man mer fel ute än man anar. Lamborghini tillhör koncernen och därifrån kommer den S3XY som Tesla strävar efter. En helelektrisk Lamborghini, skulle du ta den? Koncernen har också Bugatti, Bentley, Porsche, och med tanke på VW:s miljömål börjar även dessa att bli gröna. Även om en del av ”grönskan” kommer från ”knep”, som att köpa utsläppsrätter från Tesla, är det osannolikt att de skulle våga förfalska saker längre. Nerven brast och jag var tvungen att köpa en bit av Volkswagen till portföljen efter en halvdags övervägande. En del av det var nostalgiska minnen av företagets fordon.

2 gillningar

Volkkar har fortfarande lite arbete att göra med sitt rykte. Gasfusk, kvalitetsproblem, påtvingat underkuvande av Skoda när de gjorde för bra bilar, etc.

6 gillningar

Utan att försvara någon modell; Vad tror du om det i förhållande till Teslas rykte? Eller vilket bilmärke har bäst rykte just nu enligt det måttet?

[quote="Sissos, post:4, topic:16775"]\nHur tror du att det förhåller sig till Teslas rykte? Eller vilket bilmärke har bäst rykte just nu enligt det måttet?\n[/quote]\n\nTesla har också ett ganska dåligt rykte rent generellt. Även i Finland är deras underkännandeprocent vid besiktning ganska hög. Modellerna från 2015 underkänns med en mycket hög andel på 13,4 % för relativt nya bilar, och 2017 års modeller med en hög andel på 10,1 %. Det vanligaste felet är i bakaxeln – det kan förstås vara så att folk “testar” accelerationen lite och samtidigt förstör axeln genom ovanligt bruk.\n\nhttps://www.traficom.fi/fi/tilastot/katsastustilasto\n\nDet bästa ryktet har förmodligen Toyota & Honda, i alla tider :slight_smile: Och Toyota är för övrigt en pionjär inom hybridbilar, och var det inte också den första vätgasbilen, Toyotas Mirai. Rena elbilar verkar fortfarande vara under utveckling hos båda. Honda har bara en sådan “minicooper”-elbil, kort och gott kallad “e”: https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_e\n\nRedigering:\nDe har också haft Clarity Electric under åren 2017-2019: Honda Clarity - Wikipedia

3 gillningar

Om man tittar på företagets ledning (strategi och dess implementering), produktimplementering (design, tillverkning och kvalitetskontroll) och kundupplevelse (marknadsföring, försäljning, image), så är få företag bra på allt. Toyota är som produkt och process bland de bästa i sin klass bland dagens bilar, liksom Honda, men Volkswagens familj ligger inte långt efter, om alls. Toyota hade problem i början med att erövra världen (Toyoda), när produkten var gjord för japanska förhållanden. Inte heller i EV/H-frågor ligger de i topp. Sammantaget tror jag mer på VW:s förmågor.

2 gillningar

Jag själv gick in i VW för en tid sedan; framväxten av elbilar (ID-serien), attraktiva värderingar och ett ökande intresse som investeringsobjekt i USA fick mig att köpa en liten mängd, vilket har utvecklats ganska snabbt tack vare den senaste tidens värdeökning. När det gäller multiplar ligger VW “ljusår” under de hajpade elbilföretagen, men om och när VW blir världens största elbilstillverkare, kanske investerarnas intresse, särskilt i USA, börjar stiga till helt egna nivåer.

2 gillningar

Skrapar en viss bluff fortfarande på Volkswagens (VW:s) image? Många verkade tycka om VW:s bil med låga utsläpp även i USA innan bluffen avslöjades, varefter parkeringarna fylldes med VW-bilar som ingen längre ville ha.

1 gillning

Det finns verkligen en idé där. ID.4 kändes verkligen som en billig plastig körredskap, jag provkörde den för drygt en vecka sedan. Förvånansvärt högljudd också. Jag kan inte säga om biltillverkning kommer att vara en lönsam bransch i framtiden. Man skulle kunna tro att det kommer att gå som med elverktygstillverkarna, priserna går ner och det kommer att komma lågprismärken.

1 gillning

När det gäller hela denna elbilsmani finns det en mycket viktig sak att komma ihåg: oavsett energiform (bränsle, el, vätgas, gas) kan prisnivån på bilar som kommer ut på massmarknaden inte ändras betydligt (förutom på grund av inflation över tid, naturligtvis). Folk är helt enkelt inte villiga att betala över en viss gräns för en bil. För många är det trots allt bara ett transportmedel.

Utöver detta, när vi talar om tillverkarnas investeringar (= risker) och hur bilar håller på att förvandlas till mobila datorer med programvara för att möjliggöra tjänstebaserad verksamhet, då är kostnadsstrukturen för tillverkaren också otroligt hög.

Dessa två saker bildar den slutliga ekvationen: kommer medelpriset på bilar att stiga, eller kommer den konkreta kvaliteten att sjunka, till exempel i bilens fysiska delar? Min personliga åsikt är att kvaliteten på materialen och hela bilen kommer att sjunka, och mindre förvånande kommer dessa mellanklassbilar att vara ”högljudda och knarrande plastlådor”. Tiden får utvisa vilka andra problem som kommer att dyka upp på längre sikt. Jag tror inte att diesel-gate var det sista.

5 gillningar

https://www.motor1.com/news/497984/stellantis-beating-vw-europe-sales/

1 gillning

När länkar delas vore det trevligt med en kommentar om varför man delar länken, som praktiskt taget vem som helst kan hitta annars. Jag har nog själv delat bara länkar, men baserat på ovanstående feedback gör jag inte det längre. Hur ser försäljningen av elbilar ut för VW och Stellantis?

2 gillningar

Den informationen finns också lättillgänglig på nätet.
Stellantis EV-mål 2021: 400k
VAG EV-mål 2021: 1000k
Bådas EV-marginaler är förmodligen så dåliga att de kommer att orsaka fler problem åtminstone de närmaste åren.
Stellantis är hur som helst i betydligt bättre skick: ren historik, utmärkt ledning, bra legacy-marginaler, ledande inom lätta nyttofordon (LCV), amerikanska muskler (RAM, Jeep, Dodge), oberoende av den kinesiska marknaden, etc.

1 gillning

Eftersom bilars utsläpp räknas på ett visst sätt, är även förlustbringande elbilsproduktion lönsam för företaget, eftersom man inte behöver köpa utsläppsrätter.

Visst. Men detta mål kan också nås på andra sätt. Även med FC LCV (bränslecells-lätta nyttofordon), mindre bilar, PHEV (laddhybrider), Tesla-krediter etc. VAG:s koldioxidprestanda har inte varit särskilt imponerande, inte heller förra årets vinstmarginal.

Årets prognos visar att t.ex. Toyota klarar sig utmärkt trots att de inte ens säljer helt elektriska bilar.

VAG:s propagandamaskin har förvisso arbetat hårt de senaste månaderna. Youtube-kommentarerna till ID4:s amerikanska reklam avslöjar dock att maskineriet är lite verklighetsfrämmande (och den där Voltswagen var också ett uselt försök).

När man har övervakat marknaden för elbilar, hittar man lätt orsaken till den senaste tidens kursuppgång. Volkswagen är i utmärkt fart när det gäller elbilar och har lyckats lansera den första riktigt bra familjeelbilen, ID4, till ett rimligt pris. Dessutom finns det en ny attraktiv modell varje år i hur många år i rad som helst. Och kapaciteten borde inte vara ett problem.

Toyota dominerar nu, men ligger långt efter med elbilar, eftersom de ännu inte har fått ut något på marknaden.

4 gillningar

I Europa finns det en något överoptimistisk syn på VAG:s (Volkswagen AG) prestanda och stora planer. Tiden får väl utvisa. VAG ligger långt efter inom vätgasekonomin och den egna kapaciteten är hittills teoretisk. Vi får förresten se om SEC reagerar på försöket till marknadsmanipulation.

1 gillning

Vilken betydelse kommer vätgasekonomin att ha för VAG när det gäller personbilstrafik under de närmaste åren? Min bedömning är att elbatterier fortfarande utvecklas i snabb takt. Väte är ett sätt att lagra energi och kommer säkert att vara en viktig faktor inom vissa typer av trafik/applikationer. Även biobränslen kommer att spela en stor roll under lång tid framöver.

3 gillningar

En åsikt om ämnet :slightly_smiling_face:. Marknadsledare 2022.

8 gillningar

Puh, jag trodde du svarade de tidigare om vätgasekonomin :slight_smile: Blygsamhet verkar inte vara på modet på dessa marknader.
Hur som helst, Jefferies-analytikern Philippe Houchois förväntar sig att VW-aktien stiger till 295 euro under de närmaste månaderna.

2 gillningar