Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG

Hälsningar till alla!

En tråd för att följa Porsche har saknats här på forumet. Jag vill genast förtydliga att denna tråd handlar om bolaget Porsche AG (officiellt Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG), vars ticker är P911. Detta ska inte förväxlas med bolaget Porsche SE, som är ett börsnoterat holdingbolag vars huvudsakliga innehav är Volkswagen och Porsche AG. Hur denna korsägandestruktur uppstod går tillbaka över 15 år, då Porsche försökte ta över hela Volkswagen. Det involverade intressanta ägarförändringar samt strider mellan familjerna Piëch och Porsche, vilket förmodligen inte behöver diskuteras närmare i detta sammanhang. Var och en kan läsa mer om dem, till exempel med hjälp av Wikipedia. Det viktigaste är att ägarförhållandena för närvarande är åtminstone något logiska och framgår av diagrammet nedan:

Porsche inledde sin börsresa i slutet av september 2022 efter att Volkswagen noterade dess aktier i en nyemission. Enligt min åsikt gjorde Volkswagen i slutändan ett dumt drag ur sin egen synvinkel, och tidpunkten för noteringen försenades så pass att de mest extravaganta priserna för Porsche inte uppnåddes. Med de kontanter som erhölls från noteringen har Volkswagen inte gjort något särskilt vettigt, men som ett resultat av allt är denna lyxbiltillverkare nu ett självständigt börsbolag. Efter förra året har självständigheten ökat, då de ekonomiska relationerna med moderbolaget har klarlagts.

Jag har genom åren ägt både Porsche SE (en fruktansvärd kronisk värdefälla) och Volkswagen (har alltid svikit mina förväntningar). Jag har följt Porsches börsresa mycket noggrant hela tiden. Vid tidpunkten för nyemissionen kunde jag inte köpa aktier, och när kursen började en ganska kraftig uppgång konstaterade jag att bolaget inte riktigt passade min strategi. Kursen har dock kommit ner, och i mitten av januari i år konstaterade jag att aktien var på köpnivå enligt mina parameterpreferenser. Utdelningsavkastningen är visserligen för liten än så länge, men förväntas växa. Bakom mitt köpbeslut låg både bolagets starka ekonomi och, enligt min mening, gynnsamma framtidsutsikter. Jag gillar också Porsches produkter, även om jag inte har någon direkt kontakt med dem annat än att jag har tillbringat mycket tid med att meka med en motor designad av Porsche.

Den starka ekonomin framgår av Porsches årsredovisning som publicerades idag, vars viktigaste siffror är följande:

Färska finansiella siffror och investerarpresentationen finns här: Financial Information | Porsche AG .

Porsche är ett extremt lönsamt företag inom bilindustrin och dess P/E-tal vid dagens stängningskurs är 15,9. Marknadsvärdet är cirka 82 miljarder euro och det är i samma storleksordning som en annan sportbilstillverkare, Ferrari, vars marknadsvärde är 75 miljarder euro. Ferraris värdering är av en helt annan klass, med ett P/E-tal på 56. Jämfört med Ferrari är Porsche för närvarande mycket måttligt prissatt, även om Porsche är dyrt jämfört med andra tyska biltillverkare. Analytikernas konsensus för riktkurser är för närvarande 95 euro, men jag skulle anta att de kommer att stiga i och med dagens årsredovisning. Aktiekursen var åtminstone i god form och slutade på +11,47%.

Porsches försäljning har varit mycket god med tanke på att det är en ganska dyr produkt. Utvecklingen av försäljningsvolymerna framgår av följande tabell:

Kuva4

Det innevarande året kommer inte att bli något stort tillväxtår, utan guidningen var mycket platt:

Anledningen till nolltillväxten är kopplad till förnyelsen av modellutbudet. Alla modeller har antingen nyligen förnyats eller kommer snart att förnyas. Cayenne och Macan befinner sig just nu i ett sådant limbo, och den nya 911, viktig för varumärkesimagen, kommer att presenteras i mitten av året. Bolagets egen antagande är att försäljningsvolymerna kommer att öka efter lanseringarna. Jag tror inte att de har fel i den saken. Porsches verksamhetslogik är inte densamma som för massproducenter, och denna tillverkare kommer inte att delta i bilrean. Det är intressant att Porsche för närvarande rankas som det mest värdefulla varumärket bland lyxprodukter: Brandirectory

37 gillningar

Här är ytterligare en drygt tre timmar lång djupdykning om Porsche från Acquired

6 gillningar

Tack för det där korsägarschemat, jag fick ingen rätsida på den där figuren genom att bara läsa bolagens publikationer :grin:

2 gillningar

Det var verkligen ett krångligt upplägg, men ännu rörigare var det att få grepp om hur euron rör sig mellan kontona i den här separationen. Alltså hur Porsches kassa egentligen tar form. Jag fick inte full koll på det förrän bolaget meddelade att transaktionerna var genomförda.

När det gäller ägarstrukturen tycker jag det viktigaste är att notera att endast 12,5 % av Porsches aktier är fritt omsättningsbara. Porsche SE:s och Volkswagens innehav rör sig inte, så det är bara aktier till ett värde av drygt 10 miljarder som handlas.

2 gillningar

Även om det kanske går lite utanför ämnet för tråden, kan du säga vad den förklarande faktorn är här? Varför är Porsche SE en kronisk värdefälla? Med de ägarandelarna borde marknadsvärdet väl ligga nära 0,31 * 65 + 0,125 * 81 = 30 miljarder, men i verkligheten är det 15 miljarder. Varför? Borde inte detta förr eller senare leda till antingen en mycket hög direktavkastning eller att kassan ständigt sväller?

Och ett liknande resonemang gäller förstås Volkswagen. Dess marknadsvärde är 65 mrd, ägarandelen i Porsche är värd 59 mrd och nettokassan är 40 mrd. Helt orimligt?

3 gillningar

https://www.tradingview.com/news/reuters.com,2024:newsml_L3N3FQ3S7:0-vehicle-software-maker-applied-intuition-raises-250-mln-from-porsche-others/
Porsches kursutveckling befinner sig också i ett intressant skede och jag har själv väntat länge på att botten ska hittas. Nu börjar det se sannolikt ut att 72 skulle vara en sådan, så snart marknaden har hunnit smälta resultatet från delårsrapporten. EV är cirka 88 miljarder, med en skuldsättning på 10,5 miljarder.

Själv anser jag att Porsche/Ferrari är sådana biltillverkare vars bilar med förbränningsmotorer kommer att efterfrågas under lång tid framöver, förutsatt att lagstiftningen är flexibel gällande tidsgränserna. Elektrifieringen kräver kapital och där måste man givetvis lyckas på första försöket. Det finns alltid efterfrågan på kvalitet.

1 gillning

Tack för att du öppnade tråden. Stöder inte diagrammet just köp av Volkswagen-aktier, då man under de senaste ca 6 månaderna har kunnat köpa Volkswagen VOW3-aktier för under 100 €? Genom att köpa Volkswagen får man ta del av Porsche P911:s framgång. Peter Seligson har åtminstone marknadsfört VOW3 som en gratisaktie när man tänker på allt man får genom att äga den.

1 gillning

Enligt min mening finns det ingen logik i Volkswagens marknadsvärde, men Porsche SE:s nedgång är mer förståelig. Det är förvisso en absurd ”rabatt”, men i bakgrunden spelar Porsche SE:s dåligt timade drag i samband med Porsche AG:s börsnotering (IPO) in. För att Porsche SE skulle kunna teckna dessa aktier i Porsche AG var man tvungen att skuldsätta sig kraftigt. Detta gjordes precis när räntorna började stiga ordentligt. Tidigare var Porsche SE ett skuldfritt företag. Porsche SE har inga problem med sin skuld, men visst utgör den en belastning just nu.

Ja, jag tycker att det stöder det också, men Porsche verkar ändå inte vara övervärderad. Jag skrev precis om den där obegripliga situationen i Volkswagen-tråden. Som framgår av diagrammet äger Volkswagen 75 % av aktierna i börsnoterade Porsche AG. Beräknat till nuvarande kurs är värdet på dessa aktier över 59 miljarder euro. Hela Volkswagens marknadsvärde är 65 miljarder till nuvarande kurs. Volkswagens nettokassa är 40,3 miljarder. Utöver detta får man genom att köpa aktien en andel i bilverksamheten, som genererar 18 miljarder euro i vinst årligen.

Men inte mer om den här situationen i den här tråden.

3 gillningar

Återgår till nyhetsrapporteringen och analytikeruppdateringarna efter Porsches evenemang i Leipzig.

I tidningsrubrikerna noterades åtminstone den välstartade försäljningen av helt elektriska Macan. Enligt Oliver Blume har E-Macan redan fått över 10 000 beställningar och de uppställda förväntningarna har tydligt överträffats.

Vid analytikerträffen fanns det också många frågor och en 45 minuter lång Q&A-session. Här är direktlänkar till ljudinspelningen av Porsches Analyst and Investor Conference 2024-presentation samt Q&A och presentationsbilder, om man vill återkomma till dem senare.

Porsches försiktiga lönsamhetsutsikter för 2024 verkade vara i fokus under Q&A-delen. Frågorna kom i denna ordning:

• 2 min. - Goldman Sachs
    • 7 min. - Deutsche Bank
    • 13 min - UBS
    • 16 min. - BNP Paribas
    • 18 min. - HSBC
    • 23 min - Societe Generale
    • 26 min. - Citi
    • 30 min. - BofA
    • 35 min. - Bernstein
    • 40 min. - Stifel

https://a.storyblok.com/f/274296/x/53811f56f0/fy-2023-presentation.pdf

I den långa, 70 sidor omfattande presentationen kommer de finansiella siffrorna först i slutdelen. Här är en bild på kapitalallokeringen:
Porsche FY2023 - 2

Financial Times publicerade för ett par dagar sedan en kommentar om Porsches situation. Artikeln var åtminstone idag fritt tillgänglig. I artikeln sammanfattades kort innehållet i veckans tillställning. Dessutom betonade FT Ferraris goda utveckling jämfört med Porsche. Enligt artikeln kräver Porsches framgång med elbilar sänkta produktionskostnader, och det är fortfarande en bit kvar. Enligt FT krävs det fortfarande mycket tålamod från investerarnas sida, vilket även Bernsteins analytiker kommenterade.

“Porsche förutspår en trög efterfrågan på elbilar i år och förväntar sig en penetration på samma nivå som 2023 års 13 procent. Det ser överdrivet konservativt ut med tanke på att företaget har ambitioner att öka försäljningen av elbilar till 50 procent till 2025 och har nya elektriska modeller som kommer ut i år, säger analytiker på Bernstein.”

I grafen i FT-artikeln märker man att Ferraris aktie har utvecklats ganska trevligt sedan början av 2023. Ferrari noterades hösten 2015 och noteringskursen var 53 dollar. På NYSE står aktiekursen i över 420 dollar och sedan årsskiftet har uppgången varit 25 %.

Porsche följs även av den tyskspråkiga affärstidningen Der Aktionär. Denna vecka publicerade tidningen två korta artiklar om analytikeruppdateringar. Majoriteten av analytikerna verkar enligt tidningsuppgifterna lita på att Porsche under 2025 kan återgå till en normal lönsamhetsnivå. I artiklarna sammanfattas kort rekommendationerna från analytiker vid Societe Generale, JPMorgan, Goldman Sachs, Bernstein och Deutsche Bank.

I en artikel publicerad av Morningstar den 15:e citeras Citis analytiker. Hendrikse bedömer att Porsches förvandling kommer att ta tid, och effekterna på prissättning och lönsamhet kommer inte att slå igenom fullt ut omedelbart. https://www.morningstar.com/news/marketwatch/20240315232/porsches-stock-climbs-as-luxury-brand-touts-dividend-hike-model-launches

“Detta sker nu – men den fulla effekten på prissättning och lönsamhet kommer att ta tid, och utgår nu från en lägre bas. Räkenskapsåret 2025 bör bli ett bättre år med alla produkter tillgängliga, men uppenbarligen kommer EPS [vinst per aktie] för 2025 sannolikt också att vara lägre nu. Även om det kan finnas ett potentiellt köptillfälle senare under 2024, tror vi att många investerare kommer att vänta på förbättrad försäljning och vinstmomentum”, sa Citis analytiker.

Konsensus?
Jag undersökte innehållet på Porsche AG:s investorsidor och trots efterforskningar hittade jag ingen lista över analytiker som följer bolaget eller något konsensus.

Dessa rubriker om analytikeruppdateringar verkar finnas mer omfattande åtminstone via nyhetsflödet dpa-AFX och webbplatsen Marketscreener. Där hittades 7 uppdateringar från denna vecka och ett par uppdateringar från de föregående månaderna. På Marketscreener listas totalt 15 analytiker som följer Porsche, så ungefär hälften av konsensus verkar ha uppdaterat sina prognoser denna vecka. Här är en lista i datumordning:

Porsche AG Consensus
Mäklare Analytiker Datum Rekommendation Riktkurs (€)
JPMorgan Jose Asumendi 14.3.2024 Köp (Köp) 120 (120)
Oddo BHF Anthony Dick 14.3.2024 Köp 105 (95)
Bernstein Daniel Roeska 13.3.2024 Neutral 88 (90)
Deutsche Bank Tim Rokossa 13.3.2024 Köp (Köp) 100 (100)
Societe Generale Stephen Reitman 13.3.2024 Köp 100
Goldman Sachs George Galliers 12.3.2024 Köp 103
Jefferies Philippe Houchois 12.3.2024 Behåll 80
UBS Patrick Hummel 12.3.2024 Köp 104
DZ Bank Michael Punzet 9.2.2024 Köp (Behåll) 98 (115)
Barclays Henning Cosman 19.1.2024 Jämvikt 80 (90)
alphavalue Adrien Brasey
Berenberg Romain Gourvil
Citigroup Harald Hendrikse
RBC Tom Narayan
Stifel Daniel Schwarz

Källor: Marketscreener (https://www.marketscreener.com/quote/stock/PORSCHE-AG-144458103/news/) och dpa-AFX, varifrån skärmdumpen nedan är tagen.

Porsche - dpa-AFX (4)

Som ett tillägg kan nämnas ett par saker om Alphavalue gällande Porsche.

• Alphavalue inledde bevakning av Porsche i oktober 2023. Ett kort blogginlägg om inledningen av bevakningen hittas här: https://www.alphavalue.com/Blog/coverage-initation-porsche-ag
  • I början av mars publicerade Alphavalue en artikel om Porsche, där början är fritt läsbar och den mer omfattande artikeln endast är tillgänglig för kunder. Även i denna artikel lyfter analytikern fram Porsches problem och vikten av elbilsmodellen E-Macan som den första modellen som bygger på Porsches högklassiga elbilsplattform Premium Platform Electric (PPE). Den egentliga analysen hamnar bakom en betalvägg i artikeln, så inte heller denna artikel ger särskilt mycket av själva aktieanalysen.

https://www.alphavalue.com/Blog/idea-kicker-porsches-e-macan-derived-growth-is-not-worth-a-911-pe

8 gillningar

Ett par frågor till de som känner bolaget bättre:

1. Har Volkswagen kommenterat innehavet på 75 % offentligt? Finns det planer på att sälja av hela positionen / åtminstone en betydande del?
  2. Vad förväntas för förändring i Porsches lönsamhet när andelen elbilar av försäljningen ökar? Under 2023 utgjorde BEV-bilar tydligen 12,8 % av försäljningen och för i år guidar man för en andel på 13–15 %. Jag hittade inget omnämnande i Porsches material om lönsamheten/förväntningarna för EV-segmentet. Naturligtvis eftersträvar Porsche ganska utmärkta kapitalavkastningar även i framtiden, så uppenbarligen kommer EV-övergången inte att påverka lönsamheten nämnvärt.

Riktigt intressant case och även värderingen är med dessa fundamenta enligt min mening åtminstone intressant. Det som bromsar entusiasmen mest är just Volkswagens gigantiska ägande där i bakgrunden.

1 gillning

Senare idag rapporterar Porsche sitt resultat för det första kvartalet. Det är väntat att det blir en nedgång jämfört med föregående år, eftersom försäljningen för närvarande är i en svacka på grund av modelluppdateringar. Den 10:e denna månad var leveranssiffrorna redan kända och de var följande:

Kuva6

Den övre visar det totala antalet och den nedre andelen elbilar.

Mitt eget intresse riktas mot kommentarer om beställningarna av den nya Macan. Det kan dock hända att det inte sägs så mycket om den saken än. De första provkörningsrapporterna om den här bilen har dykt upp på Youtube, och utifrån journalisternas hyllningar antar jag att försäljningen kommer att komma igång väl. Här hittar man till exempel en relativt omfattande provkörning:

Porsche publicerade sina resultat för det första halvåret för drygt en vecka sedan. Resultatet var som väntat svagt på grund av modellförnyelsen. Aktiekursen har fallit i spåren av den övriga bilsektorn, och i samband med halvårsrapporten föll den ytterligare. Det mest beklagliga var vinstvarningen, som berodde på en force majeure-situation hos en underleverantör av aluminiumdelar till följd av översvämningar. På grund av detta tvingades man justera ner prognosen, då de planerade produktionsvolymerna inte kommer att nås.

I sig var halvårsrapporten ganska bra och förtroendeingivande läsning. Enligt min mening var det viktigaste bidraget denna bild från investerarpresentationen, som visar leveransvolymerna för de olika modellerna:

Kuva7

Bilden visar tydligt effekten av modellförnyelsen. Förnyelsen syns tydligast i efterfrågan på Taycan. Det förvånar mig inte alls, eftersom den uppdaterade versionen verkar vara betydligt bättre jämfört med den tidigare. Efter att detaljerna om den uppdaterade versionen släpptes har jag tyckt att det är lite märkligt att någon fortfarande beställer den äldre versionen. Den nya modellen har redan testats även i Finland:

https://www.youtube.com/watch?v=tZzu8MLhqwE&ab_channel=io-tech

Den förnyade modellen har fått mycket lovord och senast lade jag märke till den här banjämförelsen av elbilar i Tekniikan Maailma, där Taycans toppmodell fick fulla poäng:

Kuva8

Tillväxten i Cayenne-försäljningen visar tydligt att försäljningen återigen stiger efter förnyelsen. Mest intressant är 911:an, förmodligen den med bäst marginaler, vars försäljning bara ökar trots modellförnyelsen. De första recensionerna av den nya ”hybrid”-drivlinan har varit uteslutande hyllande:
https://www.youtube.com/watch?v=sdLNbqO_59I&ab_channel=savagegeese
https://www.youtube.com/watch?v=Wk7GQnZ5dYg&ab_channel=Hagerty

9 gillningar

Det var en gång en kille X som gillade tyska bilar. Ferrari noterades 2015. Kille X köpte Mercedes-aktier. Senare bytte samma kille aktierna till Porsche i samband med IPO:n 2022. Kille Y å andra sidan ägde bara Ferrari-aktier. Hur gick det? :wink:

5 gillningar

Här är en artikel från SalkunRakentaja om Porsche.

Porsche fortsätter också att driva sitt effektiviseringsprogram Road to 20 framåt. Under 2024 hjälpte programmet betydligt till att delvis kompensera de negativa effekterna av den utmanande verksamhetsmiljön på resultatet. I framtiden kommer det att bli ett centralt verktyg för att uppnå företagets långsiktiga mål om en rörelsemarginal på över 20 procent.

”Under 2025 kommer vi återigen att intensifiera programmet Road to 20, med särskilt fokus på kostnadsstrukturen”, säger styrelsemedlemmen, ansvarig för finans och IT, Jochen Breckner.

Underrubriker:

1. Flera orsaker till den försämrade lönsamheten
  2. Porsche skakar om sina strukturer
  3. Vad gör Porsche i USA?
2 gillningar

Här är en artikel från SalkunRakentaja om Porsches historia, så den här artikeln innehåller inte riktigt någon aktuell information för investerare, men den är ändå ganska intressant och okej. :slight_smile:

Under de senaste åren har Porsche mött utmaningar, särskilt på elbilsmarknaden. Försäljningen av elmodellen Taycan minskade med hela 49 procent under 2024 jämfört med föregående år, och efterfrågan på elbilar har inte motsvarat företagets förväntningar.

Även de globala försäljningssiffrorna har varit på nedgång, och detta har återspeglats i företagets ekonomiska resultat samt aktiekursen. På fem år har aktiens värde smält bort med nästan 50 procent.

Porsche faller från Tysklands DAX-index i september och ersätts av Scout24. Porsches aktiekurs har fallit kraftigt, orsakerna är USA:s biltullar, Kinas svaga efterfrågan och den långsamma elektrifieringen.

Företagsledningen lovade att återvända till DAX snart.

https://www.cnbc.com/2025/09/04/autos-porsche-to-drop-out-of-germanys-dax-index-as-us-tariffs-bite.html

3 gillningar

I Blummas artikel nedan står det att Porsche har det utmanande, eftersom förseningar med dess elbilar, svag efterfrågan i Kina och amerikanska tullar tynger resultatet.

Företagets prognoser har sjunkit kraftigt, och dess marginal för 2025 förväntas endast uppgå till två procent.

Artikeln har ingen betalvägg.:slightly_smiling_face:

“It will take time and money to reset the product program to provide the flexibility and drive-train choices that its customers are demanding,” Bernstein said in a note to investors.

3 gillningar

Enligt den tyska tidningen Bild kommer Porsches ledning att bytas ut snart.

Enligt en rapport som citerar sex anonyma källor kommer företagets styrelse att rösta om en ny utnämning redan inom kort.

https://www.investing.com/news/stock-market-news/porsche-board-agrees-on-ceo-successor-for-oliver-blume--report-93CH-4293748

Porsche får en ny chef när Michael Leiters tillträder som VD den 1 januari 2026 och ersätter därmed Oliver Blume, som fortsätter som chef för Volkswagen.

Leiters har bakgrund från McLaren, Ferrari och även från Porsche internt. Blume lämnar efter sig starka resultat, en IPO och ett utökat globalt fotavtryck, enligt artikeln nedan.

https://www.investing.com/news/stock-market-news/porsche-names-michael-leiters-as-new-ceo-starting-january-2026-93CH-4295199

1 gillning