Hälsningar till alla!
En tråd för att följa Porsche har saknats här på forumet. Jag vill genast förtydliga att denna tråd handlar om bolaget Porsche AG (officiellt Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG), vars ticker är P911. Detta ska inte förväxlas med bolaget Porsche SE, som är ett börsnoterat holdingbolag vars huvudsakliga innehav är Volkswagen och Porsche AG. Hur denna korsägandestruktur uppstod går tillbaka över 15 år, då Porsche försökte ta över hela Volkswagen. Det involverade intressanta ägarförändringar samt strider mellan familjerna Piëch och Porsche, vilket förmodligen inte behöver diskuteras närmare i detta sammanhang. Var och en kan läsa mer om dem, till exempel med hjälp av Wikipedia. Det viktigaste är att ägarförhållandena för närvarande är åtminstone något logiska och framgår av diagrammet nedan:
Porsche inledde sin börsresa i slutet av september 2022 efter att Volkswagen noterade dess aktier i en nyemission. Enligt min åsikt gjorde Volkswagen i slutändan ett dumt drag ur sin egen synvinkel, och tidpunkten för noteringen försenades så pass att de mest extravaganta priserna för Porsche inte uppnåddes. Med de kontanter som erhölls från noteringen har Volkswagen inte gjort något särskilt vettigt, men som ett resultat av allt är denna lyxbiltillverkare nu ett självständigt börsbolag. Efter förra året har självständigheten ökat, då de ekonomiska relationerna med moderbolaget har klarlagts.
Jag har genom åren ägt både Porsche SE (en fruktansvärd kronisk värdefälla) och Volkswagen (har alltid svikit mina förväntningar). Jag har följt Porsches börsresa mycket noggrant hela tiden. Vid tidpunkten för nyemissionen kunde jag inte köpa aktier, och när kursen började en ganska kraftig uppgång konstaterade jag att bolaget inte riktigt passade min strategi. Kursen har dock kommit ner, och i mitten av januari i år konstaterade jag att aktien var på köpnivå enligt mina parameterpreferenser. Utdelningsavkastningen är visserligen för liten än så länge, men förväntas växa. Bakom mitt köpbeslut låg både bolagets starka ekonomi och, enligt min mening, gynnsamma framtidsutsikter. Jag gillar också Porsches produkter, även om jag inte har någon direkt kontakt med dem annat än att jag har tillbringat mycket tid med att meka med en motor designad av Porsche.
Den starka ekonomin framgår av Porsches årsredovisning som publicerades idag, vars viktigaste siffror är följande:
Färska finansiella siffror och investerarpresentationen finns här: Financial Information | Porsche AG .
Porsche är ett extremt lönsamt företag inom bilindustrin och dess P/E-tal vid dagens stängningskurs är 15,9. Marknadsvärdet är cirka 82 miljarder euro och det är i samma storleksordning som en annan sportbilstillverkare, Ferrari, vars marknadsvärde är 75 miljarder euro. Ferraris värdering är av en helt annan klass, med ett P/E-tal på 56. Jämfört med Ferrari är Porsche för närvarande mycket måttligt prissatt, även om Porsche är dyrt jämfört med andra tyska biltillverkare. Analytikernas konsensus för riktkurser är för närvarande 95 euro, men jag skulle anta att de kommer att stiga i och med dagens årsredovisning. Aktiekursen var åtminstone i god form och slutade på +11,47%.
Porsches försäljning har varit mycket god med tanke på att det är en ganska dyr produkt. Utvecklingen av försäljningsvolymerna framgår av följande tabell:

Det innevarande året kommer inte att bli något stort tillväxtår, utan guidningen var mycket platt:
Anledningen till nolltillväxten är kopplad till förnyelsen av modellutbudet. Alla modeller har antingen nyligen förnyats eller kommer snart att förnyas. Cayenne och Macan befinner sig just nu i ett sådant limbo, och den nya 911, viktig för varumärkesimagen, kommer att presenteras i mitten av året. Bolagets egen antagande är att försäljningsvolymerna kommer att öka efter lanseringarna. Jag tror inte att de har fel i den saken. Porsches verksamhetslogik är inte densamma som för massproducenter, och denna tillverkare kommer inte att delta i bilrean. Det är intressant att Porsche för närvarande rankas som det mest värdefulla varumärket bland lyxprodukter: Brandirectory