Hallå där. Börjar på det här forumet. Jag undrar varför tyska aktier diskuteras så sparsamt här. Är anledningen kanske svårigheten att återkräva den “för mycket” innehållna delen av utdelningar i Tyskland (vilket jag tycker är ganska inbillat), eller en språkbarriär i omfattande analyser, eller liknande? Jag har till exempel ägt försäkrings- och finansbolaget ALLIANZ länge, och har ibland trejdat den.
Detta hör förresten till “jag köpte just”-spalten: Jag köpte ett stort parti Berocca, eftersom jag har varit vaken på nätterna och sniffat efter januarirallyt och ekonomiska vändningar.
På det här forumet har diskussionerna förmodligen handlat om mindre än en promille av det nästan oändliga börsuniversumet. Vi skulle kunna diskutera mer om åtminstone svenska aktier här, eller om asiatiska marknader, tillväxtmarknader och utvecklade marknader, Ryssland eller till och med Latinamerika, men skribenternas resurser är förmodligen ganska begränsade, då detta forum inte heller är världsomspännande känt. Men visst har det pratats om internationella papper här också, fokus har naturligtvis legat mycket på inhemska företag, vilket är helt förståeligt.
Men det är kul att man pratar bredare om olika branscher eller till och med aktier från olika länder, speciellt om någon har någon kunskap i ämnet.
{“content”:“Jag har BASF i min portfölj, haft det i nästan 10 år nu, nästan oavbrutet. Tidigare ägde jag "Tyska Terveystalo", men det löstes ut från börsen för flera år sedan.”,“target_locale”:“sv”}
{“content”:“Några intressanta tyska kvalitetsföretag:\n- Carl Zeiss Meditec AG (Tysklands Revenio)\n- Ströer (Reklamföretag)\n- Dermapharm (Läkemedelsföretag)\n- Adesso AG (IT-tjänsteföretag)”,“target_locale”:“sv”}
Jag undviker åtminstone de flesta tyska företag just på grund av utdelningsbeskattningen. Högoktaniga (företag som delar ut hög utdelning) företag i Tyskland som
MUTARES SE & CO KGAA
ENVITEC BIOGAS AG
DEUTSCHE PFANDBRIEFBANK AG
är bland de få som faktiskt har inspirerat mig till att köpa. För dessa företag är utdelningsavkastningen efter skatt åtminstone fortfarande relativt bra för mig. Och för dessa planerar jag förmodligen att ansöka om att få tillbaka överbeskattningen från Tyskland.
Nederländerna ligger redan mycket närmare mitt hjärta.
Gadus - Tack för det ganska vilda tipset till en nybörjare Mitt huvud klarar nog inte det här ännu, jag måste härda benen, tjocka huden, gå till gymmet och studera flitigt först,
Asklepios – Vid köp från Tyskland måste man komma ihåg en liten pappersrunda, då det där uppbärs för mycket källskatt på möjliga utdelningar, och Finland tillämpar sin egen utdelningsbeskattning.
Den tyska staten återbetalar visserligen punktligt, men det tar en månad och även flera.
Obs, man behöver inte gå igenom proceduren varje år, man kan samla ansökningarna för flera år i samma ansökan. Jag tror att minst 3 år är okej.
Är det inte tillräckligt när det gäller utdelningsskatter att bara anmäla i skattedeklarationen att man betalat X euro i skatter till Tyskland för affären? Dessa kommer sedan att beaktas i beskattningen (med fördröjning, men ändå).
Åtminstone förra året var jag tvungen att uppvisa dokument relaterade till finska frihetsberövanden, fylla i en ansökan och skicka den som ett riktigt brev till Tyskland för att få återbetalningen.
Vem skulle kunna upplysa oss om hur det verkligen fungerar? Jag skulle gärna acceptera den enkla procedur du beskriver!
Jag hittade svaret. Mina egna erfarenheter är begränsade till Nederländerna där källskatten är 15%. I Tyskland är den mycket högre, 26%, och den del som överstiger detta är Finland inte skyldigt att beakta…
HS-analys: Kone skulle få hela Thyssenkrupp för samma summa som de begär för dess hissavdelning
Eftersom jag till min förvåning inte lyckades hitta en tråd dedikerad till Kone, passar Helsingin Sanomat-artikeln om Kones planer för Thyssenkrupp in här i Tysklands-tråden. Artikeln bakgrundsförklarar ganska grundligt de utmaningar som är förknippade med att leda stora företag i Tyskland — och som bland annat Nokia och Fortum har mött. Med köpet av Thyssenkrupps hissar skulle Kone stå inför samma utmaningar.
Kone har fortfarande mycket att förhandla om med de anställda om de ska kunna genomföra företagsköpet.
I min egen portfölj har det länge funnits den globala försäkringsjätten Allianz, och jag kan verkligen sova lugnt om nätterna. Dessutom finns Volkswagen, Deutsche Post (utdelning till kontot utan källskatt), Munich Re och BASF i familjemedlemmarnas portföljer. I övrigt är spridningen mellan finska, svenska, övriga europeiska, kinesiska och huvudsakligen amerikanska företag. Från Tyskland skulle Lufthansa intressera mig mest för tillfället, med en intressant risk-/avkastningspotential till nuvarande pris.
Allianz har jag också. Men nu har den inte stigit före dagen för utdelningen som den brukar. Vad tänker man om det i Framtidscaféet (Tulevaisuuskahvila)? Som utdelningsaktie är Allianz helt okej.