Mercedes-Benz - bilbranschens värdeaktie

Hälsningar till alla!

Det saknas en tråd om Mercedes-Benz på detta forum, och med tanke på företagets intressanta situation anser jag att det absolut borde finnas en. Mercedes har funnits i min portfölj i tre år nu, och jag har regelbundet ökat mitt innehav. Till att börja med vill jag konstatera att mitt intresse för Mercedes-Benz endast är på investeringsfronten, och jag är ingen fan av bilmärket. Det är alltså mycket osannolikt att jag någonsin kommer att hitta en produkt från företaget på min gårdsplan, men aktierna kommer förmodligen att finnas i min portfölj under mycket lång tid. För min smak är Mercedes-bilar alltför dyra fordon, och deras design har aldrig riktigt tilltalat mig. Jag är medveten om att jag med mina preferenser inte representerar majoriteten av folket, och till exempel i Finland är Mercedes-Benz både mäns och kvinnors drömbil. Här är en relativt färsk graf från Iltalehti om saken:

Som investerare är jag en värde- och utdelningsinvesterare. Jag försöker hitta företag som växer och kan fortsätta att höja sin utdelning. Mercedes-Benz passar utmärkt in i denna kategori, tillsammans med några andra biltillverkare (jag kanske öppnar en tråd om dessa tillverkare någon gång senare). Två saker lockar med företaget: den ekonomiska situationen och strategin. Baserat på den ekonomiska situationen är Mercedes ett mycket lågt värderat företag. Marknadsvärdet var vid förra fredagens stängningskurs endast 79 miljarder euro. Företaget är nettoskuldfri och nettokassan uppgår till 31,7 miljarder euro. I bilden nedan finns nyckeltalen för 2023:

Mercedes-Benz har ett P/E-tal på 5,5 och den utdelning som betalas ut under våren är 7%. Mercedes satsar enormt på produktutveckling, men trots detta var nettokassaflödet för 2023 11,3 miljarder euro. Under innevarande år är kassaflödet enligt prognosen 8,5-10 miljarder euro. Eftersom kassan är mycket stabil och investeringarna inte förväntas explodera under de närmaste åren, kommer hela kassaflödet att delas ut till ägarna genom utdelningar och återköp av egna aktier. Mercedes-Benz har meddelat att utdelningen kommer att öka under de kommande åren. En ganska betydande summa pengar har allokerats till återköp av egna aktier. För ganska exakt ett år sedan inleddes ett återköpsprogram för egna aktier på fyra miljarder euro. Av det programmet återstår 1,9 miljarder euro att använda, och antagandet är att programmet avslutas under tredje kvartalet i år. Därefter inleds ett fortsättningsprogram på tre miljarder euro, som avslutas under andra halvåret 2025. Det är alltså tydligt att återköpen accelereras, och det är mycket troligt att återköpsprogrammen fortsätter även efter juli 2025. Totalt sett är bemyndigandet hittills att köpa upp till 10% av aktiestocken. Här är de nämnda punkterna från en investerarpresentationsbild:

När det gäller de ekonomiska siffrorna har jag också ansett att Mercedes-Benz strategi i huvudsak är klok. Den stora förändringen är förstås elektrifieringen av trafiken, men jag har varit pessimistisk när det gäller hastigheten. Mercedes har en mycket stark position inom förbränningsmotorsegmentet i de högre prisklasserna, och denna marknad kommer inte att försvinna inom en snar framtid. Den nuvarande förväntade tillväxtsvackan i efterfrågan på elbilar gynnar de mer konservativa biltillverkarna. Mercedes-Benz har också reagerat på detta och meddelat att milstolparna för elektrifiering kommer att flyttas fram med ett halvt decennium: Mercedes siirtää sähköistämistä tuonnemmas – Polttomoottorimallien tuotanto ja kehitys jatkuu | Kauppalehti. Även om jag inte alls är entusiastisk över detta, antar jag att det kommande Europaparlamentet och de politiska situationerna i USA inte kommer att påskynda elbilsutvecklingen (eller den gröna omställningen överhuvudtaget).

Under den tid jag har ägt aktien har Mercedes-Benz gjort två större strategiska drag. När jag köpte de första aktierna var företagets namn Daimler. Lastbilsdivisionen avyttrades till ett eget bolag och namnet ändrades. Jag sålde snabbt dessa aktier jag fick och återinvesterade dem i Mercedes-Benz. Den andra större strategiska linjen är att satsa på marginaler och att övergå till att bli mer av en lyxtillverkare. Detta innebär att utbudet i den lägre prisklassen kommer att fasas ut. Övergången syns tydligt i genomsnittspriset för sålda bilar. Medan det var 51 tusen euro år 2019, var det redan 74,2 tusen euro år 2023. Strategin beskrivs för övrigt på denna bild:

För närvarande är analytikernas konsensusprognos enligt Marketscreener cirka 83,74 euro. Det lägsta riktpriset är 60 euro och det högsta är 125 euro. Värderingsmultiplarna är låga jämfört med andra europeiska biltillverkare, men jag skulle se (eller hoppas) att detta ändras. Det ser nämligen inte alls ut som att traditionella biltillverkare skulle vara på väg att tyna bort under de kommande åren. Denna antagande har redan ganska väl återspeglats i Toyotas aktiekurs under detta år.

62 gillningar

Det skulle utan tvekan kunna vara intressant. En annan som är rätt intressant är BMW.

Aktierna är värderade ända ner i botten, men affärerna har rullat på riktigt bra om man ser till siffrorna, och jag anser att skiftet mot lyx är rätt strategi. (Ps. när man tittar på tillverkarnas siffror bör man inte bli förvirrad av skulden från finansieringssegmentet – en mer korrekt bild får man troligen genom att titta på industrial-siffrorna)

Kineserna kommer och jag tror själv att elektrifiering är framtiden. Men Mercedes och BMW har redan släppt ut riktigt bra EV-modeller, åtminstone enligt recensionerna.

Och kanske viktigast – jag ser att de har ett stort varumärkesvärde. Mercedes har förmodligen ett av bilbranschens mest värdefulla varumärken, bakom hamnar kanske Ferrari och ett par till. Där har kineserna svårt att konkurrera – den historik som krävs för ett lyxvarumärke skapas inte ur tomma intet. De rika kineserna köper säkert också Mercedes och Ferrari. Lyxsegmentet kan vara en skyddad plats i branschens stormar.

Det viktigaste är förstås att kunna fortsätta tillverka fina bilar av hög kvalitet som är på minst samma nivå som utmanarnas. Men såvitt jag förstår har både Mercedes och BMW fortfarande lyckats med det.

11 gillningar

https://www.visualcapitalist.com/most-valuable-brands-in-2024/

Varumärkesvärden. (Jag vet dock inte om det är på något sätt tillförlitlig data.)

4 gillningar

Varumärkesmässigt är Mercedes riktigt billig. Från minnet hade BMW något bättre tillverkningsmarginaler, men jag ser att Mercedes har större förmåga att prissätta uppåt. Detta skulle kunna gynna även nuvarande Mercedes-förare, då det troligtvis även skulle höja andrahandsvärdet på bilarna.

Jag ser att Mercedes för närvarande befinner sig i en liknande situation som Gucci gjorde före Tom Ford. Varumärket urvattnas med nuvarande beslut.

Jag fortsätter att följa utvecklingen. Tack för tråden!

5 gillningar

Det känns bara så för dem om de inte har råd :wink: :smile: :+1:. Som av en händelse besöker vi Merca-museet i morgon när vi är på väg tillbaka till Finland från Sydeuropa, fråga inte varför…
Vi hinner inte med Porsche-museet :cry:.
https://www.mercedes-benz.com/en/art-and-culture/museum/
Jag har ingen Merca för tillfället, det blir nog en nästa gång, så pass mycket går den där ”svenska”… Håkans soffa mig på nerverna…

4 gillningar

Jag räknade lite noggrannare på takten i återköpen av egna aktier och det är tydligt att takten måste flerdubblas om målen ska nås. Mercedes har en väldigt åskådlig webbplats för att följa dessa återköp: https://group.mercedes-benz.com/investors/share/share-buyback/ . Alla andra som genomför återköp borde ha något liknande.

Förra året minskade antalet aktier med 2,7 % och detta kostade 1,9 miljarder euro. Därmed kostade en procent av aktiekapitalet 700 miljoner euro. Av det ursprungliga återköpsprogrammet återstod alltså 2,1 miljarder och snart utökas programmet med tre miljarder, vilket ger en total summa på 5,1 miljarder. Om aktiekursen ligger kvar på ungefär nuvarande nivå kan man med det återstående återköpsprogrammet förvärva 6,5–7 % av aktiekapitalet. Den totala mängden kan alltså i bästa fall närma sig maxgränsen på 10 %.

På grund av återköpsprogrammet är det dock möjligt att kursen kommer att stiga. Man måste köpa upp så pass stora mängder aktier från marknaden för att nå målen. På senare tid har de dagliga återköpsvolymerna legat på omkring fem miljoner euro. Denna takt kan inte fortsätta, eftersom dessa återköpsprogram måste avslutas senast den 2 juli 2025. Det återstår cirka 310 börsdagar till det datumet. Detta innebär att den dagliga återköpsvolymen framöver måste tredubblas till 15 miljoner för att det reserverade beloppet ska hinna användas till mitten av nästa år. Om man speglar detta mot den genomsnittliga dagliga omsättningen motsvarar det omkring 8 % av den.

13 gillningar

På tisdagen publicerade Mercedes sitt resultat för första kvartalet, som var förväntat svagt. Det kom ingen positiv överraskning, så kursen backade några procent tillsammans med andra europeiska bilaktier. Det mest intressanta för min del var uppdateringen av tidsplanen för återköp av egna aktier:

Kuva6

Från och med idag bör återköpen lägga i en ny växel. Under en femmånadersperiod ska aktier köpas för 1,7 miljarder, så de dagliga köpen lär stiga från fem till över femton miljoner.

4 gillningar

Har någon sålt Trucks-aktier som erhölls genom spliten för ett par år sedan?

Själv sålde jag ovannämnda aktier förra året, och nu behöver jag hitta anskaffningsutgiften för dessa Trucks-aktier till skattedeklarationen.

1 gillning

28 euro var öppningspriset. Det uppgav jag själv när jag sålde.

1 gillning

Förra veckan lade Mercedes i en högre växel i sina återköp av egna aktier. Aktier köps nu i en takt av cirka en miljon per dag, vilket innebär att den dagliga totalsumman har legat på strax under 70 miljoner euro. Detta motsvarar en tredjedel av den totala dagliga omsättningen.

Kuva7

På Mercedes webbplats har uppföljningen av återköpsprogrammen förbättrats, och nu kan man se statusen för båda programmen separat. https://group.mercedes-benz.com/investors/share/share-buyback/

Trots att återköpsprogrammet pågår i högt tempo har kursen pekat nedåt i kölvattnet av den övriga sektorn.

1 gillning

Teemu Liila och @Heikki_Keskivali diskuterade Mercedes och BMW som investeringsobjekt :slight_smile:

I det här avsnittet jämförs de tyska legenderna inom bilvärlden, Mercedes-Benz och BMW, som investeringsobjekt.

Ämnen:

00:00 Intro 02:40 BMW:s historia 03:44 Mercedes-Benz historia 08:00 Bilbranschens utveckling 10:16 Skillnader mellan varumärkena 13:52 Bolagens affärssegment 15:19 Bilbranschens elektrifiering 17:07 Värderingar 22:40 Vilken väljer Heikki och Teemu till sina tävlingsportföljer?

6 gillningar

Intressant öppning. Jag har själv varit med sedan 2020 eftersom jag har jobbat på företaget sedan 2019, och sedan 2020 har jag kunnat köpa aktier till personalpris som består av en klumprabatt och användning av “pre-tax”-pengar för aktieköpen. Jag skulle köpa nästan vad som helst med dessa villkor, men Mercedes som biltillverkare är i sig ett intressant objekt just av de ovan nämnda anledningarna.
Angående varumärkesvärdet vill jag kommentera att det inte lönar sig att fundera så mycket på vem i Finland som vill eller inte vill köpa dessa bilar. Den största marknaden är Kina, och där har Mercedes varit det mest eftertraktade varumärket sedan 90-talet. Någon kanske minns hur Nokias chefer förr i tiden möttes på flygplatsen med S-Klasse-bilar osv…

P/E-talet är förstås löjligt lågt, men så brukar det ofta vara för cykliska bolag. Å andra sidan dämpar fokuseringen på bilar i den högre prisklassen nackdelarna med cyklikaliteten till viss del; de rika har råd med bilar även under sämre tider.

I år har ett bekymmer varit leveranssvårigheter av 48-voltsbatterier från Bosch, vilket har lett till vinstvarningar och flyttat den aktuella underleverantören till Ö-kategorin. Man tar sig igenom även detta, men den här typen av små förtretligheter kan dyka upp när som helst i någon annan form.

Utdelningen är rejäl och en stor del av hela investeringscaset. Om jag bodde i Finland skulle jag kanske hoppa över aktien helt eftersom Tyskland håller inne hela 25 % och man skulle behöva kräva tillbaka den där 10 %-delen genom pappersexercis över tid. Eftersom jag bor i Tyskland blir det rätt för min del, men situationen måste övervägas på nytt någon gång när jag väl flyttar från landet.

12 gillningar

Det går absolut att hantera återkrav av för mycket innehållen källskatt. Numera görs ansökan på nätet. Det svåraste är att få igång systemen i BOP-portalen, det vill säga Tysklands motsvarighet till ”MinSkatt”.

Och så kan Nordnet, som många föredrar, inte användas som förvarare för tyska utdelningsaktier; bland annat Nordea och OP kan ta fram det utdelningsskatteintyg som Tyskland kräver.

1 gillning

BMW:s och Mercedes försäljning har sjunkit avsevärt, särskilt på den kinesiska marknaden.

Leveranserna av bilar från BMW och varumärket Mini minskade med 30 procent och Mercedes försäljning sjönk med 13 procent, vilket delvis beror på svag efterfrågan på dyra modeller som S-klass och Maybach.

Båda företagen har utfärdat vinstvarningar och de kan även drabbas av skärpta handelsrelationer, såsom Kinas eventuella tullar på importerade bilar med stora motorer. Tillväxten för elbilar i Europa har mattats av, men leveranserna av BMW:s elbilar ökade något, medan försäljningen av Mercedes elfordon rasade.

Den här artikeln bör inte ligga bakom en betalvägg.

2 gillningar

Mercedes hade ett par hundra miljoner oanvända när gränsen på 10% av aktiekapitalet nåddes. Företaget verkar ha blivit överraskat av det låga aktiepriset.

"De sista återköpen av aktier genomfördes den 29.11.2024 och programmen för återköp av aktier avslutades därmed.

Vid genomförandet av båda programmen nåddes tröskeln, som är högst 10 % av det aktiekapital som beslutades vid årsstämman 2020. Det totala antalet aktier i båda återköpsprogrammen under perioden 3.3.2023-29.11.2024 är 106 933 744 aktier. Egna aktier förvärvades till ett totalt pris av 6 803 114 858,09 euro (exklusive tillfälliga kostnader). De förvärvade aktierna kommer att behållas som egna aktier och avses att makuleras före årsstämman 2025.

Mercedes-Benz Group avser att begära vid årsstämman 2025 att förnya bemyndigandet att återköpa högst 10 procent av aktiekapitalet."

https://group.mercedes-benz.com/investors/share/share-buyback/

7 gillningar

Även detta är högtidligt, 100 år sedan registreringen som förenade Daimlers trestjärna och Benzes lagerkrans.
Den faktiska sammanslagningen i juni 1926.

18.2.1925: Ett av världens mest kända varumärken föddes för 100 år sedan 18.2.1925: Yksi maailman tunnetuimmista tavaramerkeistä syntyi 100 vuotta sitten | Kauppalehti

6 gillningar

Mercedes offentliggjorde sina resultat förra året (2024) nu.

Det ser ganska dåligt ut. Försäljningen förväntas minska 2025, EBIT förväntas minska betydligt, och fasta investeringar ökar. Dessutom sjunker utdelningen till 4,3 euro. En ljuspunkt är återköpsprogrammet på högst 5 miljarder under de kommande 24 månaderna. Detta görs dock naturligtvis inom ramen för vad kassaflödet tillåter, det som blir över efter utdelningsbetalningar och förvärv.

2 gillningar

Det går inte bra för Mercedes-Benz, nu varnar företaget för en betydande vinstminskning och inleder ett tufft sparprogram.

Företaget fruktar att amerikanska tullar kommer att höjas, vilket skulle försämra dess lönsamhet. Minskad efterfrågan på lyxbilar i Kina och en svag europeisk marknad försvårar situationen ytterligare. Aktiekursen har naturligtvis fallit och företaget planerar att minska produktionskostnaderna samt introducera nya modeller, som den elektriska CLA.

https://x.com/alojoh/status/1892463662511579627

image
image
image
image

6 gillningar

Hittades information om vart de där betydligt ökande investeringarna går? Bygger de till exempel nya fabriker i USA eller liknande?