Vestas Wind Systems A/S

Jag tänkte först starta en allmän tråd för vindkraft, men jag tycker att Vestas förtjänar en egen tråd.

Vestas grundades redan 1945 och i början pysslade man med hushållsapparater, bland annat köksmaskiner och köksvågar. Mellan grundandet och tillverkningen av den första vindturbinen (1978-79) tillverkades kylare, kranar etc.

1978 började man designa den första vindturbinen och redan 1979 tillverkades och installerades den första, Vestas HVK10, som, som namnet antyder, hade en bladdiameter på 10 meter och en nominell effekt på 30 kW. Nu är den mest effektiva landbaserade vindturbinen som tillverkas av Vestas 6000 kW med en bladdiameter på 162m. För offshore-installationer finns ännu större turbiner tillgängliga.

Nu är den installerade kapaciteten +132 GW och serviceavtalet +113 GW. Globalt är den installerade kapaciteten ~650 GW, vilket innebär att Vestas andel av den installerade kapaciteten är 17%. Inom onshore-installationer är Vestas för närvarande marknadsledare och inom offshore-installationer den näst största.

Den 21.02.2021 publicerades rapporten för år 2020, som finns här (pdf).

Jag vill inte lägga in för många bilder i inlägget, men rapporten visar tydligt hur onshore-installationer och serviceavtal finns över hela världen, men offshore-installationer finns ännu bara i ett “litet” område nära Danmark. Däremot har offshore-installationer redan beställts för 95 MW Changfang fas 1 Taiwan, 464 MW Changfang fas 2, Taiwan, 139 MW, Japan, 1075 MW Storbritannien.

Finns det några ägare på forumet och har ni förtroende för det här företaget? Kursen var 1560 dkk i början av januari, varifrån vi nu har smält bort cirka 25%. Vid tidpunkten för skrivande den 4.3.2021 är kursen 1085 dkk.

16 gillningar

Jag har en stark tro på Vestas. Enligt IRENAs (International Renewable Energy Agency) uppskattning kommer vindkraftens andel av världens energiproduktion att vara cirka 35%, det vill säga cirka 6000 GW, vilket är ungefär 10 gånger mer än nu. Eftersom vindkraftsparker nu är lönsamma för företag, även om EU tog bort vindkraftstarifferna, är det svårt att se att investeringarna skulle minska. Det är bra att vara med marknadsledaren i en växande bransch. Dessutom underlättar serviceavtalen att förutse resultatet. Värderingen är naturligtvis ganska hög, men den har smält fint på sistone… möjligen ett köpläge?

5 gillningar

Sant. Vestas använde också dessa bilder i årsredovisningen. Vi är bara i början av detta och det finns mycket arbete att göra.

Värderingen är hög, men jag tycker att den ska vara det. Jag letar själv efter nästa köptillfälle just nu. Jag är inte bra på TA (teknisk analys), så jag går på magkänsla.

4 gillningar

Bra öppning! Själv har jag ägt Vestas i åratal med goda resultat, en nöjd aktieägare här. Under det senaste året har kursen raketat i den gröna hypen till ganska höga nivåer, närmare 1600 DKK. Det var en ganska kraftig uppgång jämfört med företagets tillväxttakt och värderingssiffrorna var riktigt höga. Så förmodligen en ganska “förtjänt” nedgång i kursen, nu när luften har pyst ut ur tillväxt- och hypebolagen på sistone.

Men jag tror alltså fortfarande på själva företaget. Demokraterna har kommit till makten i USA och kommer att satsa på förnybar energi. På samma sätt har Kina antagit en mycket aggressiv strategi för grön energi. Och företaget fortsätter att växa starkt hela tiden, så jag är absolut inte orolig för företaget. Min egen strategi är att äga kvalitets- och tillväxtbolag, och jag ser Vestas som ett sådant. Jag tror att detta är i en så starkt växande bransch att det finns plats för många spelare. Och Vestas har naturligtvis också en riktigt bra teknik och är marknadsledande.

Så om investeringshorisonten är 5-10 år tror jag att detta fortfarande är en bra investering.

5 gillningar

Omsättningen har tydligen vuxit med en fin takt på 20 % de senaste två åren, men samtidigt har rörelsemarginalen sjunkit från 9,3 % till 5,0 %. Kan någon som följt detta längre förklara vad som ligger bakom detta? Handlar det bara om omfattande tillväxtinvesteringar, eller urholkas marginalerna av skärpt konkurrens eller liknande?

2 gillningar

Instruktionen var 5-7%, så det var precis vad som uppnåddes. Rapporten erbjuder bland annat följande:

EBIT har minskat på grund av en mycket konkurrensutsatt marknad samt andra externa faktorer, vilket sätter press på lönsamheten på marknaden.

För 2021 har prognosen höjts något:

Utsikter 2021
Omsättning (miljarder euro) 16-17
EBIT-marginal (%) före extraordinära poster 6-8
Totala investeringar¹) (miljoner euro) ca 1 000

Och så de långsiktiga planerna:

Långsiktiga finansiella ambitioner
Omsättning: Växa snabbare än marknaden och vara marknadsledande inom omsättning
EBIT-marginal: Minst 10 procent
Fritt kassaflöde: Positivt varje år
ROCE: Minst 20 procent över cykeln

Du hade säkert redan läst dessa, men tyvärr kan jag inte erbjuda någon annan information än vad de själva berättar. :smile:

2 gillningar

Det här är en bra fråga och jag började själv undersöka den när jag blev intresserad. JayJay svarade redan ovan. Jag läste en relativt ny analysrapport om Vestas, som också fördjupade sig i ämnet. Sammanfattningsvis var deras syn ungefär så här:

Konkurrensen har ökat och satt press på marginalerna. Genomsnittligt försäljningspris per megawatt har sjunkit, alltså lägre marginaler. Dessutom hade det uppstått extra garantikostnader på 175 MEUR på grund av kraftiga blixtnedslag. VD:n sa att dessa skulle vara engångskostnader och inte skulle uppstå i framtiden. Dessa analytiker förväntar sig att marginalnedgången är över här. Försäljningspriserna skulle nu stabiliseras, fasta kostnader skulle sänkas något, och marginalerna skulle förbättras framöver. Dessutom tror de att tjänsteverksamhetens goda momentum fortsätter. Denna serviceverksamhet har goda marginaler, 27,4%. Alltså, en växande utrustningsbas tack vare en stor försäljningsbacklog ökar ytterligare den installerade utrustningsbasen, serviceverksamheten växer och höjer marginalerna på så sätt.

På det hela taget är de positiva till detta case.

3 gillningar

Ett vindkraftsföretag som strävar efter tillväxt, är det ekologiskt och socialt hållbart? Det finns redan alldeles för många vindkraftverk på sina ställen och vindkraftsföretagen letar bara efter nya platser för vindkraftsparker. Tillväxtmålen måste uppfyllas och resultat måste genereras. Om de eftersträvade tillväxtmålen uppfylls, kommer kartorna att fyllas med vindkraftverk, år efter år. Det påminner om tobaksbolagen förr i tiden. Företagets resultat ökade genom att hitta nya rökare, expandera till nya kontinenter och länder när tillväxten stagnerade i Europa och Nordamerika. Tack vare tobaksbolagens tillväxtmål är till exempel hela Kina ett rökfyllt land idag.

Stora hektar skog avverkas för vindkraftverk, dessutom måste kraftledningar byggas för vindkraftverken på ett enormt brett område, vilket också tar upp skogsmark. Nya vägar måste byggas för vindkraftverken, vilket också slukar hektar. Värdefulla naturområden försvinner på grund av detta och framför allt fågellivet lider av vindkraftsparker. Ofta är sådana skogsområden förbjudna för skogsbruk på grund av värdefulla livsmiljöer, skogslagsområden, hotade arter och att avverkning inte skulle uppfylla certifieringar osv. Men när en vindkraftspark byggs kan området avverkas.

Vindkraftsparker till havs är förnuftigare.

Men nej tack och tack nej till en sådan investering :-1: :-1: :-1: privata investerare kan välja de mest hållbara metoderna och företagen bland energiformerna. Solkraft, biogas, bergvärme och geotermisk energiproduktion i ära! Även naturgas och kärnkraft är bättre alternativ när man övergår till andra former. Även energi producerad med torv är en förnuftigare lösning i Finland ur ett naturperspektiv. Jag är orolig för skogsnaturen på grund av vindkraftverk som byggs i inlandet.

3 gillningar

Nu lät inlägget som ett löst tyckande, attans.

Jag rekommenderar att läsa om vindkraft, särskilt utvecklingen inom havsbaserad vindkraft, på IEA:s eller Irenas webbplatser. Trenden går starkt mot havsbaserad vindkraft eftersom det helt enkelt är en bättre placering och det finns betydligt mer potentiell yta.

https://www.iea.org/reports/renewables-2020/wind

Jag håller dock med om ditt påstående gällande optimering av vindkraftsparkernas placering och att man bör undvika att placera dem i exempelvis urskogar.

7 gillningar

Några frågor;
-Hur är torvproduktion på något sätt rimligt ur naturtillståndets synvinkel?
-Hur sparar solkraft Finlands skogar mer än vindkraft (nåja, kanske genom att ingen förnuftig person bygger en solkraftspark i Finland)?
-Jordvärme är väl just värme? Kräver nog el vid sidan om.

Håller med om att man måste ta hänsyn till skogarna när man bygger vindkraftverk, och just därför är placering till havs framtiden. Jag skulle dock inte i dagsläget kraftigt motsätta mig vindkraft.

5 gillningar

VESTAS: STYRELSEN AVSER ATT GENOMFÖRA SPLIT 1:5 FÖRSTA HALVÅRET

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Danska vindkraftsbolaget Vestas avser under första halvåret 2021 att genomföra en split så att varje befintlig aktie delas upp i fem. Det framgår av kallelsen inför årsstämman, som offentliggjordes på fredagsmorgonen. Vid tidpunkten för skrivande handlas Vestas-aktien kring 1 069 danska kronor. Aktien gick starkt under större delen av 2020, men har på sistone fallit tillbaka från toppnivåerna strax efter årsskiftet som låg över 1 500 danska kronor. Johan Lind +46 8 5191 7954 Nyhetsbyrån Direkt

2 gillningar

Jag var precis på väg att länka till samma sak, du var snabbare. Från samma sida sänks riktkursen, men köprekommendationen upprepas.

UPPDATERING ## Offshore och Service spelar en större roll
Vi upprepar rekommendationen Köp och sänker riktkursen till 1 455 DKK (1 475)

Nåväl. Stäng locket och kolla igen på måndag.
Och för att lägga till lite substans, det lönar sig att söka på “grundläggning av vindkraftverk” på Google, så hittar du några grundläggande artiklar där du kan se till exempel tillståndsprocessen och vilka krav som krävs enbart i Finland.

red. och förresten, det var en sådan öppning på en åsiktssida, men jag anser inte att den hör hemma här. Om man principiellt är emot saken, så lönar det sig att gå till exempelvis Greenpeace.fi:s forum istället.

red. här kan man också försiktigt försöka öppna utan trotsålderbeteende. Vastuullinen sijoittaminen - Sijoittaminen - Inderes forum

och förresten, de placeras inte mycket i inlandet:

image

10 gillningar

Global Wind Energy Council (GWEC) publicerade igår sin rapport om installerad och nätansluten vindkraft för 2020.

Vestas är nu för femte året i rad den största tillverkaren av vindkraftverk.

#1 Vestas 16 GW

#2 GE, som klättrade två platser på listan: 14 GW, varav 10 GW i hemlandet USA.

#3 Goldwind: 13,6 GW, varav över 12 GW installerades i Kina.

#4 Envision 10,7 GW

#5 Siemens Gamesa föll från andra till femte plats. 8,6 GW installationer.

https://gwec.net/gwec-releases-global-wind-turbine-supplier-ranking-for-2020/

3 gillningar

Tillverkare av vindkraftverksturbiner.

red. eller framkom det där (jag hann inte läsa det nu) att det specifikt handlade om byggherren och byggandet av kompletta vindkraftverk? Eller handlade det specifikt om turbineffekten och antalet installerade turbiner? Vem som helst kan ju i princip bygga en anläggning och använda Vestas turbiner där.

3 gillningar

Jag orkar inte lägga upp varenda projekt här, men idag kom det så många releaser att vi lägger upp dem som ett paket här. Bra serviceavtal ingår också.

https://twitter.com/Vestas/status/1377300326034903043?ref_src=twsrc^tfw|twcamp^tweetembed|twterm^1377300326034903043|twgr^|twcon^s1_c10%26ref_url=https%3A%2F%2Fpublish.twitter.com%2F%3Fquery%3Dhttps3A2F2Ftwitter.com2FVestas2Fstatus2F1377300326034903043widget%3DTweet

https://twitter.com/Vestas/status/1377253220842663943

https://twitter.com/Vestas/status/1377193020240637954

https://twitter.com/Vestas/status/1377170896700338184

https://twitter.com/Vestas/status/1377276496478371841

https://twitter.com/Vestas/status/1377183507189952519

5 gillningar

Detta har man väntat på! Satsningen lönade sig. 69 kraftverk till Mutkalampi.

“Vestas kommer att leverera sex V150-4,2 MW-turbiner som körs i ett 4,3 MW-driftsläge, samt 63 V162-6,0 MW-turbiner från sitt EnVentus-stall. När Mutkalampi väl tagits i drift kommer det att vara ett av de största vindkraftsprojekten på land i Norden.”

https://twitter.com/Vestas/status/1389563216674660352?s=19

3 gillningar

Bara de får tillräckligt med harts för att kunna tillverka vingarna. Det råder brist på råvaror på marknaden. V162 är åtminstone i ett besvärligt skede, då nya vingar borde tillverkas hela tiden, men förseningar tenderar att uppstå.

4 gillningar

Det var ingen lysande kvartal för någon av de danska vindkraftsbolagen. Speciellt Vestas-aktien tar nu ordentligt stryk, -16% i skrivande stund.

https://www.reuters.com/business/cop/vestas-q3-below-expectations-lowers-fy-profit-guidance-2021-11-03/

https://www.reuters.com/business/cop/orsteds-q3-profit-lags-lower-wind-speeds-bite-2021-11-03/

8 gillningar

Den instabilitet i leveranskedjan och kostnadsinflation som orsakats av pandemin fortsätter att påverka vindkraftsindustrin.

Baserat på dessa omständigheter, och den påverkan dessa förväntas ha under resten av året, uppdaterar Vestas sin helårsprognos för EBIT-marginal före särskilda poster, som nu förväntas ligga runt 4 procent (tidigare 5-7 procent). Vestas förväntar sig fortfarande en omsättning på 15,5-16,5 miljarder euro, inklusive service, och totala investeringar*) under 1 000 miljoner euro under 2021.**

Omsättningsprognoserna justerades ned redan tidigare.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-08-11/vestas-cuts-revenue-outlook-as-commodities-cost-surge-bites

Bolaget förväntar sig nu en helårsomsättning på 15,5 miljarder euro (18,2 miljarder dollar) till 16,5 miljarder euro (19,3 miljarder dollar), en nedgång från tidigare prognos på 16 miljarder euro till 17 miljarder euro, sade det i ett resultatutlåtande på onsdagen.

Måste läsa igenom det här noggrannare senare.

Här är en länk till rapporten:

4 gillningar