Cadeler A/S - installation av vindkraftverk offshore

Öppnar en egen tråd för Cadeler A/S, som installerar och underhåller havsbaserade vindkraftverk och är en del av den större Swire-koncernen. Företaget noterades nyligen på Oslobörsen och DNB Markets har inlett bevakning av företaget med ett riktpris på 38 NOK och en köprekommendation.

Som bakgrund kan nämnas att Cadeler installerade sin första vindturbin 2010 och sedan 2012 har företaget enligt egen utsago genomfört över 20 vindkraftprojekt. Orderboken uppgår för närvarande till 249 miljoner USD i beställningar, med ytterligare 83 miljoner USD i optionsbeställningar. De största beställningarna verkar för närvarande vara koncentrerade till 2022, men situationen kan förändras avsevärt på grund av EU:s gröna investeringar. Nedan en bild av orderboken i november 2020.

Vid granskning av de ekonomiska siffrorna har företaget presterat sämre under de tre senast rapporterade åren (2017-2019) jämfört med den föregående treårsperioden (2014-2016), men från 2017 till 2018 var trenden uppåt för rörelseresultatet. Enligt företaget påverkades siffrorna för 2019 av att ett av fartygen var på varv (fartyget utrustas samtidigt med en större kran för framtidens större vindkraftverk), troligen på grund av en olycka, men jag har ingen mer detaljerad information om detta. Dessutom anges som skäl för det svagare rörelseresultatet att organisationen förstärks inför framtiden samt att det fartyg som var i drift arbetade med ett projekt med lägre marginaler. Nedan en bild av de finansiella siffrorna.


Företaget har för närvarande två fartyg som är bland de bästa i branschen när det gäller lyfthöjd, fartygets längd och djupinstallationer (dvs. fartygen kan installera turbiner på djupare vatten än konkurrenterna). När det gäller lyftkapacitet verkar det dock finnas ett par andra fartyg på marknaden med mer lyftkraft än Cadelers fartyg. Enligt företaget kommer en uppgradering av kranarna att återigen placera företagets fartyg bland de bästa. Företaget planerar också att skaffa ett tredje fartyg, vilket tydligen var en av anledningarna till att företaget noterades.

Som vi alla säkert har märkt förutspås förnybar energi en enorm tillväxt. Enligt en rapport från Europeiska kommissionen kommer havsbaserad vindkraft att femfaldigas till 2030 och tjugofemfaldigas till 2050. Enligt rapporten krävs investeringar på cirka 800 miljarder euro i vindkraft för att uppnå målet. Enligt företaget självt kommer havsbaserad vindkraft att öka sjufaldigt från 2018 till 2030. Flytande vindkraftverk spelar också en viss roll här, men för närvarande utgör de fortfarande en relativt liten del jämfört med havsbaserade kraftverk. (Energin som produceras av flytande kraftverk är 40 MW jämfört med havsbaserade kraftverk på 12 GW.) Jag kan inte bedöma om Cadeler har en roll inom flytande kraftverk.
Enligt företaget är dess direkta konkurrent Fred Olson Windcarrier, men de andra företagen har fokuserat på något annorlunda sätt. En bild av konkurrenslandskapet enligt företagets syn:

Ytterligare material om ämnet:

Europeiska kommissionens strategi för havsbaserad vindkraft: Energy - European Commission)

Cadelers företagspresentation från november 2020: Chicken Road ▷ Casino Spil | Gratis Gambling & Rigtige Penge

Vad tycker ni, ärade forummedlemmar, är detta ett potentiellt framtidsföretag och vilka är företagets största utmaningar?

Låt oss också lägga till företagets hemsida: https://www.cadeler.com/

26 gillningar

Tack för att du startade tråden. På Shareville har främst norrmän och danskar verkat handla med denna hittills, så det är bra att få mer kunskap även här. Fred. Olsen Windcarrier kan också köpas på börsen via Bonheur-aktien.

2 gillningar

Norska Sparebank 1 har också börjat följa företaget med ett prismål på 40 NOK och en köprekommendation. “Oslo (TDN Direkt): Sparebank 1 Markets tar upp bevakning av Cadeler-aktien med köprekommendation och kursmål 40 kronor, enligt en analys på torsdagen. (2021-01-07)”

2 gillningar

Ännu en ny uppföljning med köprekommendation och denna gång med en kursmål på 50 NOK: “Oslo (TDN Direkt): Clarkson Platou Securities tar upp täckning av Cadeler med köprekommendation och kursmål på 50 kronor på aktien.”

3 gillningar

Cadeler höll sig ganska bra under de senaste veckornas nedgång på marknaden och nu fick vi lite nyheter.

4 gillningar

Om man tror på vindkraft så har orderstocken ökat här och guidningen höjts.

https://finance.yahoo.com/news/cadeler-reports-strong-q3-results-070000537.html

Mister Cunhas analys
https://x.com/mvcinvesting/status/1875650380161593784?t=E2RbWTTr7FKxX8b9vxtmTg&s=19

3 gillningar

Låt oss väcka liv i den här tråden igen. Under våren har det hänt en del intressanta saker för bolagets del:

  • Beslutade att köpa ytterligare ett nytt fartyg från Kina, vilket enligt bolaget förväntas påverka årets resultat positivt. Fartyget levereras till Cadeler under Q3/25.
  • Bolaget köpte egna aktier (för belöningsändamål) vid en mycket bra tidpunkt. Hela programmet genomfördes mycket snabbt när det rådde tillfällig turbulens på marknaden i samband med att Hornsea 4-projektet avbröts (vilket inte är en del av orderboken, utan var ett möjligt tillägg).
  • Idag kom en flaggning från en Londonbaserad fond om över 5% ägande i bolaget.

När bolaget inom ett par år har lyckats minska sin skuldbörda något, tror jag att detta kommer att utgöra en mycket bra kapitalåterförare.

Dessutom kommer försäljningen att öka betydligt när fartygsflottan växer under de kommande åren (givetvis medför detta även skulder). Men totalt sett är bolaget kapabelt till så pass god avkastning att dessa definitivt kommer att kunna täckas.

Och när man dessutom tittar på efterfrågan/utbudssituationen för dessa stora installationsfartyg, kan man tro att riskerna för bolaget är måttliga:
image

Detta från bolagets hemsida, men även BRS har lyft fram situationen för detta segment (det vill säga att det inte finns tillräckligt med fartyg - t.ex. BRS Review 2024 s. 134-135). Endast 13 fartyg som kan installera de största vindkraftverken är på väg ut på marknaden, och en betydande del av dessa finns just hos Cadeler.

Så även om havsbaserad vindkraft tog en liten paus i sin kraftiga acceleration, finns det fortfarande mycket arbete framför oss på denna sida, och Cadeler kommer att kunna ta en betydande del av detta arbete.

Låt oss även lägga in bolagets rapporterade utsikter för detta år (före tillkännagivandet om det nya fartyget).
image

8 gillningar

CADLR: Cadeler takes delivery of Wind Keeper and locks down first three years of utilisation with the signing of a long-term firm contract - Inderes

Så idag har Cadeler mottagit fartyget från Kina, vars köp de meddelade tidigare i år. Dessutom meddelar de samtidigt att ett långt 3-årigt avtal har ingåtts med Vestas gällande fartyget, med start 2026.

Tidigare meddelade de att fartyget redan under detta år kommer att generera försäljning, så jag antar att det finns något uppdrag tillgängligt någonstans även under detta år.

Angående priset kommenterade de följande: “a purchase price significantly below the vessel’s estimated replacement cost”, vilket innebär att de uppenbarligen har köpt det till ett förmånligt pris, och eftersom finansieringen också är förmånlig, borde detta vara en utmärkt investering på denna ganska tuffa marknad.

Vid årets slut förväntas Wind Mover ansluta till flottan, Wind Ace under andra halvan av 2026 och den sista nybyggnationen Wind Apex under första halvan av 2027. Därefter bör utrustningsprojektet vara klart och i arbete med att installera eller underhålla vindkraftverk. Detta bör sedan till stor del återspeglas i en omsättnings- och resultatökning enligt redan ingångna avtal. EPS förväntas fördubblas i år jämfört med förra året, och för 2026 förutspås ytterligare en fördubbling (förra året var på sätt och vis ofullständigt då gamla fartyg uppgraderades med avseende på kranar).

I augusti, i samband med Q2-resultatet, kommer vi förmodligen att se i vilken utsträckning Wind Keeper förändrar årets vägledning, som alltså är: “full-year revenue is expected to range between EUR 485-525 million and EBITDA is expected to range between EUR 278-318 million”.

2 gillningar

Cadeler rapporterade sitt Q2-resultat idag och nu börjar företagets tillväxt synas då omsättningen och resultatet ökar markant:
Omsättning Q2: 233,1 M€ (Q2 2024: 63 M€)
Resultat Q2: 165 M€ (Q2 2024: 20,9 M€)

Dessutom höjde bolaget sin helårsprognos enligt följande:
Omsättning: 588-628 M€ (tidigare 485-525 M€)
EBITDA: 381-421 M€ (tidigare 278-318 M€)

Det är dock bra att notera att resultaten också påverkas av en avtalsuppsägningsavgift relaterad till Hornsea 4-projektet.

Mer information finns i pressmeddelandet Interim Financial Results 2025: Cadeler delivers financial performance above expectations :: Cadeler A/S (CDLR)

På fredagen kom förstås informationen som även syntes på forumet om Trumps åtgärder gällande Revolution Wind-projektet utanför USA:s kust ( Orsted shares sink to record lows after US halts wind farm off Rhode Island | Reuters). Det är dock fortfarande svårt att bedöma de slutliga effekterna av detta och vad det egentligen handlar om (förutsatt att syftet inte är att göra USA till ett helt olämpligt investeringsmål). I vilket fall som helst har Cadeler de nödvändiga avtalsmässiga skydden på plats, och även om det värsta skulle inträffa har fartyget som är kopplat till projektet redan efterfrågats på annat håll direkt efter att nyheten blev offentlig. Detta kanske delvis visar hur stor efterfrågan det finns på dessa fartyg.

6 gillningar

Cadelers Q3/2025 har kommit ut:
Q3 2025 Earnings Release: Cadeler Delivers Strong Q3 Performance With High Utilisation, Improved Earnings and Continued Fleet Expansion :: Cadeler A/S (CDLR)

Omsättningen för de första 9 månaderna 2025 har ökat med blygsamma 178% jämfört med föregående år. Naturligtvis ökar även skulden i takt med att tre nya fartyg har lagts till flottan i år. Men orderboken fortsätter också att växa (nu 2887M€), så det finns definitivt efterfrågan på dessa fartyg.

Dessutom, i Hornsea 3-projektet, utför företagets fartyg själva grundläggningen utöver att de själva reser turbinen (det traditionella kärnområdet).

Helårsomsättningen förväntas fortfarande ligga i intervallet 588-628M€, och EBITDA uppgår till 381-421M€. Naturligtvis görs avskrivningar på fartygen och räntor och skulder betalas, men det blir ändå en ganska bra summa kvar på sista raden – 212M€ för de första 9 månaderna.

Aktiekursen har lidit något sedan oktober, och nu verkar det som att företaget kan fås till ett rabatterat pris i förhållande till dess fartyg (även om NAV-definitionen är ganska vag här, eftersom det inte finns en aktiv marknad för dessa på det sättet, men det är en billig aktie även i förhållande till bokfört värde). Men med den orderboken verkar skulderna kunna betalas ganska bra, och därmed är företagets utsikter mycket stabila. Dessutom kommer det då och då serviceavtal i takt med att antalet parker växer, så jag tror att det kommer att finnas arbete för dessa fartyg under en mycket lång tid framöver.

EDIT: Kommentarer baserade på investerarsamtalet. Ganska många frågor och kommentarer kretsade kring utsikterna för åren 2028, 2029 och 2030 och framåt. Vissa tidsplaner för vindkraftsprojekt har tydligen skjutits fram något, vilket har skapat press på även detta företags framtidsutsikter. Företaget självt ser situationen på följande sätt för hela marknaden och för företaget självt:

  • De medger att vissa projekt har skjutits fram i tid, vilket skapar press, särskilt på utbud/efterfrågan-bilden för 2028. För 2029 och 2030 och framåt ser företaget marknaden som stram vad gäller fartyg, och företaget anser sig kunna välja de bästa projekten ur sin egen synvinkel.
  • Särskilt för 2029 och 2030 sade företaget att de är optimistiska, särskilt baserat på hur deras kunder är villiga att investera pengar nu för dessa år (så uppfattade jag det, den exakta formuleringen var något annorlunda).
  • För 2028 ser företaget inte situationen som oroande, eftersom det också finns många projekt i Asien (Japan, Sydkorea och Taiwan).
  • En annan aspekt gällande utbud/efterfrågan-situationen kommenterade företaget att de ser situationen annorlunda än många analytiker, eftersom projekten är mycket olika och all kapacitet inte kan delta i alla projekt. Det betyder att särskilt de största projekten (Utility scale sa de nog) måste byggas med en mycket snävare fartygsflotta (i huvudsak brist på dessa mest kapabla fartyg).
  • Att få kontrakt handlar inte bara om pris, utan parkbyggarna bedömer också noggrant risker och leverantörens tillförlitlighet. Här ger den största flottan en tydlig fördel, eftersom Cadeler bättre kan erbjuda en tydlig bild av hur projektets slutförande kan säkerställas med deras utrustning.

Rent allmänt, när man tänker på företagets position på marknaden, verkar det inte vara särskilt mycket priskonkurrens, och därmed är effekten av små förändringar i projekttidsplaner på företagets resultat mindre, eftersom det viktigaste för kunderna är att få sina egna projekt slutförda inom de tidsramar de har avtalat med sina kunder och med beaktande av risker (till exempel kan vind och vågor medföra egna utmaningar).

EDIT2: Det vore bra om någon annan också deltog i diskussionen om detta företag, gränsen för antalet på varandra följande meddelanden verkar närma sig hotfullt..

8 gillningar

Till havs konkurrerar man verkligen inte med priset. Jag har varit involverad i offshore-vindkraftsprojekt. Där går säkerhet och precision först. Det ska kosta mycket, och de jobben gör inte vem som helst. Det vittnar också Cadelers över 70% bruttomarginaler om, vilka för övrigt är så stora att jag med den orderboken bara kan förundras över den nuvarande kursutvecklingen (t.ex. 20% bättre än AWS). Lånen kommer definitivt att betalas av. Jag tror att efterfrågan i Europa kommer att växa riktigt stor någon gång.

Även i Finland skulle tre havsbaserade vindkraftsprojekt täcka 37% av all elproduktion (jämförelseår 2023). När dessa sedan förverkligas, det vet man inte, men en av MKB-rapporterna har just varit under behandling. Det kommer så många datacenter att nog kommer dessa havsbaserade vindkraftsprojekt att komma igång till slut.

4 gillningar

Låt mig nu konstatera att jag aldrig har lagt så mycket tid på att utreda ett företag som på detta, där resultatet var negativt. I flera timmar tittade jag på dokumentärer om havsbaserad vindkraft på Youtube, analyserade marknaden för havsbaserad vindkraft, osv. Jag kunde till slut inte se tillräckligt med förnuft i havsbaserad vindkraft, vilket samtidigt förseglade beslutet att placera pengarna någon annanstans.

2 gillningar

Först och främst tack till både @Sahti-Laine och @Avokado för att ni deltog i diskussionen. Jag tror att detta kommer att glädja fler än bara mig.

@avokado Jag är åtminstone nyfiken på att höra lite mer om hur du kom fram till detta resultat. Jag har själv grävt mycket i hela den globala energimarknaden och de olika parternas prognoser relaterade till den.

Det är sant att havsbaserad vindkraft inte kommer att vara en betydande del i global skala, men jag är åtminstone tills vidare starkt övertygad om att den ändå kommer att hitta sin egen nisch i helheten. Särskilt när man betraktar saker på en mer lokal nivå.

Och @Sahti-Laine många kan vara intresserade av praktiska erfarenheter av hur dessa projekt fungerar och vad som händer under installationen. Jag följde själv byggandet av Moray West-parken ganska nära för att få en bättre förståelse för hur processen framskrider tidsmässigt etc. Men många detaljer förblir oundvikligen dolda utan en direkt koppling till projekten. Så, skulle man kunna önska en kort sammanfattning av huvudfaserna och vilka arbetsmoment som är särskilt krävande och varför. Och jag är också lite intresserad av vilka marginaler man arbetar med när det gäller förhållandena under driften?

3 gillningar

Jag fick fundera en stund på om jag kunde svara på detta och samtidigt bevara min anonymitet. Jag är geolog och har undersökt bottnarna för framtida havsbaserade vindkraftverk, innan det finns något till havs. De krävande faserna är enligt mig inte nödvändigtvis installationsfaserna, eftersom mycket planeringsarbete, forskningsarbete, tillståndsansökningar etc. har gjorts för detta. Eller vad jag har sett av Cadeler’s material, så kan ett vindkraftverk vara klart mycket snabbt. Inte konstigt om man har fartyg och besättning i världsklass.

På havsbotten kan det finnas för många mjuka lager som förhindrar en ekonomiskt förnuftig installation av ett vindkraftverk. Generellt sett är Östersjön dock en bra plats att installera vindkraftverk på, eftersom havet är grunt och blåsigt. Havsbottnens lager och geologi kan variera snabbt även över små avstånd. Vissa platser blir alltså kasserade, men innan undersökningar har man ingen realistisk uppfattning om detta. Lodningar utförda med olika våglängder används som underlag för att planera borrningar. Med borrningar tas prover från sediment och berggrund, om berggrunden nås på ett bestämt djup. Även andra borrmetoder kan användas för att fastställa olika fysikaliska egenskaper. Slutresultatet av dessa undersökningar kan till och med avgöra projektets lönsamhet och genomförbarhet.

Kanske beskriver Cadeler’s marginaler branschen väl. Det är farligt till havs och det finns inte många ordentliga fartyg, oavsett arbetsfas. Skickliga sjömän behövs. Jag vet inte hur mycket Cadeler’s fartyg tål vind, men forskningsarbetare åker ganska lätt till hamnen för att tillbringa blåsiga dagar. Trots det är marginalerna goda.

6 gillningar

Tack!

Ja, jag vet att dessa är komplicerade och långa projekt. Havsbottens geologi var förstås en ny synvinkel för mig i frågan. Men då är väl forskningsmetoderna i viss mån liknande som vid oljeprospektering (vibration och mätning?).

Marginalerna återspeglar snarare bristen på leverantörer enligt min mening, och förstås även utmaningarna. Riskfritt är detta verkligen inte.

Fartygs gränser för vind och vågor finns i fartygs grunddata, som finns på företagets webbplats. Jag funderar alltså mer på hur man agerar när man närmar sig gränserna och hur nära man är redo att gå. Å andra sidan är dessa saker mycket bekanta för mig, det vill säga hur dessa gränser definieras (metoder etc.), men allt detta från kontoret och från mer traditionella offshoreprojekt.

1 gillning

Inom förnybar energi anser jag att decentralisering och reglerbarhet är viktigt. Endast vatten erbjuder reglerbarhet. Decentralisering lyckas med sol- och landbaserad vindkraft. Havsbaserad vindkraft har egentligen inga fördelar. Ett stort projekt som nästan liknar ett kärnkraftverk utan att erbjuda kärnkraftens fördelar. Dessutom kräver branschen mycket kapital, myndighetsstöd och beslut etc.

Passar på platser där energi behövs, det inte finns plats att bygga på land och solkraft inte räcker till. Främst kommer Centraleuropa och USA:s östkust i åtanke.

Offshore-verksamhet är dyrt och även inom oljebranschen går hälften av företagen i konkurs vid botten av varje cykel. Här är rädslan densamma.

Passar åtminstone inte i min portfölj just nu. Jag följer förstås USA:s politik och om vindarna börjar vända där kan jag ta en trade i detta. I pensionsportföljens tidshorisont är risken för stor att företaget spolas ut i havets skum.

2 gillningar

I det avseendet kan metoderna vara liknande som vid oljeprospektering, att i södra Östersjön eller Nordsjön, där berggrunden består av unga sedimentära bergarter, kan prover tas som en enda kärna utan att bry sig om det är sediment eller berggrund. Allt i ett svep bara. På finska vatten kräver den hårda prekambriska berggrunden diamantborrning.

Ja, och angående marginalerna talade vi om samma sak, jag gav skäl till bristen på leverantörer.

Jag kollade Cadeler-fartygens vindmotstånd och insåg att jag hade undrat över dem tidigare. De tål vindar förvånansvärt bra, upp till 20 m/s.

Är du alltså en konstruktionsingenjör? Intressant hur som helst. Berätta gärna mer för min del!

2 gillningar

Men havsbaserad vindkraft har dock vissa fördelar. Till havs finns det färre hinder för vinden och därmed mer energi att tillgå. Ju högre masten är placerad, desto mindre påverkar friktionen vindhastigheten. I många länder är dock terrängformerna mer utmanande för vindkraft än till havs. Detta innebär alltså att havsbaserad vindkraft producerar en jämnare produktion än landbaserad.

Jag ser också regleringen till havs som enklare. Alla buller, estetiska etc. aspekter är enklare till havs.

Kostnaden är visserligen betydligt högre än på land, men jag tror att de senaste kommer att vara bättre i detta avseende. Även Cadeler’s verksamhetslogik kan leda till lägre kostnader i projekt (de strävar efter att säkerställa en högre utnyttjandegrad för fartygen).

Ja, det händer också mycket på denna vindkraftsfront i Asien. Särskilt Taiwan, Sydkorea och Japan är mycket intressanta i detta avseende. Japan har dock den blåsigare sidan som kräver flytande lösningar.

Jag förstår att om man vill ha säkrare investeringar, så är detta förmodligen inte högst upp på listan. Jag ser själv detta tydligt som en investering som kräver mer uppföljning. Liksom många andra investeringar relaterade till flytande kapitalposter.

4 gillningar

Lite mer aktuella nyheter för omväxling.

Flottan har nu 10 fartyg.
CADLR: Cadeler expands fleet with delivery of 10th wind turbine installation vessel, Wind Mover - Inderes

Detta är också den viktigaste anledningen för mig att investera i Cadeler på denna marknad, där de ändå har den största flottan på marknaden. Man kan alltså se det som riskspridning. Som redan diskuterats ovan är riskerna inte helt obefintliga. Vissa konkurrenter har visserligen flera olika branscher och får därmed riskspridning, men jag tror att specialisering på en viss marknad också ger betydande fördelar.

1 gillning

Om någon undrar varför den här (och andra vindkrafts-) aktier har haft en stark uppgång den senaste tiden, så kom den här lilla positiva nyheten igår:

European nations reinforce wind power commitment with 100 GW pledge | Reuters

De 100 GW i rubriken gäller alltså specifikt havsbaserad vindkraft i följande länder: Storbritannien, Belgien, Danmark, Frankrike, Tyskland, Nederländerna, Island, Irland, Luxemburg(??) och Norge. Här utvecklar man alltså även nät och överföringsförbindelser tillsammans. Det är alltså en ganska betydande nyhet enligt min mening, som garanterar arbete för Cadelers fartyg långt in i framtiden (300 GW till år 2050).

4 gillningar