Vilka vattenaktier finns det och hur köper man dem?
Hej,
Med tanke på att upprätthålla forumets nivå skulle det vara toppen om du, @Jarmoxxx, kunde berätta mer om Tallinna Vesi och din syn på det. Utdelning är sällan den enda goda anledningen att köpa en aktie.
Hej, alla kan läsa om företaget själva, jag lade in ett exempel.
American States Water skulle åtminstone utifrån namnet kunna falla inom denna kategori. Jag känner inte till företaget, men företaget har ökat sin utdelning i hela 64 år i rad, vilket är en lång tid. De har åtminstone gjort saker rätt inom företaget. Detta kan dock också synas i priset; med ett marknadsvärde på 2,77 miljarder dollar och en nettovinst på 63,8 miljoner dollar 2018 är P/E-talet över 40. Sedan är till exempel P/B-talet 15 och den nuvarande effektiva direktavkastningen 1,4 %. Så aktien kan ha en liten “vattenpremie”, eller så är det bara normala amerikanska multiplar.
Kan det ha varit Intelligent Investor som pratade om dessa amerikanska vattenaktier, som är naturliga monopol? Jag tror att det företaget hör till den kategorin och detta är anledningen till de så höga multiplarna. Det handlar alltså om en extremt defensiv aktie, vars avkastning med dessa multiplar nog redan ligger närmare avkastningen på en statsobligation. Av den anledningen kan man tänka sig att den senaste tidens kraftiga uppgång till stor del beror på räntemiljön, det vill säga att man har sökt säker avkastning i sådana här aktier när räntorna är så låga. Därmed kan man å andra sidan tro att dessa skulle vara ganska känsliga för förändringar i räntemiljön. Bara gissningar alltså, och jag har inte fördjupat mig mer. ![]()
Jag är inte alls insatt i dessa amerikanska vattenaktier, men ditt antagande låter logiskt. Ett sådant monopol eller generellt sett vallgravar runt verksamheten, utöver 64 års utdelningshöjning, drivs av att företaget uppvisar en relativt hög avkastning på eget kapital, 35%. Av dessa faktorer skulle man snabbt kunna dra slutsatsen att konkurrenterna knappast har haft tillträde till företagets revir och/eller att företaget har lyckats expandera inom sina konkurrensfördelar. Jag skulle också kunna köpa synen att låga räntor har fått investerare att söka en trygg hamn i sådana eventuellt mycket defensiva och kvalitativa företag med vallgravar. Dessutom rider man på vågen av en megatrend.
Jag hittade en artikel om ämnet på Sijoitustieto, visserligen skriven för ett år sedan: https://www.lynxbroker.fi/sijoitusblogi/artikkelit/vesiosakkeet-2020/
Det är en lång text och jag erkänner att jag inte hann läsa allt, men artikeln berör branschen i allmänhet och bland annat hur man kan investera i den, presenterar olika företag och lite av varje däremellan. Förmodligen en skribent som är väl insatt i ämnet. Företag inom branschen kan till exempel arbeta med (vatten)teknologi, avloppshantering, vattenbehandling, vattendesinfektion eller rening och bevattningssystem, så det finns alla möjliga typer av företag.
Jag tvekade ett ögonblick om jag skulle ta upp den här tråden igen eftersom den verkligen är en skamfläck för forumet, men jag försöker den här gången. Det är ändå en intressant och nödvändig bransch, och trenderna pekar åtminstone framåt. Om den här tråden inte tar fart nu får den gärna låsas för min del, någon får sedan öppna en ny tråd om ämnet med en “något” bättre inledning om de vill. Det vore kul att höra från någon som är mer insatt vad de tycker om branschen/företagen.
Måste hålla med, tråden är ganska dålig (!), men vatten som investering är onekligen intressant.
Jag var en gång gäst på ett framtidsseminarium anordnat av universitetet på min hemort, där USA:s dåvarande ambassadör i Finland, Bruce Oreck, talade. Han hade byggt hela sitt anförande kring Finlands natur och särskilt rent vatten, och hävdade att det är finländarnas största konkurrensfördel i framtiden. Kanske syftet med presentationen snarare var att understryka det faktum att de största och mest produktiva innovationerna ofta är enkla och redan framför näsan på oss – att man inte alltid behöver uppfinna hjulet på nytt. Men Oreck verkade vara allvarlig när han talade om vatten och naturens renhet, och sade att det är Finlands viktigaste exportprodukt i framtiden. Och såvitt jag minns talade han inte om att frakta flaskvatten eller is, utan om teknik relaterad till rent vatten och vattnets tillräcklighet.
Varför skulle det inte kunna vara så? Cleantech, som koncept kanske något i skuggan av hållbar utveckling, cirkulär ekonomi och liknande, är säkert en betydande helhet i framtiden. Problemet hittills har väl varit att de som mest akut skulle behöva det inte har haft möjlighet att investera i det, det vill säga projekten har huvudsakligen genomförts genom olika utvecklingsbiståndsprojekt och liknande.
Jag har såvitt jag minns stött på tema-ETF:er som investerar i rent vatten och affärsverksamhet kring det. OP hade väl till och med en fond relaterad till detta. Jag har ingen aning om deras avkastningspotential eller historia, men jag skulle gärna höra mer om dem. Branschen skulle mycket väl kunna vara en sådan att när börsens ballong någon gång spricker, kommer dessa att bli potentiella investeringsobjekt om de inte redan är det.
Söker man i den här tråden nu allt möjligt, från läskedrycker och rörtillverkare till kanske vattenmonopol ändå?
Detta kommer att bli en klassiker i Inderes-forumet, låt oss vänta några år till ![]()
Nu när jag har börjat undersöka saken lite mer efter att ha blivit intresserad, räcker min expertis inte till för att investera i enskilda amerikanska företag inom denna bransch. Det skulle bli som att spela på lotto, även om kurvorna är ganska stabila.
Förutom den dyra fonden skulle OP även kunna erbjuda
L&G Clean Water UCITS ETF,
iSHARES Global Water UCITS ETF och
Lyxor World Water (DR) UCITS ETF
Dessa fonder har avgifter mellan 0,49 och 0,65, vilket är ett mer rimligt antal. Med dessa skulle man säkert kunna få en viss uppfattning om saken med lättare studier.
Okej, för att hedra en regnig söndag ska vi delta i diskussionen om vattenaktier!
Jag ser att denna sektor är intressant och lovande (?) för framtiden. Det vill säga:
AS Tallinna Vesi (TVEAT)
Dricksvatten och avloppsvattenrening för knappt 500 000 invånare (Tallinna Vesi | Company — Nasdaq Baltic). Privatiserades i början av 2000-talet och noterades på Tallinnbörsen 2005 (se tidigare länk). 20 miljoner A-aktier och en B-aktie (https://tallinnavesi.ee/en/investor/share-value/)
Kursutveckling och nyckeltal (Tallinna Vesi | Reports — Nasdaq Baltic)
Ägarfördelning
Det var en kort beskrivning av företaget. Jag har själv bevakat vattenaktier ett tag och har gjort en liten lista över intressanta företag (t.ex. Veolia Environnement SA och Northwest Pipe Company). Jag skulle gärna vilja ha fler synpunkter från andra diskussionsdeltagare om vatten och dess framtid.
Visst finns det massor av vattenbolag i USA. Jag är dock inte övertygad om att det är värt att köpa dem till dagens priser. Prislapparna har helt spårat ur under corona. Visst, verksamheten är defensiv och monopolistisk, och en viss skalbarhet verkar finnas. Men när grundverksamheten växer väldigt långsamt och man förväntas betala nästan 40 gånger vinsten för det nu, så nej tack. Några procents avkastning på vinst och en procent utdelning låter inte riktigt som en säkerhetsmarginal i det här fallet.
- [American Water Works (AWK)]
- [Aqua America (WTR)]
- [Pentair (PNR)]
- [American States Water (AWR)]
- [Watts Water Technologies (WTS)]
- [Itron (ITRI)]
- [California Water Service Group (CWT)]
- [SJW Group (SJW)]
- [Evoqua Water Technologies (AQUA)]
- [Badger Meter (BMI)]
- [Middlesex Water Co (MSEX)]
- [Connecticut Water Service (CTWS)]
- [York Water Co (YORW)]
- [AquaVenture Holdings (WAAS)]
- [Primo Water (PRMW)]
Jag hittade dem ganska snabbt med Google. En snabb titt visar förstås att en del av företagen gör mycket mer än bara vattenrening och distribution.
Jag har iShs Glb Water-fonden, som investerar globalt i vattenbolag. Rent vatten kan bli en bristvara på många platser i framtiden.
Låt oss väcka liv i den här legendariska tråden, för snart kommer det att finnas ett behov av vatten! Tyvärr har jag inga aktieidéer att nämna just nu.
För ett par veckor sedan skrev jag kort om ämnet i Lamors tråd:
Och den här veckan publicerade the Guardian en rejäl FUD-artikel, så låt oss ta några utdrag från den här.
Som jag skrev tidigare kommer effekterna eventuellt att märkas inom följande områden:
- Energi (kylning av kärnkraftverk / vattenkraft)
- Jordbruk
- Rent vatten
Energi
Under förra sommarens torka tvingades kärnkraftverk stängas ner eftersom det inte rann tillräckligt med vatten i floderna för kylning, och kollaster kom inte fram eftersom det inte fanns tillräckligt med vatten för pråmarna.
I Tyskland stör redan låga vattennivåer i Rhen pråmtrafiken, vilket tvingar båtar på väg upp mot Centraleuropa att lasta till hälften av sin kapacitet
I Italien är floden Po mycket torr och vattenkraftens tillräcklighet är i fara:
”Problemet med torka är allvarligt”, sade han till Corriere della Sera. ”Vi har bara fått hälften av den genomsnittliga mängden snö. Vi befinner oss i ett läge där vattendrag, sjöar och reservoarer är i ett mycket kritiskt tillstånd, och vattenkraftsbassänger har extrema svårigheter.”
Jordbruk
Åtminstone Frankrike och Spanien har börjat uppmärksamma bevattningsvattnet som används i jordbruket.
Bland den [franska] regeringens planer finns modernisering av jordbrukets bevattning, som står för upp till 80 % av förbrukningen på sommaren, ökad återvinning av avloppsvatten och minskade förluster på grund av läckage.
Hela Spanien har befunnit sig i torka sedan januari 2022, men vattentillgångarna i Katalonien har sjunkit så lågt att myndigheterna i veckan införde lagar som inkluderar en minskning med 40 % av vatten som används i jordbruket, en minskning med 15 % för industriellt bruk och en sänkning av den genomsnittliga dagliga tillgången per invånare från 250 liter till 230 liter.
Rent vatten
Som framgår av citaten ovan börjar situationen i Västra och Södra Europa redan bli allvarlig på grund av den långvariga torkan.
https://twitter.com/Hydrology_IRPI/status/1633192460712017924
Av den anledningen sinar vattenreserverna samtidigt som betydande mängder rent vatten går förlorat på grund av dålig infrastruktur. Reuters skrev till exempel förra året att rören i delar av Italien läcker så illa att upp till 42 % av vattnet går till spillo!
Våra rör förlorar i genomsnitt 42 % av det vatten de transporterar.
Detta är verkligen en märklig paradox. Just i områden där det råder torka och brist på rent vatten slösas det ofta med vatten på grund av dålig infrastruktur och vattenintensiv odling.
Sedan har vi de tusen sjöarnas Finland, där en vattenläcka i en liten by var en av sommarens mest följda nyheter under en månads tid.
Under helgen har jag läst på om ämnet och det verkar som att det pågår stora investeringar även i Italien nu. Jag har dock inte lyckats hitta information om vilka aktörer som utför dessa arbeten.
Mer information via länken (den leder förhoppningsvis till rätt sökvy).
https://www.italiadomani.gov.it/content/sogei-ng/it/en/Interventi/investimenti/ricerca-avanzata.html?orderby=%40jcr%3Ascore&sort=desc&resultsOffset=0&fulltext=water
Dessutom verkar det som att torkan har lättat något i Europa under förra veckan.
https://twitter.com/Hydrology_IRPI/status/1635196946028855296
Här är en idé som jag läst lite om:
Veolia Environnement, eftersom det är franskt och verkar vara verksamt inom dagens heta områden: energieffektivitet i fastigheter, samt vattenförsörjning och tillhörande teknologier.
Jag nämnde det franska ursprunget eftersom Macron höll ett tal för ett par veckor sedan där han sade:
Nationen behöver göra när det gäller vatten som har gjorts inom energiområdet, en form av sparsamhetsplan. Det vill säga att vi alla – medborgare, industriföretag, tjänster, lokala myndigheter, jordbrukare – måste vara uppmärksamma på denna resurs som börjar bli sällsynt. Det var vad jag sade i slutet av sommaren, det är slutet på överflödet,
Cirka 40 % av Veolias omsättning kommer från vatten. En stor del av detta är kommunal vattenförsörjning, där Frankrike och Spanien utgör en betydande del.
Som man ser av bildens rubrik är volymen en viktig faktor i vattenverksamheten. Så om man i Frankrike (och även i det torkdrabbade Spanien) börjar vara uppmärksam på vattenförbrukningen => volymen sjunker, och i och med det sjunker även omsättningen.
Vattenteknik i sig vore visserligen intressant, men jag tror att jag själv avstår från Veolia som helhet.
Själv har jag den där iShs Glb Water ETF-fonden, den ger en liten utdelning och ligger på +37,5 %.