Beskattning vid aktieaffärer och utdelningar - Skattedeklaration

Jag är nybörjare som aktieinvesterare. Har jag förstått det här rätt? Om jag till exempel vid årets slut har kapitalvinster på 1000€, kapitalförluster på 0€ och jag säljer av aktier som ligger på 1000€ i förlust och köper dem genast tillbaka. Är kapitalvinsterna då noll och skatten på dem 0?

4 gillningar

I princip ja, men saken är kontroversiell och kan tolkas som skatteflykt om du köper tillbaka aktierna för tidigt bara för att undvika att betala skatt. Det lönar sig att undersöka saken. Artikel från Börsstiftelsen från 2010:

http://www.porssisaatio.fi/blog/2010/04/29/verottaja-hyvaksyy-edestakaiset-osakekaupat/

Skatteförvaltningens anvisning:

https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/48973/luovutustappioiden_vahentamine/

3 gillningar

Den senaste tolkningen var billigare. Bra länkar​:+1:

2 gillningar

Kul att vi får nybörjare till forumet också :grin: välkommen! Hoppas inte nedgångsperioden skrämmer bort dig!

7 gillningar

Så kan allt vara annorlunda än förut

Ja. Att sälja dyrt förvärvade aktier från botten av en nedgång och sedan köpa tillbaka dem lite senare genererar förluster för det aktuella året, men samtidigt växer portföljen med exakt samma belopp, och skatter betalas senare för motsvarande kapitalvinster. Så även Jyrkis nuvarande manöver är en fördröjning av skattebetalningen. Masse rekommenderar inte. Björnen tar alltid sitt i slutändan :slight_smile:

2 gillningar

Även om Masse inte rekommenderar skatteplanering, så frågar jag ur ett skatteoptimeringsperspektiv. :wink:
Personen Alwar (namnet ändrat) genomförde några försäljningar innan de senaste nedgångarna. För dessa försäljningar kommer Alwar nu att få skattekonsekvenser på grund av vinsterna. Alwar kunde inte vänta på försäljningarna och köpte några aktier som nu har sjunkit lite.
Vad borde Alwar göra nu?

• Glömma “optimeringen”, betala skatten för vinsterna snällt och köpa mer under nedgångarna med tanken att de köpta aktierna någon gång kommer att återhämta sig till grönt
  • Om nedgången fortsätter, sälja (och köpa tillbaka samma mängder) nedgångsaktier under resten av året, max så mycket att resultatet mellan försäljningsvinster och -förluster är ±0.
  • Börja med en grundlig “optimering” och sälja nedgående aktier under resten av året, men ändå köpa tillbaka samma mängder. Här skulle man till och med kunna hamna i en situation där man vid årsskiftet har en stor mängd billigt köpta aktier och överförbara kapitalförluster för kommande år.
0 äänestäjää
1 gillning

{“content”:“Jag har kapitalförluster på 450 euro, med sista avdragsår 2019. I år har jag sålt fonder med en vinst på 259 euro. Vilket av nedanstående alternativ är rätt?\n\nA) 450 euro - 259 euro = 191 euro, alltså kan jag fortfarande sälja med en vinst på 191 euro i år utan skattekonsekvenser\n\nB) 450 euro - 259 euro x 0,3% = 372,30 euro, alltså kan jag fortfarande sälja med en vinst på 372,30 euro i år utan skattekonsekvenser\n\nJag har sysslat med investeringar i drygt ett år och skulle behöva hjälp av mer erfarna. Tack på förhand!”,“target_locale”:“sv”}

A är rätt

1 gillning

Från den 25 november klockan 11.00 får vi en skattejurist till inderesTV för att svara på aktuella frågor kring investerares beskattning. Du kan redan nu lämna in frågor i förväg, men vi tar också emot frågor under sändningen. Evenemanget kommer att hostas av @IdaIlkko: Sijoittajan verotus 2020 – mikä muuttuu? Verojuristi vastaa - 25.11.2019 - 11:00 alkaen - Inderes

3 gillningar

Det är väl ändå så att om man skjuter upp skattebetalningen, får man ränta på ränta på de bästa aktierna.

Tips: 2 eller fler VP-konton. Då kan man ha de bra aktierna i en annan portfölj om man vill handla med dem, om man har tid eller insikt för det.

Snabb fråga från farbrorn. Svaret skulle säkert finnas på skatteverkets sidor, men orkar inte. Forumet är dessutom snabbare :slight_smile:

Alltså: När överlåtelseförluster som uppkommit under skatteåret först dras av från överlåtelsevinster (?) och sedan, om det fortfarande finns förluster, från upplupna brutto-utdelningsinkomster (?), kommer då förskottsbetalningarna för utdelningarna att återbetalas till artisten efter att beskattningen har slutförts (om t.ex. slutresultatet är ± noll, när förlusterna är lika med vinsterna plus brutto-utdelningarna totalt)?
Samma gäller förstås om saldot blir negativt. Om skatteverket alltså (förhoppningsvis) återbetalar de så här i onödan betalda utdelningsförskotten till artisten, får man då ränta på det??

Snabba besserwissrar på saken :slight_smile:

Masse-farbror, FA, skattetrick farbrorns enda svaghet …

1 gillning

Forum, jösses. Var är svaret ???

Farbror Masse, FA, är skatteåterbäringen utan ränta ett bedrägeri mot folket?

2 gillningar

Masse, jag försökte hitta hjälp på Veros webbplats med din fråga, men hittade inget. Jag hittade den här artikeln Sijoittaja, huomasithan tämän: Luovutustappiot voi vähentää osingoista | Talouselämä, som jag vågar påstå att om du har betalat förskottskatt på utdelning innan förlusterna uppstod, så borde de extra skatterna återbetalas som en vanlig skatteåterbäring :slight_smile: Artikeln innehåller också ett konkret exempel, och såvitt jag förstår innehåller den artikel som publicerades 2017 inte föråldrad information i det här fallet.

1 gillning

Bra artikel, men svarade inte direkt på farbrorns fråga. Alltså, för att förtydliga: En ung investerarspira vid namn Johannes (namn ändrat :slight_smile: ) gör under beskattningsåret kapitalförlust på totalt 5000 euro, kapitalvinst på 3000 euro och får brutto-utdelningsinkomster på totalt 1000 euro. Om farbror Massas beräkning och beräkningssätt ovan stämmer, så gör Johannes under beskattningsåret en förlust på 1000 euro, vilket innebär att 25,5% har innehållits för mycket i förskottsskatt på utdelningarna. Får Johannes nu tillbaka dessa 255 euro från skatteverket – till och med med en liten ränta?

Farbror Massa, FA, nu vill vi ha svar och snabbt :smiling_face_with_three_hearts:

1 gillning

Aha, du frågade om källskatten, my bad. På Wikipedia fann jag information om att ett fel i källskatten (generellt) återbetalas antingen som skatteåterbäring eller med restskatt. Eftersom utdelningar hör till en inkomstkategori för vilken källskatt dras, kan man anta att det fungerar på samma sätt med utdelningar som med t.ex. lön. Någon som är mer kunnig inom beskattning får gärna kommentera om detta stämmer, men så länge det inte finns avvikande information skulle jag påstå att Johannes får 255 euro tillbaka från skatteverket, med 0,5% ränta :slight_smile:

4 gillningar

Tack, pålitlig kaplan! Låt oss hålla detta för en gudomlig… (nej, Johannes) sanning om ingen motbevisar den på detta forum!!

Uttalanden som stärker Masses och Johannes tro är också önskvärda :slight_smile:

Farbror Masse, FA, forumet är bäst

4 gillningar

Förutsatt att Johannes inte har andra inkomster under skatteåret, och inte till exempel förfallna skatter eller skatteskulder, är skatteåterbäringen 255 euro. Förvärvsinkomster med förskottsinnehållning kan ändra situationen. Skatteåterbäringen, inklusive återbäringsränta, betalas ut tidigast i juli nästa år.

Eftersom 85 procent av utdelningen från ett publikt noterat bolag är skattepliktig, utgör 850 euro av en utdelning på 1000 euro kapitalinkomst. Johannes förlust i beskattningen är därmed 1150 euro (3000e + 850e - 5000e) istället för 1000 euro. Eventuella avdrag från kapitalinkomster ökar förlustens storlek.

Här är ett diagram över avdragsordningen: https://www.vero.fi/contentassets/e4637ee334124af6ab57fdfc7fe8fd68/taulukko-ansio--ja-paaomatulojen-verotuksen-toimittamisesta.pdf

4 gillningar

Tack för förtydligandet gällande förlusten! Men Johannes får alltså tillbaka 255 euro från skatteverket, plus 0.5% ränta! :slight_smile: Detta är förresten mer än en vanlig bankränta för ett brukskonto, så det lönar sig att samla utdelningar och vara nöjd när skatteverket lånar dina pengar med 0.5% ränta i drygt ett år :joy: :muscle: :joy:

Förresten, 111:an hade en ganska brutal ordningsföljd för avdrag! Allt är klart, förutom om Johannes har några kapitalavdrag relaterade till renskötsel :rofl: Vid det laget skulle farbror åtminstone räcka upp tassarna i kapitulationens tecken :slight_smile:

Farbror Masse, FA, tack forum, tack :heart_eyes:

2 gillningar

1000 euro skattefritt per år.

“Har du behållit dina vinstgivande aktier under hela året? Nu kan vara ett bra tillfälle att göra en liten försäljning om du till exempel vill balansera din portfölj. Om de sammanlagda försäljningspriserna för värdepapper eller annan egendom som du har sålt under hela året uppgår till högst 1 000 euro, beskattas inte vinsten. Försäljningar på tusen euro kan vara ett bra sätt att realisera vinstgivande aktier varje år och på så sätt komplettera kapitalflödet i din portfölj på ett skatteeffektivt sätt.”

1 gillning