Beskattning vid aktieaffärer och utdelningar - Skattedeklaration

Jag är nybörjare som aktieinvesterare. Har jag förstått det här rätt? Om jag till exempel vid årets slut har kapitalvinster på 1000€, kapitalförluster på 0€ och jag säljer av aktier som ligger på 1000€ i förlust och köper dem genast tillbaka. Är kapitalvinsterna då noll och skatten på dem 0?

4 gillningar

I princip ja, men saken är kontroversiell och kan tolkas som skatteflykt om du köper tillbaka aktierna för tidigt bara för att undvika att betala skatt. Det lönar sig att undersöka saken. Artikel från Börsstiftelsen från 2010:

http://www.porssisaatio.fi/blog/2010/04/29/verottaja-hyvaksyy-edestakaiset-osakekaupat/

Skatteförvaltningens anvisning:

https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/48973/luovutustappioiden_vahentamine/

3 gillningar

Den senaste tolkningen var billigare. Bra länkar​:+1:

2 gillningar

Kul att vi får nybörjare till forumet också :grin: välkommen! Hoppas inte nedgångsperioden skrämmer bort dig!

7 gillningar

Så kan allt vara annorlunda än förut

Ja. Att sälja dyrt förvärvade aktier från botten av en nedgång och sedan köpa tillbaka dem lite senare genererar förluster för det aktuella året, men samtidigt växer portföljen med exakt samma belopp, och skatter betalas senare för motsvarande kapitalvinster. Så även Jyrkis nuvarande manöver är en fördröjning av skattebetalningen. Masse rekommenderar inte. Björnen tar alltid sitt i slutändan :slight_smile:

2 gillningar

Även om Masse inte rekommenderar skatteplanering, så frågar jag ur ett skatteoptimeringsperspektiv. :wink:
Personen Alwar (namnet ändrat) genomförde några försäljningar innan de senaste nedgångarna. För dessa försäljningar kommer Alwar nu att få skattekonsekvenser på grund av vinsterna. Alwar kunde inte vänta på försäljningarna och köpte några aktier som nu har sjunkit lite.
Vad borde Alwar göra nu?