Beskattning av utländska aktier

Hej

Länka om det redan finns en tråd om detta. Ur en nybörjares synvinkel är jag intresserad av att veta om det är värt att köpa utländska aktier till Nordeas aktiesparkonto (OST

Såvitt jag förstår kan man inte få tillbaka källskatt på utdelningar från bolag som inte är noterade på finska börsen, vilket är möjligt med ett AOT (Aktie- och fondkonto). Mer detaljerad information om detta finns på Google, jag tänker inte spekulera närmare.

Jag har förstått att man utan problem kan köpa utländska bolag till ett OST (Investeringssparkonto) om de inte betalar utdelning. Så ett tillväxtbolag som inte betalar utdelning skulle kunna fungera bra? Rätta mig ni som är klokare, om jag har fel.

Rena utdelningsaktier som är föremål för källskatt bör inte köpas till ett investeringssparkonto (ISK). Om utdelningen bara är en liten del av den totala avkastningen, då kan ett ISK vara det rätta valet. Utländska aktier har andra, men något mindre problem med ett ISK. Eftersom man inte kan ha ett valutakonto på ett ISK, orsakar köp/försäljningar/utdelningar/kapitalåterbetalningar automatiska valutaomvandlingar. Beroende på bank kan detta vara betydande. Åtminstone Nordeas (bankens) växelkurs har omtalats negativt i samband med utdelningar.

2 gillningar

Det är traditionellt sett inte rekommenderat att köpa utländska utdelningsaktier till ett OST (Aktie- och fondkonto), men det finns undantag, som till exempel företag registrerade i Storbritannien, eftersom källskatten på utdelningar är 0% där. En liknande situation gäller även företag registrerade i skatteparadis som Bermuda.

9 gillningar

Detta var ny information. I Storbritannien verkar det vid en snabb titt finnas intressanta utdelningar (runt 10%). Finns det några fallgropar som en investerare som söker skattefria utdelningar via ett aktiesparkonto (OST) kan falla i?

Kan du förresten rekommendera en bra webbplats där man gratis kan hitta brittiska företags siffror och prognoser?

1 gillning

Jag tar upp det här ämnet. Är källskatten på utdelning det enda skälet att vara försiktig med utländska aktier? Analyser och rekommendationer för utländska företag finns åtminstone på Simply Wall St och Investing.com. Jag tittar även på analyser och rekommendationer för finska företag där och jämför dem med Inderes och andra källor om jag hittar några.

1 gillning

På grund av bristen på valutakonton har jag funderat på att bara ha aktier noterade i euro på mitt investeringssparkonto (OST). Hittills har det bara funnits finska och tyska aktier där. När det gäller utländska aktier försöker jag hålla koll på när de betalar utdelning och sälja dem innan utdelningen skiljs från aktien. (Tyska skattemyndigheten drar av för mycket, och jag vill inte ha deras utdelningar på OST:n ändå.) Jag strävar efter att handla med poster av en storlek som håller transaktionskostnaderna på 0,08 procent, så att kostnaden för skatteundvikande förblir rimlig.

Endast cirka en fjärdedel av investeringstillgångarna kunde placeras på OST:n, så det är inget problem för mig att ha USD- och SEK-noterade aktier på mitt vanliga värdepapperskonto (AOT).

Var och en gör som den finner bäst. Som kostnadsallergiker har jag kommit fram till denna lösning. Det enklaste är att hålla sig till inhemska aktier, men utomlands finns det fler alternativ, och överoptimering inom investeringar straffar sig ganska ofta. Det vill säga, om det finns ett bra investeringsobjekt utomlands till ett lämpligt pris, kan man köpa det till OST:n, men det är bra att känna till kontots begränsningar.

1 gillning

Källskatten kvittas av den finska skattemyndigheten och du betalar inte dubbel skatt om aktierna finns på ett värdepapperskonto. Företagets inhemska skatteavtal måste naturligtvis vara i ordning och mäklaren måste fullgöra sina skyldigheter korrekt. Hos Nordnet går utländska utdelningar korrekt utan extra kostnader, åtminstone för Sverige, USA och Kanada. En fullständig lista och förklaring finns här.

Utländska utdelningar är faktiskt något bättre eftersom inhemska utdelningar beskattas omedelbart i sin helhet. För den slutliga skatten på utländska utdelningar får du cirka ett års betalningstid.

2 gillningar

Tack, bra information. Det finns alltså många företag utomlands som ökar sin utdelning varje år. Det är säkert bra att kunna lita på en jämn tillväxt av utdelningsinkomster i viss mån, men i länkens exempel var de ändå mycket små, under en eller två procent. Borde man inte diversifiera utdelningsföretag på samma sätt som andra företag, så att man alltid har några högutdelande företag (i Finland t.ex. Telia, Sampo, Titanium m.fl.) och några som erbjuder en jämn eller växande men mindre avkastning (Kone, Neste, Revenio) i samma portfölj? Och motsvarande för utländska företag. Jag hoppas att detta inte gick för mycket off-topic ännu.

Hur fungerar den franska utdelningsbeskattningen? Frankrike tar ut 25 % i skatt på utdelningar och jag tänkte köpa dessa till ett aktiesparkonto (OST) för att hålla dem, så när jag säljer dem någon gång i framtiden betalar jag 30 %?

Och en annan fråga, via vilken kanal borde man köpa British American Tobacco, Xetra eller London eller varifrån…

1 gillning

I Ostilta betalar du skatt på vinster endast när du tar ut pengarna därifrån, dvs. ingen skatt dras vid försäljning. Finland har ett skatteavtal med Frankrike, vilket innebär att källskatt inte ska dras, men tydligen bryr sig fransmännen inte om detta och drar ändå skatt.

Är detta fortfarande relevant information?

Jag har haft uppfattningen att Sverige, USA, Storbritannien och Kanada är okej, men jag är Nordeakund. Jag kollade just Enbridges senaste utdelningar, och avdraget har varit 25 %. Så bara 15 % borde ha gått, och resten vid den slutliga beskattningen? I portföljen finns även bland annat Scotiavank och REIT:er från Kanada, som säljs direkt på måndag om jag måste betala dubbla skatter hos Nordea.

Jag hittade ingen hjälp med detta på Skatteverkets sidor, det verkar vara i sin ordning. Norge-, Tyskland-, Belgien- och Frankrike-aktier har sålts, eftersom jag inte vill ha papperskrig för några hundra euro i utdelningar.

Snälla förklara för en osäker person om misstanken stämmer/det inte finns någon anledning till oro för dubbla skillnader som Nordeakund?

1 gillning

@Sentinvenyttaja
Ja, det är helt korrekt information med det förbehållet. Jag känner inte till Nordeas praxis, men jag misstänker att de åtminstone inte hanterar ärenden automatiskt på rätt sätt.

1 gillning

Hej,

Finns det fakta om hur OP:s beskattning av utländska utdelningar fungerar, till exempel med Kanada?
Dessutom undrar jag hur beskattningen fungerar med Storbritannien. Har Finland ett fungerande skatteavtal med dem?

1 gillning

Jag har Telefonica i kikarsiktet, ett djupt värdeinvesteringsalternativ, med säte i Spanien. Har någon erfarenhet av skatt på utdelningar från Spanien? Jag har ett konto hos Nordnet.

Någon här säger att det borde fungera korrekt:

Finland har ett fungerande skatteavtal med följande länder. Jag rekommenderar dessa länder, särskilt för investerare intresserade av utdelningar, för att spara tid och mental hälsa.

Spanien
Nederländerna
Storbritannien
Kanada (undantag)
Malta
Sverige
Finland
Tjeckien
USA

Kanadas undantag gäller enligt detta främst banker:

Dessutom kan problem uppstå med vissa banker (t.ex. Nordea), om du äger kanadensiska aktier, eftersom man med Nordea måste fylla i separata papper (och betala för detta nöje) för att skatteavtalet mellan Kanada och Finland ska följas korrekt. Om du absolut vill ha kanadensiska utdelningsaktier rekommenderar jag att du öppnar ett värdepapperskonto hos Nordnet för detta ändamål, där beskattningen blir korrekt direkt.

Dessutom framkom i kommentarerna till artikeln:

Dessutom finns problemet med aktiesparkonton (OS-konto) och individuella pensionskonton (PS-konto) att även Sverige, USA etc. håller inne 15%, trots att innehållet borde vara 0% på dessa konton. Så av utländska utdelningsbetalare passar endast Storbritannien för dessa konton, eftersom Storbritanniens innehåll är 0%.

Även från aktiebolag hålls skatt inne, även om det också borde vara 0%. Ett aktiebolag får tillbaka de avtalsenliga 15% från den finska skattemyndigheten genom att fylla i skatteblankett 70. Varför har inte privatpersoner denna möjlighet?

Så i praktiken lönar det sig alltså inte att köpa utländska utdelningsaktier till ett aktiesparkonto. Detta varnas för i nästan alla artiklar som handlar om aktiesparkonton :slight_smile:

Och med holländska utdelningar går skatterna tydligen fel om man köper holländska aktier listade på USA:s börs istället för lokalt listade.

1 gillning

OP betalar tydligen korrekt kanadensisk skatt. Detta diskuterades nyligen i REIT-tråden, där någon hade säker information om detta.

I Storbritannien är utdelningsskatten 0%, så om ett företag (eller en viss aktieserie) är registrerat där, betalas ingen utdelningsskatt. Ett exempel på detta är Shells B-aktie (A-aktien är registrerad i Nederländerna, B-aktien i Storbritannien). Dessa passar alltså också för ett aktiesparkonto (OST).

1 gillning

Låt mig fråga här. Jag försökte hitta information på nätet men hittade inget konsekvent svar. Så, vilka är skattekonsekvenserna i Kanada när det gäller skatt på realisationsvinster när positionerna finns på ett aktiesparkonto (OST)? I USA ändras den så kallade realisationsvinstskatten om ägandet är tillräckligt gammalt. Jag tror det var runt ett år. I så fall måste man använda sig av FIFO (först in, först ut) vid försäljning/köp om man vill minimera sin skatt. Finns det någon kunnig här?

Jag antar att du är obegränsat skattskyldig i Finland. Överlåtelser av aktier behandlas på samma sätt inom ett aktiesparkonto oavsett bolagets hemland. Om du är begränsat skattskyldig kan du läsa mer i följande anvisning, särskilt avsnitt 13.3.

Jag skulle behöva råd om hur man rapporterar skatter i Revolut-appen. Jag trodde att man i slutet av året skulle få en liknande rapport som man får från finska bankers investeringsfonder, där försäljningsvinster och -förluster framgår. Det visade sig att i Revolut ser man bara hur mycket man har köpt och sålt för, men vinsterna redovisas inte. Nu har jag verkligen problem med skattedeklarationen eftersom jag inte vet hur jag ska rapportera dessa försäljningar. Beloppen är rimliga, några tiotals euro i vinst då och då. Men jag kan inte, hur jag än försöker, beräkna försäljningsvinsterna när inköps- och försäljningsbeloppen är olika stora, och jag har inte sålt allt på en gång. Hur kan jag gå vidare med detta? Kan jag be skattemyndigheten om böter eller ett skattetillägg när jag helt enkelt inte kan rapportera försäljningarna? Eller finns det någon programvara som skulle beräkna detta automatiskt?