Degiro som mäklare

Jag öppnar nu en separat tråd om Degiro som mäklare. Jag tycker att den allmänna diskussionen om mäklare är ganska rörig, då man diskuterar 10+ mäklare kors och tvärs i på varandra följande meddelanden.

Har någon tagit reda på hur stor den negativa avkastningsprocenten är för den penningmarknadsfond (Money Market Fund) som fungerar som förvaringsplats för kontanta medel? Jag är främst intresserad av att veta hur mycket pengar jag förlorar om jag förvarar betydligt mer än det ersättningsbara beloppet på 2 500 euro där.

5 gillningar

Penningmarknadsfonder
FundShare UCITS EUR -kassafond
ISIN: NL0010661914 (EUR)

Fonddiagram (Financial Times)

FundShare Cash Funds

Sub Fund Name Start date Management fee NAV 06/12/20 1m 3m 6m YtD 1yr 3yr 5yr Start
FundShare UCITS EUR Cash Fund 9/5/2014 0.09% 0.9854 -0.04% -0.18% -0.32% -0.31% -0.64% -1.46% -1.46% -1.46%

1 gillning

Tack @Hurde. Den där -0,64% per år är ganska mycket, så jag lade just in en uttagsorder för kontanter. Jag måste alltså fortsätta att flytta pengar fram och tillbaka mellan bankkontot och Degiro.

1 gillning

Inspirerad av den nya Degiro-tråden, en fråga angående beskattning av Degiro-utdelningar. Nedan finns ett par exempel på skatteinnehåll för Nordnet vs. Degiro utdelningar:

1. Remedy (Helsingfors)
    a. Nordnet 25.5%
    b. Degiro 30.0%
  2. Pricer AB ser. B (Stockholm)
    a. Nordnet 15.0%
    b. Degiro 30.0%

Har jag förstått rätt att skattemyndigheten vill ha ytterligare 10% utöver Degiros 1b och 2b utdelningsskatt, och om jag vill ha tillbaka de överbetalda (40%-25.5%) 14.5%, måste jag börja kräva det från holländska skattemyndigheten?

Om detta är fallet måste jag fundera på var de nordiska utdelningsbetalarna kommer att ha sin hemvist i framtiden.

Redigering: Detta blev ännu mer intressant, som framgår av meddelandena nedan. För finska aktier har ytterligare en 20% “utdelningsskatt” tagits ut, vilket innebär att cirka 25% av den överbetalda utdelningsskatten bör kunna ansökas tillbaka någonstans ifrån.

1 gillning

Jag minns inte utantill nu, men Degiro tog ~50% skatt på mina Sampo-aktier. Först verkade det som att det skulle bli 30%, men i samband med utdelningsbetalningen dök det upp någon extra skatt. Jag märkte inte om det var samma sak med Fortums utdelningar när jag kollade kontoutdraget. Förhoppningsvis är det en sak att reda ut med den inhemska skattemyndigheten. Jag är skyldig dem för detta år. :joy:

Jag funderar också på vilken väg jag ska köpa svenska utdelningsaktier.

Amerikanska och holländska aktier är okej med Degiro.

E: Jag kollade Fortum. “Normala” 30% hade gått.

1 gillning

Konstigt… för mig gick Sampo enligt samma princip som Remedy, det vill säga 30%.

Själv har jag dessutom en Kanda-aktie köpt från USA-börsen i Degiros “utdelningsportfölj”. På denna har det dragits 25% och med dålig “tur” kommer den finska skattemyndigheten att dra ytterligare 10,5% från denna.

1 gillning

Var det inte en “extra skatt” i form av en händelse kallad “Corporate Action Fee”? Så vitt jag förstår är detta en avgift som tas ut för hantering av utdelningar, åtminstone för kontotyper som Custody.

Storleken på denna avgift är en annan sak :slight_smile: För mig har kostnaden varierat mellan 3,2% och 9% (beräknat från den ursprungliga bruttoutdelningen före källskatt). Ju större utdelning, desto mindre är kostnaden relativt sett.

{“content”:“Jag har ett Basickonto. Jag skickade en fråga till kundtjänsten. \n\nBåda gick under namnet utdelningsskatt. Tut tut och 100 tecken fyllda”,“target_locale”:“sv”}

Vad bra att du nämnde den där “extrakatten”, så jag gick och kollade mina egna transaktioner. Min kontotyp är Trader.

Och visst.

1. Remedy
  • 21.4. utdelning
  • 21.4. utdelningsskatt 30%
  • 13.6. utdelningsskatt 20%
  1. Sampo
  • 12.6. utdelning
  • 12.6. utdelningsskatt 30%
  • 13.6. utdelningsskatt 20%

Vad i hela friden är det här frågan om?

Jag blir snart fondsparare. :thinking:

2 gillningar

Måste fortfarande kolla Fortum igen från datorn. Bläddrade på telefonen nyss, men bara nära utdelningen. Dina Remedy började ganska sent. Visserligen samtidigt som Sammot och den punkten jag kollade.

Samma problem här. Finska utdelningar beläggs med en extra avgift (under namnet utdelningsskatt). Totalt tar de 50%.

Får väl dra bort de finska aktierna därifrån om det går så här.

Även jag har ett Basic-konto hos Degiro och fick först 30 % och senare 20 % utdelningsskatt från Tokmannis, Kamux, Capman, Talenom och Sampos utdelningar. För Neste, Fortum och Taaleris utdelningar gick det inte att få den senare. Lägg in information i tråden när kundtjänsten svarar. Det kan dröja…

1 gillning

Jag fick redan svar.

Nuförtiden är källskatten i Finland 50 % i broschyren. Jag skulle nästan våga påstå att den var 30 % när kontot öppnades.

Jag frågade också hur Fortum skiljer sig från Sampo.

Jag skickade fler frågor dit.

Jag kan väl kopiera och klistra in det här:
Tack för ditt mejl.

Källskatt dras vanligtvis av utbetalaren av den utbetalande organisationen, men avdrag kan också ske högre upp i förvaringskedjan. DEGIRO får vanligtvis inkomsten som ett nettobelopp, efter avdrag för källskatt.

Anledningen till att det lägre skatteavtalet inte automatiskt tillämpas beror på att det kan finnas många parter mellan den förmånliga ägaren och källskatteombudet, såsom (flera) utländska och inhemska parter i förvaringskedjan (förvaringsinstitut). Källskatteombudet drar då av den lagstadgade skattesatsen och inte den lägre skatteavtalssatsen.

I fall där en lägre skattesats ska tillämpas på grundval av ett skatteavtal är det ibland möjligt att återkräva en del av den innehållna skatten i källandet. För att återkräva för mycket betald källskatt måste en återkravsförfrågan lämnas in till skattemyndigheterna i källandet. Komplexiteten i återkravsprocessen varierar per land.

Varje land har anpassat sin egen återkravsprocedur. Dessa procedurer är vanligtvis tidskrävande, kostsamma och kräver samarbete från olika parter. Av denna anledning är det sällan lönsamt att starta en återkravsprocedur.

För mer information och tillämplig skattesats, se “källskatt” på vår skattesida. Källskatten för Finland är 50 %.

Tveka inte att återkomma om du har fler frågor.

Här är källskatterna igen:

2 gillningar

Ok, tack. De 50 % som har dragits av från utdelningarna är alltså säkert förvarade hos den finska skattemyndigheten. Det fungerar ju så här också.

1 gillning

En gång har jag ansökt om återbetalning av källskatt från Tele2 från Skatteverket. Jag är inte så sugen på att göra det igen, än mindre att hålla på med det varje år. Jag köper svenska utdelningsbetalare via någon annan kanal.

3 gillningar

Tack @MikkoVee för att du klargjorde saken. Det verkar som att “tax authorities in the source country” verkligen är de finska skattemyndigheterna, så informationen borde finnas där, precis som @Sulo-eno funderade. I Sveriges fall får man väl aktivera sig på andra sidan viken, om man orkar med det.

”För dividend som betalas den 1.1.2020 eller därefter verkställs förskottsinnehållning om 50 procent, om dividendbetalaren inte får individualiseringsuppgifter om dividenstagaren och betalaren vet att dividenstagaren är allmänt skattskyldig i Finland.”

2 gillningar

Kan någon förklara för en dumskalle. Återbetalar skatteverket automatiskt de “extra” innehållna 20%, måste man ansöka om dem separat, eller får man inte tillbaka dem alls?

3 gillningar

Jag tänker att dessa 50 % som har hållits inne är betald skatt på kapitalinkomster. Om det inte skulle finnas några andra kapitalinkomster i år, skulle det överskjutande beloppet återbetalas efter att beskattningen för år 2020 är klar (eller så väntar det på kapitalinkomster som det kan dras av från under senare år, vet ej). Om det finns andra kapitalinkomster från i år, t.ex. försäljningsvinster, kommer det för mycket innehållna beloppet att beaktas vid beskattningen av dessa.

1 gillning

Bästa Mikko,

Tack för ditt svar.

Utdelningsskatten betalas av betalningsombudet eller företaget/organisationen.

Eftersom vi är en holländsk mäklare med en omnibusstruktur tillämpas den lokala skattesatsen för varje land. I Finlands fall blir det 50 % trots att du är finsk skatterättslig invånare.

Vi står till din tjänst.