Valmet - Mästare på förvandlingar

Vi undrade samma sak här! Har någon visare en åsikt om detta?

En helt normal korrigering, efter en uppgång på 17,5%.

1 gillning

Valmet har verkligen stigit kraftigt på kort tid efter en stark Q3-rapport, och det är helt befogat, åtminstone enligt mig. Jag ser ingen företags-/branschspecifik förklaring till dagens nedgång, så en korrigering efter kursuppgången är det första som kommer att tänka på.

Som företag har Valmet enligt mig lyckats med sin strategi, och som ett resultat är orderböckerna på en utmärkt nivå. De närmaste framtidsutsikterna ser bra ut. Valmet är världens ledande leverantör av teknik och tjänster inom massa-, pappers- och energibranschen, med en lönsamhet på 9,5 % under Q3, som förbättrades tack vare en högre bruttomarginal utöver den ökade omsättningen.

1 gillning

Marknadsutsikterna för energiverksamhetslinjen, som består av arbetsbelastningen och orderutsikterna för de kommande 6 månaderna, ligger på nivån tillfredsställande på Valmets tregradiga skala. Situationen är förmodligen fortfarande relativt hanterbar totalt sett, även om de senaste tidens få meddelanden om pannaorder kan ha lett till en redan låg arbetsbelastning i vissa enheter. Å andra sidan stöder den fortfarande rimliga situationen för scrubbers förmodligen verksamhetslinjens helhetsbild. På energimarknaden är situationen osäker, vilket återspeglas i kommentarer från bland annat Wärtsilä, och detta återspeglas förmodligen fortfarande också i Valmets realiserade orderackumuleringar och orderutsikter för pannor. Valmet kan däremot mycket väl få order på sodapannor inom en snar framtid (dessutom kan den stora massavedordern till Sydamerika som inträffade under Q3 mycket väl inkludera en sodapanna) och vid leverans av dessa kan man enligt min mening även använda resurser från pannsidan. Totalt sett är energins arbetsbelastning och orderutsikter knappast på alarmerande nivåer ännu, men för enskilda enheter finns det förmodligen variationer åt båda hållen och situationen måste övervakas.

2 gillningar

Valmet har meddelat flera nya beställningar efter Q3, så man skulle kunna tro att ordersiffrorna för det kommande kvartalet också skulle vara gynnsamma. Det fick mig att undra om ordersstocken för Q3 skulle kunna fortsätta in i Q4, och återigen överstiga en miljard. Verkar det realistiskt?

Den av er prognostiserade justerade EBITA-marginalen på 9 % för de kommande åren ligger verkligen mitt emellan Valmets angivna siffra. Detta är redan bra, men jag skulle se att tack vare framgångsrika förvärv och genomförda effektiviseringsåtgärder är en justerad EBITA på 10 % mycket väl uppnåbar under 2020.

1 gillning

Cellulosabeställningar som har överstigit informationskravet har hittills under Q4 uppgått till cirka 200 MEUR, och därtill kommer tjänster och automation sannolikt att ge relativt stabila intäkter även under Q4. Dessutom, med tanke på UPM:s projektscheman, kommer leverantörerna av utrustning i Uruguay att bekräftas under Q4 eller Q1. Jag personligen tror att utrustningen för UPM:s Uruguay-projekt kommer att fördelas mellan Valmet och Andritz i någon proportion, eftersom storleken på utrustningsleveranserna är så stor (sannolikt i storleksordningen 800 MEUR) även i förhållande till Valmets och Andritz skalor. I vilket fall som helst skulle även en minoritetsandel av detta projekt vara en stor order för Valmet. Om UPM:s Uruguay-projektbeställning skulle inträffa under Q4, skulle en ackumulerad summa på en miljard börja vara uppnådd, eftersom det även kommer att finnas mindre projektaffärer inom massa och energi (inklusive skrubbrar) samt papper under Q4, även om den ekonomiska situationen och den allmänna osäkerheten kan påverka efterfrågan, särskilt i icke-strategiska småprojekt. Dessutom har projektförsäljningen inom papper under lång tid varit så het att kvartal med svagare orderingång oundvikligen ligger framför oss (möjligen redan under Q4).

Det bör dock noteras att marginalstrukturen för en orderingång som betonar stora cellulosaprojekt inte skulle vara optimal ur Valmets lönsamhetsperspektiv för åren 2020-2021. Detta är dock ett betydligt mindre bekymmer än orderbrist och låg arbetsbelastning (förutsatt naturligtvis att stora och krävande projekt inte förstörs).

6 gillningar

Tack för det utförliga svaret. Det stämmer att det redan finns ett hyfsat antal annonserade beställningar för Q4, och fler kommer att komma in. UPM:s Uruguay-projekt som du nämnde är verkligen i en storleksordning där det räcker med orderstock för både Valmet och Andritz. Med en leveransstorlek på utrustning i storleksordningen 800 MEUR, skulle hälften av det enligt min enkla beräkning vara en nätt summa på 400 MEUR. Detta skulle kunna vara ganska nära Valmets andel av affären.
När det gäller tjänster och automation, ackumuleras stabila orderböcker för Valmet, som du påpekade. Bruttomarginalen % inom den nämnda sektorn skulle jag tro är av relativt god klass. EBITA-marginalutvecklingen kvartalsvis i år har varit stigande, och för Q4-kvartalet förväntar jag mig att den fortsätter i samma riktning.

Inom tillverkning av pappersmaskiner förstärks oligopolet ytterligare, då Voith (Valmets viktigaste konkurrent och marknadsledande inom pappers-, kartong- och mjukpappersmaskiner) planerar att förvärva det italienska företaget Toscotec, som har en viss marknadsposition inom mjukpapperssegmentet. Valmet kommer sannolikt inte att lida av att en potentiellt aggressiv (pris)konkurrent försvinner, men ur ett större perspektiv för aktien är det förstås inte en särskilt stor sak.

https://www.euwid-paper.com/news/singlenews/Artikel/voith-plans-to-acquire-toscotec.html

Tyvärr publicerades inte priset för affären och/eller mer detaljerad information om Toscotecs siffror.

4 gillningar

Vilken typ av resultatutveckling kan vi förvänta oss från Valmet härnäst? Har försäljningen fortsatt trots den ekonomiska turbulensen?

Valmet fortsätter att tömma massabrunnen, tillsammans med Andritz förstås. Företaget fick just en betydande order för Q1 för Lenzing och Duratex smältmassafabriksprojekt i Brasilien. I år finns det åtminstone UPM Uruguay och troligen också Metsä Fibre Kemi i pipelinen.

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/valmet-toimittaa-sellutehtaan-avainteknologian-ja-automaation-lenzingin-ja-duratexin

Q4 inkluderade också en större massaorder och troligen ett rimligt orderflöde från andra sektorer, även om den organiska tillväxten för tjänster troligen har förblivit svag, vilket återspeglar den svåra marknadssituationen inom skogssektorn. Därför är orderingången troligen fortfarande god, särskilt med tanke på den allmänna konjunkturutvecklingen. Utsikterna för Q4 är också starka när det gäller omsättning och resultat, vilket återspeglar orderboken och dess struktur, men vi återkommer till detta mer detaljerat i samband med förkommentaren inom kort.

3 gillningar

UPM:s projekt för en massafabrik i Uruguay verkar helt tillfalla Andritz, som igår eftermiddag meddelade om ett preliminärt avtal för affären.

https://www.andritz.com/group-en/news-media/insider-information/2020-01-23-pulp-and-paper-producer-group

Valmet förlorade alltså denna tävling, men vi anser inte att detta är någon katastrof för aktien, då orderboken inom massa faktiskt är välfylld. Ett projekt av denna gigantiska storlek och med en relativt tunn marginalstruktur innebär också risker, som Andritz, i linje med den senaste tidens trend, verkar vara mer villig att bära än Valmet i viss utsträckning. I vissa projekt väger detta över till Andritz fördel, även om den övergripande konkurrenssituationen är ganska jämn.

6 gillningar

Från små bäckar..

Valmet har lämnat en på alla sätt utmärkt bokslutsrapport. Resultatet för Q4, orderingången och utdelningen överträffade marknadsförväntningarna. Dessutom guidade bolaget, som förväntat, för resultatillväxt för innevarande år, och marknadsutsikterna på kort sikt förblev oförändrade. Som pricken över i höjde bolaget även sina långsiktiga finansiella mål för lönsamhet och siktar nu på en EBITA-marginal på 10-12 % (tidigare 8-10 %).
Aktien är helt välförtjänt upp över 7 %.

14 gillningar

{“content”:“Valmet verkar köpa tillbaka egna aktier med en stor plånbok. Finns det någon information om dessa går till Jory/styrelsen?”,“target_locale”:“sv”}

Ung kille. Man går inte i pension vid femtio års ålder ännu :smiley:

Det verkar som att återköp av egna aktier fortsätter ganska aktivt. Jag kunde åtminstone inte snabbt hitta någon nämnd på IR-sidorna om vad detta är kopplat till. Skulle @Antti_Viljakainen kunna belysa saken?

Tack på förhand!

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/valmetin-hallitus-paattanyt-osakepohjaisista-avainhenkiloiden-kannustinjarjestelmista-ja

2 gillningar

Där stod det ju helt klart. Hur kunde jag missa det. Tack Nyyb!

1 gillning

Finns det några nya kommentarer om Valmet? Aktien har sjunkit betydligt.

Valmet har enligt min mening flytit i ungefär samma takt som OMXH25. Några maskinverkstäder simmar betydligt djupare än Valmet. Jag är inte särskilt orolig för att Valmet med sin starka balansräkning inte skulle klara sig i land från denna storm också.

1 gillning