Utländska serieförbrytare

Utländska serie förvärvare

Länge har det önskats en egen tråd för svenska serie förvärvare, så jag bestämde mig för att öppna en ny tråd, även om jag själv inte vet mycket om dem. Dessa företag har diskuterats på detta Forum i minst ett par år och tråden har varit på gång i knappt en månad, så jag tänkte öppna spelet. Verneri (eller Johannes/analytikerna) kan vid behov korrigera mitt startinlägg eller lägga till sina egna insikter efter mitt startinlägg.

@TheTurunen sa, varför begränsa sig till bara svenska företag, så jag ändrade rubriken och texten i startinlägget lite, varför begränsa i onödan? Så i den här tråden kan man prata om serie förvärvare från Sverige eller andra länder.

Serie förvärvare:
Ett företag som allokerar en stor del av sitt kapital till företagsförvärv och på så sätt strävar efter att skapa värde. Ordet compounder beskriver nog en serie förvärvare ganska väl; i börsspråk avses ett företag med hög avkastning på investerat kapital, som strävar efter att hitta nya lönsamma företag som genererar kassaflöde. På detta sätt skapar företaget en ränta på ränta-effekt.

Nedan finns olika svenska serie förvärvare:

Indutrade
En stor serie förvärvare, har ökat omsättningen med 9 procent i 12 år i rad, omsättning över 2 miljarder och avkastning på investerat kapital 20 procent.

Lifco
Omsättning 1,8 miljarder och under elva år har den operativa resultatökningen varit 21 procent.

Addtech
Omsättning långt över en miljard, operativ resultatökning de senaste åren i genomsnitt över 10 procent.

Lagercrantz
Omsättning cirka 0,5 miljarder, operativ resultatökning de senaste åren i genomsnitt över 10 procent.

Fasadgruppen
Är en relativt ny notering, cirka 20 företagsförvärv under 2021 och samma år en omsättning på cirka 300 miljoner.

I detta avsnitt av Inderespodden pratas det väldigt utförligt om serie förvärvare och där pratas det bland annat om svenska företag.

Joonas har även nämnt Lagercrantz på Forumet:

Han har också skrivit om Lifco:

På samma sätt även om Indutrade:

Om man generellt vill förstå serie förvärvare, så finns det i Boreo-tråden även information om andra serie förvärvare än Boreo själv. Sedan kan det vara värt att kolla in till exempel Boreos omfattande rapport, som är tillgänglig för alla att läsa.

Jag är ledsen att startinlägget inte är bättre än så här, men jag tänkte starta diskussionen redan nu innan sommaren kommer, eftersom Forumet alltid tystnar då.

Denna tråd kommer säkert att bli av hög kvalitet, så starta diskussionerna om svenska serie förvärvare, tack!
:slight_smile:

EDIT:

Jag ändrade rubriken och texten lite, för varför begränsa? :slight_smile:

EDIT:2
@Eemeli_Oikarainen har gjort en fin jämförelsetabell över serie förvärvare. :slight_smile:

35 gillningar

Intressant ämne. Jag kom bara att tänka på varför man ska begränsa tråden till enbart svenska serieakviritörer? Det finns nämligen gott om intressanta bolag inom samma genre även på andra håll.

9 gillningar

Om det andra inhemska språket sitter, så finns här lite vyer från grannlandets analytiker om dessa serieförvärvare:

Och något lite mer exotiskt från andra sidan pölen – amerikanska Onewater Marine, som köper upp företag inom båtbranschen och låter dem fortsätta som självständiga enheter. Branschen är extremt fragmenterad, så det kommer att finnas gott om förvärvsobjekt, och de har redan köpt en hel del.

5 gillningar

Jag rekommenderar att kolla in det serieförvärvar-event som Red Eye anordnade för en tid sedan. Medverkande var främst svenska bolag, men även finska Boreo samt brittiska Judges Scientific. På eventet deltog även Röko, vars börsintroduktion (IPO) det har ryktats om ett tag och som finns på min egen bevakningslista.

Red Eye skriver också regelbundet artiklar om serieförvärvare.

Särskilt i Sverige finns det väldigt många serieförvärvare som verkar använda i stort sett samma spelbok. Detta innebär en utmaning för investeraren att lista ut vilka man ska satsa på. Nedan finns ett par andra länkar om ämnet som är värda att kolla upp om man är intresserad.

https://www.scuttlebutt.co/p/sidecar-investing

https://assets-global.website-files.com/5f90407432ecf3e31124a6d9/622128e2a5980d400e990051_Serial%20Acquirer%20Primer.pdf

11 gillningar

Bastide Le Confort Medical SA

Lifco och Constellation börjar komma ut genom öronen vid det här laget, så vi tar lite omväxling. Det rör sig om en fransk ”serieförvärvare” inom hälso- och sjukvård, vars verksamhetsområde är hemvårdsprylar och annan medicinteknisk utrustning (insulinpumpar, blodtrycksmätare etc.). Dessa säljs/hyrs ut till både konsumenter och professionella aktörer. Bolaget är för närvarande verksamt i 7 länder och ca 18 % av omsättningen kommer från utanför Frankrike. Enligt bolaget själva är den franska marknaden i storleksordningen 9 miljarder euro och växer måttligt med 4 % per år. Megatrender som den åldrande befolkningen garanterar att marknaden inte lär försvinna under fötterna på dem i första taget.

Verksamheten gynnades kraftigt av pandemin och nu är man på väg tillbaka till den organiska tillväxtens väg, som stöds av företagsköp. Detta begränsas tyvärr av en hög skuldsättningsgrad på 3,88 nettoskuld/EBITDA, sacré bleu! Cirka 80 % av skulden förfaller dock inom 3 år, vilket minskar hotet om en värre likviditetskris.

Det finns risker, men värderingen är också måttlig jämfört med liknande bolag. Ett familjeföretag är största ägare med en andel på 53 % och de har inte haft för vana att försköna de rapporterade siffrorna, och de utvattnar inte heller aktieägarna i tillväxtens namn. EV/EBITDA 6,2 till priset 27,75 € och så fort avskrivningar etc. rensas bort, så genererar bolaget ett starkt kassaflöde. Under de kommande åren kommer det dock i allt högre grad att behöva kanaliseras till att sänka skuldbördan.

12 gillningar

Serieförvärvare intresserar säkert många på det här forumet, så låt oss genast anta utmaningen att hitta en som inte intresserar någon alls. Ja, vi gräver hela vägen från den kanadensiska börsen – Terravest Industries.

Det rör sig om ett small-cap-bolag (börsvärde ca 450 miljoner CAD) som kombinerar en genuint lågmäld verksamhet med en kultur av kvalitativ kapitalallokering. Branscherna är ganska varierande, men den gemensamma nämnaren är energisektorn – det finns tjänster för energilagring och tillverkning av utrustning (oljetankar och dylikt), värmeutrustning, underhållstjänster och tillbehör för oljefält, utrustning för energidistribution och transport… jag kan redan se framför mig hur läsaren somnar! Som många andra serieförvärvare letar Terravest efter nischaktörer och köper upp dem från säljare som ska gå i pension till så låga multiplar att till och med värdeinvesterare från tidigt 1930-tal skulle bli gröna av avund. Bolagets verksamheter har väldigt låga marginaler (ca 20–25 % bruttomarginal), men när inköpspriset i snitt är 5x EBITDA och ca 0,6x omsättningen, behöver man inte heller förvänta sig för mycket.

Den operativa prestationen återspeglas väl i tillväxten av det fria kassaflödet och en jämn ROIC: under åren 2018–2022 har det fria kassaflödet mer än fördubblats och ROIC har legat omkring 16–17 procent. Det fria kassaflödet har förvisso skickligt återinvesterats i företagsförvärv, men firman har också tagit på sig ganska ordentligt med skuld för att finansiera de stora förvärv som gjordes förra året. Samtidigt kan man lyfta fram ett ganska stort orosmoln i verksamheten: den organiska tillväxten har inte varit särskilt hög, även om oljemarknadens rörelser förra året gav siffrorna en helt sanslöst stark tillväxt. De tre föregående åren var däremot negativa vad gäller organisk tillväxt – hela caset vilar alltså i praktiken på förvärv.

Ledningsgruppen, under ledning av VD Dustin Haw och styrelseordförande Charles Pellerin, är utomordentligt engagerad i firman, och insynspersonerna sitter på makt och härlighet i det här bolaget. Förutom lyckade förvärv kan man konstatera att kapitalallokeringen under 2010-talet har träffat rätt från i princip alla vinklar – bolaget delade ut extrautdelning motsvarande sitt marknadsvärde 2011, köpte tillbaka över en tredjedel av aktiestocken för makulering vid en kursnivå på 4 CAD, och har sedan dess köpt ytterligare 10 procent av aktiestocken till ungefär halva dagens kursnivå. Ingen dålig prestation, och investerare har belönats rikligt för att de varit med. Detta är dock inget ledningen kommer att berätta för investerarna personligen, för herregud vad lite väsen bolaget gör av sig. Inga presentationer, inget extra på IR-sidorna, bara leverans. Det är inte en dålig inställning det heller.

Den nuvarande värderingen ligger på ca 10x TTM nettovinst, vilket är en ganska måttlig nivå för en serieförvärvare. Själv drar jag mig dock lite för förra årets topp: oavsett hur mycket bolaget har diversifierat sin verksamhet bort från oljebranschens cyklikalitet, är nog någon form av normalisering att vänta. Dessutom närmar sig skuldsättningsgraden 3x CAFD (cash available for distribution eller utdelningsbart kassaflöde, som Terravest som ett utmärkt bolag själva anger i sin rapportering), vilket begränsar M&A-aktiviteten framöver. Och eftersom i princip all tillväxt kommer att hänga på förvärv och kapitalallokering, kan den skuldbördan börja bli ett stort problem. Därför har jag inte tagit någon position, även om bolaget finns kvar på bevakningslistan.

Avslutningsvis en länk till en mer omfattande presentation av bolaget som jag använde när jag skrev det här inlägget (rekommenderas varmt): TerraVest Industries (TSX: TVK) - Deep Dive Research Report

15 gillningar

Om man pratar om ett företag som inte riktigt intresserar någon längre så är det definitivt The Middleby Corporation (MIDD). De serieförvärvar bolag med fokus på utrustning för storkök m.m. Har vuxit relativt jämnt från årtionde till årtionde.

8 gillningar

Här är (tack @Eemeli_Oikarainen !) en jämförelsetabell för serieförvärvare (serial acquirers). I tabellen ser man vid en snabb anblick ett urval av serieförvärvare, deras marknads- och företagsvärde, värdering med mitt favoritmått, dvs. P/E-talet, samt förstås avkastning på investerat kapital, det vill säga ROIC. Såvitt jag förstår baseras dessa på konsensusprognoser, måste dubbelkolla med Eemeli ännu. För Momentum fanns ingen ROIC, så jag slängde in min egen uppskattning för de kommande åren. :smiley:

Detta skulle @Sijoittaja-alokas till och med kunna lägga till i startinlägget? Visst behöver tabellen uppdateras då och då. :frowning:

Grundidén med serieförvärvare är förstås att allokera kassaflöde från befintliga innehav till nya förvärv för att skapa aktieägarvärde (dvs. avkastningen från förvärvet överstiger investerarnas avkastningskrav. I klarspråk: om avkastningen på ett förvärv stannar på samma nivå som indexavkastningen, skapar det inte värde för investerare som kan få samma avkastning genom att investera säkert i ett index).

Men de kan också allokera kassaflöde inom portföljen till bolag med de mest lovande organiska tillväxtutsikterna. Ju större och mer diversifierad portföljen är, desto fler möjligheter finns det antagligen att även investera i organisk tillväxt.

Nordiska serieförvärvare tjänar vår nordiska industri, och den nordiska industrisektorn är faktiskt förvånansvärt vibrant. De nordiska ekonomierna är stabila, demokratiska och mycket konkurrenskraftiga inom många sektorer. Genom dessa kan man få en potentiellt mycket lönsam exponering mot denna saftiga marknad.

I min egen portfölj finns Boreo, Momentum och Christian Berner från den här gruppen. Momentum är redan lönsamt (EBITA % >10, ROIC >15 %), medan Boreo har mycket arbete kvar för att nå sitt lönsamhetsmål (ROCE >15 %), likaså Christian Berner (EBITA under 5 %, mål 9 %).

Boreo var med i ROAST i mars, rekommenderar att se det.

15 gillningar

Lade till det. Fin tabell! :sunglasses:

Moderatorerna får fritt redigera mitt startinlägg. :slight_smile:

5 gillningar

Snygg tabell, tack! Men är den fortfarande helt aktuell? T.ex. Relais börsvärde och p/e är betydligt lägre än i Inderes egna tabell.

I den egna portföljen finns Boreo, Relais, Embracer, Christian Berner. Bufab har varit under bevakning men jag har inte tryckt på köpknappen än. Det som fascinerar med serieförvärvare är idén om långsiktigt ägande, där bolaget aktivt investerar kapital och man själv kan vara passiv.

6 gillningar

Det verkar inte som att någon har postat om brittiska SDI Group här än, så jag lägger upp det för kännedom. Jag har stött på det på Twitter; jag har inte satt mig in i det närmare, men vid en första anblick ser siffrorna och prestationen starka ut. Här är lite material om bolaget om man vill bekanta sig med det.

https://twitter.com/quartr_app/status/1612448398522871814?s=61&t=1gbb9j3272Aqcflm5qImxQ

8 gillningar

Se där. :smiley:

https://www.momentum.group/en/press/momentum-group-q1-2023-strong-quarter-start-financial-year-2119455

Fortsatt höga nivåer av kundaktivitet, gynnsam efterfrågan och förvärv ledde alla till en ökning av intäkterna med 26 procent under det första kvartalet jämfört med föregående år, varav 10 procent var hänförligt till jämförbara enheter. Tillväxt i kombination med god kostnadskontroll ledde till ökade marginaler och en ökning av EBITA med 36 procent jämfört med det första kvartalet föregående år.

Första kvartalet 2023

• Intäkterna ökade med 26 procent till 502 miljoner SEK (399), varav 10 procent avsåg jämförbara enheter.
  • Rörelseresultatet steg med 49 procent till 55 miljoner SEK (37), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 11,0 procent (9,3).
  • EBITA ökade med 36 procent till 60 miljoner SEK (44), vilket motsvarar en EBITA-marginal på 12,0 procent (11,0).
  • Periodens resultat ökade med 50 procent till 42 miljoner SEK (28), vilket motsvarar ett resultat per aktie om 0,85 SEK (0,55).
  • Avkastningen på rörelsekapitalet (EBITA/WC) uppgick till 62 procent (62).
  • Soliditeten uppgick till 43 procent (50) vid periodens slut.
  • Per den 31 mars uppgick antalet återköpta B-aktier till totalt 1 259 624.
  • Förvärv av Hydmos Industriteknik, som har en ledande position inom avancerade hydraulik- och gassystem för användning i högtrycksapplikationer.
  • Förvärv av LocTech, en helhetsleverantör av tätningar för roterande och statiska applikationer.
  • Förvärv av Agera, en leverantörsoberoende återförsäljare av komponenter och tjänster till industrikunder.
15 gillningar
CHRISTIAN BERNER TECH TRADE

Publicerad 2023-04-27 | 12:00

Delårsrapport Q1

Årets första kvartal uppvisade stark tillväxt och ökat resultat. Året inleddes på en hög nivå med stark utveckling inom båda affärsområdena, Technology & Distribution och Energy & Environment. Resultatutvecklingen och tillväxten återspeglar en god orderingång på en marknad som växer lokalt trots geopolitisk och marknadsmässig oro globalt. Koncernens erbjudanden adresserar centrala samhällsutmaningar på sina respektive marknader.

Första kvartalet 2023
• Orderingången uppgick till 237,8 (215,0) MSEK, en ökning med 10,6 procent.
• Nettoomsättningen för det första kvartalet var 238,3 (181,3) MSEK, en ökning med 31,4 procent, varav den organiska tillväxten uppgår till 31,3 procentenheter.
• EBITA uppgick till 14,3 (6,2) MSEK, en ökning med 132,6 procent. EBITA-marginalen uppgick till 6,0 (3,4) procent.
• Resultat per aktie före och efter utspädning var 0,47 (0,17) SEK.
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 14,7 (3,2) MSEK. Periodens totala kassaflöde var 6,1 (-3,9) MSEK.

Väsentliga händelser under rapportperioden
• Finansieringsavtalet med koncernens huvudbank förnyades under kvartalet.
• Dotterbolaget Bullerbekämparens VD, Katarina Munter, tillträdde den 1 januari.
• Under kvartalet har ett omfattande arbete med att implementera ett nytt affärssystem (ERP) genomförts, och fem av koncernens bolag beräknas gå live under det andra kvartalet.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång
• Inga väsentliga händelser har inträffat efter rapportperiodens utgång.

VD HAR ORDET
Vi börjar se resultatet av vårt arbete
Det första kvartalet fick en stark start för koncernen. God orderingång under hösten omsattes i intäkter och resultatet rör sig i rätt riktning. Vi har fortfarande mer att göra, men det är glädjande att se att resultaten börjar komma. Vår verksamhet verkar i hjärtat av stora samhällsutmaningar inom energi, infrastruktur, vatten, avlopp och allmän industri, vilket ger en förmåga att minska sårbarheten under tider av extern fluktuation.

Koncernens affärsmodell ger goda möjligheter till en sund avkastning och vi arbetar för att komma tillbaka till denna position efter åren som präglats av pandemin och logistikstörningar. Omorganisationen i slutet av det fjärde kvartalet har minskat den interna administrationen samtidigt som den möjliggjort bättre transparens. Det ökade fokuset på decentralisering frigör kraften hos våra ambitiösa och kunniga medarbetare. Logistikstörningarna har börjat avta och vi börjar arbeta oss tillbaka mot en mer effektiv rörelsekapitalhantering igen. Vårt mål är att återetablera en mer effektiv och snabbrörlig organisation samtidigt som vi upprätthåller en hög servicenivå till våra kunder.

Högre omsättning…
Omsättningen under kvartalet ökade med 31 procent jämfört med föregående år. Orderingången ökade dock med endast 11 procent, men nivån som helhet är acceptabel och speglar delvis starka jämförelsetal. Dessutom påverkades orderingången något av att ett av våra största dotterbolag förberedde sig för byte av affärssystem i slutet av kvartalet, vilket hade en tillfällig effekt på deras orderingång. Vi börjar redan se den energi som frigörs genom att ha ett mer effektivt och modernt affärsstöd och ser fram emot att kunna uppnå ännu mer hävstång under året.

… och högre resultat
EBITA under kvartalet mer än fördubblades och marginalen ökade till 6 procent. Vi är nöjda med ökningen, men det finansiella marginalmålet vi har satt upp är högre och vi har fortfarande mer att göra. Vi fortsätter vårt arbete med att etablera en högre och jämnare resultatnivå än vad vi hittills har uppnått.
Det är glädjande att båda affärsområdena visar en stark trend i både tillväxt och marginal. På koncernnivå påverkades kvartalet något av vissa mindre engångseffekter, inklusive utrangering av äldre system som tas ur bruk i samband med byte av affärssystem.

Under kvartalet förlängde vi även vår befintliga finansiering. Tillsammans med vårt fokus på att öka koncernens egen kassaflödesgenerering och vår nya organisation som enklare möjliggör integration av nya förvärv, ser vi fram emot att kunna fortsätta vår förvärvsstrategi.

9 gillningar

Vändningen fortskrider lovande och snabbt. Jag vet inte om bolagets EBITA-marginalmål på 9 % är ett lätt mål (det har aldrig uppnåtts tidigare), men vi rör oss åtminstone i den riktningen.

6 gillningar

Ja, det ser riktigt bra ut. :blush:

Hittade du förresten någon investeringsanalys om Christian Berner, eller gjorde du all aktieanalys själv?

I tabellen över seriella förvärvare som du lade upp fanns det värderingsmultiplar/prognoser för i år och nästa år. Vet du var de är tagna ifrån?

6 gillningar

Undrar om vi hamnar runt tian resultatbaserat med nuvarande priser vid årets slut? Det verkar finnas en viss säsongsvariation i verksamheten, då Q2 och Q3 traditionellt sett har varit ganska starka.

3 gillningar

Åtminstone ABG har en del analys, den hittas här https://cr.abgsc.com/foretag/christian-berner-tech-trade/Equity-research

:slight_smile:

6 gillningar

Tack Verneri, detta var en användbar länk. Den senaste rapporten öppnades inte än på min dator, men jag bekantade mig med de tidigare rapporterna.

Bolaget överträffade ABG:s förväntningar med råge.
Före rapporten var analytikerns fair value för aktien 30–40 SEK.

EBITA-marginalen har förbättrats med 2–3 % under de senaste kvartalen. Det ska bli intressant att följa om en liknande förbättring håller i sig även under resten av året.

EDIT 28.4.2023

Här är ABG:s uppdaterade prognostabell baserat på Q1, med en aktiekurs på 24,60 SEK.

4 gillningar

Meddelandet börjar.

https://lifco.se/investors/financial-reports/interim-report-january-march-2023/

Lifco är fortfarande i ett helt ofattbart skick. Omsättningstillväxten i Q1 var 18 %, organiskt 8 %. EBITA ökade med 31 %, för varför inte. ROCE ligger kring 23 procent.

Ett P/E på över 30 är ett rejält pris att betala för ett bolag vars affärsmodell inte direkt skriker starka, skalbara konkurrensfördelar. Men så småningom börjar man få samma känsla för detta som för finska Gofore: vid något tillfälle måste man bara konstatera att så här högkvalitativa bolag helt enkelt inte ska värderas på samma sätt som andra dödliga, även om tanken i princip förskräcker.

Meddelandet slutar. Lifco: (fortfarande) inte i portföljen.

11 gillningar