Aktiefynd från börskraschen

I den här tråden kan vi dela med oss av observationer eller funderingar kring aktier/bolag som ännu inte har en egen tråd eller aktiv diskussion på forumet. Syftet är att samla ”fynd” från olika börser här, nu när värderingarna för framför allt småbolag har sjunkit avsevärt i och med börskraschen. På så sätt slipper vi posta i fikarummet, där inläggen drunknar på en dag.

Har du hittat ett tidigare okänt bolag som verkar lovande, men där aktiepriset känns lågt i förhållande till deras track record och prognoser? Presentera bolaget kortfattat och fråga andra forummedlemmar om de har följt bolaget eller om någon vet mer!

27 gillningar

Jag kan börja med det här.

Det rör sig alltså om ett teknikbolag som tydligen är verksamt inom infrastrukturbranschen och förvärvar olika bolag. Q2-tillväxten var 27 % och lönsamheten verkar riktigt bra, även om Q2-resultatet ökade betydligt mer än omsättningen, och det ingår uppenbarligen en del poster av engångskaraktär.

Tydligen analyserar även Redeye bolaget, och den senaste resultatrapporten överträffade prognoserna något.

5 gillningar

Activision Blizzard är intressant på den här marknaden. Inflationen verkar inte tynga spelarnas plånböcker så mycket, och även i ett värsta scenario (arbetslöshet) tros antalet spelare öka. Särskilt då Blizzard har sådana ”no-life”-spel :rofl:

Jag har själv höga förväntningar på Microsofts uppköp, eller jag tror i alla fall att det sker med 95 % sannolikhet. Den har sjunkit mindre än marknaden, men har sjunkit ändå!

4 gillningar

I min egen portfölj finns det några medelstora bolag som kan vara värda att kika på:

Perion Network: rullande 12 månaders P/E ca 13, och två svaga kvartal är på väg att falla bort. De har höjt guidningen flera gånger. Nettokassan är på drygt 300 milj. och börsvärdet strax under 900 milj., vilket innebär att drygt en tredjedel är nettokassa. Har presterat relativt väl. Det finns gott om information på forumet.

Inmode: P/E ca 15 och kursen ligger runt 28. Nettokassan är också rejäl, om jag minns rätt ca 5–6 euro/aktie? Jag förväntar mig en liten vinsttillväxt.

Kaspi.kz. Kazakstans pärla… Har stigit ca 50 % sedan i våras, men P/E är omkring 9–10. De köper tillbaka egna aktier och ger utdelning. Kazakstan verkar ha rört sig från Rysslands famn till att bli vän med Kina… Bra eller dåligt? Dominerar digital handel, betalningstrafik osv. suveränt, men det borde finnas tillväxtmarginal. Geopolitisk risk påverkar prissättningen…

Jag har ökat i alla dessa och det har känts bra.

Siltronic, tillverkar kiselskivor (wafers) för halvledarindustrin. Kursen är under 60 och utdelningen bör bli 3 euro, vilket ger 5 %. Vinsten bör bli rejäl tack vare högkonjunkturen, men en del av kassaflödet går till den nya produktionsanläggningen i Singapore (färdigställs 2024).
Det här är tredje gången jag köper “billigt” och hittills har man kunnat sälja för ca 140–150 euro/aktie om man har haft tålamod.
Tanken är att få kassaflöde från utdelningen medan man väntar.

Köp pågår i Siltronic; nästa nivå är 52 euro, och vid 50 euro köper jag in mig mer rejält. De verkar ha höjt utsikterna i Q2, så vi får se om det blir en bra delårsrapport. En recession prissätts tydligt i aktien.

11 gillningar

Här är mina favoritval (picks) från Sverige, där verksamheten vilar på en stabil grund. Det finns fler idéer, men vi börjar med dessa.

Tobii Dynavox
Gör ett jäkla viktigt jobb. Bolaget vill ge en röst och ett sätt att kommunicera till personer som inte kan det, till exempel på grund av sjukdom eller medfödd funktionsnedsättning – ”Do what you once did or never thought possible”.
Bolaget utvecklar och tillverkar alltså kommunikationshjälpmedel som huvudsakligen baseras på eyetracking-teknik. Tobii Dynavox knoppades av till ett eget bolag från Tobii, som utvecklar den aktuella eyetracking-tekniken främst för VR-applikationer.
God tillväxt, starka marginaler, genererar ett bra och hållbart kassaflöde och målmarknaden är otroligt stor.

Biogaia
Världsledande tillverkare av mjölksyreprodukter och probiotika med över 30 års erfarenhet av forskning och utveckling inom området. Bolagets produkter finns på marknaden i över 100 länder. Det har gjorts över 200 publicerade kliniska studier på BioGaias patenterade mjölksyrebakteriestammar. Forsknings- och produktutvecklingsarbetet för nya mikrobstammar för olika indikationer fortsätter att vara aktivt. Biogaia kom med en positiv vinstvarning i juli tack vare stark efterfrågan i Europa, och bolaget är på väg tillbaka till tillväxtspåret. Nuvarande EV/EBIT är i linje med det 3-åriga historiska snittet, trots att bolaget har utvecklats och tagit steg framåt under denna tid. Tvåsiffrig organisk tillväxt förväntas även under resten av året och marginalerna är mycket starka. En stark presterare och ett SKULDFRITT BOLAG. Har kommit ner ca -40 % från topparna i april.

AFRY
Bildades när svenska ÅF och finska Pöyry slogs samman. Ett ingenjörs-, design- och konsultbolag. YTD ca -50 %, vi är nu på samma nivå som under coronabottnen och dessförinnan sågs dessa priser 2016. Insynspersoner har köpt och analytikerna gillar aktien. Mycket negativt är redan inprisat i värderingen, även om efterfrågan har mattats av något inom vissa branscher.

Arjo
Utvecklar, tillverkar och säljer hjälpmedel för bland annat äldre och rörelsehindrade för att underlätta rörlighet och vardagliga sysslor. Bolaget har en lång historik men noterades först 2017. Bruttomarginalen ligger runt 45 %, EBITDA-marginalen på 21 % och bolaget genererar fritt kassaflöde. Den största utmaningen har varit tillgången på komponenter och material. Bolaget gynnades uppenbarligen inte av pandemin på något exceptionellt sätt, tvärtom. Vi befinner oss nu under coronabottnen. Insynspersoner har köpt i år, en fond gjorde ett nytt köp på ca 2 miljoner aktier i augusti, den är ett av SHB:s small cap-val och förutom jag själv så gillar analytikerna den. Som ett minus kan nämnas skulderna.

Fasadgruppen
YTD ca -50 %. En serieförvärvare noterad i Sverige som främst fokuserar på olika fasad-, fönster- och takarbeten. Under innevarande år har insynspersoner varit på köpsidan och aktien är lågt värderad. Bolaget fortsätter sin tillväxtstrategi och inleder företagsförvärv även i Finland. I denna miljö är skuldsättningen ett litet minus.

Vimian
Tillverkar och utvecklar veterinärmedicinsk teknik, implantat, diagnostik, läkemedel etc. Bolaget noterades under 2021 och resan har varit ful, YTD nästan -70 % och nästan -80 % från topparna 2021. VD:n har gett ett övertygande intryck och verkar självsäker, men jag väntar fortfarande på insynsköp. Regelbundna företagsförvärv. Bra marginaler, positivt kassaflöde och stark tillväxt. Som ett minus kan nämnas skulderna.

28 gillningar