Stockholmsbörsen har listat många potentiella mikro- och småbolag. Det vore intressant att diskutera dem, och kanske få nya idéer, så jag öppnar en tråd.
Vilka företag äger ni?
Jag har Oncology Venture (läkemedelsbranschen) i portföljen. Företaget utvecklar bland annat DRP-tekniken, vilket skulle möjliggöra att cancerläkemedel riktas mot de patienter där läkemedlet har effekt. Tidigare har cancerläkemedel som inte fungerar för tillräckligt många patienter (minst 20-30% respons) inte kunnat godkännas, så tekniken skulle vara banbrytande. Produktgodkännande och marknadslansering tar fortfarande år (om det lyckas) så investeringen innebär en betydande risk. Dessutom har företaget flera läkemedel i utvecklingsfasen och egna patent i portföljen.
Zignsec, som utvecklar autentiseringsapplikationer, har nyligen haft en rejäl uppgång. Resultatet är bättre än förväntat och de har fått många avtal runt om i världen. Jag har ägt det här ett tag och även till nuvarande pris är det en mycket rekommenderad investering för en långsiktig portfölj.
En sådan här tråd hittades också i forumets djup, så låt oss via den lyfta fram en mycket intressant notering som jag själv lagt märke till, om det finns fler som är insatta i det aktuella företaget eller till och med en aktieägare.
Från Qt:s rapport om jämförelsegruppen hittade jag ett svenskt företag vid namn IAR Systems Group ABhttps://www.iar.com/. Företaget är ett nästan 40-årigt svenskt mjukvaruföretag som, liksom Qt, erbjuder verktyg inom området för inbyggda system. Här är en ögonblicksbild av företaget i ett nötskal (källa: DNB:s rapport):
Det har förts en förtjänstfull diskussion om Qt:s värdering under en längre tid och det är egentligen just detta som är anledningen till att IAR i jämförelsegruppen uppmärksammades.
DNB ser IAR:s verkliga värde ligga mellan 180-250 SEK och vid tidpunkten för skrivandet handlas företaget i Stockholm till en kurs på 139,60 SEK.
Personligen kräver företaget fortfarande en närmare granskning och mer ingående studier, så jag skulle verkligen vara intresserad om någon här har insikter. Ur ett värderingsperspektiv verkar det ganska attraktivt, men min egen expertis är för närvarande inte tillräcklig för att bedöma i vilken utsträckning produkten i sig har förutsättningar att lyckas i framtiden.
Bland ägarna kan nämnas att Aktia och Säästöpankki har investerat i detta företag genom ett par olika fonder: About | IAR.
Jag köpte en liten sats av detta förra eller förrförra veckan när jag upptäckte det när jag undersökte Aktias småbolagsfonders innehav. Jag har inte riktigt orkat sätta mig in i det ännu, bara lite, men det verkade intressant så jag köpte det så att jag inte glömmer bort det.
Jag själv stötte på mikrobolaget Cyber Security 1 AB. Namnet avslöjar nog bolagets bransch bolaget har haft en kraftigt övertecknad emission (ca 250%) och för första gången på länge ett positivt resultat under första kvartalet. Verkar vara ett potentiellt turnaround-bolag i ett intressant skede, som på grund av gamla synder verkar ganska billigt. Är det någon som har följt detta närmare?